روانشناس کودک و نوجوان در تهران

admin
admin

روانشناس کودک و نوجوان در تهران

روانشناس کودک و نوجوان در تهران ؛ روانشناسی کودک مطالعه چگونگی تعامل کودکان با دیگران و پردازش دنیای اطراف است. روانشناسان کودک می توانند با کمک به آنها در کشف احساسات خود به روشی سالم و غلبه بر مشکلات، تغییری شگرف در زندگی کودکان ایجاد کنند.

یونیسف گزارشی می دهد که در بیش از 1 نفر از هر 7 نوجوان در سراسر جهان دارای یک بیماری روانی تشخیص داده شده مثل اضطراب یا افسردگی است. پیش‌بینی می‌شود که پس از همه‌گیری کووید-19، نیاز به روانشناسان کودک بیشتر افزایش یابد.

روانشناس کودک و نوجوان در تهران

برای مشاوره حضوری یا غیر حضوری با روانشناس کودک و نو جوان با ما تماس بگیرید.

مهارت ها و شایستگی های یک روانشناس

روانشناسان کودک باید بتوانند به خوبی با کودکان ارتباط برقرار کنند، رشد کودک را درک کنند و بتوانند مراقبت های شایسته فرهنگی را ارائه دهند. این دو عنصر اول برای مشاغل روانشناسی کودک منحصر به فرد هستند. از آنجایی که روانشناسی کودک نیازمند مشارکت خانواده یا سرپرست است، روانشناسان کودک نیز باید بتوانند با اعضای خانواده ارتباط برقرار کنند و با آنها همکاری کنند تا برنامه ای برای حمایت از سلامت روان و رشد کودک ایجاد کنند. پیشنهاد می شود مقاله فوق تخصص روانشناس کودک در تهران را مطالعه کنید.

روان‌شناس شدن کودک نیازمند همدلی و توانایی جدایی عاطفی از خود است. در مورد کودکان، به ویژه آنهایی که ضربه های شدید روحی را تجربه کرده اند، این امر می تواند به ویژه سخت باشد. با این حال، رضایت از کمک به نوجوانان نیازمند، یکی از بزرگترین جاذبه‌های حرفه روان‌شناسی کودک است.

متخصصان روانشناسی به مراجعان کمک می کنند تا بر اختلالات رفتاری، فکری و شناختی غلبه کنند. مشاغل در روانشناسی کودک و نوجوان شامل ارزیابی کودکان و بزرگسالان جوان از نظر اختلالات سلامت روان و ارتباط آنها با خدمات درمانی و حمایتی است. در حالی که مجوز بالینی نیاز به دکترا در روانشناسی دارد، فارغ التحصیلان روانشناسی کودک می توانند فرصت های شغلی متنوعی را در سلامت روان، تحقیق و آموزش دنبال کنند.

این راهنما مروری بر مسیرهای آموزشی ارائه می دهد و مشاغل موجود با مدرک روانشناسی کودک و نوجوان را بررسی می کند. شما می توانید از مصاحبه با یک درمانگر مجاز بینش کسب کنید.

برنامه های مرتبطی که ممکن است برای شما جالب باشد

با تماس با دانشگاه های زیر در مورد تاریخ شروع، انتقال اعتبار، در دسترس بودن کمک های مالی و موارد دیگر اطلاعات کسب کنید. مقاله بهترین مشاور برای نوجوانان را مطالعه کنید

چرا باید در روانشناسی کودک و نوجوان به دنبال شغل باشیم؟

مشاغل برای یک رشته روانشناسی کودک و نوجوان مستلزم همدلی برای چالش های پیش روی جوانان است. مهارت های گوش دادن فعال، مصاحبه و ارتباط کلامی به ایجاد ارتباطاتی کمک می کند که بیماران را تشویق می کند تا افکار و احساسات خود را به اشتراک بگذارند. روانشناسان به صبر نیاز دارند و باید با مشتریان اعتماد کنند تا به آنها خدمات خوبی ارائه دهند.

روانشناسان همچنین از مهارت های حل مسئله خود برای تشخیص اختلالات استفاده می کنند. این متخصصان به مشتریان کمک می کنند تا اهدافی را برای حذف الگوهای رفتاری مخرب تعیین کنند. روانشناسان اغلب به عنوان بخشی از یک تیم برای کمک به مشتری کار می کنند و مهارت های ارتباطی نوشتاری و کلامی به ایجاد روابط بین فردی قوی با بیماران و اعضای تیم کمک می کند.

روانشناسان همچنین باید سوابق دقیق دقیقی داشته باشند و مسئولیت های اخلاقی و قانونی خود را درک کنند.

چشم انداز شغلی روانشناسی کودک و نوجوان

اداره آمار کار (BLS) رشد شغلی 3 درصدی را برای روانشناسان بین سال‌های 2019 تا 2029 پیش‌بینی می‌کند. مدارس، بیمارستان‌ها و سازمان‌های دولتی به گسترش خدمات بهداشت روانی ادامه می‌دهند و مشاغل در روان‌شناسی کودک و نوجوان همچنان به رشد خود ادامه می‌دهند، زیرا جامعه اهمیت سلامت روان برای جوانان را درک کرده است.

حدود 14 درصد از دانش‌آموزان مدارس دولتی خدمات آموزشی ویژه دریافت می‌کنند و بسیاری از این فراگیران برای اهداف تشخیصی و کمک به توسعه برنامه‌های آموزشی فردی به تخصص روان‌شناسان کودک و نوجوان نیاز دارند.

مهارت های بین فردی روانشناس کودک و نوجوان

مهارت های بین فردی به متخصصان روانشناسی اجازه می دهد تا اعتماد مشتریان را به دست آورند و با همکاران، مربیان و سایر پرسنل خدمات انسانی همکاری کنند. برای آموزش دانش‌آموزان به ایجاد و حفظ روابط مثبت، برنامه‌های روان‌شناسی کودک و نوجوان بر مهارت‌های گوش دادن فعال، اهمیت ذهنیت همدلانه و تکنیک‌هایی برای اجتناب از سوگیری ضمنی تأکید دارند.

تحقیق و تحلیل

به روز ماندن در آخرین تحولات روانشناسی مستلزم توانایی درک و تفسیر یافته های تحقیق است. بسیاری از روانشناسان همچنین داده های خام را تجزیه و تحلیل می کنند تا از عملکرد خود مطلع شوند یا بورس تحصیلی خود را پیش ببرند. به خصوص در سطوح کارشناسی ارشد و دکترا، برنامه های روانشناسی اغلب شامل دوره های آموزشی در زمینه هایی مانند روش های کمی و کیفی، طراحی تحقیق و ارزیابی است.

تشخیص

روانشناسان بالینی به تشخیص و درمان بیماری های روانی در کودکان و بزرگسالان می پردازند. آنها باید علائم و سوابق پزشکی بیماران را تجزیه و تحلیل کنند تا مسائل زمینه ای را شناسایی کنند. در حالی که سخنرانی ها دانش آموزان را با اختلالات بالقوه و علائم آنها آشنا می کند، فراگیران معمولاً مهارت های تشخیصی را در حین تکمیل تجربیات بالینی توسعه می دهند.

بیشتر بخوانید: بهترین روانشناس نوجوان در تهران ، تقویت عزت نفس کودکان

تسهیل منابع

متخصصانی که با کودکان کار می کنند اغلب باید خانواده ها را به منابع اضافی مانند کمک های مسکن، حمایت های تخصصی سلامت روان، و برنامه های آموزشی ویژه ارجاع دهند. در برنامه‌های روان‌شناسی کودک، دانش‌آموزان یاد می‌گیرند که چگونه با سازمان‌های دولتی و سازمان‌های اجتماعی مشارکت داشته باشند، در مورد هدایت این سیستم‌ها مشاوره ارائه دهند و از گسترش منابع یا بودجه حمایت کنند.

مسیرهای شغلی روانشناسی کودک و نوجوان

مشاغل برای یک رشته روانشناسی کودک و نوجوان معمولاً به سلامت روان، سلامت رفتاری، تحقیق و/یا مشاوره مربوط می شود. هر مسیر دارای الزامات آموزشی و/یا مجوز خاصی است. گزینه های مختلف را کاوش کنید تا تخصصی را پیدا کنید که به بهترین وجه با علایق و مهارت های شما مطابقت دارد.

این راهنما را بررسی کنید تا یاد بگیرید چگونه روانشناس کودک شوید، اطلاعات مربوط به حقوق روانشناسی کودک را کشف کنید و گزینه های شغلی در روانشناسی کودک را کشف کنید.

چگونه روانشناس کودک شوم؟

روانشناسان بالینی کودک برای انجام کار به مجوز نیاز دارند، اگرچه الزامات در مناطق متفاوت است. اکثر روانشناسان کودک دارای مدرک دکترا هستند که ممکن است 10 سال طول بکشد. دیگران می توانند در زمینه های مرتبط مانند روانشناسی مدرسه با مدرک کارشناسی ارشد تمرین کنند.

روانشناسان مدرسه نیز بسته به مناطق به یک بررسی پیشینه موفق و یا مجوز یا گواهی هیئت مدیره نیاز دارند.

آموزش روانشناسان کودک

مشاغل روانشناسی کودک به آموزش گسترده نیاز دارد. روانشناسان بالینی باید دارای مدرک دکترا یا روانشناسی باشند. یا دکترا برای تمرین هر دو نوع دکترا علاوه بر کار کلاسی نیاز به پایان نامه و کارآموزی دارند. در بسیاری از مناطق، روانشناسان مدرسه فقط به مدرک کارشناسی ارشد نیاز دارند. با این حال، اکثر مدارک کارشناسی ارشد هنوز به ساعات بالینی گسترده نیاز دارند.

روانشناسان کودک معمولاً مدرک لیسانس خود را در روانشناسی یا روانشناسی کودک می گیرند، اگرچه دیگران مدرک خود را در موضوعات مرتبط مانند آموزش و پرورش می گیرند.

مجوز برای روانشناسان کودک و نوجوان

همه مناطق برای تبدیل شدن به یک روانشناس بالینی کودک نیاز به دکترا، کارآموزی پسا دکترا و نمره قبولی در آزمون تمرین حرفه ای در روانشناسی (EPPP) دارند. بسیاری از مناطق همچنین از متخصصان حرفه‌ای برای قبولی در آزمون می‌خواهند که قوانین مربوط به روان‌شناسی را پوشش می‌دهد.

الزامات مجوز برای سایر مشاغل روانشناسی کودک، مانند روانشناس مدرسه، متفاوت است. این الزامات اغلب شامل حداقل مدرک کارشناسی ارشد، گذراندن EPPP، کارآموزی و قبولی در آزمون است. بسیاری از مناطق مجوز را از طریق تأیید ارائه می دهند، که اعتبارنامه هایی را اعمال می کند که مطابق یا فراتر از الزامات آن مناطق است. برای حفظ مجوز خود باید در ادامه تحصیل شرکت کنید.

حفظ گواهینامه شما مستلزم آموزش مداوم است. در حالی که صدور گواهینامه از نظر قانونی مورد نیاز نیست، اکثر کارفرمایان گواهینامه را درخواست می کنند یا به شدت ترجیح می دهند، زیرا دانش و تجربه شما را به مشتریان نشان می دهد.

بیشتر بخوانید: روش جلوگیری از خیانت همسر  ، مشاوره ازدواج ، بازسازی روابط زناشویی بعد از خیانت

تجربه پیش حرفه ای برای روانشناسان کودک

صدور گواهینامه و مجوز به عنوان روانشناس بالینی کودک هر دو نیاز به دوره کارآموزی دارند. بسیاری از مناطق همچنین انتظار دارند یک دوره اضافی از تمرین تحت نظارت برای مشاغل روانشناسی کودک مرتبط باشد. دوره های کارآموزی تقریباً همیشه در طول سال آخر دکتری شما انجام می شود. اغلب متقاضیان بیشتر از دوره های کارآموزی آزاد هستند، بنابراین ممکن است در اولین تلاش خود در دوره کارآموزی قرار نگیرید.

در طول دوره کارآموزی خود، می توانید انتظار داشته باشید که در کنار یک روانشناس کودک کار کنید. این کار سختی است، به خصوص اگر همزمان پایان نامه خود را نیز آماده می کنید. اگر بین درخواست و کارآموزی خود فاصله دارید، از این زمان برای پیشبرد پایان نامه خود استفاده کنید.

سوالات متداول در مورد روانشناسان کودک

آیا روانشناس کودک بودن ارزشش را دارد؟

اینکه آیا روانشناس کودک بودن برای شما ارزشش را دارد به اهداف شغلی، مالی و شخصی شما بستگی دارد. حرفه روانشناسی کودک می تواند استرس زا باشد، به خصوص اگر با کودکانی کار کنید که آسیب دیده اند یا مشکلات رفتاری دارند. با این حال، مشاغل روانشناسی کودک از نظر عاطفی نیز ارزشمند هستند.

آیا تقاضا برای روانشناس کودک زیاد است؟

BLS نرخ رشد 8 درصدی را برای همه مشاغل روانشناس بین سال‌های 2020 تا 2030 پیش‌بینی می‌کند. همه‌گیری COVID-19 نیاز به روانشناسان کودک را افزایش داده است، بنابراین تقاضا ممکن است همچنان افزایش یابد.

آیا برای روانشناس کودک شدن باید دکترا داشته باشم؟

برای تبدیل شدن به یک روانشناس بالینی کودک باید دکترا داشته باشید، اما سایر مشاغل روانشناس کودک به حداقل مدرک کارشناسی ارشد نیاز دارند.

یک روانشناس کودک چه می کند؟

روانشناسان کودک در مدارس، مراکز خصوصی، سازمان های غیرانتفاعی که به کودکان و جوانان خدمات می دهند، مراکز مراقبت های بهداشتی و سازمان های دولتی کار می کنند. نوع کار بر اساس محیط و گروه سنی که می خواهید با آن کار کنید متفاوت است. روانشناسان کودک می توانند در زمینه هایی مانند:

کودکانی که آسیب‌های روحی را تجربه کرده‌اند، مانند کودکان پناهنده یا کودکانی که مورد آزار قرار گرفته‌اند

نوجوانان

اختلالات اشتها

روانشناسی قانونی (کار با کودکان قربانی یا شاهد جنایات)

کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری

کودکانی که شرایط سلامت جدی دارند

کودکان در سیستم اصلاح و تربیت

با این حال، تقریبا در هر تنظیمات، شما:

با کودکان، خانواده ها و احتمالاً سایر بزرگسالان آزمایش و مصاحبه انجام دهید

وضعیت سلامت روان کودکان را تشخیص دهید

درمان را در جلسات فردی یا گروهی ارائه دهید

به والدین و خانواده ها در مورد نحوه حمایت از کودک و نیازهای آنها آموزش دهید

در مطب های خصوصی، بیشتر وقت خود را با کودکان و خانواده می گذرانید. به عنوان یک روانشناس مدرسه یا در سایر محیط های دولتی یا غیرانتفاعی، با معلمان و مدیران کار خواهید کرد. در مراقبت های بهداشتی، شما با سایر پزشکان کار خواهید کرد. مشاغل روانشناسی کودک آکادمیک شامل تحقیقات بیشتر در آزمایشگاه ها یا مطالعات مشاهده ای است.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب را به دوستان خود به اشتراک بگذارید

خواننده گرامی

آیا می دانستید بسیاری از مشکلات شخصی و گروهی با کمک گرفتن از مشاوران منخصص به راحتی قابل حل می باشد.

دیر اقدام نکنید

به راحتی با کارشناسان ما در تماس باشید تا شما را برای انتخاب مشاور راهنمایی نمایند.
اینجا کلیک نمایید
لیست محتوا