مواد اعتیاد آور مخدر محرک روان گردان ها

سهیلا قدیمی
سهیلا قدیمی
مشاوره اعتیاد فردی-خانواده مشاوره خانواده –مشاوره قبل از ازدواج -

مواد اعتیاد آور مخدر محرک و روان گردان ها

سیگار

سیگار رایجترین ماده مصرفی اعتیاد آور جهان می باشد که علت آن وجود نیکوتین در توتون است.که اعتیاد آور است.اما عوارض اصلی سیگارمربوط به نیکوتین نیست بلکه مربوط به دود حاصل از سوختن توتون می باشد.
اثرات مصرف سیگار
افزایش احتمال ابتلا به انواع سرطان ریه ،حلق،دهان،حنجره ،دهانه رحم،مثانه
مری،برونشیت وبیماریهای مزمن قلبی،سکته مغزی ،خونریزی مغزی،سرطان خون،پوکی استخوان وبیماریهای پوستی.

جهت مشاوره روانشناسی در کلیه زمینه ها کافیست با ما تماس حاصل فرمایید.

02122308339   —-02122305827

درخواست مشاوره روانشناسی حضوری

درخواست مشاوره روانشناسی تلفنی

قلیان

دود حاصل از سوختن تنباکو ی قلیان حاوی مواد سمی است که این عامل مهمی در بروز بیماریهای قلبی وعروقی وسرطان ریه است. در هر بار مصرف قلیان دود بسیار زیادی در مقایسه با کشیدن یک نخ سیگار وارد بدن می شودومیزان نیکوتین به اندازه ای است که ایجاد اعتیاد می کند.
خطر انتقال بیماریهای عفونی و،واگیر وهپاتیت ب از طریق دهان ودستان آلوده همچون سل به علت استفاده مشترک افراد از قلیان وجود دارد.در ضمن در مقایسه با یک نخ سیگار دود قلیان مقدار بیشتر آرسنیک،سرب ونیکل دارد. دود حاصل از تنباکو حاوی مواد شیمیایی خطر ناکی است که سبب انواع سرطان است. این مواد توسط آب تصفیه نمی شوند.
اثرات مصرف سیگار
افزایش احتمال ابتلا به انواع سرطان ریه ،حلق،دهان،حنجره ،دهانه رحم،مثانه
مری،برونشیت وبیماریهای مزمن قلبی،سکته مغزی ،خونریزی مغزی،سرطان خون،پوکی استخوان وبیماریهای پوستی.

سستی زاها(موادافیونی)

همانگونه که از نام این دسته از مواد پیداست،فردبا مصرف این مواد رخوت،سستی وبیحسی را تجربه می کند،مانند تریاک ،مورفین وهروئین .
خطر انتقال بیماریهای عفونی و،واگیر وهپاتیت ب از طریق دهان ودستان آلوده همچون سل به علت استفاده مشترک افراد از قلیان وجود دارد.در ضمن در مقایسه با یک نخ سیگار دود قلیان مقدار بیشتر آرسنیک،سرب ونیکل دارد. دود حاصل از تنباکو حاوی مواد شیمیایی خطر ناکی است که سبب انواع سرطان است. این مواد توسط آب تصفیه نمی شوند.
اثرات مصرف سیگار
افزایش احتمال ابتلا به انواع سرطان ریه ،حلق،دهان،حنجره ،دهانه رحم،مثانه
مری،برونشیت وبیماریهای مزمن قلبی،سکته مغزی ،خونریزی مغزی،سرطان خون،پوکی استخوان وبیماریهای پوستی.

توان افزاها(داروهای محرک)

بامصرف این گونه مواد احساس توانمندی وجنب وجوش وتحرک بیش از حد به فرد دست می دهد. داروهای محرک از پرمصرفترین داروهای روان گردان هستند که از گیاه کوکا بدست می آیند.از انواع آن می توان به کوکائین،آمفتامین ها وشیشه اشاره کرد.

توهم زاها (روان گردان ها)

داروهای توهم زا بر ادراک فرد اثر می گذارد وتغییرات اساسی در حالات روانی ورفتاری فرد ایجاد می کند. از انواع این مواد می توان حشیش،مسکالین وال.اس دی ،اشاره کرد.

تقسیم بندی بر اساس نوع ماده در طبیعت

مواد مخدر طبیعی:

این دسته از مواد،موادی هستند که ریشه گیاهی در طبیعت داشته واز ریشه،ساقه،برگ یا میوه گیاهان ویا درختان خاص تهیه می شود.
مانند:تریاک از گیاه خشخاش،حشیش از گیاه شاه دانه،کوکائین از گیاه کوکا.

مواد مخدر نیمه مصنوعی:

این دسته از مواد به شکل فعلی در طبیعت یافت نمی شود ولی در آزمایشگاه ها با افزودن موادشیمیایی به مواد طبیعی ساخته می شوند مانند هروئین،کراک وال.اس.دی

مواد مخدر شیمیایی:

این دسته از مواد به هیچ وجه ریشه گیاهی نئداشته ودر آزمایشگاه ها با ترکیبات شیمیایی پیچیده اعتیاد آور که عموما در ساختمان آنها آمفتامین ها بکار می رود ساخته می شود.مانند:اکستازی وشیشه

جهت مشاوره روانشناسی در کلیه زمینه ها کافیست با ما تماس حاصل فرمایید.

02122308339   —-02122305827

درخواست مشاوره روانشناسی حضوری

درخواست مشاوره روانشناسی تلفنی

مواد افیونی

تریاک ومشتقات آن،که مجموعا مواد افیونی نامیده می شوند،داروهایی هستند که حساسیت فیزیکی وتوانائی پاسخدهی به محرک ها را از طریق تضعیف سلسله اعصاب مرکزی موجب می شوند.(این داروها معمولا مواد مخدر نامیده می شوند.
مهمترین مواد افیونی عبارتند از:
تریاک،شیره،سوخته تریاک،کدئین،هروئین،مرفین،کراک در ایران اعتیاد به مواد افیونی شایعترین انواع اعتیاد به مواد غیر قانونی را تسکین می دهد.

عوارض مصرف طولانی مواد افیونی:

یبوست مزمن،تیره شدن رنگ پوست،کاهش میل جنسی،تغییر ساعات خواب وبیداری،خواب آلودگی وچرت زدن درطول روزدرمجموع با مصرف افیونها احساسهاس اضطراب،خصومت وپرخاشگری کاهش می یابند درواقع علاوه براحساسهای لذت بخشی که این داروها ایجاد می کندتوانایی آنها را در حساسیت زدایی رنج روانی می تواند انگیزش مهمی برای فرد مصرف کننده باشد.

شکل مواد و شیوه های مصرف:

تریاک:ازگیاه خشخاش بدست می آید. منشأ هرئین،کوکائین ومرفین نیز همین ماده است.
تریاک معمولا به رنگ قهوه ای سیر ودارای قوای خمیری است که بوئی شبیه به آمونیاک یا ادرار مانده دارد وهنگام سوختن بوی خاصی شبیه به چسب دوقلو می دهد.بسته بندی آن بصورت لول، حبه قند ویا کیک هست.
سوخته تریاک:پس از کشیدن تریاک، ماده ای به رنگ قهوه ای سوخته وبراق بدست می آید که سوخته نام دارد.
شیره تریاک:. محلول حاصل از سوخته تر یاک را حرارت می دهند.بااین کار ماده ای خمیری سفت وغلیظی به رنگ قهوه ای روشن بدست می آید که شیره نام دارد.

بیشتر بدانید:مشاوره متخصص جوانان

روشهای مصرف:

تدخین(دودکردن) ابزارهای مورد استفاده برای تدخین عبارتند از:منقل ،وافور،چپق،نگادی
(وسیله ای شبیه چپق که برای مصرف شیره به کار می رود)،قلیان،ذغا ل وسیخ،میله وسنجاق.
خوردن:این روش رابیشتر افرادی که بیمار جسمی دارند ویا مدت طولانی از روش تدخین استفاده میکرده اند به کار می برند.تریاک را معمولا بعد از غذا می خورند.دراین روش مصرف ،وسیله واثری دال بر مصرف وجود ندارد.

کدئین

ماده سفید رنگی است که بصورت قرصهای خالص ویا بصورت ترکیب یا استا مینوفن،آسپرین یا شربت های ضد سرفه مورد استفاده قرار می گیرد.

مرفین

مرفین ماده اصلی تریاک است.مرفین پودری است کریستالی به رنگ قهوه ای روشن ویا سفید که تلخ مزه وبی بو است مرفین بصورت آمپول های10-20میلی گرمی ومورد مصرف پزشکی قرار می گیرد بصورت زیر جلدی داخل عضلات ووریدی مصرف می شود.
مرفین یکی از مواد اعتیاد آور خیلی قوی است واعتیاد به آن ،عوارض مهمی بر دستگاه عصبی ،قشر مغز،نخاع وکلیه ها داردواختلالات روانی که مهمترین آن عدم آگاهی فرد از وضعیت موجود،یا ازبین رفتن هوشیاری نسبت به وضعیت فعلی می باشد .

کراک

کراک اصل مشتقی از کوکائین است .که جنبه اعتیاد آوری آن بسیار زیاد است.ولی مواد ایرانی اصل نیست .بلکه هروئین غلیظ هست.یعنی 1گرم کراک از10تا100گرم هروئین ساخته می شود.مصرف این ماده بین نوجوانان وجوانان ایران شایع شده است. شکل کراک مثل بلورهای زرد-قهوه ای وسفید رنگ هست(گرد نیست)این ماده بی بو است ومصرف آن ساده وبدون نیاز به وسایل حجیم وصرف وقت است است.وفرد می تواند درحمام یا توالت،ظرف کمتر از 1الی 2 دقیقه مصرف کند. غالبا با پیپ های شیشه ای بصورت استنشاقی دود می شود. وطی مدت کوتاهی پس از اولین مصرف،به دلیل
تحمل شدید بدن نسبت به ماده،مقدارمصرف 3تا4برابر دوز اولیه ،افزایش می یابدوتعداد دفعات مصرف روزانه ممکن است تا10برابر درروزبرسد.
اثرات مصرف آن گشادی مردمک چشم،تیرگی بینائی،توهمات شدیدحسی،تعرق شدید،بی قراری، اغتشاش دماغی،تهوع،تشنج ومرگ است.

هروئین

افیون یا تریاک شیره خشک شده خشخاش ودارای مرفین است که از آن هروئین تولید می شود.هروئین را مانند سیگار دود می کنند بایک زرورق نازک آلومینیومی، بخارهای ایجاد شده از ان را استنشاق می کنند.برای تز ریق کردن آن را در آب حل می کنند.مقدار مصرف روزانه هروئین در یک فرد معتاد به طور معمول 25%تا75%گرم است. سن بیشتر مصرف کنندگان هروئین میان 20 تا30 سال واوج مصرف آن درسنین 16 تا24سالگی است.نسبت مرد به زن حدود 2به 1 است.
هروئین وآندروفینهای درون زاد هردو برگیرنده افیونی تأثیر می گذارند وبی دردی(بی حسی)،تنگی مردمک چشم،سنگدلی،کاهش فشارخون،کندی ضربان قلب وتنفس ایجاد می کنند.
اثرات روانشناختی مصرف:درآغاز احساس لذت عمیق ایجاد می شود ولی با تداوم مصرف،تحمل به سرعت شکل می گیرد.وابستگی ممکن است طی چند هفته تا چند ماه ظاهر شود. حدود 70درصد معتادان به کسب اختلال روانی همزمان نیز مبتلا هستند که شایعترین آنها افسردگی،اختلال شخصیت ضد اجتماعی والکلیسم است.

نیکوتین

رایجترین فرم نیکوتین تنباکو است که به صورت سیگاربرگ وچپق یا پیپ تدخین می شود. تنباکوممکن است بصورت انفیه وجویدنی هم مصرف شود.
وموجب افسردگی گردد. علائم ونشانه های مسمومیت با دوزهای پائین نیکوتین مشتمل است برتهوع،استفراغ،آبریزش ازبینی،رنگ پریدگی،اسهال،سردرد،افزایش فشارخون، لرزش وعرق سرد.

داروهایی که مصرف پزشکی دارند:

برخی از داروهائی که برای در مان بیماریها تجویز می گردند در صورت مصرف نابجا می توانند اعتیاد آور باشند.این داروها برای رفع اضطراب وایجاد حالت تسکین وخواب به کار می روند. داروهای مسکن –خواب آوربه دو گروه عمده تقسیم می شوند:
گروه اول بنزودیازپین ها هستند،این داروها شایع ترین داروهای آرام بخش هستند که پزشکان برای رفع اضطراب وبی خوابی تجویز می کنند وبا اسامی مختلفی چون دیازپام ،لورازپام ،اکسازپام،کلونازپام …عرضه می گردند.
گروه دوم داروهای مسکن-خواب آورباربیتورات ها هستند .گروه اول بیشتر توسط نوجوانان وگروه دوم بیشتر در بزرگسالان مورد سوء مصرف قرار می گیرند. باربیتورات اثرات بسیار شدیدی بر روی سیستم تنفسی داشته وبه همین دلیل بسیار خطرناک تر از بنزودیازپین ها می باشند.
بنزودیازپین ها معمولا به شکل قرص،کپسول وآمپول وجود دارند وبه روشهای تزریقی وخوراکی قابل استفاده هستند.باربیتورات ها در اشکال مختلفی چون قرص،کپسول،آمپول وشیاف تهیه شده واز طریق خوراکی،مقعدی وتزریقی قابل مصرف می باشند.
آثار مصرف این داروها معمولا چند ساعت تا یک روز باقی می ماند وعبارتست از:تغییرات رفتاری یا روانی،سرخوشی مختصر،رفتار نامناسب جنسی،پرخاشگری واختلال قضاوت،گیجی ورخوت،خواب آلودگی،عدم تعادل می باشد.

محرک ها

الکل

الکل یکی از شایعترین مواد مورد سوءمصرف در دنیاست . سوءمصرف وابستگی به الکل اغلب با عنوان الکلیسم نا میده می شود . الکل تضعیف کننده سیستم عصبی مرکزی است . الکل از تقطیر مواد تخمیر شده قندی بدست آمده محلولی است فرار، بیرنگ ،با بوی تند وطعم سوزان .
آثار مصرف الکل 90-30دقیقه پس از مصرف ظاهر می شود. آثارمصرف خوراکی آن معمولا سوء تعبیر می شود،چون حالت نشئه اولیه افزایش تعداد ضربانات قلب واحساس گرما سبب می شود که تصور می شود یک داروی محرک است .
آثار مصرف الکل به ترتیب زیر با افزایش غلظت خونی آن پدید می آید.
1-تغییرات رفتار یا روان(پرحرفی،پرخاشگری،یا رفتارهای نامناسب جنسی،تغییرات خلقی ،اختلا ل در قضاوت وبرداشته شدن مهارها،سرخوشی وتحریک،ناهماهنگی حرکتی وبسته به فرد مصرف کننده خواب،بهت،)
2-مسمومیت الکل یا مستی:
اصطلاحی فاقد دقت برای هرگونه رفتار ناسازگارانه واختلال قضاوت ناشی از مصرف الکل.،تکلم سلیس ، گل انداختن پوست ، تحریک پذیری وستیزه جوئی واختلال توجه.
3-عملکرد شغلی مختل شده،اختلال در عملکرد اجتماعی.
عوارض مصرف طولانی الکل اختلال خواب،کبد چرب،سیروز کبدی خونریزی های شدید، افزایش فشار خون وافزایش خطرسکته های قلبی ومغزی، توهمات شنیداری پایداراست.

آمفتامین ها

آمفتامین ها گروهی از مواد محرک قوی هستند که معمولا به شکل پودر سفید رنگ وگاه سفید متمایل به قهوه ای روشن یا(سفید چرک )مشاهده می شوند. برخی انواع آمفتامین ها دارای مصارف طبی هستند وتحت نظارت کامل پزشک در مواردی چون افسردگی ها،اختلالات پرتحرکی،کم توجهی کودکان وحمله های خواب مورد استفاده قرار می گیرند. آمفتامین ها اغلب برای بهبود کارآیی وایجاد حالت سرخوشی توسط دانش آموزان،دانشجویان ورانندگان مورد سوء مصرف قرار می گیرند معمولا به صورت خوراکی وگاه همراه مشروبات استفاده می شود.انفیه کردن،تزریق یا تدخین یا سیگار نیز از سایر راههای مصرفی می باشد. شکل تزریقی آن نسبت به سایر انواع آن اعتیاد بیشتری ایجاد می کند.
اثرات فوری مصرف این داروها افزایش هشیاری وکاهش احساس خستگی وبی حوصلگی است توانائی آمفتامین ها برای تغییر دادن خلق وافزایش اعتماد به نفس دلیلی برای بیدار ماندن نیز مردم از این داروها استفاده می کنند.

شیشه (مت آمفتامین)

آمفتامین است ودر آزمایشگاههای غیرقانونی از داروهای ساده و ارزان ساخته می شود
تدخینی ( مانند سیگار ) استفاده می شود. کریستال ماده ای شدیداً اعتیاد آور است و به شکل پودری سفیدرنگ، بدون بو و تلخ وجود دارد که به راحتی در نوشابه های الکلی و غیرالکلی ماده حالاتی مثل هیجان زدگی ، بی تابی ، تکلم تند ، کاهش خواب و اشتها و افزایش فعالیت های فیزیکی به مرور این مواد اثرات مخربی بر قوا و عملکرد جنسی افراد مصرف کننده دارد .از عوارض خطرناک حل می شود.
این ماده نیز مانند اکس ، تاثیرات خطرناکی بر سلامتی انسان دارد. افت حافظه، پرخاشگری و تهاجم ، رفتارهای جنون آمیز و آسیب های قلبی و مغزی از عوارض مصرف آن است.
شیشه توسط پایپ که یکی از لوازم آزمایشگاهی است کشیده می شود. این ماده با اشکال مختلف خوراکی، تزریقی یا استنشاقی و به وجود می آید. هیجانات جنسی یکی از علل ترغیب کننده جوانان برای مصرف این مواد است. لیکن نام اصلی این مواد آیس به معنای یخ می باشد. دلیل اصلی نام گزاری این مواد این است که چون در مجاورت حرارت قرار می گیرند همانند یخ بخار می شوند. شیشه در رده آمفتامین ها است و خاصیت محرکی دارد. مت آمفتامین از مشتقات کلاسیک دیگر ، انتقال بیماریهای عفونی مثل هپاتیت و ایدز می باشد.
آثار مصرف آن شامل،احساس سرزندگی و سرحالی ، افزایش ضربان قلب، افزایش توانایی جنسی ،افزایش هوشیاری، افزایش اشتها ، کاهش خواب و آرامش، پرحرفی ، تولید افکار بدبینانه، بیقراری ، خلق تحریک پذیر، شیشه باعث افزایش شدید میل جنسی در خانم ها می شود و افزایش فعالیت بدنی نیز می باشد.

مواد توهم زا

مواد توهم زا،یا روانگردان ها موادى هستند كه حقایق و ماهيت اشياء را غير واقعى نشان مى دهند.اثر عمده آنها تغيير دادن تجارب دركی است. معموال درک بيمار را از دنيای درون خود ودنيای برونی تغيير می دهند. محرک های محيطی معموال به صورت رخداد های تازه تجربه می شود:مثال صداها ورنگ ها به طور چشمگير متفاوت به نظر می رسند.
درک زمان چنان مختل می گردد كه دقایق ممکن است ساعتها به نظر برسد. مصرف كننده توهمات شنوائی،بينائی ولمس وكاهش توانائی برای تفکيک خود محيط پيدا كند.

قرص های اكس (اكستاسی)

اكستاسی یک ماده محرک ودر عين حال توهم زا است كه معموال به صورت قرص های دارای طرح ونقش در رنگ های مختلف می باشد. اكثرا این ماده در مهمانی ها وبه همراه موزیک با صدای بلند مصرف می شود.قرص های اكس موجود تركيبی از جند ماده هستند وبه طور معمول كمترین ماده آن اكس است. از این رو عوارض این قرص ها به مواد موجود در آن بستگی دارد.
اثرات مصرف اكس ازجمله ای موارد ميباشد:
گشاد شدن مرمک چشم،پرحرف شدن،احساس پرانرژی بودن،صداها،رنگها واحساسات وعواطف بسيار شدیدتر حس می شود.با كاهش آثار آن در بدن،فرد خسته شده واحساس افسردگی می كند وممکن است چند روز طول بکشد.افزایش ميلی جنسی در زنان وبرقراری روابط جنسی پر خطر،ودر مردان اختالل در عملکرد جنسی،الغر شدن،از دست دادن حافظه،افرادی كه سابقه فشار خون وآسم دارند باید از مصرف اكس پرهيز كنند.

قرص های ریتالين(متيل فندایت)

قرص های ریتالين در وهله اول مصارف پزشکی دارندوبرای درمان یکی از بيماریهای دوران كودكی به نام اختالل بيش فعالی همراه نقص توجه،استفاده می شود.طبق گزارش های متعدد برخی از دانشجویان برای بيدار ماندن درشبهای امتحان به جای مصرف چای وقهوه ار قرص های ریتالين استفاده می كنند. تا چند ساعت متوالی بيدار بمانندوتمركز خود را بطور غير معمولی در مدت طوالنی حفظ كنند.آثار مصرف ریتالين مواردی مانند:احساس سزگيجه وسر درد،عصبی شدن وبی خوابی،تغييرات ضربان قلب وفشار خون،دردهای شکمی ،بروز حالتهای روان پریشی وخارش وجوش های پوست.و همچنين ازدست دادن اشتها ،تب، تشنج ،سردرد،توهم وهزیان،احساس حركت وجنبش حشرات در زیر پوست ومرگ از عوارض مصرف مقدار زیاد ریتالين می باشند.

قرص های ترامادول

ترامادول ماده ای ضد درد برای درد های حاد یا مزمن با شدت متوسط تا نسبتا شدید است كه تاثير مستقيم خود را بر سيستم اعصاب مركزی )مغز ونخاع( می گذارد.این ماده درایران به صورت كپسول های 05 و055 ميلی گرم وآمپول های 0و2 ميلی گرم توليد می شود.

اثر ضد درد آن در حالت خوراكی پس از 2تا 3 ساعت به حداكثر می رسد وتا 6ساعت ادامه پيدا می كند.ترامادول می تواند سبب وابستگی واعتياد شود. همانند سایر مواد ترامادول سبب بروز تمایل روانی واشتياق وایجاد حالت تحمل یعنی اجبار برای  افزایش ميزان ماده جهت رسيدن به حالت نشئگی می شود.فرد ی كه مصرف كننده است اگر به یک باره مصرف آن را قطع كند،در وی نشانه های جسمی ئروانی محروميت از ماده )كه نشان دهنده اعتياد فرد به ترامادول می باشد بروز می كند .

نشانه هایی مانند اضطراب ،عرق كردن،بی خوابی ،درد اندام ها،حالت تهوع؛لرزش،اسهال ،ودر مواردی بروز توهم می باشد.

ال.اس.دی:

معروف ترین ماده آن به شکل تمبر وجود داردكه ال .اس .دی توهم زا اسيد نام دارد. ماده ای بيرنگ،بی بو،وبی طعم است كه غالبابه صورت حل شده روی حبه قند یا قطعات كاغذ فروخته می شود.داروئی قوی است كه با دوزهای بسيار كم توهمات ایجاد می كند.
برخی از مصرف كننده ها توهمات روشنی از رنگ ها واصوات پيدا می كنند،برخی نيز احساسهای نيمه مذهبی عرفانی در خود می یابند .

مسکالین

مسکالين ازپيوت نوعی گياه كاكتوس به دست می آید وقرنها در مراسم مذهبی وعرفانی سرخپوستان مکزیک به مصرف رسيده است.سيلوسبين درگونه های متعدد قارچ یافت می شود كه عموما قارچ سحرآميز ناميده می شود.مسکالين می تواند تغييرات ادراكی ایجاد كند و فرد با مصرف آن انواع توهمات را تجربه می كند .

فن سیکلیدین

بصورت پودر كریستالی به رنگهای مختلف ویا مایع دیده می شود. فن سيکليدین به عنوان توهمزا)با نام های خيابانی گردفرشته،شرمنزوسوپراسيد(فروخته می شود،ممکن ایجاد توهم كنداما موجب احساس گسستگی مصرف كننده از محيط خود نيز می گردد.درحال حاضر از نظر فنی به عنوان یک هوشبر تجزیه ای طبقه بندی شده است.
فنسيکليدین را می توان به صورت محلول یا قرص مصرف كرد،اما اكثرا با انفيه یا دود كردن مصرف می شود بادوز های پائين،درد را ازبين می برد وحالتی شبيه به مستی مالیم، با اغتشاش شعور،مهارگسستگی وناهماهنگی روانی حركتی-ایجاد می كند.دوزهای باالتر عدم وقوف به زمان ومکان وحالت شبيه به اغماء به وجود می آورد.

مواد استنشاقی

استنشاقی ها یک گروه از مواد زیانبار هستند كه از طریق استنشاق، بوكردن و یا ریختن درون یک كيسه و تنفس در آن برای ایجاد مستی و سکر استفاده می شود. محصوالت رایج خانگی مانند سوخت های گازی، چسب، سوخت فندک، مایعات شوینده، و رنگ از رایجترین مواد استنشاقی هستند كه مورد سوءمصرف قرار می گيرند.
مصرف كنندگان مواد استنشاقی دچار سردرد، احساس تهوع، گفتار مبهم و عدم هماهنگی حركتی می شوند برای استعمال برخی از این مواد،ابتدا یک دستمال یا تکه ای ای پارچهای را به آن آغشته كرده سپس آنرا مقابل دهان یا بينی گرفته واستنشاق می نمایند.

برخی از این مواد مستقيما از ظرف مربوط استنشاق می شوند.فنسيکليدین را می توان به صورت محلول یا قرص مصرف كرد،اما اكثرا با انفيه یا دود كردن مصرف می شود بادوز های پائين،درد را ازبين می برد وحالتی شبيه به مستی مالیم، با اغتشاش شعور،مهارگسستگی وناهماهنگی روانی حركتی-ایجاد می كند.دوزهای باالتر عدم وقوف به زمان ومکان وحالت شبيه به اغماء به وجود می آورد.

کوکائین

كوكائين یک محرک قوی است كه از برگ های كوكا در بوليوی، پرو و كلمبيا بدست می آید.
كوكائين معموالً بصورت پودر سفيد و اغلب بصورت مخلوط با مواد مختلف كه رایج ترین آنها شکر یا داروهای بی حسی است توزیع می شود.
كوكائين می تواند حالتهای هيجانی منفی واختاللهای شدید رفتاری نيز ایجاد نماید.
مصرف مقادیر زیاد داروهای محرک می توانند موجب افسردگی واضطراب شدید شده وموجب افزایش نيرو واعتماد به نفس می گردد ومصرف كننده را هوشيار و شوخ می سازد.مصرف مزمن آنها می توانند به پرخاشگری شدید وبی خوابی وتحریک پذیری،تکانشگری ووحشت زدگی منجر شود.

حشیش(گل- گراس –ماریجوانا-علف-بنگ)

ماده ای به رنگ سبز خاكستری وگاهی قهوه ای تيره رنگ است كه از گل ،برگ وساقه گياه شاهدانه هندی یا كانابيس بدست می آید.از اثرات روانی حشيش تغييرات سریع خلق یا هيجانهای افراطی وبروز رفتار خشونت آميز وهمچنين تغييرات ادراكی وحسی می تواند روی دهد. اما این تغييرات عموما مبالغه در تجربيات لذت بخش هستند.بااین  همه بعد از مصرف مقادیر زیادی توهمات واحساس های بد بينی در فرد به وجود می آید.
مصرف حشيش بصورت خوراكی ویا كشيدنی همراه توتون سيگار وچپق وپيپ است.اثر كشيدن حشيش بعد از چند دقيقه ظاهر می شود واثر حشيش هم بزودی از بين می رود.
مصرف مکرر حشيش سبب فراموشی ،كند ذهنی وكودنی شخص می شود.همچنين احساس ستمدیدگی،سوءظن،ستيزه جوئی در شخص پدیدار شده می شود.

بیشتر بخوانید:بهترین مرکز مشاوره ازدواج تهران ، متخصص زوج درمانی ،سرد شدن رابطه زن و شوهر

جهت مشاوره روانشناسی در کلیه زمینه ها کافیست با ما تماس حاصل فرمایید.

02122308339   —-02122305827

درخواست مشاوره روانشناسی حضوری

درخواست مشاوره روانشناسی تلفنی

 

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب را به دوستان خود به اشتراک بگذارید

خواننده گرامی

آیا می دانستید بسیاری از مشکلات شخصی و گروهی با کمک گرفتن از مشاوران منخصص به راحتی قابل حل می باشد.

دیر اقدام نکنید

به راحتی با کارشناسان ما در تماس باشید تا شما را برای انتخاب مشاور راهنمایی نمایند.
اینجا کلیک نمایید
لیست محتوا