سلامت روان یا بهداشت روانی چیست ؟

سلامت روان
دکتر معصومه بهبودی
دکتر معصومه بهبودی
مرکز مشاوره مهستا با 27سال سابقه کاری دارای سایت drbehboodi.ir با مجوز رسمی سازمان بهزیستی به شماره 717/2696/556 و مجوز از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره به شماره 339-م و همچنین پروانه فعالیت به شماره 1305 با مدیریت دکتر معصومه بهبودی و همکاری روانشناسان با سابقه در تمامی تخصص ها است.این مرکز مجهز به تمامی آزمون های روانشناختی (هوش، استعداد، رغبت، خانواده،شخصیت و...) و نورو فیدبک برای کودکان، نوجوانان، بزرگسالان و میانسالان می باشد و آماده همکاری در تمامی زمینه های خدمات روانشناختی با تمام شرکت ها وسازمانها و بانک ها است. رزومه دکتر معصومه بهبودی دکتر معصومه بهبودی مدیریت مرکز دارای پروانه اشتغال از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران به شماره 1305 ، مجوز مرکز مشاوره از بهزیستی استان تهران و مجوز مثبت زندگی از بهزیستی استان تهران، متخصص مشاوره خانواده، استادیار و مدیرگروه مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن (سال های 92 الی 94)، دارای تجربه و تخصص در روان‌درمانی کودک نوجوان و بزرگسال ،متخصص خانواده درمانی.

بهداشت روانی چیست ؟

سلامت روان عامل اصلی در بالا بردن کیفت زندگی و احساس رضایت و خرسندی و شاد زندگی کردن در افراد است . سلامت روان در سلامت روانشناختی یا عدم وجود بیماری روانی تعریف می شود . به عبارت ساده سلامت روان به معنای سلامت جسمانی ، روانی و اجتماعی است . طوری که فرد بتواند ، در سطح قابل قبولی احساسات ، عواطف و افکار خود را کنترل کند . و از تفکر مثبت ، استعداد و توانایی های خود جهت رفع نیازهای معمول و روزمره ، برقراری ارتباط با افراد دیگر ، ایفای نقش در اجتماع و لذت بردن از زندگی استفاده کند .

مطابق تعریف سازمان بهداشت جهانی سلامت روان فرد در بهزیستی ذهنی ، توانمندی ، خودکارآمدی ، مثبت اندیشی فکری و عاطفی ، مقابله با مشکلات عادی زندگی ، مرتفع کردن نیازهای روزمره زندگی و ایفای نقش در اجتماع تعریف می شود .

بهداشت روانی

اگرچه سلامت روان ضعیف و بیماری های روانی با هم یکسان نیستند . اما سلامت روان و بیماری های روانی به هم پیوسته هستند . به عبارتی افرادی دارای سلامت روانی و رفاه در زندگی می توانند ، دارای یک بیماری روانی مانند تغییر در تفکر ، پریشانی ، استرس و …. باشند . و افرادی فاقد بیماری روانی می توانند ، از لحاظ بهداشت روان ضعیف باشند . البته پیشگیری از ایجاد بیماری های روانی می تواند ، به ایجاد سلامت روان یا بهداشت روانی جامعه کمک بسیاری کند . چراکه سلامت روان با توانمند کردن افراد در نحوه تفکر ،رفتار و احساس عاطفی باعث ایجاد احساس لذت از زندگی ، شاد بودن و میل به برقراری ارتباط با دیگران ، مدیریت فشارهای زندگی ، استرس و اضطراب و درنهایت افزایش کیفیت زندگی می شود .

ویژگی های افراد دارای سلامت روان

افراد دارای سلامت روان از کیفیت زندگی بالاتری برخوردار هستند . از ویژگی های افراد دارای سلامت روان می توان به مواردی مانند : مثبت اندیشی ، داشتن روابط قوی با دیگران ، کنترل احساسات ، مقابله با فشارهای عادی زندگی ، انعطاف پذیری ، داشتن عزت نفس ، شناخت توانایی و انجام فعالیت های روزمره ، شاد بودن و لذت بردن از زندگی ، توانایی مقابله با استرس ، برقراری تعادل بین کار و زندگی ، برقراری تعامل با جامعه ، احساس رضایت از زندگی و…..اشاره کرد .

ویژگی های افراد با سلامت روان ضعیف

مطابق با گزارش بهداشت جهانی نیمی از افراد جمعیت جهان تحت تاثیر بیماری روانی هستند .که در سلامت روان آن ها تاثیر منفی گذاشته است . از ویژگی های افراد با سلامت روان ضعیف می توان به مواردی مانند : عزت نفس پایین ، عدم توانایی در اداره کردن زندگی روزمره ، احساس تنهایی و ناتوانی در برقراری ارتباط با دیگران ، ناتوانی در برابر فشارهای زندگی ، داشتن افکار منفی ، عدم رضایت از زندگی ، افکار پریشان ، احساس رنج و ناراحتی از زندگی خود ، ناتوانی در لذت بردن از زندگی ، پناه بردن به مواد مخدر ، اعتیاد و اشاره کرد .

عوامل موثر در سلامت روان

عوامل متعددی می توانند ، بر سلامت روان فرد تاثیر بگذارند . که به طور کلی می توان عوامل تاثیر گذار بر بهداشت روانی را به دو دسته عوامل بیرونی و عوامل درونی تقسیم کرد .

عوامل بیرونی تاثیر گذار بر سلامت روان معمولا از اجتماع یا جامعه ای که فرد در آن زندگی می کند .تاثیر می گیرد . که از این میان می توان به مواردی مانند : شرایط اقتصادی ، احساس امنیت اجتماعی ، احساس امنیت شغلی ، ثبات اجتماعی ، جنگ و شورش در جامعه و اشاره کرد .

عوامل درونی تاثیر گذار بر سلامت روان ریشه در درون افراد دارد . که از این میان می توان به مواردی مانند ژنتیک ، عزت نفس ، اعتماد به نفس ، باور به توانایی های خود ، تغذیه مناسب و سبک زندگی اشاره کرد .

مقالات پیشنهادی: روانشناس و مشاور خانواده، حل اختلاف زناشویی، درمان افسردگی با ورزش

در آخر

همان طور که در بالا اشاره شد . از آن جا که سلامت روان و بیماری های روانی به هم پیوسته هستند . و عواملی مانند استرس ، اضطراب ، ناراحتی های شدید ، مرگ عزیزان ، اعتیاد ، فشارهای شدید و ناگهانی ، تنهایی ، نداشتن انگیزه برای زندگی و میل به خودکشی و سایر بیماری های روانی می توانند ، علامت زنگ خطر برای سلامت روان ضعیف یا تشدید بیماری روانی در فرد باشد . و با توجه به این که روان شناسان ، مشاوران ، روان درمان گران ، مددکاران و روان پزشکان دارای علم و تخصص کافی در مدیریت درمانی و حفظ سلامت روان هستند . جهت پیشگیری از آسیب به سلامت روان یا بهداشت روانی و جلوگیری از تشدید بیماری روانی ، در صورت مشاهده علائم در فرد بیمار ، مراجعه به مراکز مشاوره و استفاده از تخصص روانشناسان ، مشاوران نسبت به درمان زودهنگام و جلوگیری از آسیب بیشتر به سلامت روان توصیه می گردد .

پیشنهاد می گردد جهت آشنایی با تعاریف عزت نفس و اعتماد به نفس مطلب اعتماد به نفس و عزت نفس چیست ؟ تفاوت اعتماد به نفس و عزت نفس در چیست ؟ در سایت مهستا را مطالعه فرمایید .

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب را به دوستان خود به اشتراک بگذارید

خواننده گرامی

آیا می دانستید بسیاری از مشکلات شخصی و گروهی با کمک گرفتن از مشاوران منخصص به راحتی قابل حل می باشد.

دیر اقدام نکنید

به راحتی با کارشناسان ما در تماس باشید تا شما را برای انتخاب مشاور راهنمایی نمایند.
اینجا کلیک نمایید
لیست محتوا