بهترین روانشناس نوجوان در تهران

admin
admin

بهترین روانشناس نوجوان در تهران

بهترین روانشناس نوجوان در تهران؛ سال های نوجوانی دوره تحول و گذار بزرگ برای نوجوانان است. آنها از دوران کودکی و بزرگسالی رشد می کنند و اغلب باید با فشارهای خانواده، دوستان، مدرسه و فکر کردن در مورد آینده خود کنار بیایند (یعنی علاقه مند به دنبال کردن چه شغلی هستند، آیا به دانشگاه بروند یا نه). تحقیقات همچنین نشان داده است که نوجوانان با مشکلاتی مانند افسردگی، قلدری یا فشار همسالان، مصرف مواد مخدر و الکل (از جمله عادات پرخوری)، فعالیت جنسی و بیماری‌های مقاربتی، فشارهای تحصیلی، رفتارهای آسیب‌رسان به خود، اختلالات خوردن و مشکلات مرتبط با رسانه‌های اجتماعی دست و پنجه نرم می‌کنند. . برای نوجوانان دارای ناتوانی یا وضعیت پزشکی تشخیص داده شده، این عوارض می‌تواند با توجه به وضعیت آنها آشکارتر یا تشدید شود، زیرا افراد دارای معلولیت دارای نقایص دیگری هستند و همچنین به طور بالقوه از مسائل دیگری مانند انگ اجتماعی یا تبعیض به دلیل شرایط پزشکی خود رنج می‌برند.

بهترین روانشناس نوجوان در تهران

برای مشاوره با روانشناسان مجرب ما در موسسه مشاوره مهستا با ما تماس بگیرید.

چگونه روانشناسی می تواند به نوجوانان کمک کند

به عنوان یک علم اجتماعی، روانشناسی طراحی می کند تا در مورد ذهن انسان بیاموزد تا بهتر بفهمد چه عواملی بر آن شکل می دهند و بر آن تأثیر می گذارند، و اینکه چگونه احساسات و رفتارهای ما همگی با یکدیگر ارتباط دارند و نحوه شناسایی ما به عنوان افراد، درگیر شدن و ارتباط با دیگران و محیط خود را هدایت می کنند. روانشناسان متخصصان سلامت هستند که با افرادی کار می کنند که در کنار آمدن با مشکلات زندگی خود مشکل دارند. روانشناسان اغلب به نوجوانان کمک می کنند تا با مشکلاتی مانند مسائل مربوط به روابط، فروپاشی خانواده، غم و اندوه، تروما، استرس، افسردگی یا اضطراب مقابله کنند. در استرالیا، تخمین زده می شود که تقریباً 13.9٪ از کودکان و نوجوانان بین 4 تا 17 سال دارای مشکل سلامت روان هستند که 2.8٪ از همان گروه سنی یک اختلال خلقی مانند افسردگی یا اضطراب را تجربه می کنند.

 بیشتر بخوانید: فوق تخصص روانشناس کودک در تهران، روانشناس و مشاور خانواده، حل اختلاف زناشویی

در حالی که آشکار است که روانشناس می تواند منبع حمایت و ارائه مشاوره به جوانان نیازمند باشد، توجه به این نکته حائز اهمیت است که نقش روانشناس این نیست که مشکلات فرد را به دست گرفته و آن را برای آنها حل کند. در عوض، هدف روانشناسان این است که مهارت های فرد را برای مقابله بهتر با مشکلات زندگی خود توسعه دهند تا بتوانند برای مشکلات خود راه حلی بیابند و تاب آوری را در جوان ارتقا دهند. این ممکن است شامل کمک روانشناس به فرد برای ایجاد عزت نفس بیشتر یا تغییر نحوه نگرش او به خود یا بررسی دلایل رفتار فرد برای یافتن راه‌های سالم‌تر و مفیدتر برای مقابله با ناراحتی‌اش باشد.

روانشناس نوجوان چه کاری می تواند انجام دهد؟

هنگامی که یک نوجوان برای مراجعه به روانشناس ارجاع داده می شود، اولین مرحله درمان معمولاً برای درمانگر است که اطلاعاتی در مورد تاریخچه شخصی فرد (شامل پیشرفت رشد)، پیشینه پزشکی، کسب درکی از سطح فعلی عملکرد و کسب اطلاعات در مورد آن ها جمع آوری کند. دلایل اصلی جستجوی ورودی روانشناختی هنگامی که نیازهای فرد مشخص شد، اهداف درمانی تدوین می شوند. روانشناسان همچنین می توانند شرایط خاصی مانند بیماری روانی یا تاخیر در رشد را تشخیص دهند.

سپس روان‌شناس تصمیم می‌گیرد که چه نوع درمانی برای مراجعش مناسب‌تر است، و غیرمعمول نیست که درمانگران بیش از یک نوع روان‌درمانی را دنبال کنند. انواع رایج درمان شامل رفتار درمانی، شناخت درمانی، درمان انسان گرایانه یا روانکاوی است. روانشناسی اغلب به عنوان “گفتگودرمانی” شناخته می شود، زیرا در بیشتر موارد، روانشناس و مشتری درگیر گفتگو می شوند و سعی می کنند مسائل اصلی را حل کنند. در حالی که درمان اغلب در جلسات یک به یک ارائه می شود، والدین نوجوان یا سایر مراقبان یا اعضای خانواده نیز ممکن است درگیر شوند، جایی که درمان گروهی یا خانواده استفاده می شود.

روانشناسی نوجوان چیست؟

روانشناسی نوجوان به نیازهای بهداشت روانی منحصر به فرد نوجوانان (که به عنوان افراد بین 10 تا 19 سال تعریف می شود) اشاره دارد.

بسیاری از مردم تصور می کنند که گفتار درمانی سنتی با بزرگسالان چگونه به نظر می رسد، و ممکن است تصور کنند که بازی درمانی در کودکان خردسال چگونه است. نوجوانان و جوانان گروهی متمایز هستند که دیگر کودک نیستند اما هنوز بزرگسال کامل هم نیستند و به همین دلیل نیازهای منحصر به فردی دارند.

کار در روانشناسی نوجوان و جوان به معنای در نظر گرفتن نیازهای خاص فردی است که مغزش از مرحله کودکی گذشته است اما به بلوغ کامل در بزرگسالی نرسیده است.

بیشتر بخوانید: مشاوره آنلاین ازدواج ، بهترین مرکز مشاوره ازدواج تهران ، بهترین مشاوره طلاق

تاریخچه روانشناسی نوجوانان

مفهوم نوجوانی و جوانی نسبتاً جدید است و تنها در اواخر قرن نوزدهم در ایالات متحده به رسمیت شناخته شد.

به طور خاص، با دهه‌ها تحقیق نشان داده است که نوجوانان تحت رشد مغزی قابل توجهی قرار می‌گیرند و بر رفتار و عملکرد های آنها در این مرحله تأثیر می‌گذارد. نتیجه ی آن، برخی از روانشناسان کلیدی نظریه‌هایی درباره رشد نوجوانان و نیازهای روان‌شناختی خاص این گروه سنی ایجاد کردند.

ژان پیاژه

ژان پیاژه یک روانشناس کودک و جوان بود که رشد روانشناختی کودک و نوجوان را مطالعه کرد و بینشی در مورد روانشناسی نوجوانان ارائه کرد.

طبق نظر پیاژه، جوانان از «مرحله عملیاتی مشخص» به «مرحله عملیاتی رسمی» می روند. در مرحله عملیاتی مشخص، کودکان تفکر منطقی را درک می کنند که دیدگاه آنها لزوماً تنها دیدگاه نیست.

در طول مرحله عملیاتی رسمی، درک افکار انتزاعی توسعه می‌یابد و فرد می‌تواند نماد گرایی را هم درک کند و فرضیه‌ هایی را درباره جهان اطراف خود ایجاد و همچنین آزمایش کند.

با این حال، همه نمی توانند به این مرحله برسند: پیاژه تشخیص داد که تنها حدود یک سوم از بزرگسالان به طور کامل در مرحله عملیاتی رسمی هستند.

اریک اریکسون

اریک اریکسون به علاوه رشد طول عمر را مورد مطالعه قرار داد، اگرچه کار او بر رشد مداوم در دوران نوجوانی و بزرگسالی تأکید داشت که در هشت مرحله رخ می دهد. هر مرحله ای به دنبال تعادل (یا “شایستگی”) سالم در انجام وظایف خاص در هر مرحله ی دیگر است

دوره نوجوانی ,  و ابتدای جوانی با سه مرحله اریکسون همپوشانی دارد:

صنعت در مقابل با حقارت: تقریباً تا سن 12 سالگی، افراد توانایی خود را برای غلبه ی بر چالش ها و یادگیری مهارت های جدید توسعه می دهند.

هویت در مقابل سردرگمی  ها نقش: این امر تقریباً بین سنین 12 تا 18 سالگی رخ می‌دهد. این مرحله شامل رشد هویت های فردی قابل توجه و درک احساس خود از جمله هویت جنسیتی، گرایش جنسی، گرایش‌های سیاسی و باورهای مذهبی است. در طول این مرحله، بسیاری از نوجوانان و جوانان شروع به زیر سوال بردن آنچه توسط والدینشان به آنها یاد داده شده است، منجر به چالش های در روابط  با والدین فرزند ها می شود، زیرا نوجوان احساس خودمختاری را هم ایجاد می کند.

صمیمیت در مقابله با انزوا: افراد در این مرحله از حدود رسیدن به 18 سالگی شروع می‌شوند و تا دوره  بزرگسالی ادامه می ‌یابند تا از احساس انزوا اجتناب کنند.

بهترین روانشناس نوجوان در تهران

رفتار های معمول یک نوجوان چیست؟

یک سوال بسیار رایج برای همه ی والدین که “چگونه بفهمم که رفتار معمول یک نوجوانان چیست؟” اگرچه انتظار هایی می رود که نوجوانان از والدین خود سؤال هایی کنند، مرزها را پشت سر بگذارند، و در حین رشد حس خود، «دردهای رشدی» را تجربه کنند، ولی تشخیص آنچه خارج از محدوده رشد معمولی است برای والدین می تواند چالش برانگیز باشد

بیشتر بخوانید: روش جلوگیری از خیانت همسر  ، مشاوره ازدواج ، بازسازی روابط زناشویی بعد از خیانت

والدین ممکن است که با ایجاد تعادل در اجرای مرزهای سالم و تقویت رابطه مثبت با نوجوانان و جوانان خود مبارزه کنند.

اگر والدین از خود می‌پرسند که آیا درمان ها می‌تواند مفید باشد، یا اگر نوجوانی درخواست کرده است که به یک درمانگر برای خود مراجعه کند، می‌تواند برای رفع این نگرانی‌ها ی متفاوت حداقل به دنبال مشاوره اولیه با یک درمانگر باشد.

از آنجایی که مغز یک نوجوانان با مغز یک بزرگسالان متفاوت است، درمان با نوجوانان مانند درمان با بزرگسالان نیست.

مواردی که پدر و مادر می توانند در صورتی که نوجوانشان تحت درمان است در نظر داشته باشند عبارتند از:

رابطه یک امر کلیدی است. مهم ترین بخش در هر رابطه درمانی اعتماد و ارتباط با درمانگر خود است و این امر به ویژه در مورد نوجوانان صادق است. این بدان معنا است که نوجوان باید یک درمانگر برای خود داشته باشد که بتواند به او اعتماد کند و با او کنار بیاید.

رازداری و حفظ حریم خصوصی ضروری است. بسیاری از والدین می خواهند بدانند در جلسه های درمانی نوجوانشان چه اتفاق هایی می افتد. کنجکاوی آن ها قابل درک است. با این حال، درخواست از نوجوان و یا درمانگر برای افشای اطلاعات جلسات بیشتر از اینکه مفید باشد، ضرر هم دارد. قوانین بر اساس هر ایالت متفاوت است، اما والدین ممکن است حق دریافت این اطلاعات را هم داشته باشند. در این صورت، آگاه ساختن نوجوان از اینکه والدینشان به حریم خصوصی او احترام می گذارند، می تواند به او اجازه دهد تا در جلسات خود شرکت کند و از آن بهره مند شود.

درمانگر به نگرانی های ایمنی رسیدگی خواهد کرد. درمانگران، گزارشگران اجباری هستند، به این معنی که آنها ملزم به گزارش کودک آزاری هستند. درمانگرها همچنین فاش می‌کنند که آیا مشتری به طور فعال دست به خودکشی می‌زند یا قصد دارد به شخص دیگری صدمه بزند. برگزاری یک جلسه مشترک در شروع درمان برای رفع محدودیت های محرمانه و تعیین اینکه دقیقاً چه اطلاعاتی با والدین به اشتراک گذاشته می شود یا خیر می تواند مفید باشد.

درمان یک نوجوانان متفاوت از درمان یک بزرگسالان است. والدین ممکن است نگران این باشند که نوجوانشان «فقط در حال چت کردن» یا «گفتگوی کوچک» با درمانگر است. از آنجایی که رابطه درمانی کلیدی است، هر موضوعی که برای نوجوان مهم باشد در جلسه او مهم است. پس، چیزی به نام  فقط چت وجود ندارد. دادن آزادی های مختلف به نوجوانان برای انتخاب موضوعات مورد بحث اغلب زمینه را برای فهم آن هارا بعداً فراهم می‌کند زیرا آن ها با درمانگر خود احساس امنیت بسیاری می‌کنند. به طور مشابه، بسته به سطح رشد نوجوان، آنها ممکن است با انجام بازی در جلسات خود روابط برقرار کنند. این همه مناسب و درمانی است.

بیشتر بخوانید: خدمات مشاوره آنلاین ، بهترین مشاور برای نوجوانان، درمان افسردگی با ورزش

اگر نوجوان شما نیاز به درمان دارد، مشکلی ندارد. والدین نمی توانند همه ی اتفاقاتی که برای فرزندهایشان می افتد را کنترل کنند و هیچ پدر و مادری هم کامل نیستند. تشخیص اینکه نوجوان به درمان و حمایت بزرگسالان غیر از والدین نیاز دارد، بخشی از تربیت خوب است و نشان نمی دهد که والدین به نحوی فرزند خود را “شکست” داده اند.

نوجوانان نیازهایی را دارند که با نیازهای کودکان کوچک تر و بزرگسالان متفاوت است. هنگام تعیین نیازهای روانی نوجوانان و جوانان آن ها و ارائه مراقبت های مناسب، درک مرحله ی منحصر به فرد زندگی آن ها و برآورده کردن آن ها در جایی که هستند مهم است.

نوجوانان در دوره گذر از دوران کودکی به بزرگسالی در دوران هیجان انگیزی زندگی می کنند. این زمان می تواند پر از اکتشافات هیجان انگیز باشد زیرا نوجوانان ویژگی ها و مهارت های شخصیتی منحصر به فرد خود را توسعه می دهند. از سوی دیگر، چالش هایی نیز وجود دارد که فرآیند بزرگسالی را همراهی می کند. از آنجایی که نوجوانان اساساً با کودکان و بزرگسالان تفاوت دارند، مهم است که آنها را از نظر روانی درک کنید تا بتوانید در حین رشد بهتر از آنها حمایت کنید.

نوجوانی دوران تغییرات بزرگی برای نوجوانان است، به غیر از همه افرادی که در زندگی آنها دخیل هستند. ایجاد هویت و استقلال برای نوجوانان مهم است. در همان زمان، آنها با فشار فزاینده ای برای مسئولیت پذیری و قابل اعتماد بودن مواجه می شوند، در حالی که با مسائل جدید مانند تمایلات جنسی، مصرف مواد مخدر و روابط با همسالان دست و پنجه نرم می کنند. روانشناسی نوجوان به دنبال درک نوجوان ها و کمک به نوجوانان برای انتقال از کودک به بزرگسال است.

آکادمی اطفال آمریکا توضیح می دهد که نوجوانی دوره رشد سریع در پنج حوزه کلیدی است: اخلاقی، اجتماعی، فیزیکی، شناختی و عاطفی. برای حمایت از این پیشرفت، روانشناسی نوجوانان بر روی مسائل مربوط به سلامت روان برای افراد 13 تا 19 ساله تمرکز می کند. روانشناسان نوجوان، نوجوانان را در این دوران رشد و انتقال می شناسند و به آنها کمک می کنند.

این کاملاً طبیعی است که در روابط خود با نوجوان خود مشکلاتی را تجربه کنید، به خصوص اگر آنها تحت خود محوری نوجوانان قرار بگیرند. راه های زیادی برای درک بهتر و ارتباط با نوجوان وجود دارد تا بتوانید به او کمک کنید تا با تغییراتی که تجربه می کند کنار بیاید. آکادمی روانپزشکی کودک و نوجوان آمریکا توضیح می دهد که نوجوانان بیشتر احتمال دارد:

تکانشی باشید

درک نادرست احساسات و نشانه های اجتماعی

تصادف یا درگیری فیزیکی داشته باشید

ریسک کنید یا انتخاب های خطرناکی داشته باشید

رشد از کودکی تا بزرگسالی یک فرآیند پیچیده است. این چیزی بیشتر از یادگیری است. نوجوانانی که این انتقال را پشت سر می گذارند متفاوت از دوران کودکی یا بزرگسالی فکر، احساس و رفتار می کنند، زیرا بخش های مختلف مغز و تولید هورمون در حال رشد و تغییر است. این تفاوت ها در همه حوزه های توسعه قابل مشاهده است.

رشد جسمی/جنسی

علائم ظاهری دوران نوجوانی معمولاً آشکار است. افراد در این زمان شروع به رشد موهای ناحیه تناسلی می کنند. آنها همچنین قد بلندتر می‌شوند، به طوری که دختران معمولاً تا سن 16 سالگی به قد کامل می‌رسند و پسرها معمولاً تا سن 18 سالگی به قد کامل می‌رسند. برای برخی، ممکن است به معنای پریود شدن و رشد سینه ها باشد. برای دیگران، این ممکن است به معنای ایجاد موهای صورت و عمیق تر شدن صداها باشد.

از دیدگاه روانشناسی نوجوانان، رشد مغز در این دوره از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مناطقی از مغز که به نوجوانان اجازه می‌دهد رفتارها و احساسات را کنترل کنند، در طول این مرحله رشد قابل توجهی را تجربه می‌کنند، همچنین مناطقی که ریسک و پاداش در آن محاسبه می‌شود. نوجوانان همچنین به دلیل تغییرات در میلین و سیناپس های مغز، توانایی تفکر کارآمدتر را به دست می آورند.

همه این تغییرات فیزیکی بر نحوه تفکر و رفتار نوجوانان تأثیر می گذارد. بسیاری از آنها آگاهی جنسی را توسعه می دهند و ممکن است از نظر جنسی فعال شوند. تا زمانی که آنها سالم هستند، احتمالاً بدن آنها قوی تر و هماهنگ تر از همیشه خواهد بود و به آنها اجازه می دهد در ورزش برتر باشند. نوجوانان می توانند فرصت های زیادی داشته باشند و همچنین چالش های مربوط به رشد فیزیکی خود را داشته باشند. درک روانشناسی نوجوانان می تواند به آنها کمک کند تا تغییرات فیزیکی را که از سر می گذرانند درک کنند تا بتوانند به طور مثبت با آنها برخورد کنند.

توسعه شناختی

نوجوانی علاوه بر رشد جسمانی، شیوه های جدیدی از تفکر را به همراه دارد. همانطور که نوجوانان از نظر شناختی رشد می کنند، توانایی تفکر انتزاعی را به دست می آورند. تخیل و استدلال پیچیده در این مرحله به طور تصاعدی توسعه می یابد. به همین دلیل، نوجوانان توانایی درک مفاهیم انتزاعی موجود در ریاضیات پیشرفته را به دست می آورند و شروع به تفکر بیشتر در مورد ایده هایی مانند معنویت و عشق می کنند.

تفکر انتزاعی همچنین نوجوانان را ریسک پذیرتر می کند زیرا ممکن است در برابر آسیب شکست ناپذیر احساس کنند. همانطور که آنها بالغ می شوند، در نهایت باید مهارت های استدلال قوی تری را توسعه دهند و می توانند به طور منطقی به مسائل فکر کنند. آنها توانایی قضاوت در مورد چیزها را برای خود توسعه می دهند، بنابراین می توانند از قبل به عواقب احتمالی یک عمل فکر کنند.

این رشد شناختی در یک لحظه اتفاق نمی افتد. در اوایل نوجوانی، کودکان عمدتاً از استدلال انتزاعی تازه یافته خود برای تکالیف مدرسه و در خانه استفاده می کنند. آنها شروع به بیان نظرات خود در مورد فعالیت هایی می کنند که می خواهند در آن شرکت کنند و اهداف خود را انتخاب می کنند. آنها پیامدهای کوتاه مدت را می بینند اما همیشه نمی توانند بلند مدت را تصور کنند.

در اواسط نوجوانی، تفکر آنها پیچیده تر می شود. آنها می توانند تصور کنند که آینده آنها چگونه خواهد بود، اما به سختی می توانند این افکار را در فرآیند تصمیم گیری خود به کار گیرند. آنها همچنین مسائل را بیشتر زیر سوال می برند. در اواخر دوره نوجوانی، نوجوانان شروع به تفکر در خارج از خود به روشی جدید می کنند. آنها ممکن است بیشتر در مورد آنچه در جهان اتفاق می افتد و چالش های اصلی پیش روی جامعه فکر کنند. آنها همچنین ممکن است در مورد انتخاب های شغلی و کارهایی که پس از ترک خانه انجام دهند نگران شوند.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب را به دوستان خود به اشتراک بگذارید

خواننده گرامی

آیا می دانستید بسیاری از مشکلات شخصی و گروهی با کمک گرفتن از مشاوران منخصص به راحتی قابل حل می باشد.

دیر اقدام نکنید

به راحتی با کارشناسان ما در تماس باشید تا شما را برای انتخاب مشاور راهنمایی نمایند.
اینجا کلیک نمایید
لیست محتوا