عزت نفس

admin
admin

عزت نفس

 عزت نفس، نظر و باوری است که شما در مورد خود و توانایی های خود دارید.  عزت نفس می تواند تحت تأثیر عواملی مانند اعتماد به نفس، هویت و احساس تعلق قرار بگیرد.  عزت نفس می تواند بالا، پایین یا جایی در این بین باشد

 عزت نفس پایین

 داشتن عزت نفس پایین  به این معنی است که شما به توانایی های خود، شخصیتتان، یا ارزشی که برای اطرافیان وافراد مهم زندگی خود دارید، اعتماد ندارید.  عزت نفس پایین ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

  • عدم احساس امنیت در زندگی
  • شک و عدم پذیرش در مورد جنسیت یا بدن خود
  •  احساس عدم تعلق به خانواده، دوستان یا همکاران خود

عزت نفس

برای مشاوره با روانشناسان مجرب ما در مورد افزایش عزت نفس با ما تماس بگیرید.

داشتن عزت نفس بالا

 برعکس  نکاتی که در بالا گفته شد ، داشتن عزت نفس بالا به این معنی است که شما باورهای مثبتی در مورد توانایی های خود و جایگاه خود در جهان دارید که  ناشی از توانایی‌های شما در ایجاد تغییر و مقاومت و مدیریت چالش های زندگی است و نتیجه آن احساس اعتماد به نفس و غرور در هویت  و احساس تعلق و همراهی با خانواده، مدرسه، جمع همکاران یا دوستان است.

 4 مولفه عزت نفس:

 عزت نفس شما از چهار نگرشی که نسبت به خودتان دارید تشکیل می شود: اعتماد به نفس، احساس هویت، احساس تعلق و اعتماد به نفس در توانایی هایتان

 1.اعتماد به نفس:

 اعتماد به نفس، تمام  احساساتی است که به  احساس امنیت شما در  درون خود و زندگیتان برمی گردد.  شما فقط در صورتی می توانید توانایی هایتان را گسترش دهید و رشد کنید که از برآورده شدن نیازهایتان مطمئن باشید.  برآورده شدن نیازهایتان به این معنی است که چیزهایی مانند مکانی برای زندگی، سلامت جسمانی و وضعیت مالی پایدار داشته باشید

2.احساس هویت:

 احساس هویت شما  یکی از مولفه های مهم برای داشتن  عزت نفس شما  است زیرا شناختی است که شما در مورد خود دارید.  این می تواند شامل اعتماد شما به بدن، جنسیت، شغل، اعتقادات، فرهنگ یا هر چیز دیگری در مورد خودتان باشد.  اعتماد به نفس در موارد گفته شده مفید است زیرا آنها  به شما کمک می کنند تا بفهمید به چه چیزی نیاز دارید و در زندگی چه می خواهید

بیشتر بخوانید: تقویت عزت نفس کودکان ، مشاوره آنلاین ازدواج، زوج درمانی

3.احساس تعلق داشتن:

 تعلق داشتن به معنای احساس خوش آیند درکنار جمع و گروهی بودن و پذیرفته شدن توسط آنهاست به شکلی که شما نیز عضوی از آن مجموعه حساب شوید. در واقع بخشی فعال از موقعیتی است که ما در زندگی واقعی داریم، چه در مدرسه، محل کار، خانواده یا گروه های دیگری که در آن عضو هستیم.  گاهی اوقات، اگر در گروهی که در آن قرار دارید، مانند محل کارتان، احساس تعلق ندارید، این  احساس تعلق، در گروهی دیگر، مانند خانواده یا دوستان خود را نشان می دهد.

4.احساس اطمینان به توانایی‌های خود:

 مهم است که نسبت به توانایی های خود اطمینان داشته باشید تا بتوانید آنچه را که در زندگی برای شما اتفاق می افتد کنترل کنید.  اگر به کاری که می توانید انجام دهید اطمینان داشته باشید،  با چالش های بزرگ کنار می آیید و تغییراتی را که برای پاسخ به آنها نیاز دارید ایجاد می کنید.  با این حال، اعتماد به توانایی های خود فقط به معنای موفقیت نیست.  این در مورد درس گرفتن از اشتباهات و انعطاف پذیر بودن در برابر شکست نیز هست

 چرا عزت نفس مهم است؟

 عزت نفس، پایه و اساس  هر کاری است که انجام می دهید، در واقع عزت نفس  از کارهای روزمره و فعالیت های عادی و تکراری گرفته تا اهداف بلندمدت، پشتیبانی می کند.  دقت کنید که تمام افراد در طول زندگی و در مقابله با چالش ها،  گاهی دچار شک و تردید در مورد توانایی های خود می شوند، اما منظور ما درک کلی افراد از توانایی های خود با وجود شکست ها و چالش هاست

عزت نفس پایین باعث احساس ناامنی می‌شود و انگیزه افراد را از بین می برد به همین خاطر فرد نمی تواند در مقابل چالش های زندگی، پاسخ درست را بیابد. این مساله باعث می شود فرد مضطرب و افسرده شود و احساسات و افکار منفی در مورد خود پیدا کند

مقالات پیشنهادی: روانشناس و مشاور خانواده، حل اختلاف زناشویی، درمان افسردگی با ورزش

نکاتی برای افزایش عزت نفس

1.با خودتان مهربان باشید:

زمانی که به شدت احساسات منفی را تجربه می کنید صدای آرامی در درون شما نجوا می کند که در حال کشتن بخشی از خود هستید. این صدای ضعیف و آرام بسیار قدرتمند تر از چیزی است که فکر می کنید. به آن گوش فرا دهید   سعی کنید با خودتان مهربان باشید. اگر دچار اشتباه شدید، سعی کنید افکار منفی را به چالش بکشید.  یک قانون  ساده و کارآمد  این است که با خود به همان روشی صحبت کنید که با فرد عزیزی در زندگیتان صحبت می کنید.  این کار در ابتدا بسیار سخت است، اما  کم کم با تمرین در آن  عالی می شوید. در اینجا چند نکته در مورد صحبت کردن با خودتان را بیان می کنیم

2.سه چیز را که در مورد خودتان دوست دارید بنویسید

وقتی برای نوشتن سه مشخصه مثبت در خودتان تمرکز می کنید، توجه شما به نکات مثبتی که  در وجودتان است جلب می شود و احساس بهتری به خود پیدا می کنید

3.از مقایسه خود با دیگران دوری کنید

یکی از راه هایی که می‌توانید مطمئن باشید که در شما احساس بد ایجاد می کند مقایسه خود با افراد دیگر است.

  سعی کنید به جای اینکه مدام خود را با دیگران مقایسه کنید و به خود فشار روانی منفی وارد کنید روی اهداف و دستاوردهای خود تمرکز کنید

4.تحرک داشته باشید

 ورزش راهی مناسب برای بالابردن انگیزه، تمرین هدف گذاری و ایجاد اعتماد به نفس است. وقتی ورزش می کنیم با بالا رفتن متابولیسم، اکسیژن رسانی به اندام ها و همچنین مغز افزایش می یابد و میزان تحرک بالا، باعث ترشح هورمون هایی مثل اندروفین، سروتونین  و به طور کلی هورمون هایی که در بدن احساسات خوب  ایجاد می کنند می شود. به همین خاطر بعد از ورزش، احساس سرزندگی و انگیزه و انرژی می کنیم. این احساسات باعث می شود به خوبی تمرکز کنیم و با انگیزه به سمت اهدافمان پیش برویم

5.هیچ انسانی کامل نیست.

از فشار آوردن به خود برای رسیدن به ایده آل ترین ها دست بردارید. اگر به  انسان های موفق نگاه کنید می بینید که در یک زمینه خاص به موفقیت رسیده اند و در بسیاری از زمینه ها بسیار معمولی و حتی ضعیف هستند. تمام توانمندی ها هیچوقت در یک نفر یا یک خانواده جمع نمی شود. بزرگ نمایی های تبلیغاتی و فضای مجازی  را از واقعیت جدا کنید. همیشه سعی کنید بهترین نسخه از خودتان باشید، بسیار مهم است که بپذیرید کمال یک هدف غیر واقعی است.

عزت نفس

6.همه اشتباه می کنند

تمام کسانی که به عنوان افراد توانمند و متکی به نفس می شناسید در مسیر رشد خود بارها و بارها اشتباه کرده اند. حتی بر اثر اشتباهات با شکست های بزرگی روبه رو شده اند. اشتباهات به ما تجربه می آموزند که بسیار گرانبها و منحصر به فرد است. برای یادگیری و رشد باید اشتباه کنید، بنابراین اگر اشتباه کردید از سرزنش کردن خود دست بردارید و به مسیرتان ادامه دهید.

7.روی مسائل قابل تغییر تمرکز کنید.

 به راحتی می توانید امیدوار باشید می توانید روی همه چیزهایی که خارج از کنترل شما هستند، تاثیر بگذارید، اما متاسفانه این مسیری است که همیشه شما را ناامید می کند.  به جای آن، سعی کنید انرژی خود را بر شناسایی چیزهایی که در کنترل شما هستند متمرکز کنید و ببینید که در مورد آنها چه کاری می توانید انجام دهید

8.کاری راانجام دهید که به شما حس خوب می دهد

 اگر وقت خود را صرف کارهایی کنید که از آن لذت می برید، به احتمال زیاد مثبت فکر می کنید.  سعی کنید هر روز زمان کمی  را برای این منظور برنامه ریزی کنید. این کار می تواند خواندن کتاب، آشپزی، گوش دادن به موسیقی، فعالیت ورزشی، یا صرفاً لم دادن روی مبل و خوردن یک چای باشد، اگر شما را خوشحال می کند، برای آن وقت بگذارید

9.چیزهای کوچک را جشن بگیرید

اگر همیشه به سختی و دیرتر از زمان مقرر بیدار می شوید و امروز صبح به موقع بیدار شده اید، در دفتر یادآورتیک بزنید. اگر غذایی که پخته اید خوش طعم و جا افتاده است، یا اگر در انجام یکی از مسوولیت های محل کارتان موفق شده اید جشن بگیرید و به خودتان تبریک بگویید.  جشن گرفتن پیروزی های کوچک راهی عالی برای ایجاد اعتماد به نفس و شروع احساس بهتر نسبت به خودتان است

 سعی کنید: سه کاری را که به خوبی انجام دادید در پایان هر روز یادداشت کنید

 10.روی ارتباطات صمیمانه و دوستی هایتان کار کنید

 مفید بودن و توجه به دیگران مطمئناً روحیه آنها را تقویت می کند وهمچنین باعث می شود احساس خوبی نسبت به خودتان داشته باشید.

11. در اطراف خود یک تیم حمایتی داشته باشید

 افرادی را پیدا کنید که به شما احساس خوبی نسبت به خودتان می دهند و از کسانی که تمایل به تحریک افکار منفی شما دارند دوری کنید. فضای اطراف ما می تواند بعد از مدتی روی ما تاثیر جدی بگذارد زیرا ما انسان ها، اجتماعی هستیم و بخش بزرگی از فعالیت ما تعامل با دیگران است، پس فضای اطراف خود را پر انرژی نگه دارید

نتیجه: ما می‌توانیم با بالا بردن عزت نفس خود مسیر رسیدن به اهدافمان را هموار کنیم و به موفقیت هایی دست یابیم. اما مهم ترین مساله داشتن آرامش روان و در نتیجه ، تجربه حال خوب است.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب را به دوستان خود به اشتراک بگذارید

خواننده گرامی

آیا می دانستید بسیاری از مشکلات شخصی و گروهی با کمک گرفتن از مشاوران منخصص به راحتی قابل حل می باشد.

دیر اقدام نکنید

به راحتی با کارشناسان ما در تماس باشید تا شما را برای انتخاب مشاور راهنمایی نمایند.
اینجا کلیک نمایید
لیست محتوا