روانشناس و مشاور خانواده

admin
admin

روانشناس و مشاور خانواده

روانشناس و مشاور خانواده نوعی از مشاوره روانشناختی که برای کمک به اعضای خانواده برای بهبود ارتباطات و حل تعارضات انجام می شود. روانشناسان خانواده با گروه هایی از اعضای خانواده ملاقات می کنند تا به آن ها آموزش دهند که چگونه به شیوه ای غیرتهدید کننده با یکدیگر ارتباط داشته باشند.

روانشناسان خانواده به تعاملات بین زن و شوهر و بین والدین و فرزندان توجه دارند. هنگامی که خانواده ها با بیماری های جسمی و عاطفی سر و کار دارند به روابط خانوادگی کمک می کنند. آن ها همچنین نگران کودک آزاری و بی توجهی هستند. علاوه بر این، آن ها به اعضای خانواده کمک می کنند تا با استرس در طول انحلال رابطه، طلاق، ازدواج مجدد و خانواده های ترکیبی مقابله کنند.

مقالات پیشنهادی: مشاوره آنلاین ازدواج، بهترین مرکز مشاوره ازدواج تهران، مشاوره ازدواج

روانشناسان خانواده همچنین با بیمارانی که اعضای خانواده خود را از دست داده اند کار می کنند تا به آن ها کمک کنند تا غم و اندوه خود را برطرف کنند یا با کودکانی که از حوادث آسیب زا مانند حمله نیوتاون، کانکتیکات عبور کرده اند، کمک می کنند تا به آن ها کمک کنند ترس های خود را بیان کنند و یاد بگیرند که با آن ها کنار بیایند. خانواده درمانی یا مشاوره خانواده برای رسیدگی به مسائل خاصی طراحی شده است که بر سلامت روانی خانواده تأثیر می گذارد، مانند تغییرات عمده زندگی یا شرایط سلامت روان. ممکن .است به عنوان روش اولیه درمان یا به عنوان یک رویکرد مکمل استفاده شود

روانشناس و مشاور خانواده

برای مشاوره توسط روانشناس و مشاور خانواده با ما تماس بگیرید

روانشناس خانواده چه می کند؟
روانشناس خانواده شخص با تجربه ای است که با اشخاص و خانواده ها برای بررسی مشکلات گوناگون صحبت و کار می کند.. این مشکلات امکان دارد در مورد یک شخص یا مشکلات مربوط به گسترش خانواده و رابطه های آن ها باشد. به عنوان مثال می توان به رفتار های مشکل ساز کودکان، اختلاف نظر بین والدین در مورد تربیت فرزندان، سوء مصرف مواد یا مسائل مربوط به سلامت روان اشاره کرد.

در اصل روانشناسان خانواده در جایی دخیل هستند که مسائل یک فرد باعث آسیب به کانون خانواده او شود. برای روانشناس خانواده مهم است که انگیزه ها و نیازهای افراد و همچنین مفهوم پویایی خانواده را درک کند. آن ها باید با تمرکز روشن روی روانشناسی رشد و مشکلات سلامت روان کار کنند و به همه اعضای خانواده کمک کنند تا ساختار های حمایتی را برای افراد آسیب دیده بهتر درک کنند و فراهم کنند.

آن ها همچنین باید از مسائل اقتصادی یا اجتماعی که بر همه افراد در گروه خانواده تأثیر می گذارد، آگاه باشند. این نقش معمولاً بر گذراندن وقت با اعضای خانواده به طور جداگانه متمرکز است، اغلب مصاحبه ها و تست های روانشناختی را در صورت لزوم انجام می دهد، قبل از اینکه آن ها را در یک محیط گروهی برای بحث بیشتر در مورد مسائل دور هم جمع کند. هدف این است که اهداف درون گروه را تعریف کنیم و برنامه های عملی قابل دستیابی را برای بهبود گفتگو و روابط خانوادگی آغاز کنیم. آن ها ممکن است در ارجاع بعدی افراد برای مراقبت های بهداشتی یا مشاوره بیشتر در صورت لزوم مشارکت داشته باشند.

بیشتر بخوانید: سرد شدن رابطه زن و شوهر، زوج درمانی، روانشناس کودک و نوجوان در تهران

هدف نهایی روانشناس خانواده کمک به خانواده ها برای درک بهتر مسائل، بحث در مورد آن ها و بهبود ارتباطات درون خانواده است. هدف این است که آن ها بتوانند با مسائل جاری خود در خانه، با گفتگوی باز و صادقانه بهبودیافته برخورد کنند. روانشناسان خانواده رابطه های محکمی با ااشخاص و خانواده ها بر قرار می کنند تا رابطه های داخل آن گروه خانواده را مستحکم تر کند. روانشناسان خانواده همچنین با ارزیابی مداوم شیوه‌ ها، تکنیک ‌ها و درمان ‌ها برای اطمینان از بهترین عملکرد و توسعه مداخلات جدید و مؤثرتر مشارکت خواهند داشت.
روانشناسی خانواده یک تخصص در روانشناسی حرفه ای است که بر احساسات، افکار و رفتار افراد، زوج ها و خانواده ها در روابط و در محیط وسیع تری که در آن فعالیت می کنند متمرکز است. این یک تخصص است که بر اساس اصول تئوری سیستم ها بنا شده است و خانواده به عنوان سیستمی است که بیشترین تمرکز را دارد. پیش فرض تمرین در این تخصص این است که پویایی خانواده نقشی حیاتی در عملکرد روانی اعضای خانواده دارد.

این در مورد خانواده های گسترده و همچنین خانواده های هسته ای صدق می کند. تمرین روانشناسی خانواده، تاریخچه و محیط فعلی خانواده (به عنوان مثال، تاریخچه خانواده، فرهنگ قومی، جامعه، مدرسه، سیستم مراقبت های بهداشتی و سایر منابع مرتبط حمایتی یا دشواری) را نیز در نظر می گیرد. روانشناسان خانواده تلاش می کنند تا مسائل ارائه شده توسط افراد را نه تنها از دیدگاه ارائه دهنده (ها) بلکه از طریق درک زمینه هایی که این موضوعات در آن ایجاد شده است درک کنند.
مشکلات بالینی که روانشناسی خانواده به آن ها می پردازد عبارتند از:
1-مسائل مربوط به روابط بین افرادی که زوج هستند2-مشکلات تحصیلی جوانان3-مشکلات رفتاری کودکان یا نوجوانان4-مشکل فرزند پروری5-چالش های انطباقی مراقبت از یک عضو خانواده با یک مشکل جدی روانی یا مزمن سلامتی6-مشکلات مربوط به کار یک یا چند بزرگسال در یک خانواده7-مدیریت مشکل پیری یکی از اعضای خانواده یا خویشاوندان8-مشکلات در روابط بین زیر مجموعه ای از اعضای خانواده9-مشکلات در ارتباطات بین دو یا چند نفر10-اختلالات روابط بر اساس برداشت های نادرست
روش ‌ها و تکنیک‌ های معمولی که توسط روانشناسان خانواده استفاده می ‌شود ممکن است در موارد زیر باشد:
1-درمان های مبتنی بر شواهد2-مداخلات سیستمی (از جمله خانواده درمانی) از طیف گسترده ای از تاکیدات3-شبکه درمانی4-زوج درمانی5-گروه درمانی و گروه درمانی کار6-مشاوره با مقامات خارجی مانند متخصصان مدرسه، پزشکان مراقبت های اولیه و مزمن، مقامات نوجوانان و دادگاه ها7-نظارت بر کارگران مختلف درگیر حل مسائل ارائه شده

بیشتر بخوانید: تقویت عزت نفس کودکان، بهترین روانشناس نوجوان در تهران، بهترین مشاور برای نوجوانان

تمرین روانشناسی خانواده

عمل روانشناسی خانواده به مجموعه خاصی از مشکلات محدود نمی شود، بلکه متمایز بودن این تخصص مبتنی بر نظریه ای است که روانشناسان خانواده در مورد یک مشکل فکر می کنند و با مراجعان خود برای حل آن کار می کنند. روانشناسی خانواده به مجموعه وسیعی از مشکلات محور I، II و III و همچنین مشکلات رابطه ای می پردازد. گاهی اوقات تصور می شود که روانشناسی خانواده مترادف با خانواده درمانی است که زیرمجموعه ای از روانشناسی خانواده است. روانشناسی خانواده برای درک سلامت و بیماری یا مشکلات از یک دیدگاه توسعه ای گسترده استفاده می کند.
برای تبدیل شدن به یک روانشناس خانواده چه آموزش و پرورشی لازم است؟
اولین کاری که یک روانشناس خانواده مشتاق بعد از دبیرستان باید انجام دهد، اخذ مدرک لیسانس در روانشناسی عمومی است. معمولا چهار سال طول می کشد تا یک دانشجوی تمام وقت دوره های مورد نیاز را که شامل حدود 120 واحد دانشگاهی روانشناسی و آموزش عمومی است، به پایان برساند.

حدود35 تا40 واحد باید شامل دروس روانشناسی باشد. دوره های آموزش عمومی معمولا شامل انگلیسی، زبان های خارجی، تاریخ، علوم انسانی، علوم سیاسی و علوم فیزیکی است. به عنوان مثال، در دانشگاه بوستون، دانشجویان روانشناسی در مقطع کارشناسی باید دوره های روانشناسی را بگذرانند که شامل دو لیست است: فهرست A شامل دروس روانشناسی فیزیولوژیکی، یادگیری، شناخت و ادراک است.

لیست B شامل دروس روانشناسی رشد، روانشناسی غیر عادی، شخصیت و روانشناسی اجتماعی است. در دانشگاه هاوایی در هیلو، دانشجویان ملزم به تکمیل دوره‌ های روان‌شناسی پایه، تکنیک ‌های آماری، و روش‌شناسی علمی، و همچنین دروس مختلف روان‌شناسی هستند که توسط دانشجو انتخاب می‌شوند، در مجموع 41 واحد ترم. دانشگاه ایالتی میشیگان دانشجویان را ملزم می کند که علاوه بر دروس استاندارد آموزش عمومی، 31 یا 32 واحد دروس روانشناسی و 15 واحد علوم طبیعی را بگذرانند. افرادی که برای دریافت مدرک روانشناسی برنامه ریزی می کنند، باید کاتالوگ مدرسه را بررسی کنند و قبل از تصمیم گیری در مورد دانشگاه و برنامه های درسی، تصمیم ها و اندیشه های خود را با مشاور های مدرسه مطررح نمایند.
برای اینکه یک روانشناس خانواده شویم چه چیزی باید وجود داشته باشد؟
1-نگرش مثبت/خوش بینی: روانشناسان خانواده این پتانسیل را دارند که از گذراندن بیشتر وقت خود در کنار افرادی که در وضعیت عاطفی منفی هستند فرسوده شوند. این اهمیت دارد که قادر باشید کار را در محل کار رها کنید و قوی بمانید.
2-یکدلی: یکی از مهارت هایی که یک روانشناس خانواده باید داشته باشد این است که بتواند بفهمد مشتری از کجا آمده است و ارتباطی که او می فهمد را بیان کند. مهم این است که بتوانیم همدل باشیم و در عین حال به فرد اجازه کتک زدن خود را ندهیم.
3-علاقه به یادگیری: یک روانشناس خوب در مورد آخرین شیوه های درمانی آگاه خواهد بود تا به بهترین نحو به مشتریان خود کمک کند. اینکه به یادگیری مایل باشید، از دیگر تمرین‌کنندگان هممی‌تواند توانایی خوبی باشد.
4-تقدیم: بسیاری از مراجعینی که از افسردگی رنج می برند در طول مدت زمان قابل توجهی علائم دارند. این ممکن است نیاز به روانشناس داشته باشد که در طی جلسات متعدد با یک مشتری رابطه کاری خود را حفظ کند. مصمم بودن در مواجهه با پیشرفت آهسته هم به مشتری و هم به درمانگر کمک می کند.
5-گوش دادن فعال: شنیدن آنچه مشتری می گوید و نگفتن آن برای شناخت راه های کمک به فرد مهم است. مشتری باید همیشه احساس کند که به او گوش داده و شنیده می شود. ممکن است روانشناس نیاز داشته باشد که یادداشت نویسی را رها کند تا مطمئن شود که توجه کامل خود را به مشتری معطوف می کند.
6-تعیین مرز ها: در تمام محیط های درمانی، باید مرز هایی بین مراجع و درمانگر تعیین شود تا اطمینان حاصل شود که همه تعاملات اخلاقی هستند. اگر مشتری از .مرز ها عبور می کند، صادقانه و صریح بودن با مشتری نیاز به ارتباط شفاف دارد

روانشناس و مشاور خانواده

روانشناس خانواده کجا کار می کند؟
روانشناس خانواده به طور کلی در محیط های زیر کار می کند:
1-کلینیک ها2-مدارس و کالج ها3-خدمات سلامت جامعه4-مراکز خدمات خانواده5-امکانات بهداشت روان6-امکانات پرستاری و مراقبت های اقامتی7-مراکز مراقبت سرپایی8-خدمات انفرادی و خانوادگی9-بیمارستان های دولتی و خصوصی10-مطب خصوصی
حقوق روانشناس خانواده چقدر است؟
طبق گزارش BLS درمانگران ازدواج و خانواده در سال 2020 به طور متوسط 56890 دلار حقوق دریافت کردند. ده درصد برتر میانگین حقوق 92930 دلار و ده درصد پایین به طور متوسط 31850 دلار درآمد داشتند. دستمزد ها بسته به اینکه یک پزشک در مطب خصوصی باشد یا در مؤسسه ای مانند مدرسه کار می کند بسیار متفاوت است. جغرافیا نیز مانند تقریباً در همه مشاغل تفاوت ایجاد می کند.

مشاوره خانواده چیست؟

مشاوره خانواده شیوه ای برای ساخت و نگهداری رابطه های خانوادگی خوب و مناسب است. نیت یافتن و بر طرف کردن مسائل در خانواده است. این مشکلات ممکن است عاطفی، روحی یا رفتاری باشد. بسیاری از رویکرد های خانواده درمانی از نظریه سیستم های خانواده سرچشمه می گیرند. این نشان از آن دارد که خانواده ‌ها در عوض گروه‌ هایی از اشخاص که بدوم کمک یکدیگر کار می ‌کنند، در گروه های کار نمایند.

مشاوره خانواده می تواند تنش چند نسلی را حل کند و راه را برای درک متقابل و ارتباط سالم هموار کند. این درمان بین نسلی نامیده می شود و والدین، خواهر و برادر ها و سایر اعضای خانواده که نیاز به ترمیم رابطه دارند – همه در یک اتاق را شامل می شود! اگر ترسناک به نظر می رسد، نگرانی های خود را آرام کنید. همه شما مهارت های ارتباطی را یاد خواهید گرفت که به هر یک از آن ها این امکان را می دهد که احساس کنند شنیده شده و درک می شوند. الگو های رفتاری .نسلی مورد بحث و تحلیل قرار می گیرند، اما هیچ کس سرزنش نمی شود. همه شما بخشی از مشکل هستید و همچنین بخشی از راه حل خواهید بود

خانواده درمانی چه تفاوتی با مشاوره خانواده دارد؟
اصطلاحات «خانواده درمانی» و «مشاوره خانواده» اغلب قابل تعویض هستند. هر دو معمولا شامل صحبت برای کمک به افراد و خانواده برای حل تعارضات، موانع یا مسائل مربوط به سلامت روان می شوند. با این حال، یک درمانگر ممکن است اعتبار متفاوتی نسبت به یک مشاور داشته باشد. معمولا یک مشاور خانواده فقط به یک مدرک لیسانس نیاز دارد و ممکن است از یک مشتری حمایت عمومی می کند.

یک درمانگر برای انجام کار به مدرک کارشناسی ارشد و مجوز نیاز دارد. به عنوان مثال، مشاوران معمولاً با افرادی کار می کنند که دارای اختلالات مصرف مواد هستند. در بیشتر موارد، بالینی که مشاوره خانواده را انجام می دهد، درمانگر خواهد بود. پرسیدن بهترین راه برای دانستن نوع خدماتی است که یک متخصص بهداشت روان خانواده ارائه می دهد و چه شرایطی دارد. در طول ملاقات و احوالپرسی، خانواده‌ ها می ‌توانند درباره مشاوره یا رویکرد روان‌شناختی خاصی که اتخاذ می ‌کنند، بپرسند. درمانگران و مشاوران نیز باید اطلاعاتی در مورد تحصیلات و مجوز فعالیت خود ارائه دهند.
مزایای مشاوره خانواده
مزایای مشاوره از خانواده ای به خانواده دیگر متفاوت است، اما می تواند شامل موارد زیر باشد:
1-ایجاد مرز های سالم2-بهبود ارتباطات3-تعریف نقش کسی در خانواده4-بهبود پویایی و روابط خانوادگی5-ارائه قدرت و ابزار های مقابله ای برای اعضای خانواده6-پرداختن به تعاملات ناکارآمد7-بهبود توانایی حل مسئله در خانواده

روانشناس و مشاور خانواده

انواع مشاوره خانواده
برخی از مشاوران خانواده بازدید از منزل یا جلسات آنلاین را ارائه می دهند. این ها می توانند راحتی بیشتری را نسبت به جلسات اداری برای خانواده ها فراهم کنند. با این حال، خانواده های دیگر ممکن است مشاوره خارج از محیط خانه را ترجیح دهند.
چندین نوع مشاوره خانواده وجود دارد:
خانواده درمانی عملکردی
این معمولا بر خانواده هایی متمرکز می شود که کودک یا نوجوانی با مشکلات عاطفی یا رفتاری پیچیده دارند. کودکان، والدین و مراقبانشان ممکن است در 8-30 جلسه هفتگی با هم شرکت کنند. این جلسات به خانواده ها کمک می کند تا راهبرد هایی را برای مقابله با رفتار کودک و بهبود عملکرد خانواده بیاموزند.
درمان چند سیستمی
هدف از این کار رفع مشکلات و عاطفی رفتاری کودکان و نوجوانان است. درمان چند سیستمی همچنین بر مسائل گسترده ‌تری در مورد رفتار کودک تمرکز می ‌کند. به عنوان مثال، می تواند هدف آن بهبود تعامل منبع مطمئن با سیستم های اجتماعی مانند مدارس یا محله ها باشد.
درمان بین نسلی
این شامل یک درمانگر است که تعاملات بین نسل ‌ها را بررسی می ‌کند، مانند بین والدین یا مراقبان و فرزندان. هدف این است که بفهمیم چگونه پاسخ های گذشته به چالش ها بر تعاملات یا مشکلات فعلی خانواده تأثیر می گذارد
خانواده درمانی استراتژیک مختصر
هدف این درمان تغییر الگو های تعامل بین اعضای خانواده است. این یک مداخله با زمان کمی ست که مشکلات خانوادگی را هدف قرار می دهد که باعث به بروز علائم مشکل ساز در جوانان می شود. اکثر خانواده درمانی های استراتژیک کوتاه 12-16 جلسه به طول می انجامد.
مشاوره و درمان خانواده به شما کمک می کند:1-الگو های رفتاری نسلی آموخته شده را درک کنید2-این الگو ها را ارزیابی کنید و تصمیم بگیرید که کدام یک برای موقعیت والدین شما مناسب است3-یاد بگیرید که با احترام ارتباط برقرار کنید تا احساس کنید شنیده می شود و درک می شود4-بهبود روابط درون و بین نسل ها4-ارتباطات و روابط خانوادگی ناتنی را بهبود بخشید5-والد قوی ‌تر و بهتری شوید – صرف نظر از سن فرزند تان6-کینه ها، درد ها و سوء تفاهم های طولانی مدت بین اعضای خانواده را ترمیم کنید7-الگوی بهتری برای فرزند (فرزندان) خود باشید8-روشی ساختاریافته و منسجم برای فرزندپروری بیاموزید که به فرزند (فرزندان) شما مسئولیت و مسئولیت پذیری مناسب سن را می آموزد و ارتباط و همچنین استقلال را تشویق می کند.9-با کنار گذاشتن هر شرم یا سرزنشی که منتقل .شده و در ارتباط اختلال ایجاد کرده است، احساس تعلق به یک خانواده را بازیابید

همچنین بخوانید: حل اختلاف زناشویی، بهترین مشاوره طلاق ، روش جلوگیری از خیانت همسر
از مشاوره خانواده چه انتظاری باید داشت؟
این انتظار وجود دارد که با مشاوری دیدار داشته باشید که کمک پنهان و بدون قضاوت را به شما هد و هرفردی را که مراجعه می کند را ترغیب می کند تا فکر خود را مطرح نماید و اگر مایل بود احساسات خود را با دیگران سهیم شود. در اولین قرار ملاقات، مشاور از شما می‌خواهد که درباره آنچه در حال رخ دادن است و آنچه می‌خواهید تغییر دهید صحبت کنید. بعد با مشاور صبحت خواهید کرد تا تصمیم بگیرید که چه کاری را انجام دهید.

مشاوره برای هرکسی تجربه متفاوتی است و آنچه در جلسات شما اتفاق می افتد تا حد زیادی به آنچه امیدوارید از آن به دست آورید و به نیازهای منحصر به فرد خانواده شما بستگی دارد. شاید انتظار داشته باشید که مشاوره خانواده به شما یاری رساند تا روابط مستحکم تری میان اعضای خانواده بر قرار نمایید و به شما یاری نماید تا به عنوان یک گروه با هم همکاری نمایید.
چگونه مشاوره خانواده می تواند به من کمک کند؟
اگر به عنوان خانواده با مشکلاتی روبرو هستید، هر چیزی که باعث آن شده است، مشاوره خانواده می تواند به کل خانواده کمک کند تا بهتر ارتباط برقرار کنند و اختلافات را درک و حل کنند. زمانی که خانواده ها متحول می گردند، یادگیری سازگار شدن سخت می گردد. مشاوره می تواند به اعضای خانواده کمک کند تا در این مواقع سخت از یکدیگر حمایت کنند، درگیری و مشاجره را کاهش دهند و در نتیجه قوی تر شوند.
خدمات روانشناس خانواده یک ارزیابی و تشخیص کامل چند رشته ای برای اوتیسم و پشتیبانی پس از ارزیابی را برای والدین ارائه می دهد. ما همچنین مشکلات یادگیری (نارساخوانی/نارساخوانی، سرعت پردازش/حافظه کاری)، رشد حرکتی، مشکلات گفتار و زبان و اختلال پردازش حسی را ارزیابی می‌کنیم. در کنار خدمات ارزیابی کودک و بزرگسال، ما همچنین به والدین کمک و حمایت در مورد زندگی در خانه و مدرسه ارائه می دهیم.
5 دلیل اصلی برای دریافت مشاوره خانواده
1-خطوط ارتباطی را بهبود می بخشد: ارتباط اولین چیزی است که با بروز تعارضات در خانواده از بین می رود. زمانی که اعضا از صمیمیت با یکدیگر دست بردارند، حل مسائل دشوارتر می شود. مشاوره خانواده زمینه بی طرفی را برای “شکستن یخ” رابطه فراهم می کند تا اعضا بتوانند افکار و احساسات خود را صادقانه و محترمانه به اشتراک بگذارند. در طول این فرآیند، مشاور می تواند به اعضا کمک کند تا یکدیگر را به طور مثبت درک کنند و راه را برای شروع بهبودی هموار کنند. دلایل دیگر شامل:2- روابط را تقویت می کند و پیوندهای خانوادگی را تقویت می کند3- پشتیبانی بدون قضاوت را برای مسائل جدی مانند سوء مصرف مواد ارائه می دهد4- عزت نفس را توسعه و بهبود می بخشد5- حفظ سلامت روانی و جسمی

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب را به دوستان خود به اشتراک بگذارید

خواننده گرامی

آیا می دانستید بسیاری از مشکلات شخصی و گروهی با کمک گرفتن از مشاوران منخصص به راحتی قابل حل می باشد.

دیر اقدام نکنید

به راحتی با کارشناسان ما در تماس باشید تا شما را برای انتخاب مشاور راهنمایی نمایند.
اینجا کلیک نمایید
لیست محتوا