متخصص زوج درمانی در تهران

دکتر لیلا صالحی
دکتر لیلا صالحی
مشاور و روان درمانگر کلینیک مهستا مدرس خودشناسی مدرس لایف کوچ برگزار کننده دوره های آموزشی 􀁊 مدرس دوره ,CBT, schema therapy

متخصص زوج درمانی در تهران

در حالی که رسانه و باورهای اجتماعی ازدواج را یک ارتباط بدون چالش و خوش و خرم نشان می دهند ، واقعیت این است که متخصصان زوج درمانی در تهران داشتن مشکلات به عنوان یک زوج را ، امری رایج می دانند. بسیاری از زوج ها با تعارض مواجه می شوند و با راهنمایی یک متخصص زوج درمانی در تهران به آرامش می رسند.

اگر مایلید ارتباط با یک متخصص زوج درمانی در تهران را امتحان کنید یا نمی‌دانید که آیا این جلسات برای شما مناسب است یا خیر، برای شما بهترین تکنیک‌ها و تمرین‌ها را در این مقاله جمع‌آوری کرده‌ایم.

متخصص زوج درمانی

جهت مشاوره با بهترین مشاوره در زمینهزوج درمانی (روابط زن و مرد) با ما تماس بگیرید

  • 02122308339
  • 02122305827
  • ساعت تماس : 9:00 – 20:00

زوج درمانی چیست؟

هر رابطه ای تعارضاتی دارد. یادگیری نحوه رسیدگی به تعارضات نه تنها می تواند مشکلات شما را حل کند، بلکه می تواند رابطه شما را بسیار قوی تر کند.

در زوج درمانی، یک متخصص زوج درمانی در تهران دارای مجوز، با یک زوج کار می کند تا رابطه آنها را بهبود بخشد. انواع خاصی از متخصصان زوج درمانی در تهران نیز به طور خاص برای کار با زوج ها، از جمله درمانگران ازدواج و خانواده، آموزش دیده اند.

مانند هر نوع درمان، نتیجه گیری از کار متخصص زوج درمانی در تهران، نیاز به تعهد و تمایل به باز کردن صحبت از طرف هر دو طرف دارد.

بر اساس گزارش متخصصین زوج درمانی در تهران ، بیش از 98 درصد از مراجعین مورد بررسی، خدمات زوج درمانی و خانواده درمانی را خوب یا عالی گزارش کردند.

هنگام برگزاری جلسات با متخصص زوج درمانی در تهران ، با ذهنی باز همراه باشید و آماده باشید که موانع ارتباطی را از بین ببرید.

متخصصین زوج درمانی در تهران 25 تکنیک و تمرین را به شما توصیه می کنند :

🔹تکنیک های زوج درمانی

1. گوش دادن انعکاسی

گوش دادن انعکاسی یک تمرین بسیار سودمند است که در آن زن و شوهر به نوبت، شنونده‌های فعالی هستند.

از عبارت “من” به جای ” تو ” استفاده کنید. به‌عنوان مثال، به‌جای گفتن « تو در انجام [X] اشتباه می‌کنی» بگویید: «وقتی [X] را انجام می‌دهی، احساس ناراحتی می‌کنم».
وقتی زوج‌ها به نوبت شنونده‌های فعال می‌شوند، مهارت‌های ارتباطی سالم و همچنین مهارت‌های حل تعارض را تقویت می‌کنند.

2. درمان هیجان مدار

بسیاری از متخصصان زوج درمانی از روشی به نام درمان هیجان مدار (EFT) استفاده می‌کنند که تغییرات طولانی‌مدت رفتار را تسهیل کند.
هدف این رویکرد این است که زوج‌ها «الگوهای ناسازگار رابطه که با پیوندها و دلبستگی‌های ایمن تداخل دارند ، شناسایی کنند.
در این روش افراد، تکنیک‌هایی را برای بهبود یا ایجاد دلبستگی‌های ایمن در رابطه یاد می‌گیرند و استفاده می‌کنند.

3. روایت درمانی

تمرین روایت درمانی حول محور افرادی است که مشکلات خود را در قالب روایت توصیف می کنند و داستان های خود را بازنویسی می کنند. این می تواند به آنها کمک کند تا ببینند که هیچ داستان واحدی نمی تواند کلیت تجربه آنها را در بر بگیرد.همیشه ناسازگاری‌ها و تناقض‌هایی وجود خواهند داشت.

روایت‌درمانی ممکن است برای زوج‌هایی که احساس می‌کنند رابطه‌شان به دلیل مشکلات هردوی آنها شکست می‌خورد، مفید باشد. بر اساس یک مطالعه در سال 2016، نشان داده شده است که این روش باعث کاهش تعارض و افزایش همکاری بین زوج ها می شود.


4. روش گاتمن

روش گاتمن روشی محبوب است که در بین زوج‌درمانگران انجام می‌شود. این تکنیک برای کمک به زوج‌ها طراحی شده است تا درک خود را از یکدیگر عمیق‌تر کنند و در عین حال تعارض را در روابط خود مدیریت کنند. همچنین ممکن است در مورد مسائل دیگر، مانند صمیمیت و سازگاری زناشویی، به منبع مورد اعتماد کمک کند.

موسسه گاتمن بیش از 40 سال سابقه تحقیق دارد و کارگاه های زنده و موارد آموزش در خانه را برای زوج ها فراهم می کند، بسیاری از درمانگران با استفاده از روش های موسسه گاتمن آموزش دیده اند.

5. ایماگو تراپی

ایماگو تراپی که توسط دکتر هارویل هندریکس و دکتر هلن لاکلی هانت در سال 1980 ایجاد شد، بر ارتباط بین روابط بزرگسالان و تجربیات دوران کودکی تاکید دارد.

با درک ترومای دوران کودکی، هدف این درمان ایجاد همدلی و درک بیشتر زوج‌ها از یکدیگر است.

6. درمان راه حل محور

اگر با مشکل خاصی سر و کار دارید، فرسودگی شغلی را تجربه می‌کنید، یا سعی می‌کنید برای رسیدن به یک هدف خاص کار کنید، درمان راه‌حل‌ محور مدلی است که باید در نظر بگیرید.

درمان راه‌حل‌محور، یک رویکرد درمانی مبتنی بر شواهد و متمرکز بر هدف کوتاه‌مدت است که به مراجعان کمک می‌کند با ایجاد راه‌حل‌ها به جای تمرکز بر مشکلات، تغییر کنند.

🔹تمرینات و فعالیت های زوج درمانی

7. با درایت باشید

داشتن یک تابلوی اهداف قابل مشاهده می‌تواند به شما کمک کند تا خواسته‌ها و اهداف مشترکتان را برای زمانی که در رابطه ، با مشکلاتی روبه‌رو هستید، یادآوری کند. با نوشتن اهداف و جمع‌آوری تصاویری که تجسم خواسته‌های رابطه‌تان است، درایت خود را ارتقا ببخشید.

این یک یادآوری ملموس است که ازدواج ، یک ارتباط در حال پیشرفت است و برای ایجاد یک رابطه قوی، سالم و طولانی‌مدت، هر دو طرف به کار سخت و زمان نیاز دارند.

8. موضوعات عمیق تری برای تعامل پیدا کنید

مکالمات سطحی را پشت سر بگذارید و از شریک زندگی خود سوالاتی غیر از “شام چیست؟” بپرسید.

اغلب اوقات، ما آنقدر گرفتار و درگیر نیازهای روزمره می‌شویم، که متوجه نمی‌شویم که از گفت‌وگو درباره هر چیز دیگری دست کشیده ایم.

9. قدردانی کنید

ابراز قدردانی و بیان آنچه در رابطه شما موثر است می تواند به تقویت قدردانی شما از یکدیگر کمک کند.

به‌عنوان عادت روزانه از طریق مکالمات حضوری، پیام‌های متنی، یا گذاشتن یک یادداشت در جایی که شریکتان آن را پیدا می‌کند، قدردانی کنید.

10. زبان عشق شریک زندگی خود را شناسایی کنید

فقط به این دلیل که در یک رابطه هستید، به این معنی نیست که عشق را به همان شکل تجربه می کنید.

«5 زبان عشق» نوشته دکتر گری چپمن به زوج‌ها کمک می‌کند تا بفهمند چه چیزی باعث می‌شود آنها احساس دوست‌داشتن کنند، تا بتوانند در کنار یکدیگر احساس خوبی را تجربه کنند.
پنج زبان عشق مبتنی بر این ایده است که هر فرد یک راه ترجیحی برای دریافت عشق دارد:

▪️ دریافت هدایا

▪️ انجام خدمات

▪️استفاده از کلمات تاییدی

▪️گذاشتن زمان کافی

▪️ لمس فیزیکی

برای کشف زبان عشق خود و درک بهتر یکدیگر، می تواند آزمون آنلاین آن را با شریک زندگی خود انجام دهید.

جهت مشاوره با بهترین مشاوره در زمینهزوج درمانی (روابط زن و مرد) با ما تماس بگیرید

  • 02122308339
  • 02122305827
  • ساعت تماس : 9:00 – 20:00

11. گفت وگوهای مهم را برنامه ریزی کنید

آیا به دنبال یک بحث مهم یا دشوار با شریک زندگی خود هستید؟ صحبت های جدی زمانی بهتر است که برای آن برنامه ای داشته باشید.
ما اغلب درگیر تعارض می‌شویم، زیرا زمان‌بندیمان اشتباه است و درزمان گفت وگو چارچوب ذهنیمان آماده نیست که بتوانیم به طور متفکرانه وارد گفت وگو شویم.
از قبل برای گفت وگوهای سخت برنامه ریزی کنید، بنابراین هیچ کس غافلگیر نمی شود.

12. برای بهتر کردن ارتباط زمان بگذارید

زندگی ممکن است پراز تنش و دغدغه باشد، اجازه ندهید این فشارهای بیرونی به رابطه با همسرتان غلبه کند.

برنامه‌ریزی یک ساعت «زمان زوج‌ها» برای صمیمی شدن یک شروع عالی است. برنامه‌ریزی یک ساعت زمان برای تمرکز بر موضوعاتی که به بهبود رابطه کمک می‌کند، می‌تواند چندین بار در هفته یا یک بار در هفته انجام شود.

13. به صمیمیت در رابطه اهمیت بدهید

به عنوان یک زوج و به عنوان یک فرد، درک کنید که هر دوی شما به صمیمیت نیاز دارید.

صمیمیت شامل انواع زیر است:

▪️صمیمیت درفکر

▪️صمیمیت تجربی

▪️صمیمیت اجتماعی

▪️صمیمیت عاطفی

▪️صمیمیت جنسی

زمانی را صرف تمرین صمیمیت کنید. به عنوان مثال، می توانید یک سرگرمی جدید را با هم کشف کنید یا با دوستان مشترک معاشرت کنید.

14.ورزش یوگا را با شریک زندگیتان تمرین کنید

برای یوگای زوجین با شریک زندگی خود همکاری کنید.

یوگای زوجین به شما امکان می‌دهد با شریکتان تعادل برقرار کنید و در حین انجام حرکات ، اعتماد را ایجاد و تقویت کنید.

یک مطالعه در سال 2016 ارتباطی بین سطوح بالاتر ذهن آگاهی و سطوح بالاتر رضایت از رابطه را نشان می دهد. با هماهنگ کردن تنفس خود، در طول تمرین با شریک زندگی خود یکی خواهید شد و مزایای آن حتی ممکن است از کلاس یوگا شما فراتر رود.

15. همدیگر را در آغوش بگیرید

دکتر جان گاتمن، موسس موسسه گاتمن، از درآغوش گرفتن حمایت می کند. این راهی است برای زوج‌ها که می‌توانند به طور یکپارچه در طول روز به عشق خود اضافه کنند.

16. به فعالیت‌های روزانه یکدیگر علاقه نشان دهید

آخرین باری که از شریک زندگی خود پرسیدید که در آن روزاز چه چیزی بیشتر از همه هیجان زده شده است، چه زمانی بوده است؟

صرف چند لحظه به بحث در مورد دستور کار و اهداف شریکتان به حمایت از او کمک می کند و باعث می شود احساس کند شما از او حمایت و مراقبت می کنید.

17. فهرستی از چیزهایی که از شریک زندگی خود می خواهید تهیه کنید.

سه کاری را که همسرتان می تواند در هفته انجام دهد و باعث خوشحالی شما می شود را یادداشت کنید. در حالی که در چشمان یکدیگر نگاه می کنید، فهرست خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارید.

لیست ها ممکن است کاری نباشد که شریک زندگی شما بتواند هر روز انجام دهد، اما یادآور کارهایی است که می تواند هفته ای یک بار انجام دهد تا به اعتمادسازی و ارتباط کمک کند.
نکته این است که همه ما به روش‌های مختلف محبت خود را نشان می‌دهیم و به آن نیاز داریم و احترام به این تفاوت‌ها برای احساس شنیده شدن و فهمیدن ضروری است.

18. از تکنیک صندلی داغ استفاده کنید

این بازی در شروع مکالمه ممکن است به تقویت رابطه شما کمک کند و چیز جدیدی در مورد شریک زندگی‌تان به شما بیاموزد.

با تعیین زمان برای بحث در مورد سؤالات صندلی داغ که در لایه عمیق تری از ارتباط شما هستند ، خود را دوباره به شریک زندگی خود معرفی کنید.

19. از طریق موسیقی ارتباط برقرار کنید

یک مطالعه در سال 2011 نشان داد که سلیقه موسیقی مشترک پیوندهای اجتماعی قوی تری ایجاد می کند.

نوستالژی را احساس کنید و لیست پخش آهنگ های خود را تنظیم کنید که شما را به یاد شریک زندگی و لحظاتی که به اشتراک گذاشته اید می اندازد. لیست های پخش خود را عوض کنید و نگاهی به جنبه عاشقانه یکدیگر بیندازید.

20. یک باشگاه کتاب برای دو نفر راه اندازی کنید

خواندن می تواند به شما این امکان را بدهد که با سرعت خود تجربه ای را با هم به اشتراک بگذارید. مسئولیت انتخاب کتابی که توجه شما را به خود جلب کرده است را بین هم حاله جا کنید و زمانی را برای بحث در مورد آن در شام تعیین کنید.

21. برقراری ارتباط چشمی

برقراری ارتباط چشمی طولانی مدت با شریک زندگی‌تان ممکن است به شما کمک کند ارتباط قوی‌تری داشته باشید.

تماس چشمی طولانی‌مدت می‌تواند به شما کمک کند احساسات را بشناسید، منبع قابل اعتماد ایجاد کنید و صمیمیت را افزایش دهید.
به قول معروف چشم ها دریچه ای به روح هستند، پس چرا آن را امتحان نکنیم؟

22. شکرگزاری را تمرین کنید

قدردانی مزایای بسیاری دارد، از جمله افزایش رفاه برای خود و رابطه‌تان.

یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که قدردانی کردن از شریک زندگی‌تان باعث افزایش اکسی توسین می‌شود، هورمونی که به آرامش شما و کاهش استرس کمک می‌کند. محققان در این مطالعه دریافتند که قدردانی منجر به “عشق با تجربه بیشتر” می شود.

در پایان هر روز، زمانی را برای به اشتراک گذاشتن سه موردی که بابت آنها سپاسگزار هستید با شریک زندگی خود اختصاص دهید.

23. زمان نوازش خود را افزایش دهید

دلیلی وجود دارد که چرا در آغوش گرفتن با همسرتان احساس خوبی دارد: در آغوش گرفتن باعث می شود بدن اکسی توسین ترشح کند و کورتیزول، هورمون استرس را کاهش دهد.

علاوه بر این، طبق تحقیقات در سال 2018 ، تماس بین فردی شریک زندگی شما می تواند به عنوان یک کاهش دهنده استرس عمل کند و ممکن است به کاهش فشار خون در حالت استراحت کمک کند. این بدان معناست که اگر احساس گرما و گیجی می کنید، بدن شما کار خود را انجام می دهد.

24. روی کتاب کار درمانی سرمایه گذاری کنید

یک کتاب کار زوج درمانی را در یک کتابفروشی یا به صورت آنلاین پیدا کنید و هر هفته زمانی را برای انجام فعالیت های تعیین شده با شریک زندگی خود اختصاص دهید.
زوج ها می توانند سؤالات کتاب «مرا محکم نگه دار» نوشته دکتر سو جانسون را بخوانند و به آنها پاسخ دهند.

25. گوشی تلفنتان را کنار بگذارید

بر اساس گزارشی در سال 2014 از مرکز تحقیقات پیو، 25 درصد از شرکت کنندگان در یک رابطه جدی می گویند که وقتی با هم تنها هستند، تلفن های همراه حواس شریک زندگی آنها را پرت می کند.

تمرکز بر روی تلفنتان به جای شریک زندگی‌تان در یک محیط اجتماعی ، می‌تواند به مرور زمان بر روابط شما تأثیر منفی بگذارد.

اگر حواس پرتی و احساس غیبت در رابطه شما نفوذ می کند، زمانی را برای کنار گذاشتن کامل تلفن خود اختصاص دهید و به همسرتان توجه کنید.

این مقاله به اختصار راه حل های را به شما توصیه کرده و توضیحاتی در مورد زوج درمانی و متخصصان زوج درمانی به شما ارائه نموده است. در صورت وجود مسأله جدی یا مشکلات زوج و همچنین ارتقا سطح روابط خود می توانید با متخصصان ما در ارتباط باشید.

متخصص زوج درمانی در تهران؛همه زوج ها درگیری را تجربه می کنند. برای برخی، جنگ بر سر پول است. برای دیگران این یک زندگی جنسی است که فاقد آن است یا الگویی از مشاجره مداوم. و همه‌گیری ویروس کرونا یک عامل استرس‌زای بالقوه دیگر را اضافه کرده است: زمان بیشتر در خانه با هم، که می‌تواند تنش‌ها را تشدید کند یا شکاف‌های پنهان یک رابطه را آشکار کند.

متخصص زوج درمانی در تهران

برای مشاوره با متخصص زوج درمانی در تهران با ما تماس بگیرید.

ممکن است وقت آن باشد که با یک حرفه ای صحبت کنید –  با ما تماس بگیرید و یا فرم درخواست مشاوره حضوری یا درخواست مشاوره تلفنی را پر کنید

درمان می تواند کمک کند. برخلاف آنچه برخی ممکن است باور داشته باشند، موضوع انگشت نشان دادن نیست .چه کسی چه کاری انجام داده یا چه کسی مقصر است.زوج‌درمانی ابزارهایی برای برقراری ارتباط و درخواست آنچه نیاز دارید فراهم می‌کند
بسیاری از شرکا قبل از امتحان کردن درمان، سال‌ها با هم مبارزه می‌کنند، اما «همیشه بهتر است در این فرآیند زودتر پیش بروید». تغییر رفتار های ناسالم و همچنین احساسات آزاردهنده هر چه بیشتر ادامه پیدا کند دشوارتر می شود. تقریباً هیچ شباهتی بین زوج درمانی امروزی و کلینیک های زناشویی قدیم وجود ندارد. درمانگران امروزی با افراد در هر رابطه بزرگسالی کار می کنند، نه فقط با زوج های متاهل. تمرکز درمان هرگز آموزش دادن یکی از اعضای زوج برای انطباق با ایده های از پیش تعیین شده نیست، و مشاوران رابطه برای متقاعد کردن یکی از زوجین که اشتباه می کنند کار نمی کنند. در عوض، هدف رابطه درمانی امروزی، پرورش و تقویت رابطه و هر فرد به روشی سالم است.

از همه مهمتر، مشاوره زوجین همیشه آخرین تلاش برای نجات ازدواج یا جلوگیری از جدایی نیست. زوج‌های شاد متوجه می‌شوند که جلسات درمانی منظم به آنها کمک می‌کند تا روابط سالم خود را حفظ و تقویت کنند. آنها با هم یاد می گیرند که چگونه از طریق اختلاف نظرها و سایر مسائل رابطه کار کنند، صمیمیت عاطفی و فیزیکی خود را بهبود بخشند و یکدیگر را در سطح عمیق تری درک کنند.

کار با یک درمانگر همیشه ایده خوبی است و اولین قدم برای بهبود رابطه شما این است که تصمیم به رفتن بگیرید. با این حال، گاهی اوقات، یکی از شرکا نسبت به دیگری تمایلی به این باور ندارد که مشاوره می تواند تفاوت ایجاد کند. اگر در چنین موقعیتی هستید، شاید حقایق زیر در مورد مشاوره رابطه می تواند به شما کمک کند که طرف مقابلتان را متقاعد کنید که در یک قرار ملاقات برای ملاقات با یک درمانگر تجدید نظر کند.

هر زوجی می‌تواند از رابطه درمانی بهره مند شود، از جمله زوج‌هایی که مدت‌ها ازدواج کرده‌اند، زوج‌های نامزد یا زوج‌های قرار. یک درمانگر می‌تواند به زوج‌ها کمک کند تا از طریق اختلافات مالی، ناامیدی‌های والدین، کمبود محبت یا شفقت، خیانت، مسائل عاطفی یا حتی سوء مصرف مواد، کار کنند. بسیاری از زوج‌هایی که در فراز و نشیب‌های ازدواج یا رابطه عاشقانه خود دست و پنجه نرم می‌کنند، می‌توانند از صحبت کردن با مشاوری سود ببرند که بی‌طرف، منصف و متعهد است که شنونده فعال هر دو طرف و مدافع سلامت رابطه شما باشد.

مشاوره رابطه برای اکثر زوج ها بسیار موثر است

.
هر نوع درمانی مؤثر نخواهد بود مگر اینکه بیمار یا بیماران تلاش لازم را انجام دهند و تمایلی برای حل مشکلات خود داشته باشند. همچنین هر کدام باید با ایده درمان و مشاوری که با او کار می کنند راحت باشند. اگر همه این عوامل وجود داشته باشند، درمان می‌تواند برای زوج‌هایی که مشکلات رابطه دارند بسیار مفید باشد.
درمان می تواند به صمیمیت کمک کند.
در حالی که صحبت کردن درباره مشکلاتشان در اتاق خواب برای زوج ها همیشه آسان نیست، گاهی اوقات این یک جنبه حیاتی از زوج درمانی است. انسان ها موجودات جنسی هستند و اکثر افراد در زندگی خود نگرانی های جنسی را تجربه خواهند کرد.

در زوج درمانی هیچ قضاوتی وجود ندارد.
شاید شما همسری باشید که خیانت کرده است یا یکی از اعضای زوجی باشید که مشکل قمار دارد که رابطه را از هم می پاشد. بسیاری از مردم از درمان اجتناب می کنند زیرا تصور می کنند با آنها به عنوان یک مرد بد یا شرور رفتار می شود. اما مشاوره به معنای سرزنش کردن یا اعتبار دادن به برچسب های منفی که توسط شریک ناامید یا آسیب دیده نسبت داده شده است نیست.

زوج درمانگر تلاش می کند تا از قضاوت بیمار بر اساس تخلفات یا باورهای او خودداری کند، حتی اگر آنها با قوانین اخلاقی یا سیستم اعتقادی مشاور مخالف باشند. یک مشاور خوب حمایت می کند، نه نظرات شخصی. مطمئن باشید، مطب درمانگر فضای امنی است.

رابطه درمانی بیش از دو نفر سود دارد.

مشکلات رابطه زن و شوهر به ندرت فقط به دو نفر محدود می شود، به خصوص زمانی که کودکان درگیر آن هستند. همسران یا شرکای مشکوک یا دچار مشکل عاطفی ممکن است فکر کنند که مشکلات خود را از بچه‌ها پنهان می‌کنند، اما همیشه، آن‌طور که فکر می‌کنند کار خوبی انجام نمی‌دهند. و اگر این رابطه برای همیشه پایان یابد، تأثیر آن بر روی فرزندان می تواند زندگی را تغییر دهد.

به همین دلیل است که ازدواج و خانواده درمانی بسیار در هم تنیده شده اند. بسیاری از خانواده درمانگران نیز مشاور ازدواج هستند و با زوج ها و فرزندان آنها یا سایر اعضای خانواده کار خواهند کرد. یک درمانگر ازدواج و خانواده   به رفتارها و روابط همه افراد درگیر رسیدگی می کند تا مطمئن شود هر کسی که تحت تأثیر آن قرار می گیرد درمان مورد نیاز را دریافت می کند.
رابطه درمانی می تواند شما را به فرد بهتری تبدیل کند.
تمام جلسات زوج درمانی و یا خانواده درمانی با هر دو طرف و یا با حضور تمام خانواده انجام نمی شود. زوج درمانگر اغلب جلسات درمانی فردی را نیز در برنامه درمانی زوج قرار می دهد. حتی اگر هدف یک جلسه مشاوره انفرادی به دست آوردن بینش بیشتر در مورد رابطه باشد، بیمار می تواند از این طریق بیشتر درباره خود بیاموزد.

به عنوان مثال، به اشتراک گذاشتن اطلاعات دقیق تر با یک مشاور در مورد زندگی روزمره خود، کمترین ویژگی های مورد علاقه همسرتان، یا عمق واقعی غم و اندوه شما، به درمانگر تصویر کاملی از رابطه شما بدون استرس ناشی از حالت تدافعی یا تدافعی شریک زندگی ارائه می دهد. انکار علاوه بر این، با این حال، آشکار کردن این موارد به درمانگر شما اجازه می‌دهد تا به شما کمک کند تا با احساسات، افکار و رفتارتان سالم‌تر برخورد کنید. همچنین، ممکن است تا زمانی که شروع به بررسی احساسات خود با مشاور خود نکنید، حتی متوجه تأثیر استرس مرتبط با رابطه خود بر سلامت عاطفی، ذهنی یا جسمی خود نشوید.

حتی اگر زوج درمانی به ازدواج یا شراکت ترمیم‌شده منجر نشود، ابزارها و تکنیک‌هایی که از جلسات مشاوره‌تان یاد می‌گیرید می‌تواند به شما کمک کند تا یک رابطه قوی و سالم با طرف مقابلتان ایجاد کنید.

انواع زوج درمانی

به گفته مولر، رویکردهای متعددی برای زوج درمانی های مخصوص افراد وجود دارد که می تواند شامل موارد زیر باشد:

درمان عاطفی متمرکز بر بهبود وابستگی و همچنین پیوند بین شما وهم شریک زندگیتان تمرکز دارد. درمانگر به شما کمک می کند تا الگوهایی را منجر به احساس قطع ارتباط می شود، درک کرده، تغییر دهید.

زوج درمانی روان پویا: درمان های روان پویایی امیدها و ترس های اساسی که به شما و شریک زندگیتان انگیزه می دهد را بررسی می کند تا به شما در درک بهترو راحت تر یکدیگر کمک کند.

رفتار درمانی: هم به عنوان زوج درمانی رفتاری (BCT) شناخته می شود، واین شکل از درمان شامل است از شکل دادن به رفتار با تقویت رفتارهای مثبتی است که ثبات وهمچنین رضایت را افزایش می دهد، در حالی که رفتارهایی را که باعث منفی گرایی می شود، دلسرد می کند.

درمان شناختی های رفتاری (CBT): به عنوان زوج درمانی شناختی رفتاری هم (CBCT) شناخته می شود، این شکل از درمان شامل شناسایی و همچنین تغییر الگوهای فکری است که بر رفتار تأثیر منفی می گذارد.

متخصص زوج درمانی در تهران

بیشتر بخوانید: مشاوره آنلاین ازدواج، ورزش درمانی،روانشناسی مشکلات زناشویی، خیانت همسر

تعدادی بهترین برنامه مشاوره ازدواج آنلاین

زوج‌درمانگران اغلب از یک رویکرد یکپارچه برای درمان استفاده می‌کنند و تکنیک‌هایی را از اشکال مختلف درمان، بسته به نیاز شما، قرض می‌گیرند.

اینها بعضی از استراتژی هایی است که زوج درمانگر ممکن است از آن ها در مسیر درمان استفاده کند:

شناخت شما: «درمانگر با شناختن شما و شریک زندگیتان، احساس امنیت می کند. مولر می‌گوید: آن‌ها به طور فعال وهمچنین مشارکتی با شما کار می‌کنند تا به شما کمک کنند خود و شریک زندگی ‌تان را بهتر بشناسید.

شناسایی احساسات: درمانگر به شما و هم همسرتان کمک می کند تا احساسات یکدیگر را بشناسید و آن ها را به صورت کلمات بیان کنید.
کاوش در گذشته افراد: زوج درمانی می تواند شامل کاوش در گذشته های شما باشد، چرا که می تواند به شما کمک کند ترس ها و انگیزه ها وهم رفتارهای خود را در یک رابطه بهتر درک کنید. هممی تواند به حل تعارضات حل نشده ای که بر حال شما تأثیر می گذاردهم کمک کند.

تمرکزدرمانگر بر راه حل ها: درمانگر شما با شما و همسرتان برای حل مسائل و اصلاح الگوهای رفتاری منفی وهم تمرکز بر جنبه های مثبت رابطه همکاری خواهد کرد.

مهارت های آموزشی: زوج درمانی می تواند به شما وهم همسرتان کمک کند تا مهارت های مدیریت خشم و حل مسئله و حل تعارض را آموزش دهید. هدف این است که شما و شریکتان را با ابزارهایی تجهیز کنیم که به شما کمک کند با مشکلاتی که پیش می‌آیند مقابله کنید.

کمک های که زوج درمانی می تواند داشته باشد
زوج درمانی می تواند به شما و همسرتان این فرصت را بدهد که در مورد مسائل مربوط به چندین جنبه از رابطه خود بحث و حل و فصل کنید که می تواند شامل موارد زیر باشد:

نقش‌ها در رابطه: زوج‌درمانی می‌تواند به شما کمک کند نقش‌هایی را که شما و همسرتان در رابطه بازی می‌کنید بررسی کنید و پویایی‌های ناسالم را شناسایی کنید. به علاوه می تواند به رفع تفاوت در انتظارات آن ها کمک کند.

باورها و ارزش‌ها: زوج‌درمانی می‌تواند به شما و همسرتان کمک کند تا در مورد عقاید، ارزش‌ها، و احساسات مذهبی خود و پیامدهای این جنبه‌ها در زندگی روزمره‌تان صحبت کنید.

امور مالی: امور مالی می تواند منبع اصلی درگیری در روابط افراد باشد. زوج درمانی می تواند به ترویج گفتگوی باز شفافیت در مورد عادات درآمد و همچنین هزینه کمک کند.

زمان صرف شده با هم: شما و شریک زندگیتان می توانید به مسائلی بپردازید که باعث خرابکاری در زمان با هم بودن شما شده است. می‌توانید درباره فعالیت‌هایی که از انجام آن‌ها با هم لذت می‌برید و چگونگی لذت‌بخش‌تر کردن زمان با هم صحبت کنید.

کودکان: اگر شما و همسرتان در مورد اینکه آیا می‌خواهید بچه‌دار شوید یا نه یا چگونه آنها را بزرگ کنید، همدل نیستید، زوج‌درمانی می‌تواند به شما در بیان این نگرانی‌ها کمک کند. به علاوه می تواند به عوامل استرس زا مثل مشکل در باردار شدن و یا فرزندخواندگی کمک کند.

روابط های خانوادگی: زوج درمانی می تواند به شما و حتی همسرتان کمک کند تا مشکلات ناشی از درگیری با سایر اعضاهای خانواده مثل والدین، فرزندان و خواهر و برادر را حل کنید.

رابطه جنسی وبه خصوص صمیمیت: اگر شما و یا شریک زندگیتان مسائل مربوط به رابطه جنسی وحتی صمیمیت و یا خیانت را دارید، زوج درمانی می تواند فضای امنی را برای هر روی شما فراهم کند تا احساسات و نیازهای خود را به اشتراک بگذارید.

مسائل مربوط به سلامتی: بیماری های جسمی یا روانی می تواند برای شما و همسرتان سخت باشد. زوج درمانی می تواند به شما کمک کند تا با استرسی که به رابطه شما وارد می کند مقابله کنید.

عوامل استرس‌زای بیرونی: درمان همچنین می‌تواند به شما و شریک زندگی‌تان کمک کند تا با درگیری‌های ناشی از عوامل خارجی، مانند کار، مقابله کنید که می‌تواند بر روابط شما استرس وارد کند.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب را به دوستان خود به اشتراک بگذارید

خواننده گرامی

آیا می دانستید بسیاری از مشکلات شخصی و گروهی با کمک گرفتن از مشاوران منخصص به راحتی قابل حل می باشد.

دیر اقدام نکنید

به راحتی با کارشناسان ما در تماس باشید تا شما را برای انتخاب مشاور راهنمایی نمایند.
اینجا کلیک نمایید
لیست محتوا