متخصص ورزش درمانی

سیدمحمد موســوی
سیدمحمد موســوی

متخصص ورزش درمانی

متخصص ورزش درمانی؛ یک فرد به عنوان یک متخصص ورزش درمانی، چه کاری می تواند انجام دهد؟

آیا تا به حال فکر کرده اید که این “فرد” که در انجام تمرینات به شما کمک می کند کیست؟ خوب این “فرد” یک فرد معمولی نیست، بلکه یک بزرگسال جوان است که تحصیلات خود را برای دریافت مدرک لیسانس خود به پایان رسانده یا در حال تکمیل است. عنوانی که این «فرد» دارد، «متخصص ورزش» است، به این معنی که او دانش و آموزش لازم را دارد تا به بیماران نشان دهد که چگونه تمریناتی را که درمانگر به آنها داده است را به درستی و ایمن انجام دهند. به عنوان یک بیمار، اگر در حین انجام یک ورزش درد یا ناراحتی را تجربه می کنید، فقط به یک متخصص ورزش که همیشه در اطراف است بگویید، و آنها به شما کمک می کنند تمرین را به جایی تغییر دهید که در حالی که هنوز عضله را هدف قرار می دهید، درد یا ناراحتی را احساس نکنید. اگر ما، متخصصان ورزش، ببینیم که بیمار به دلیل ناراحتی با یک ورزش دست و پنجه نرم می کند، حتی با اصلاح ورزش، آن را برای درمانگر یادداشت می کنیم و بیمار را به تمرین بعدی منتقل می کنیم. ما این کار را به این دلیل انجام می دهیم که بیماران برای بهتر شدن به کلینیک می آیند نه برای پسرفت.
متخصصان ورزش نیز دوستانه رفتار می کنند و ما خوشحالیم که با بیماران خود گفتگو می کنیم. بیماران زیادی وجود دارند که نمی توانند منتظر ورود به کلینیک باشند تا بتوانند با متخصصان ورزش در مورد هر چیزی و همه چیز صحبت کنند – از کارهایی که در آخر هفته گذشته انجام دادند تا آخرین فیلم ها، فرهنگ پاپ، موسیقی و ورزش. حتی برخی از بیماران و متخصصان ورزش هستند که برنامه‌ ریزی می‌کنند تا با یکدیگر به فضا های خارج از کلینیک بروند. از سوی دیگر، ما همچنین می دانیم که برخی از افراد واقعاً دوست ندارند در حین تمرین صحبت کنند و ما به آن احترام می گذاریم. همانطور که قبلاً گفتم، اکثر متخصصان ورزش ما یا تحصیلات خود را برای دریافت مدرک لیسانس خود به پایان رسانده اند یا در حال تکمیل تحصیلات خود برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد خود هستند. موقعیت متخصص ورزش نه تنها به این “بچه ها” تجربه ارزشمندی می دهد، بلکه به آنها بستری می دهد تا آنچه را که در مدرسه آموخته اند به نمایش بگذارند. اکثر متخصصان ورزش ما می خواهند تحصیلات خود را در زمینه توانبخشی ادامه دهند، چه به عنوان کاردرمانگر، فیزیو تراپیست، دستیار فیزیو تراپیست یا دستیار کار درمانگر. اگرچه عده ای در این موقعیت بوده اند و به این نتیجه رسیده اند که رشته توانبخشی برای آنها مناسب نیست و ترجیح می دهند به رشته پزشکی بروند تا دستیار پزشک، پرستار یا پزشک شوند. و گاهی اوقات ترجیح می دهند کاری کاملاً متفاوت انجام دهند، مثلاً به نیروی پلیس بپیوندند. در مجموع، متخصصان ورزش جوانان بزرگسالی هستند که می خواهند تحصیلات خود را در زمینه توانبخشی ادامه دهند. این به معنای ورود به برنامه دکترای فیزیوتراپی یا ورود به دانشکده پزشکی برای تبدیل شدن به یک دکتر باشد. ما همچنین اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم تا بفهمید چرا تمرینات خاصی را انجام می دهید و به شما کمک کنیم آنها را به درستی و ایمن انجام دهید.

متخصص ورزش درمانی

 برای مشاوره با متخصص ورزش درمانی تماس بگیرید

بیشتر بخوانید:  حل اختلاف زناشویی، مشاوره آنلاین ازدواج، بهترین مشاوره طلاق

تفاوت فیزیوتراپی و ورزش درمانی چیست؟

اگرچه ممکن است در ابتدا به نظر برسد که فیزیوتراپی و ورزش درمانی یکی هستند، اما در واقع حوزه‌ های تخصصی جداگانه ‌ای هستند که اهداف مشخصی دارند. فیزیوتراپی ماهیتی توانبخشی دارد و تحت مراقبت فیزیوتراپیست یا مربی ورزشی تکمیل می شود.
ورزش درمانی: ورزش درمانی به بهترین وجه به عنوان برنامه ای از آمادگی جسمانی تعریف می شود که برای اصلاح نقص، بهبود عملکرد فیزیکی یا حفظ وضعیت رفاه تجویز می شود. اگر شما یک مربی شخصی متخصص ورزش های درمانی هستید، به دنبال دستیابی به یک یا چند مورد از اهداف زیر خواهید بود:
1-راهپیمایی را فعال کنید
2-بهبود گردش خون
3-هماهنگی و تعادل را بهبود بخشید
4-بهبود عملکرد ورزشی و استقامت
5-بهبود قدرت عضلانی
6-افزایش ظرفیت تنفسی
7-عضلات و تاندون های منقبض را شل کنید
8-حرکت دادن مفاصل
9-آرامش را ترویج کنید
10-سفتی را کاهش دهید
صرف نظر از مشتری، هدف یک برنامه تمرینی شخصی درمانی یکسان است: دستیابی به سطح مطلوب آمادگی جسمانی تا پایان دوره تمرین. آموزش درمانی همچنین برای کاهش علائمی طراحی شده است که با شرایط یا بیماری های خاص مرتبط است. مشتریانی که از یک برنامه ورزشی درمانی بهره مند می شوند عبارتند از:
1-آرتروز
2-اختلالات اسکلتی عضلانی
3-بیماری های متابولیک
4-اختلالاتی که بر تعادل و یا هماهنگی تأثیر می گذارد
5-درد مزمن مفاصل یا ماهیچه
6-COPD / آمفیزم / آسم
7-دیابت
8-سرطان
9-اسکولیوز
10-بیماری پارکینسون
انواع تمرینات توانبخشی و تمرینات درمانی
اگرچه تمرینات پزشکی و برنامه تمرینی شخصی شما بر اساس نیاز های فردی مشتری، محدودیت‌ های فیزیکی و اهداف ورزشی متفاوت خواهد بود، اکثر مراجعین از تمرین‌ هایی مانند موارد زیر سود می‌ برند:
1-تمرینات کششی
2-تمرینات با وزنه آزاد
3-تمرینات باند مقاومتی
4-تمرینات پیلاتس
5-تمرینات یوگا
6-تمرینات آبی
7-تمرینات وزن بدن
8-تمرینات فوم غلتکی
9-تمرینات پلایومتریک
10-تمرینات دستگاه مقاومتی
متخصص ورزش درمانی نام یکی از مشاغل می باشد که به زمینه ی کاملا مشخص ورزش گفته می شود. متخصص ورزش درمانی که یکی از اعضای انجمن متخصصان ورزش درمانی می باشد، یک متخصص سلامتی می¬باشد که قسم خورده است و دانش، توانایی های لازم و کافی را کسب کرده است. او این مهارتها را کسب کرده تا:
1-قاعده های ورزشی را برای برنامه های درست کردن عملکرد، آماده کردن و جلو گیری از آسیب استفاده کند
2-. مواظبت های فوری و سریع از ضرر ها و یاری های اولیه را درفضای تفریحی، تمرینی، حرفه ای و رقابتی ایجاد کند
3-طبق جلسات مشاوره و مطابق شرایط شناسایی کند، درمان را انجام دهد، توانبخشی را به کار برد. یا در مواقعی که ضروری بود به سایر متخصص ها معرفی کند.
4-درمانی را که برای زمینه و بافت نرم مناسب تر است، به وجود آورد.
5-سعی کند برنامه ی توان بخشی درست و مناسب را طراحی و بعد اجرا کند و سپس دوباره برنامه های تمرینی یا کاری را انجام دهد.
طبقه ی تخصصی که فردی که عضو انجمن متخصصان ورزش درمانی هستند، لازم است که وارد آن شوند، طبق 5 طبقه اساسی مرتبط با آسیب و مریضی در یک فضای ورزشی ایجاد شده است. این 5 طبقه اشاسی مشتمل بر مورد های زیر می شود:
1-جلوگیری 2-شناسایی و سنجش 3-مدیریت، درمان کردن و ارجاع دادن4-توان بخشی و 5-آموزش دادن و موضوعات مرتبط با تمرین حرفه ای .
در هریک از این زمینه ها، عضوهای انجمن و مخصوصا کسانی که مدرکشان را از مدارس عالی و بزرگ گرفتند، با قاعده هایی آموزش دیده اند که با دیدگاه های کاربردی و عملکردی و بر اساس شواهد در زمینه ی ورزش های قدرتی و طبق دانش تربیت بدنی می باشد. مهم است که متخصص های ورزش درمانی جز اعضای انجمن متخصصان ورزش درمانی، می باشند، مرتبه ی کاملا روشنی صلاحیت و مهارت را دارا باشند، که این توانایی را داشته باشند که همه ی زمینه های گفته شده را پوشش بدهند. همچنین عضوهای انجمن متحصصان ورزش درمانی می توانند یکی از زمینه های مربوطه را انتخاب نمایند و در آن متخصص گردند.
مسائل و ضررهای ورزشی و بدنی جز انفکاک  ناپذیر جهان ورزشکاران حساب می شود. چه ورزشکاری باشی که اول راه هستی چه یک ورزشکار باتجربه هر لحظه ممکن است دچار آسیب هایی در قسمت، دست، پا، سر و همه بدن شوید.

متخصص ورزش درمانی

برای اطلاعات بیشتر در مورد ورزش درمانی در روانشناسی با ما تماس بگیرید

چند حرکت ورزش درمانی

1-انعطاف پذیر
انجام دادن حرکت هایی که انعطاف پذیری را بالا می برد، برای نگهداری و یا بهتر کردن قسمت حرکتی عضلات و مفصل‌ها مهم به نظر می رسد. مریض با دارا بودن مفصل‌ها و عضلات نرم وانعطاف پذیر آسان تر می ‌تواند در شرایط متفاوت به سر برد. همین طورعضلات انعطاف پذیر نیروها را می گیرد و انرژی را آزاد می‌ نماید و به این صورت از آسیب جسمی پیشگیری می ‌کند. علاوه براین عضلات انعطاف پذیر درهر دو شرایط استاتیک و دینامیک کار اثربخش دارد. وقتی که حرکت های معطف با حرکت های تقویتی ترکیب گردد، این عضلات نرم و نیرومند نیروی گشتاور زیادی را ایجاد می نماید که نیروی خارجی بیشتری را به وجود می آورد.
2-قدرت
عاملی که سبب صاف و متحرک نگه داشتن عضلات می شودف قدرتی می باشد که در عضله وجود دارد. قدرت عضلانی کافی برای نگه داشتن حالت بدنی درست، تعادل و انجام دادن کار های روزمره لازم می باشد. نرمش‌ها و ورزش های قدرتی حجم عضلات و متابولیسم را بالا می برد و توده بدنی را کم می کند. انجام دادن ورزش های قدرتی به واسطه ی وزنه، کش‌های مقاومتی یا حتی وزن خود بدن امکان پذیر می گردد.
3-تعادل
ورزش های تعادلی با بالا بردن سرعت و استقامت، فعالیت مریض را بهتر می کند. این حرکت ها برای عده ی کثری از افراد متناسب می باشد. برای ورزشکارانی که قصد دارند فعالیت بهتری در میدان های ورزشی داشته باشند، برای اشخاصی که تازه عمل جراحی انجام دادند و برای افرادی که عصا یا واکر به کار می برند یا می‌خواهند از زمین خوردن و افتادن خود پیشگیری کنند، توانایی در زمینه ی تعادل بسیار با اهمیت است.
چه کسی کاندیدای مناسب برای ورزش درمانی است؟
هر کسی که از درد مداوم مفاصل، کمر و گردن یا سردرد و میگرن رنج می برد، می تواند از ورزش درمانی بهره مند شود. التهاب، تحریک و سفتی اغلب به دلیل وضعیت نامناسب یا عضلات ضعیف ایجاد می شود که می توان آن را از طریق ورزش درمانی اصلاح کرد. ورزش درمانی از کشش ها و فعالیت های هدفمند برای تقویت این نواحی، بهبود تحرک و افزایش استقلال شما استفاده می کند. اگر برای کاهش علائم خود به داروهای مسکن تکیه می کنید، ممکن است بخواهید ورزش درمانی را نیز در نظر بگیرید. با برنامه درمانی مناسب، می توانید مصرف دارو و مراجعه به پزشک را کاهش دهید.
چه نوع ورزش درمانی را پیشنهاد می کنید؟
دو نوع تمرین درمانی وجود دارد که شامل موارد زیر می باشد:
ورزش درمانی در مطب
تمرین درمانی در مطب شامل کار انفرادی با پزشک کایروپراکتیک شما است. درمان در مطب به ویژه برای افرادی که از گردن درد مزمن و کمر و همچنین میگرن رنج می برند مفید است. بسته به منبع ناراحتی‌تان، ارائه‌دهنده‌تان ممکن است ترکیب ورزش درمانی با تحریک الکترونیکی، بریس‌های حمایتی یا مسکن BioFreeze™ را توصیه کند.

برای اگاهی بیشتر: مشکلات بعد طلاق برای مردان، مشکلات بعد ازطلاق برای زنان، مهارتهای انتخاب همسر

برنامه تمرین درمانی خانگی

ورزش درمانی در منزل شامل گروهی از تمرینات آسان است که می توانید بدون نظارت پزشک متخصص در خانه خود انجام دهید. تمرینات ساده و اصلاحی ستون فقرات شما را بهتر تراز می کند و گردش خون سالم را در کل بدن شما تشویق می کند.
یک متخصص ورزش پزشکی یک متخصص تناسب اندام پزشکی است که نه تنها با مشتری معمولی به دنبال بهبود سطح سلامت و تناسب اندام خود کار می کند. اما او همچنین دانش و مهارت لازم برای کار با مشتریان با طیف وسیعی از شرایط پزشکی را دارد. این مشتریان غیر معمول “ورزش پزشکی یا پس از توانبخشی” هستند، زیرا پس از اتمام یک برنامه توانبخشی به یک متخصص تناسب اندام ارجاع داده می شوند و اکنون به یک برنامه تناسب اندام متناسب با شرایط پزشکی خاص خود نیاز دارند. MES برای ایجاد برنامه های آماده سازی ایمن و موثر برای بیماران مبتلا به اختلالات اسکلتی عضلانی، قلبی عروقی، عصبی یا متابولیک آموزش دیده است.
یک متخصص ورزش پزشکی چه کاری می تواند انجام دهد؟
1-انجام ارزیابی های تناسب اندام ایمن و موثر بر روی مراجعین مبتلا به اختلالات پزشکی بدون ایجاد تشدید شرایط.
2- یک غربالگری اسکلتی عضلانی 12 نقطه ای را در یک مشتری تمرین پزشکی/پس از توانبخشی انجام دهید.
3- آناتومی، آسیب شناسی و بیومکانیک مربوط به شرایط پزشکی رایج را درک کنید.
4- درک کنید که شرایط پزشکی رایج چگونه به ورزش پاسخ می دهند.
5- برنامه های تهویه ای ایمن و موثر برای مراجعین مبتلا به اختلالات اسکلتی عضلانی، عصبی، قلبی عروقی و متابولیک ایجاد کنید.
6- برای اندام فوقانی و تحتانی و ستون فقرات از تکنیک های ورزش پزشکی ایمن و موثر استفاده کنید.
7- با متخصصان پزشکی ارتباط موثر برقرار کنید.
8- علائم قرمز و علائم هشدار دهنده را که نشان می دهد مشتری نیاز به ارزیابی یا درمان توسط یک متخصص پزشکی مجاز دارد، شناسایی کنید.
9- در هنگام کار با مشتریان پس از توانبخشی و تمرینات پزشکی، نقش و دامنه تمرین را برای متخصص ورزش پزشکی درک کنید.
با وجود نقشی مهمی که ورزش در جلوگیری و بهبود خیلی از مریضی ها دارد تا این زمان در کشور مان به صورت جدی مورد توجه قرار نگرفته. یافتن متخصص ورزش درمانی و همچنین کلینیکی که مریضان بتوانند به صورت درست ورزش درمانی را انجام بدهند و اموزش های ورزشی را به درستی یاد بگیرنند سخت و در بعضی شهر ها امکان پذیر نیست. گرایش ورزش درمانی به رفع این موضوع کمک می¬کند. ما نیز درکلنیک های درمانی خود با ساخت اتاق ورزش و محیط آب درمانی موقعیتی را ایجاد کنیم تا مریضان بتوانند زیر نظر متخصصین ورزش کنند. ممکن است که ورزش ها به طور حضوری یا آنلاین آموزش داده شوند یا اینکه در همان فضا ورزش نمایید. اجرای کلاس های حضوری و آنلاین ورزشی مختلف، مدرسه کمردرد و .. نیز از جمله برنامه‌های ما هستند. کلمیک های ما به یکی از مدرن ترین امکانات ورزشی مجهز یعنی تردمیل داخل آب است که نیاز خیلی از اشخاص را که دچار درد های کمری زانو و مچ پا و .. را برای ورزش در آب برطرف می کند.
فرق متخصص ورز درمانی و جراح ارتوپدی چه می باشد؟
هم متخصص ورزش درمانی و هم جراح ارتوپدی در حوزه های درمان مریضی های اسکلتی عضلانی آموزش های لازم را سپری کرده اند. پزشکان رشته ورزش درمانی بیماری های غیر جراحی اسکلتی عضلانی را مداو می کنند. جراحان ارتوپدی هم در حوزه ی مداوای جراحی این بیماری ها آموزش های کافی را دیده اند. با این وجود، نزدیک به ۹۰ درصد از آسیب های ورزشی به مداوی بجز جراحی نیازمند هستند. متخصص جراح ارتوپدی می این توانایی را دارد که مداوهای غیر جراحی را افزایش دهد. بیمارها را به مداواهای فیزیکی و شغلی توصیه کند و زمانی که لازم به نظر رسید کار یک جراح ارتوپدی یا ورزشی را سریع کند.
حالا این سوال پیش می آید که متخصص ورزش درمانی یا همان پزشکی ورزشی تنها ورزشکاران را معالجه می نمایند؟
پاسخ این سوال نه می باشد، متخصصان ورزش درمانی برای اعطای خدمات پزشکی برای اشخاص غیر ورزشکار هم بسیار متناسب می باشند و منبع های خیلی خوبی برای اشخاصی هستند که تمایل به آغاز فعالیت دارند یا تصمیم دارند، برنامه ورزشی خودشان را آغاز کنند. در حقیقت باید بیان داشت که متخصص ورزش درمانی یک جزئی از پزشکی می باشد که به آمادگی جسمانی، مداوا و جلوگیری از آسیب های مرتبط با ورزش می پردازد. ورزش درمانی تنها به ورزشکاران حرفه ای اختصاص ندارد.
زمانی که افراد در میان ورزش یا زمان انجام دادن یک ورزش به خود آسیب می رسانند، می خواهند در سریع ترین زمان به کار ها و فعالیت های همیشگی و ورزشی خود بازگردند. متخصصان ورزش درمانی آموزش های خاصی برای یاری به آن ها در انجام این کار ارائه می دهند. آن ها همچنین ازجلو گیری از مریضی و آسیب در کودکان و بزرگسالان فعالیت دارند و اشخاصی که کارهای سخت یدی دارند، تجربه لازم را کسب نموده اند.

هر مهارت در برنامه PRCS را آموخته و همچنین ارتباط موثر با متخصصان پزشکی  برقرار می کند، علائم قرمز و علائم هشدار دهنده را که نشان دهنده ارزیابی و درمان نیاز مشتری توسط متخصصان پزشکی است، شناسایی کند، هر دو جلسه ارزیابی و آموزش را با استفاده از فرم ها و روش های اداری استاندارد تمرین پزشکی مستند کند، انجام یک ارزیابی عملکردی در مورد مشتری تمرین پزشکی برای تعیین توانایی های عملکردی مشتری به عنوان معیاری از اثربخشی برنامه تمرینی؛ یک برنامه بازاریابی موثر برای ایجاد روابط با متخصصان پزشکی در جامعه محلی ایجاد کند و درک نقش و دامنه عمل برای متخصص ورزش پزشکی و از تکنیک های ورزشی ایمن و موثر برای اندام فوقانی، اندام تحتانی، ستون فقرات گردنی و کمری و سیستم های اندام استفاده کند.
چگونه می توانم گواهینامه MES را دریافت کنم؟
1-آموزش آنلاین متخصص ورزش درمانی (MEST) – این برای یادگیرندگانی است که خود آموزی دارند: آموزش آنلاین MES ما به شما امکان انعطاف پذیری برای به دست آوردن دانش و مهارت برای مدیریت مشتریان ورزش پزشکی و ایجاد یک تمرین موفق را می دهد. این گزینه به شما امکان دسترسی فوری به 50 درس آنلاین MEST را می دهد. شما یک سال فرصت دارید تا برنامه را تکمیل کنید و در امتحان نهایی MES شرکت کنید.
2-گروه مطالعاتی متخصص ورزش درمانی (MESSG) : این گزینه به شما امکان دسترسی فوری به 50 درس آنلاین MES و همچنین یک برنامه یادگیری ساختار یافته را می دهد تا به شما کمک کند در مسیر تکمیل برنامه MES بمانید. این گزینه از 12 وبینار زنده برای تقویت درس های آنلاین MES استفاده می کند. ما این گزینه را برای به حداکثر رساندن تجربه یادگیری خود بدون هزینه سفر به شدت توصیه می کنیم.
3-کارگاه آموزشی دو روزه متخصص ورزش پزشکی (MES On-site) : این گزینه به شما امکان می دهد در کارگاه 2 روزه MES شرکت کنید. در کارگاه در محل، شما در یک ارائه عملی پیشرفته از مطالب موجود در برنامه MES شرکت خواهید کرد. همچنین به 12 وبینار زنده در گروه مطالعاتی MES و 50 درس آنلاین MEST دسترسی خواهید داشت. این نهایت تجربه یادگیری تمرینات پزشکی است. مسیر MES بسیار دقیق تر از سایر کارگاه های تناسب اندام پزشکی در جهان است. گواهینامه MES برای متخصصان ورزش درمانی است که با طیف گسترده ای از مشتریان ورزش پزشکی کار می کنند. دکتر مایک از مطالعات موردی از مشتریان واقعی MET استفاده می‌کند تا به شما اجازه دهد کاربرد دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های تمرین پزشکی را بیاموزید.
آیا باید متخصص ورزش پزشکی شوم؟
گواهینامه MES برای متخصصان تناسب اندام توصیه می شود که علاقه مند به انجام تمرینات پزشکی در تخصص خود هستند. به بیان ساده، اگر به دنبال افزایش مشتریان خود با مدیریت شرایط پزشکی با ورزش هستید، گواهینامه MES برای شما مناسب است.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب را به دوستان خود به اشتراک بگذارید

خواننده گرامی

آیا می دانستید بسیاری از مشکلات شخصی و گروهی با کمک گرفتن از مشاوران منخصص به راحتی قابل حل می باشد.

دیر اقدام نکنید

به راحتی با کارشناسان ما در تماس باشید تا شما را برای انتخاب مشاور راهنمایی نمایند.
اینجا کلیک نمایید
لیست محتوا