آرامش

آرامش
دکتر معصومه بهبودی

دکتر معصومه بهبودی

دکتر معصومه بهبودی مدیریت مرکز دارای پروانه اشتغال از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران به شماره 1305 و مجوز مرکز از بهزیستی استان تهران

در بحث‌های پیشین به این‌جا رسیدیم که آرامش عمیق و پایدار چیزی نیست که در بیرون از وجودمان آن را جستجو کنیم. در طول روز عوامل مختلفی وجود دارد که ما را از حالت تعادل خارج می‌کند. به‌طور  مثال از دست دادن شغل، رانندگی در ترافیک‌های سنگین، ناکامی در روابط دوستانه و از شرایط نامطلوب گرفته تا موقعیت‌های خوشایند مثل ارتقاء شغلی و کسب مسئولیت‌های بیشتر، صاحب فرزند شدن که غالباً برای افراد خوشایند است. ولی آن‌چه که اهمیت فوق‌العاده دارد، شیوه و سبک خاص مواجهه افراد با شرایط استرس‌زا است. نوع برخورد و مقابله افراد با شرایط فشارزای مطلوب یا نامطلوب به شیوه تفکر آن‌ها بستگی دارد که میزان استرس یا آرامش را تعیین می‌کند. از این رو بحث ما نوع مشکلات و عوامل استرس‌زا نیست که برای غالب افراد با کمی فراز و نشیب از جهت شدت و فراوانی، شباهت‌های زیادی دارد. بد نیست مشکلات را از زاویه منحنی نرمال بنگریم و شدت مشکلات و جایگاه خودمان را با سایر انسان‌ها مقایسه کنیم. بر اساس این منحنی نشان می‌دهیم،انسان‌ها با مشکلاتی مواجه هستند که از جهت میزان استرس تفاوت عمدهای وجود ندارد.

هر آن‌چه که در طبیعت وجود دارد از جمله هوش، قد، وزن،درجه هوا، بیماری، مشکلات خارج از این منحنی نیست. با مشاهده به آن درمی‌یابیم که 68 درصد افراد بین(1+) و (1-) انحراف استاندارد بالاتر یا پایین‌تر از میانگین یا حد متوسط هستند، یعنی شرایط خیلی مشابهی دارد. 95 درصد آن‌ها بین (2+) و (2-) نمره پایین‌تر یا بالاتر از حد متوسط هستند. این نیز نشان‌گر سرآمدی (2+) یا وجود مشکلات (2-) است که در بدترین وضعیت یعنی (2-) هم افراد می‌توانند از زندگی نرمال و معمول بهره‌مند شوند و تنها 5 درصد افراد بین (3+) و (3-) نمره بالاتر یا پایین‌تر از میانگین هسند. (3+) یعنی شرایط خیلی ایده‌آل و (3-) توصیفی از شرایط خیلی سخت و ناگوار است که فقط 2.5 درصد افراد آن را تجربه می‌کنند. البته غالب افراد جزء این دسته از افراد نیستند. حتی اگر برحسب احتمال در این موقعیت قرار گرفتیم، تازه می‌توانیم راهی غیر معمول و خلاقانه برای مقابله با آن پیدا کنیم که در بحث‌های بعدی و شماره‌های آینده از این شیوه‌های حل مسئله به آن می‌پردازیم. البته یافتن راه‌های بدیع آسان نیست و البته انسان‌هایی که به آن دست می‌یابند جزء افراد بسیار شاخص می‌شوند که توانستند برای غلبه بر مشکلات خاص راه حل‌های منحصر به فردی بیابند و معمای زندگی را همچون پازلی بسیار سخت حل می‌کنند که قطعاً شادی حاصل از کشف این معمای اساسی در زندگی فردی آرامشی عمیق حاصل از رضایت درونی و رسیدن به قله امید، شور و شعف و کامیابی را فراهم می‌کند.

با این تحلیل آماری فقط خواستم ثابت کنم که با احتمال 97.5 درصد شرایط شما خیلی ناگوار، دشوار و لاینحل نیست ولی اگر شما بسیار ناآرام و تحت استرس شدیدی هستید، علت را درون خود جستجو کنید و با شناخت و آگاهی از افکار و سبک مقابله با مشکلات خود آشنا شوید و ناهماهنگی‌های درونی خود بین خواسته‌ها و رؤیاها با عادت‌های روزمره را شناسایی کنید و علت ناآرامی و عدم تعادل را در خود بررسی کنید. از آن‌جایی که انسان دو بعد اساسی دارد و یک بعد الهی که برگرقته که برگرفته از صاحب هستی و روح الهی است و بعد دیگر آن زمینی است که جزئی از طبیعت است. طبیعتی که هر سال با فرا رسیدن بهار شکوفه می‌کند، غنچه می‌دهد،گل می‌دهد و شکوفته می‌شود و رویش و زندگی را هدیه و پیام بیداری را نوید می‌دهد. ما نیز با یاری از انرژی بهاری می‌توانیم جوانه امید را در‌ دل خود رشد دهیم، بروییم و برویانیم و با طبیعت پرورش یابیم و با رویش بهاری افکار مثبت و خلاقانه در جهت رشد تولید کنیم. حال برای ایجاد آرامش و آگاهی از استرس به چند تمرین عملی می‌پردازیم.

1- به هر گونه تغییر احساستان دقیق شوید: قدم اول، آگاهی یافتن از این است که به چه می‌اندیشید. هر گاه استرس به سراغتان آمد، دقت کنید که در لحظه‌ای پیش در ذهنتان چه می‌گذشته است. به این شیوه به افکاری که زمینه‌ی بروز چنین احساستی را فراهم می‌کنند بیشتر آگاهی می‌یابید و درمی‌یابید که چنین افکاری بارها به خاطرتان خطور می‌کنند.

2- افکار استرس‌زا را بشمارید: شیوه دیگر برای آگاهی یافتن از افکار استرس‌زا، شمردن آن‌هاست. به عنوان مثال شما می‌توانید کارت کوچکی را همه جا با خود داشته باشید و هر بار که استرس به ذهنتان خطور کرد، یک علامت روی آن بگذارید. این روش نه تنها شما را از افکار استرس‌زا بیشتر آگاه می‌سازد که موجب آگاهی بیشتر شما از قدرت مخرب و پریشان کننده آن‌ها می‌گردد. حال اگر دریافتید که استرس‌های شما نسبت به قبل بیشتر شده است نگران نشوید این تنها به معنای آن است که  شما در شناسایی آن‌ها تسلط بیشتری یافته‌اید و با گذشت زمان تکرار این افکار کاهش خواهد یافت.

3- استرس‌های خود را یادداشت کنید: قدم بعدی آن است که آن‌ها را هز چه سریعتر بعد از وقوعشان ثبت کنید. بنویسید که در آن زمان، در چه موقعیتی قرار داشتید؟ دقیقاً مشغول چه کاری بودید؟ و در باره چه فکر می‌کردید؟ سپس انواع افکار منفی که در همان زمان به ذهنتان خطور می‌کردند را به روی کاغذ بیاورید. سعی کنید این افکار را دقیقاً همانگونه که به ذهنتان رسیده یادداشت کنید. حال مرحله بسیار مهم بعدی چالش با افکار استرس‌زا و اصلاح آن‌هاست که در نوشته بعدی به آن می‌پردازیم.

دکتر معصومه بهبودی مشاور خانواده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این مطلب را به دوستان خود به اشتراک بگذارید

خواننده گرامی

آیا می دانستید بسیاری از مشکلات شخصی و گروهی با کمک گرفتن از مشاوران منخصص به راحتی قابل حل می باشد.

دیر اقدام نکنید

به راحتی با کارشناسان ما در تماس باشید تا شما را برای انتخاب مشاور راهنمایی نمایند.
اینجا کلیک نمایید

لیست محتوا

مرکز مشاوره

با ما تماس بگیرید تا با برترین مشاوران کشور مشاوره داشته باشید

مرکز مشاوره مهستا