مشاوره خانواده چیست ؟

مشاوره خانواده
دکتر معصومه بهبودی
دکتر معصومه بهبودی
مرکز مشاوره مهستا با 27سال سابقه کاری دارای سایت drbehboodi.ir با مجوز رسمی سازمان بهزیستی به شماره 717/2696/556 و مجوز از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره به شماره 339-م و همچنین پروانه فعالیت به شماره 1305 با مدیریت دکتر معصومه بهبودی و همکاری روانشناسان با سابقه در تمامی تخصص ها است.این مرکز مجهز به تمامی آزمون های روانشناختی (هوش، استعداد، رغبت، خانواده،شخصیت و...) و نورو فیدبک برای کودکان، نوجوانان، بزرگسالان و میانسالان می باشد و آماده همکاری در تمامی زمینه های خدمات روانشناختی با تمام شرکت ها وسازمانها و بانک ها است. رزومه دکتر معصومه بهبودی دکتر معصومه بهبودی مدیریت مرکز دارای پروانه اشتغال از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران به شماره 1305 ، مجوز مرکز مشاوره از بهزیستی استان تهران و مجوز مثبت زندگی از بهزیستی استان تهران، متخصص مشاوره خانواده، استادیار و مدیرگروه مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن (سال های 92 الی 94)، دارای تجربه و تخصص در روان‌درمانی کودک نوجوان و بزرگسال ،متخصص خانواده درمانی.

مشاوره خانواده به چه مواردی رسیدگی می کند ؟

چه زمانی نیاز است  . به مشاوره خانواده مراجعه کنیم ؟

کنفوسیوس می گوید :

برای درست کردن جهان باید ملت را اصلاح کرد، برای اصلاح ملت، ابتدا باید خانواده را اصلاح کرد، برای اصلاح خانواده باید زندگی شخصی خود را اصلاح کنیم. ابتدا باید قلبمان را اصلاح کنیم .

جهت مشاوره روانشناسی در کلیه زمینه ها کافیست با ما تماس حاصل فرمایید.

02122308339   —-02122305827

درخواست مشاوره روانشناسی حضوری

درخواست مشاوره روانشناسی تلفنی

🔹مشاوره خانواده چیست؟

مشاوره خانواده یا خانواده درمانی روشی برای ایجاد و حفظ روابط خانوادگی سالم و کاربردی است.

هدف شناسایی و رفع مشکلات در خانواده است. این مسائل می تواند عاطفی، روانی یا رفتاری باشد.

بسیاری از رویکردهای مشاوره خانواده از نظریه سیستم های خانواده سرچشمه می گیرند. این نشان می‌دهد که خانواده‌ها به جای گروه‌هایی از افراد که مستقل از یکدیگر عمل می‌کنند، در سیستم‌هایی کار می‌کنند.

طبق نظریه سیستم‌های خانواده، تغییرات در یکی از اعضای خانواده بر تغییرات منبع مطمئن در سایر بخش‌های خانواده تأثیر می‌گذارد.

مشاوره خانواده نوعی مشاوره روانشناختی (روان درمانی) است که می تواند به اعضای خانواده در بهبود ارتباطات و حل تعارضات کمک کند.

مشاوره خانواده معمولا توسط روانشناس، مددکار اجتماعی بالینی یا درمانگر دارای مجوز ارائه می شود. این درمانگران دارای مدرک تحصیلات تکمیلی یا فوق لیسانس هستند و لازم است توسط سازمان نظام روانشناسی تائیدیه دریافت کنند.
مشاوره خانواده اغلب کوتاه مدت است. ممکن است شامل همه اعضای خانواده یا فقط کسانی باشد که قادر یا مایل به شرکت هستند. برنامه درمانی خاص شما به وضعیت خانواده شما بستگی دارد. جلسات مشاوره خانواده‌ می‌توانند مهارت‌هایی را به شما بیاموزند تا ارتباطات خانوادگی را عمیق‌تر کنید و زمان‌های استرس‌زا را پشت سر بگذارید.

مشاوره خانواده می تواند به شما در بهبود روابط آشفته با شریک زندگی، فرزندان یا سایر اعضای خانواده کمک کند. مشاور خانواده ممکن است به مسائل خاصی مانند مشکلات زناشویی یا مالی، درگیری بین والدین و فرزندان، یا تأثیر سوء مصرف مواد یا یک بیماری روانی بر کل خانواده بپردازید.

خانواده شما ممکن است مشاوره خانواده را همراه با انواع دیگر درمان های بهداشت روان دنبال کنند، به خصوص اگر یکی ازافراد خانواده ، بیماری روانی یا اعتیاد داشته باشد که به درمان اضافی یا درمان توانبخشی نیز نیاز دارد. مثلا:

مشاوره خانواده می تواند به اعضای خانواده کمک کند تا در صورت ابتلای یکی از بستگان به بیماری روانی جدی مانند اسکیزوفرنی بتوانند با آن مقابله کنند .البته فردی که مبتلا به اسکیزوفرنی است باید به برنامه درمانی فردی خود هم ادامه دهد، که ممکن است شامل داروها، درمان انفرادی یا درمان های دیگر باشد.

در صورت اعتیاد، خانواده می توانند در مشاوره خانواده شرکت کنند . گاهی اوقات ممکن است خانواده در خانواده درمانی شرکت کند حتی اگر فرد معتاد به دنبال درمان خود نباشد.

مشاوره خانواده می تواند در هر موقعیت خانوادگی که باعث استرس، غم، عصبانیت یا درگیری شود، مفید باشد. مشاور خانواده می تواند به شما و اعضای خانواده شما کمک کند تا یکدیگر را بهتر درک کنید و مهارت های مقابله ای را بیاموزید تا شما را به هم نزدیکتر کند.

می توانید از پزشک یا سایر ارائه دهندگان مراقبت های اولیه بخواهید که شما را به یک درمانگر ارجاع دهد. اعضای خانواده یا دوستان ممکن است بر اساس تجربیات خود توصیه هایی را ارائه دهند.

بیشتر بخوانید:بهترین مرکز مشاوره ازدواج تهران ، متخصص زوج درمانی ،سرد شدن رابطه زن و شوهر

🔹خانواده درمانی چه تفاوتی با مشاوره خانواده دارد؟

اصطلاحات “خانواده درمانی” و “مشاوره خانواده” اغلب قابل تعویض هستند. هر دو معمولاً شامل گفت و گو می‌شوند تا به افراد و خانواده‌ها کمک شود تا روی درگیری‌ها، موانع، یا مسائل مربوط به سلامت روان کار کنند.

به عنوان مثال، مشاوران معمولاً با افرادی که اختلالات مصرف مواد دارند کار می کنند. در موارد، بالینی که مشاوره خانواده آن را انجام می دهد، به مشاور، درمانگر گفته می شود.

قبل از برنامه ریزی جلسات با یک درمانگر، در نظر بگیرید که آیا درمانگر برای خانواده شما مناسب است یا خیر. در اینجا چند فاکتور برای در نظر گرفتن و سوالاتی که باید بپرسید وجود دارد:

۱- تحصیلات و تجربه.
۲- سوابق تحصیلی و آموزشی
۳- داشتن مجوز فعالیت
۴- گذراندن دوره آموزش تخصصی روان درمانی خانواده
۵- تجربه درمانگر در مورد نوع مشکل خانواده شما
۶- موقعیت مکانی و در دسترس بودن دفتر

جهت مشاوره روانشناسی در کلیه زمینه ها کافیست با ما تماس حاصل فرمایید.

02122308339   —-02122305827

درخواست مشاوره روانشناسی حضوری

درخواست مشاوره روانشناسی تلفنی

مشاوره خانواده

🔹مشاوره خانواده به چه شکلی صورت می گیرد؟

خانواده درمانی به طور معمول چندین عضو خانواده را برای جلسات درمانی گرد هم می آورد. با این حال، یکی از اعضای خانواده نیز ممکن است به صورت انفرادی به یک خانواده درمانگر مراجعه کند.

جلسات معمولاً حدود 50 دقیقه تا یک ساعت طول می کشد. خانواده درمانی اغلب کوتاه مدت است – معمولاً حدود 12 جلسه. با این حال، اینکه چند وقت یکبار ملاقات می کنید و تعداد جلساتی که نیاز دارید به وضعیت خاص خانواده و توصیه درمانگر بستگی دارد.

در طول خانواده درمانی، می توانید:

🔸 توانایی خانواده خود را برای حل مشکلات و بیان افکار و احساسات به شیوه ای سازنده بررسی کنید.

🔸 نقش‌ها، قوانین و الگوهای رفتاری خانواده را برای شناسایی مسائلی که به تعارض کمک می‌کنند و راه‌هایی برای حل این مسائل بررسی کنید.

🔸 نقاط قوت خانواده خود را شناسایی کنید، مانند مراقبت از یکدیگر و نقاط ضعف، مانند مشکل در اعتماد کردن به یکدیگر

مثال: افسردگی

ممکن است یکی از اعضای خانواده دچار افسردگی باشد. خانواده شما افسردگی او را درک نمی کند یا اینکه چگونه بهترین حمایت را ارائه دهد. اگر چه شما نگران حال عضو افسرده خانواده هستید، اما مکالمات با او یا سایر اعضای خانواده به مشاجره تبدیل می شود و احساس ناامیدی و عصبانیت می کنید. ارتباطات کاهش می یابد، تصمیمات گرفته نمی شوند، اعضای خانواده از یکدیگر دوری می کنند و شکاف گسترده تر می شود.

در چنین شرایطی، مشاوره خانواده می تواند به شما کمک کند:

🔸 چالش‌های خاص خود و نحوه برخورد خانواده‌تان با آنها را مشخص کنید.

🔸 راه های جدیدی برای تعامل و غلبه بر الگوهای ناسالم ارتباط با یکدیگررا بیاموزید.

🔸 اهداف فردی و خانوادگی را تعیین کنید و روی راه های دستیابی به آنها کار کنید.

نکته: مشاوره خانواده به طور خودکار تضادهای خانوادگی را حل نمی کند یا وضعیت ناخوشایند را از بین نمی برد. اما می‌تواند به شما و اعضای خانواده‌تان کمک کند تا یکدیگر را بهتر درک کنید و می‌تواند مهارت‌هایی را برای کنار آمدن با موقعیت‌های چالش‌برانگیز به روشی مؤثرتر فراهم کند. همچنین ممکن است به خانواده در دستیابی به حس با هم بودن کمک کند.

مقاله مرتبط:نحوه مدیریت خشم کودکان ،روانشناس کودک و نوجوان در تهران ،روان شناسی کودکان پیش دبستانی

مشاوره خانواده چقدر مهم است؟

اگر خانواده شما دوران سختی را سپری می‌کنند، چه به دلیل خشم، استرس یا غم، مشاوره خانواده مطمئناً می‌تواند دنیای متفاوتی را ایجاد کند. مشاور خانواده می تواند به کودکان، زوج ها و سایر اعضای خانواده کمک کند تا بهتر ارتباط برقرار کنند و درگیری ها را پشت سر بگذارند.

جهت مشاوره روانشناسی در کلیه زمینه ها کافیست با ما تماس حاصل فرمایید.

02122308339   —-02122305827

درخواست مشاوره روانشناسی حضوری

درخواست مشاوره روانشناسی تلفنی

مشاور خانواده تمام جلسات را رهبری می کند و همچنین می تواند روانشناس یا درمانگری باشد که آموزش های بیشتری در زمینه خانواده درمانی دارد.

قبل از شروع درمان خانواده، باید بدانید که تفاوت زیادی بین مشاوره خانواده و درمان وجود دارد. مشاوره خانواده به طور ایده آل به افرادی داده می شود که به دانش اولیه نیاز دارند، اما درمان برای مسائل شدیدتر مانند غم و اندوه، عصبانیت و استرس ارائه می شود.

🔹 هدف از مشاوره خانواده چیست؟

زمانی که احساس می کنید مسائل خانواده شما برای شما بزرگتر از آن است که بتوانید آنها را مدیریت کنید. کارشناسان می توانند به شما کمک کنند تا راه های جدیدی برای مدیریت تعارضات ، چالش ها و درگیری ها پیدا کنید. مشاور خانواده می‌تواند در مورد درگیری‌های بین اعضای خانواده، سوء مصرف مواد، مشکلات بیماری روانی اعضای خانواده در مدرسه و مشکلات رفتاری کودکان با اعضای خانواده به شما کمک کند.

🔹مراحل مشاوره خانواده

در ابتدا، درمانگر با همه اعضای خانواده شما صحبت می کند تا به آنها کمک کند تا بفهمند چه اتفاقی در حال رخ دادن است. آنها همچنین سؤالات مختلفی در مورد اینکه هر فرد به مشکلات و زمان شروع مشکل و اینکه چگونه خانواده سعی کرده است با این مسائل کنار بیاید، سؤالات مختلفی می پرسند. علاوه بر این، درمانگر گزینه های درمانی مختلفی را بررسی خواهد کرد. هدف این است که تعارضات خانواده خود را بهبود بخشیم و هیچ عضوی را مقصر این مسائل ندانیم . هنگامی که به عنوان خانواده به درمانگر مراجعه می کنید، می توانید بهتر با اعضای خانواده خود ارتباط برقرار کنید، مشکلات را حل کنید و راه های جدیدی برای کار با یکدیگر پیدا کنید. البته، مشاوره خانواده به این معنی نیست که مشکل برطرف می شود، اما می تواند به اعضای خانواده شما مهارت های جدیدی بدهد تا از موقعیت های چالش برانگیز به روش های سالم تر عبور کنند. نقش مشاور در خانواده درمانی بسیار مهم است.

مشاوره خانواده به همه اعضای خانواده کمک می کند تا تفاوت های ظریف درگیری خانوادگی را درک کنند.

این ساده است که احساس کنید فقط یک نفر برای کل موضوع مقصر است، اما مقصر آن چیزی نیست که در مشاوره خانواده اتفاق می افتد. درمان، علاوه بر خود تعارض، چالش برانگیزتر از آن چیزی است که حتی می توانید به آن فکر کنید. در درمان، می‌توانید افکار و رفتارهای اساسی را که منجر به تنش می‌شوند، برای شروع بررسی کنید. حتی اگر برخی از اعضای خانواده ممکن است بیشتر از دیگران در ایجاد تعارض نقش داشته باشند، هدف این است که نشان داده شود که چگونه خانواده به روش‌هایی که واضح نیست به تعارض ادامه می‌دهند و چگونه می‌توانند آن را برطرف کنند و با هم کار کنند.
به ایجاد پیوندهای معنادار کمک می کند.

پیوندهای قدیمی در خانواده ها ممکن است با گذشت زمان تغییر کند و روش هایی که در گذشته آنها را تقویت کرده اند، احتمالاً دیگر کارساز نیستند. در طول مشاوره خانواده، بخشی از آنچه اتفاق می‌افتد، تشخیص میزان اهمیت هر یک از اعضای خانواده برای یکدیگر و رساندن همه افراد به درک بهتر از اینکه چه کسی هستند و چگونه می‌خواهند با یکدیگر مرتبط باشند، است. همه چیز در مورد تشخیص این است که چگونه هر رابطه منحصر به فرد است و ممکن است به تجربیات پیوند جدید با گذشت زمان نیاز داشته باشد.

🔹 مشاور خانواده شما یاد می دهد که اختلافات خانوادگی را حل کنید.

خانواده ها عموماً به دنبال درمان می روند زیرا تلاش ها برای حل تعارض ها به تنهایی آن طور که می خواستند کارساز نبوده است. اینجاست که یک درمانگر مورد اعتماد و متخصص وارد می شود زیرا ارزش یک درمانگر این است که آنها یک عامل اساسی هستند که می توانند وضعیت را از منظر شخص ثالث ارزیابی کنند و نظر خنثی ارائه دهند.
این کارشناسان تجربه زیادی در حل اختلافات خانوادگی دارند تا به رشد و سلامت شما کمک کنند. ابتدا باید با درمانگر خود ارتباط برقرار کنید، او همچنین مجهز به ابزارهای مختلفی است که برای متوقف کردن تعارض و اجتناب از آن در آینده نیاز دارد. از آموزش ارزش بخشش به کودکان تا درک بهتری از نیاز خانواده‌ها به کار گروهی، مشاوره خانواده قطعاً تأثیری خوش‌بینانه و طولانی‌مدت بر خانواده‌ها خواهد داشت.

🔹مزایای مشاوره خانواده

مزایای مشاوره از خانواده ای به خانواده دیگر متفاوت است، اما می تواند شامل موارد زیر باشد:

▪️ ایجاد مرزهای سالم

▪️ بهبود ارتباطات

▪️ تعریف نقش اعضا در خانواده

▪️ بهبود پویایی و روابط خانوادگی

▪️ ارائه قدرت و ابزارهای مقابله ای برای اعضای خانواده

▪️ پرداختن به تعاملات ناکارآمد

▪️ بهبود توانایی حل مسئله در خانواده

تحقیقات انجام شده در سال 2019 نشان می‌دهد که خانواده‌درمانی به‌طور مؤثر مشکلات مربوط به کودکان را برطرف می‌کند، از جمله:

▪️ اختلالات سلوک

▪️ اعتیاد به مواد

▪️ رفتار توهین آمیز

▪️ افسردگی

خانواده درمانی می‌تواند به کاهش خطر برخی از بیماری‌های روانی در نوجوانان کمک کند.

طبق یک مطالعه 2020 منبع مطمئن، خانواده ها ممکن است درمان را برای رسیدگی به موارد زیر مفید بدانند:

▪️ مشکل در برقراری ارتباط یا بیان احساسات

▪️ درگیری بین خواهر و برادر

▪️ فرزند ناسازگار

▪️ مشکلات زناشویی

▪️ ایجاد یک رابطه عملکردی و سالم پس از طلاق

▪️ سازگاری با یک تغییر عمده

🔹 برخورد با یک بیماری مزمن یا مرگ در خانواده آیا خانواده درمانی موثر است؟

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد خانواده درمانی یک شکل مؤثر مشاوره است.

مشاوره خانواده و دیگر رویکردهای خانواده‌محور، مانند آموزش و برنامه‌های والدین، در موقعیت‌های مختلفی مؤثر هستند، از جمله:

▪️ مشکلات خواب، تغذیه و دلبستگی در دوران نوزادی

▪️ بهبودی از کودک آزاری و بی توجهی به کودک

▪️ شرایط رفتاری

▪️ اختلال در غذا خوردن

علاوه بر این، منبع مورد اعتماد پژوهش نشان می‌دهد که خانواده‌درمانی برای نوجوانانی که دارای شرایط سلامت روان هستند، صرف نظر از جنسیت، مؤثر است.

همچنین، والدین گزارش دادند که روش‌های فرزندپروری مؤثرتری را آموختند و احساس کردند خانواده نزدیک‌تر است. با این حال، این مطالعه اشاره می کند که والدین زن بیشتر از والدین مرد مشاوره خانواده را مفید می دانند.

🔹انواع مشاوره خانواده

برخی از مشاوران خانواده بازدید از منزل یا جلسات آنلاین را ارائه می دهند. اینها می توانند راحتی بیشتری را نسبت به جلسات اداری برای خانواده ها فراهم کنند. با این حال، خانواده های دیگر ممکن است مشاوره خارج از محیط خانه را ترجیح دهند.

چندین نوع مشاوره خانواده وجود دارد:

🔸 خانواده درمانی عملکردی

این رویکرد معمولاً روی خانواده‌هایی متمرکز می‌شود که کودک یا نوجوانی با مشکلات پیچیده عاطفی یا رفتاری دارند.

ممکن است کودک و والدین یا مراقبانش 8 تا 30 جلسه هفتگی با هم شرکت کنند. این جلسات به خانواده ها کمک می کند تا راهبردهایی را برای مقابله با رفتار کودک و بهبود عملکرد خانواده بیاموزند.

🔸 درمان سیستمی

هدف از این درمان، رفع مشکلات رفتاری و عاطفی کودکان و نوجوانان است.

درمان سیستمی همچنین بر مسائل گسترده‌تری در مورد رفتار کودک تمرکز می‌کند. به عنوان مثال، می‌تواند هدف آن بهبود تعامل منبع مورد اعتماد با سیستم‌های اجتماعی، مانند مدارس یا محله‌ها باشد.

🔸 درمان بین نسلی

این شامل یک درمانگر است که تعاملات بین نسل‌ها را بررسی می‌کند، مانند بین والدین یا مراقبان و فرزندان. هدف این است که بفهمیم چگونه پاسخ های گذشته به چالش ها ، بر تعاملات یا مشکلات فعلی خانواده تأثیر می گذارد.

درمان بین نسلی زمانی مفید است که مسائل و الگوهای رفتاری در طول نسل ها ادامه داشته باشد. همچنین، ممکن است به پیش‌بینی چگونگی ایجاد مشکلات در آینده کمک کند، زیرا رفتار گذشته پیش‌بینی‌کننده خوبی برای رفتار آینده است.

🔸خانواده درمانی استراتژیک

هدف این درمان تغییر الگوهای تعامل بین اعضای خانواده است.

این رویکرد یک مداخله با زمان محدود است که مشکلات خانوادگی را هدف قرار می دهد که منجر به بروز علائم مشکل ساز در جوانان می شود. اکثر خانواده‌درمانی‌های استراتژیک کوتاه ، 12 تا 16 جلسه طول می‌کشند.

Research Trusted Source گزارش می‌دهد که این شکل از درمان مزایای بلندمدتی دارد. محققان دریافتند که خانواده درمانی استراتژیک کوتاه مدت در کاهش دستگیری و حبس در کوتاه مدت و بلندمدت مؤثرتر از درمان معمول مانند گروه درمانی و گروه های آموزش والدین است.

🔸 درمان ساختاری

ساختار درمانی مشکلاتی را که به دلیل ساختار خانواده به وجود می آید را مدیریت می کند. هدف آن دستیابی به یک سلسله مراتب خانوادگی کارآمد و متعادل با مرزهای مناسب بین اعضا است.

تفاوت کلیدی با درمان های ساختاری، تمرکز بر ساختار به جای رفتارهای خاص است که باعث ایجاد مشکل می شود.

🔹 مشاوران خانواده به شکل کلی خدمات زیر را ارائه می دهند:

🔸 تشخیص و درمان سلامت روان و شرایط عاطفی

🔸 برنامه ریزی درمانی

🔸 روان درمانی برای افراد، زوج ها و کودکان

🔸 زوج درمانی، گروهی و خانواده درمانی

 

مشاوره خانواده چیست ؟

مشاوره خانواده نوعی از مشاوره برای برطرف کردن مشکلات خانوادگی است . مشاوره خانواده با همه اعضاء یک خانواده ارتباط موثری برقرار کرده و  به بررسی مشکلات همه اعضاء خانواده می پردازد . مشاوره خانواده با کاهش استرس و تعارضات بین اعضای خانواده می تواند. ارتباطات و تعاملات بین آن ها را بهتر کند .

خانواده نقش مهمی در رشد ، حمایت و سلامت روان کودکان دارد .مشکلات موجود در خانواده می تواند . بر بخش بزرگی از جنبه های زندگی اعضای خانواده اثر بگذارد . به عنوان مثال اگر کودکی در خانواده ای که در بحث و مشاجره مداوم هستند . بزرگ شود . عزت نفسش رشد پیدا نکرده و ارتباط مفید و موثری  با اعضای خانواده نداشته؛ و احتمال نزدیک شدنش  به سمت آسیب های دوره بزرگسالی مانند اعتیاد ، طلاق ، اجتماع گریزی و …. بیشتر می شود .

هدف مشاوره خانواده چیست ؟

هدف از مشاوره خانواده کمک به اعضای خانواده برای حل مسائل و مشکلات خانوادگی ، رسیدگی به چالش های خانوادگی و  بهبود تعامل و ازتباطات و ایجاد یک محیط سالم خانوادگی با عملکرد بهتر و افزایش سلامت روان خانواده است .

مشاوره خانواده در زمینه های بسیاری. مانند بهبود روابط و تعامل بین اعضای خانواده ،افزایش درک و همدلی بین اعضای خانواده ،  ایجاد عزت نفس ، شادتر شدن خانواده ، حل مشکلات و مشاجرات خانوادگی ، رفع سوء تفاهم ها و …  می تواند به خانواده ها کمک کند .

مشاوره خانواده به چه مسائلی رسیدگی می کند ؟

چه زمانی نیاز است  . به مشاوره خانواده مراجعه کنیم ؟

از مسائل و مشکلاتی که می تواند . سلامت خانواده را تحت الشعاع قرار دهد . و حل آن ها نیازمند مراجعه به مشاوره خانواده دارد . می توان به مواردی مانند طلاق ، اعتیاد ، بیماری روانی یکی از اعضای خانواده ، مشاجرات طولانی ، بیماری ، مرگ و …. به شرح زیر اشاره کرد.

مشاجرات خانوادگی

زمانی که بحث و مشاجره بین اعضای خانواده مثل زن و شوهر با وجود دوست داشتن یکدیگر  آن قدر زیاد شده که دیگر قادر به گفتگو با هم نیستند . یا در مثالی دیگر زمانی که مادر و دختری قادر به گفتگو با یکدیگر نیستند . و همیشه با شروع یک حرف ، گفتگویشان به بحث های طولانی می کشد . مشاوره خانواده با شنیدن حرف های هر کدام و بررسی علت ها ، مشکل را پیدا کرده و به بهبود روابط خانوادگی کمک می کند .

وقوع یک اتفاق غیر منتظره

زمانی که یک تغییر بزرگ مانند وقوع حادثه ،  زلزله ، آتش سوزی ، تغییر مکان زندگی ، ورشکستگی و …  به خانواده شوک وارد کرده و کل خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد.  مشاوره خانواده مهارت های لازم را به اعضای خانواده را آموزش می دهد . تا در شرایط دشوار کارآمد رفتار کنند .

اختلال روانی یکی از اعضای خانواده

زمانی که یکی از اعضای خانواده دچار اختلال روانی شدید  باشد . مشاوره خانواده می تواند .  به سایر اعضای خانواده کمک کند . تا با درک این اختلال با تغییرات روانی که از بیمار سر می زند  .سازگار شوند . و بهتر بتوانند واکنش های بیمار را درک کنند .

بیماری و سوگ از دست دادن یکی از اعضای خانواده

زمانی که یکی از اعضای خانواده دچار بیماری سختی شده و زمانی که خانواده در سوگ از دست دادن یکی از عزیزان است .  مشاوره با کمک به اعضای خانواده در درک غم و اندوه پیش آمده به آن ها در پذیرش مسئله پیش آمده کمک می کند .

طلاق

طلاق یکی از معضلات بزرگ خانوادگی است . که می تواند اثرات سوء و جبران ناپذیری در فرزندان به جای بگذارد . مشاوره خانواده در برخورد با مسئله طلاق با ریشه یابی مشکل می تواند . با حل مشکل پیش آمده ، به انسجام خانواده کمک کند . و یا فرزندان را  برای پذیرش مسئله پیش آمده آماده کند .

مصرف مواد مخدر و اعتیاد

دور ماندن از آسیب های احتمالی ریشه در آسیب های کودکی که در خانواده با آن ها مواجه شده ایم . دارد . مشاوره خانواده با بهبود روابط خانوادگی به سلامت روان خانواده کمک بزرگی می کند . و کودکان را در بزرگسالی از بسیاری از آسیب های احتمالی حفظ می کند .

همین طور در صورت وجود مسئله اعتیاد در بین یکی از اعضای خانواده مشاور خانواده به خانواده آموزش های لازم در حین درمان فرد معتاد را می دهد .

مشکلات رفتاری کودکان

مشاوره خانواده با شنیذن حرف های هر یک از اعضای خانواده و تحلیل مشکل پیش آمده و ریشه یابی آن ، راهکارهای لازم برای رفع مشکلات رفتاری کودکان را به والدین آموزش می دهد .

مشکلات میان فرزندان یک خانواده

مشاور خانواده با شنیدن حرف های هریک از اعضای خانواده بدون آن که فردی از خانواده را مورد سرزنش قرار دهد . به بهبود روابط اعضای خانواده با یکدیگر کمک می کند .

*- مشکلات ناشی از تفاوت بین نسل ها

زمانی که اختلاف سنی بین والدین و فرزندان زیاد باشد . یا زمانی که فرزندان توسط مادربزرگ ها نگاهداری می شوند . مشکلاتی ناشی از تفاوت نسل ها ایجاد می شود . که باعث ایجاد چالش در روابط خانوادگی و مشاجره و… می شود . مشاوره خانواده می تواند . به اعضای خانواده کمک کند . تا درک خود را از یکدیگر بیشتر کنند . و  به بهبود روابط خانواده کمک کند .

نتیجه گیری

بر اساس سازمان بهداشت جهانی همه افراد نیاز دارند . به صورت دوره ای تحت مشاوره قرار بگیرند . مشاوران خانواده روانشناسانی هستند. که با صحبت و بررسی کل خانواده می توانند  .تحلیل بهتری از مسائل افراد آن خانواده داشته باشند . در واقع با وقوع مشکلات خانوادگی یا زمانی که اعضای خانواده دیگر قادر به گفتگو با یکدیگر نیستند . یک مشاور خانواده مجرب می تواند . طی جلساتی با هریک از اعضای خانواده  و گوش کردن به صحبت های آن ها به بررسی مشکل پرداخته و با درمان اصولی و پایه ای  به بهبود مسئله پیش آمده ؛  انسجام و سلامت روان خانواده کمک کند.

جهت مشاوره روانشناسی در کلیه زمینه ها کافیست با ما تماس حاصل فرمایید.

02122308339   —-02122305827

درخواست مشاوره روانشناسی حضوری

درخواست مشاوره روانشناسی تلفنی

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب را به دوستان خود به اشتراک بگذارید

خواننده گرامی

آیا می دانستید بسیاری از مشکلات شخصی و گروهی با کمک گرفتن از مشاوران منخصص به راحتی قابل حل می باشد.

دیر اقدام نکنید

به راحتی با کارشناسان ما در تماس باشید تا شما را برای انتخاب مشاور راهنمایی نمایند.
اینجا کلیک نمایید
لیست محتوا