کاهش میل جنسی در مردان

سرد شدن رابطه زن و شوهر
دکتر لیلا صالحی
دکتر لیلا صالحی
مشاور و روان درمانگر کلینیک مهستا مدرس خودشناسی مدرس لایف کوچ برگزار کننده دوره های آموزشی 􀁊 مدرس دوره ,CBT, schema therapy

کاهش میل جنسی در مردان :علل شایع و درمان آن

🔹میل جنسی کم چیست؟

میل جنسی پایین بیانگر کاهش علاقه به فعالیت جنسی است.

از دست دادن علاقه به رابطه جنسی(کاهش میل جنسی در مردان) ممکن است برای اغلب افراد اتفاق بیافتد و سطح میل جنسی در طول زندگی متفاوت است. همچنین طبیعی است که سطح تمایلات شما با همسرتان مطابقت نداشته باشد.

کاهش میل جنسی در مردان
کاهش میل جنسی در مردان

جهت مشاوره با بهترین مشاوره در زمینه روابط زن و مرد و کاهش میل جنسی در مردان  با ما تماس بگیرید

  • 02122308339
  • 02122305827
  • ساعت تماس : 9:00 – 20:00

با این حال، کاهش میل جنسی در مردان برای مدت طولانی ممکن است برای برخی افراد نگرانی ایجاد کند. گاهی اوقات می تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه ای باشد.

در اینجا چند علت بالقوه کاهش میل جنسی در مردان آورده شده است.

10 دلیل اصلی کاهش میل جنسی در مردان:

🔹تستوسترون پایین

تستوسترون یک هورمون مردانه مهم است. در مردان، بیشتر در بیضه ها تولید می شود.

تستوسترون مسئول ساخت عضلات و توده استخوانی و تحریک تولید اسپرم است. سطح تستوسترون شما نیز بر میل جنسی شما تأثیر می گذارد.

سطح نرمال تستوسترون در افراد مختلف متفاوت است. با این حال، مردان بالغ زمانی که سطح تستوسترون آن‌ها به کمتر از 300 نانوگرم در دسی لیتر (ng/dL) می‌رسد، تستوسترون پایین یا T پایین دارند.

هنگامی که سطح تستوسترون شما کاهش می یابد، میل شما به رابطه جنسی نیز کاهش می یابد.

کاهش تستوسترون بخشی طبیعی از افزایش سن است و کاهش شدید تستوسترون می تواند منجر به کاهش میل جنسی شود.

اگر فکر می کنید ممکن است این مشکل برای شما پیش آمده باشد، با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است بتوانید از مکمل‌ها یا ژل‌ها برای افزایش سطح تستوسترون خود استفاده کنید.

🔹داروها

مصرف برخی داروها می تواند سطح تستوسترون را کاهش دهد که به نوبه خود ممکن است منجر به کاهش میل جنسی شود.

برای مثال، داروهای فشار خون مانند مهارکننده‌های ACE و مسدودکننده‌های بتا ممکن است از انزال و نعوظ جلوگیری کنند.

سایر داروهایی که می توانند سطح تستوسترون را کاهش دهند عبارتند از:

▪️ شیمی درمانی یا پرتودرمانی برای سرطان

▪️ هورمون‌هایی که برای درمان سرطان پروستات استفاده می‌شوند

▪️ کورتیکواستروئیدها

▪️ مسکن‌های اپیوئیدی، مانند مورفین و اکسی کدون

▪️ یک داروی ضد قارچ به نام کتوکونازول

▪️ سایمتیدین (تاگامت)، که برای سوزش سر دل و بیماری ریفلاکس معده به مری استفاده می شود

▪️ استروئیدهای آنابولیک، که ممکن است توسط ورزشکاران برای افزایش توده عضلانی استفاده شود

▪️ برخی از داروهای ضد افسردگی

اگر اثرات تستوسترون پایین را تجربه می کنید، با پزشک خود صحبت کنید. آنها ممکن است به شما توصیه کنند که داروها را عوض کنید.

🔹سندرم پای بیقرار (RLS)

سندرم پای بیقرار تمایل غیرقابل کنترل برای حرکت دادن پاها است. یک مطالعه نشان داد که مردان مبتلا به RLS در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به اختلال نعوظ (ED) نسبت به مردان بدون RLS هستند. ED زمانی رخ می دهد که مرد نتواند نعوظ داشته باشد یا نعوظ را حفظ کند.
مردانی که حداقل پنج بار در ماه به RLS مبتلا می‌شوند، حدود 50 درصد بیشتر از مردان بدون RLS در معرض ابتلا به ED هستند. همچنین، مردانی که دوره‌های RLS را بیشتر تجربه می‌کنند، حتی بیشتر در معرض ناتوانی جنسی هستند.

🔹افسردگی

افسردگی همه بخش‌های زندگی یک فرد را تغییر می‌دهد. افراد مبتلا به افسردگی کاهش یا فقدان کامل علاقه به فعالیت‌هایی را که زمانی لذت‌بخش می‌دانستند، از جمله رابطه جنسی، تجربه می‌کنند.

کاهش میل جنسی در مردان نیز یکی از عوارض جانبی برخی از داروهای ضد افسردگی است، از جمله:

▪️ مهارکننده های بازجذب سروتونین- نوراپی نفرین، مانند دولوکستین (Cymbalta)

▪️ مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI)، مانند فلوکستین (پروزاک) و سرترالین (زولوفت)

نکته: بازدارنده بازجذب نوراپی نفرین و دوپامین (NRDI) بوپروپیون (Wellbutrin SR، Wellbutrin XL) میل جنسی را کاهش نمی دهد.

اگر داروهای ضد افسردگی مصرف می کنید و میل جنسی کم دارید، با پزشک خود صحبت کنید. آنها ممکن است عوارض جانبی شما را با تنظیم دوزیا تغییر دادن دارو برطرف کنند

🔹بیماری مزمن

وقتی به دلیل تأثیرات یک بیماری مزمن سلامتی، مانند درد مزمن، احساس خوبی ندارید، احتمالاً رابطه جنسی در فهرست اولویت‌های شما کم است.

برخی بیماری‌ها، مانند سرطان، می‌توانند تعداد تولید اسپرم شما را نیز کاهش دهند.

سایر بیماری های مزمن که می توانند بر کاهش میل جنسی در مردان تأثیر بگذارند عبارتند از:

▪️ دیابت نوع 2

▪️ چاقی

▪️ فشار خون بالا

▪️ کلسترول بالا

▪️ نارسایی مزمن ریه، قلب، کلیه و کبد

اگر یک بیماری مزمن را تجربه می کنید، با شریک زندگی خود در مورد راه هایی برای صمیمیت در این دوران صحبت کنید. همچنین در مورد مشکلات خود به یک مشاور ازدواج یا یک درمانگر جنسی مراجعه کنید.

🔹مشکلات خواب

مردان مبتلا به آپنه انسدادی خواب (OSA) سطوح تستوسترون پایین‌تری را تجربه می‌کنند. این به نوبه خود منجر به کاهش فعالیت جنسی و میل جنسی می شود و تقریباً یک سوم از مردانی که آپنه خواب شدید دارند، سطح تستوسترون در آنها کاهش دارد. در مردان جوان و سالم، سطح تستوسترون پس از یک هفته محدودیت خواب 10 تا 15 درصد کاهش یافت و به 5 ساعت در شب رسید.

اثرات محدود کردن خواب بر سطح تستوسترون به ویژه بین ساعت 2:00 بعد از ظهر تا 10:00 شب روز بعد مشهود است.

🔹افزایش سن

سطح تستوسترون، که با میل جنسی مرتبط است، زمانی که مردان در اواخر نوجوانی خود هستند به بالاترین سطح خود می رسد.

در سال‌های بعد، ممکن است رسیدن به ارگاسم، انزال و برانگیختگی بیشتر طول بکشد. نعوظ ممکن است سخت نباشد و نعوظ بیشتر طول بکشد.

با این حال، داروهایی در دسترس هستند که می توانند به درمان این مشکلات کمک کنند.

جهت مشاوره با بهترین مشاوره در زمینه روابط زن و مرد  و کاهش میل جنسی در مردان  با ما تماس بگیرید

  • 02122308339
  • 02122305827
  • ساعت تماس : 9:00 – 20:00

🔹 فشارروانی

در موقعیت‌ها بی که فرد فشار روانی یا استرس بالایی را تجربه می کند، میل جنسی ممکن است کاهش یابد. این به این دلیل است که استرس می‌تواند سطح هورمون شما را دچار اختلال کند. شریان های شما ممکن است در مواقع استرس باریک شوند. این باریک شدن جریان خون را محدود می کند و به طور بالقوه باعث ED می شود.

یک مطالعه منتشر شده در Scientific Research and Essays از این ایده حمایت کرد که استرس تأثیر مستقیمی بر مشکلات جنسی در مردان و زنان دارد.

همچنین در مردان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) اختلال استرس خطر اختلال عملکرد جنسی بیش از سه برابر افزایش می‌یابد.

اجتناب از استرس سخت است. مشکلات روابط، طلاق، مواجهه با مرگ یکی از عزیزان، نگرانی های مالی، تولد نوزاد جدید یا محیط کاری شلوغ تنها برخی از اتفاقات زندگی هستند که می توانند به شدت بر میل جنسی تأثیر بگذارند.

تکنیک‌های مدیریت استرس، مانند تمرین‌های تنفسی، مدیتیشن و صحبت با یک درمانگر، ممکن است کمک کنند.

به عنوان مثال، در یک مطالعه، مردانی که به تازگی مبتلا به ED تشخیص داده شده بودند، پس از شرکت در یک برنامه 8 هفته ای مدیریت استرس، بهبود قابل توجهی در نمرات عملکرد نعوظ نشان دادند.

🔹عزت نفس پایین

عزت نفس به عنوان نظر کلی یک فرد در مورد خود تعریف می شود. عزت نفس پایین، اعتماد به نفس پایین و تصویر ضعیف بدن می تواند بر سلامت عاطفی و تمایلات شما تأثیر بگذارد.

اگر احساس می کنید که جذاب نیستید یا نامطلوب هستید، این مسأله احتمالاً رویارویی جنسی را کاهش می دهد. دوست نداشتن چیزی که در آینه می بینید حتی می تواند باعث شود که به طور کلی از رابطه جنسی خودداری کنید.

عزت نفس پایین ممکن است باعث اضطراب در مورد عملکرد جنسی شود که می تواند منجر به مشکلات ED و کاهش میل جنسی شود.

با گذشت زمان، مسائل مربوط به عزت نفس می تواند منجر به مشکلات سلامت روانی بزرگتر شود، مانند افسردگی، اضطراب، و سوء مصرف مواد مخدر یا الکل که همگی با میل جنسی پایین مرتبط هستند.

🔹ورزش خیلی کم (یا خیلی زیاد)

ورزش کم یا زیاد نیز می تواند باعث کاهش میل جنسی در مردان شود.

ورزش بسیار کم (یا اصلاً هیچ) می تواند منجر به طیف وسیعی از مشکلات سلامتی شود که می تواند بر میل و برانگیختگی جنسی تأثیر بگذارد.

انجام ورزش منظم ممکن است خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند چاقی، فشار خون بالا و دیابت نوع 2 را کاهش دهد که همگی با میل جنسی کم مرتبط هستند. ورزش متوسط برای کاهش سطح کورتیزول در شب و کاهش استرس مناسب است، که می تواند به افزایش میل جنسی کمک کند.

از سوی دیگر، دقت کنید که ورزش بیش از حد بر سلامت جنسی تأثیر می گذارد. سطوح بالاتر تمرینات استقامتی مزمن شدید و طولانی به طور منظم به شدت با کاهش نمرات میل جنسی در مردان مرتبط است.

🔹مصرف الکل

نوشیدن الکل سنگین با کاهش تولید تستوسترون مرتبط است. در طی یک دوره زمانی طولانی، مقادیر زیاد الکل می تواند میل جنسی شما را کاهش دهد.

مردانی که بیش از سه بار در ماه مشروبات الکلی به طور منظم مصرف می کنند باید کمتر مشروبات الکلی مصرف کنند.

🔹استفاده مواد مخدر

علاوه بر الکل، استفاده از تنباکو، ماری جوانا و داروهای غیرقانونی مانند مواد افیونی نیز با کاهش تولید تستوسترون مرتبط است. این می تواند منجر به کمبود میل جنسی شود.

همچنین مشخص شده است که سیگار کشیدن بر تولید اسپرم و حرکت اسپرم تأثیر منفی دارد.

🔸 عوارض جسمی و عاطفی کاهش میل جنسی

کاهش میل جنسی می تواند برای مردان بسیار ناراحت کننده باشد. میل جنسی کم می تواند منجر به چرخه معیوب عوارض جانبی جسمی و عاطفی شود، از جمله ED – ناتوانی در حفظ نعوظ به اندازه کافی برای داشتن رابطه جنسی رضایت بخش.

ED ممکن است باعث شود که مرد اضطراب حول رابطه جنسی را تجربه کند. این می تواند منجر به تنش و درگیری بین او و شریک زندگی اش شود که به نوبه خود ممکن است منجر به برخوردهای جنسی کمتر و مشکلات بیشتر در رابطه و در نتیجه احساس افسردگی، مشکلات عزت نفس و تصویر ضعیف بدن شود.

چشم انداز

درمان کم بودن میل جنسی اغلب به درمان مشکل اساسی بستگی دارد.

اگر کاهش میل جنسی ناشی از یک بیماری زمینه ای باشد، ممکن است لازم باشد داروها را تغییر دهید. اگر میل جنسی پایین شما دلایل روانی دارد، ممکن است لازم باشد برای مشاوره رابطه به یک درمانگر مراجعه کنید.

همچنین می‌توانید اقداماتی را برای تقویت میل جنسی خود به تنهایی انجام دهید. اقدامات زیر پتانسیل افزایش میل جنسی شما را دارند:

🔹 داشتن یک سبک زندگی سالم تر

🔹 خواب کافی

🔹 تمرین مدیریت استرس

🔹 رژیم غذایی سالم تر

🔸با استفاده از این 10 نکته طبیعی میل جنسی خود را افزایش دهید

اقدامات زیادی وجود دارد که می توانید برای افزایش میل جنسی خود به طور طبیعی انجام دهید، از جمله استفاده از داروهای تقویت کننده جنسی طبیعی، تمرین تکنیک های کاهش استرس و اصلاح رژیم غذایی و سبک زندگی.

🔹رویکرد طبیعی

به دنبال چاشنی زندگی جنسی خود هستید؟ کارهای مختلفی وجود دارد که می توانید در زندگی روزمره خود انجام دهید که می تواند به شما کمک کند. این رویکردهای طبیعی را در نظر بگیرید:

▪️ میوه های آفرودیزیک بخورید.

▪️ از شکلات استفاده کنید

▪️ گیاهان دارویی را امتحان کنید.

▪️ مکمل یوهیمبین مصرف کنید.

▪️ اعتماد به نفس خود را تقویت کنید.

▪️ مصرف الکل را محدود کنید.

▪️ استرس خود را کاهش دهید.

▪️ به اندازه کافی بخوابید

▪️ در روابط خود اعتماد ایجاد کنید.

▪️ با پزشک مشورت کنید.

🔸 میل جنسی دقیقاً چیست؟

لیبیدو فقط نام دیگری برای میل جنسی یا تمایلات جنسی است.

عوامل داخلی و خارجی مختلفی می‌توانند بر میل جنسی شما تأثیر بگذارند، از سطح هورمون‌ها گرفته تا داروهایتان و عادت‌های خوابتان.

میل جنسی هر کس متفاوت است، اما برای مردان و زنان به طور یکسان عادی است که با افزایش سن کاهش میل جنسی را تجربه کنند.

1. سعی کنید میوه های خاصی بخورید

شواهد کمی از اثربخشی برخی غذاها حمایت می کند، اما استفاده از آنها هیچ ضرری ندارد. به عنوان مثال، انجیر، موزو آووکادو، میوه های تقویت‌کننده میل جنسی یا داروهای تقویت‌کننده قوای جنسی در نظر گرفته می‌شوند.

این میوه ها همچنین ویتامین‌ها و مواد معدنی مهمی را فراهم می‌کنند که می‌توانند جریان خون را به اندام‌های تناسلی افزایش دهند و زندگی جنسی سالم را تقویت کنند.

2. سعی کنید شکلات بخورید

در طول تاریخ، شکلات نماد میل بوده است، نه تنها به دلیل طعم لذیذش، بلکه به دلیل قدرتش در بهبود لذت جنسی.

شکلات آزادسازی مواد شیمیایی مانند سروتونین را تقویت می‌کند، که می‌تواند برخی اثرات تقویت‌کننده خلق و خو را ایجاد کند.

سروتونین همچنین ممکن است در تنظیم جریان خون به بافت‌های تناسلی نقش داشته باشد، که می‌تواند مسئول برخی از خواص تقویت‌کننده میل جنسی باشد.

3. روزانه سبزیجات مصرف کنید

دفعه بعد که تصمیم گرفتید برای یک شام رمانتیک بنشینید، کمی ریحان یا سیر به غذای خود اضافه کنید. بوی ریحان حواس را تحریک می کند در حالی که سیر حاوی مقادیر بالایی از آلیسین است که به عنوان یک گشادکننده عروق برای افزایش جریان خون عمل می کند.

اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، اما این اثرات به طور بالقوه می تواند به افراد مبتلا به اختلال نعوظ (ED) کمک کند.

جینکو بیلوبا، عصاره‌ای که از برگ درخت جینکو چینی به دست می‌آید، منبع معتبری برای بهبود اختلال عملکرد جنسی در زنان یائسه نشان داده شده است. با این حال، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

4. استفاده از گیاهان افزایش دهنده میل جنسی

یوهیمبین، آلکالوئیدی که در پوست درخت همیشه سبز آفریقای غربی یافت می شود، مانند ویاگرا (قرص افزایش میل جنسی )است.پوست یوهیمبین می‌تواند به شما در حفظ نعوظ کمک کند. همچنین کیفیت نعوظ را افزایش می‌دهد و اگر با سایر درمان‌ها ترکیب شود، می‌تواند عملکرد جنسی را بهبود بخشد. با این حال، هیچ معادل طبیعی برای مطابقت با ویاگرا وجود ندارد.

5. اعتماد به نفس خود را افزایش دهید

احساسی که نسبت به بدن خود دارید بر احساس شما نسبت به رابطه جنسی تأثیر می گذارد. یک رژیم غذایی ناسالم و ورزش نکردن ممکن است باعث شود شما تصور ضعیفی از خود داشته باشید. این موارد می تواند شما را از داشتن رابطه جنسی و لذت بردن از آن منصرف کند.

می‌توانید با تغییر تمرکز از نقص‌ها به ویژگی‌هایتان، عزت نفس و میل جنسی خود را تقویت کنید.

همچنین می‌توانید روی لذت تجربه‌شده در حین رابطه جنسی تمرکز کنید.

6. برای ایجاد صمیمیت تلاش کنید

در طول هفته ساعاتی را برای گفت و گو و صحبت در مورد مسائل مورد علاقه خود و همسرتان اختصاص دهید و شنونده خوبی باشید

7. زمانی را برای مدیتیشن و رهایی از استرس اختصاص دهید

مهم نیست چقدر سالم هستید، استرس می‌تواند بر میل جنسی شما تأثیر بگذارد. زنان به‌ویژه در برابر تأثیراتی که استرس می‌تواند بر زندگی جنسی فرد داشته باشد، حساس هستند.

از سوی دیگر، مردان ممکن است از رابطه جنسی برای کاهش استرس استفاده کنند. گاهی اوقات تفاوت در رویکرد جنسی ممکن است باعث تعارض شود.

رابطه جنسی برای کاهش استرس

▪️مدیتیشن را در نظر بگیرید.

▪️ شرکت در فعالیت های ورزشی

▪️ تمرین تای چی

▪️ شرکت در کلاس یوگا

 

8.به اندازه کافی بخوابید

کسانی که سبک زندگی پرمشغله ای دارند ،وقت کافی برای خوابیدن ندارند. مشغول بودن، وقت گذاشتن برای رابطه جنسی را دشوار می کند.

افرادی که بین کار و مراقبت از دیگران تعادل برقرار می کنند، مانند والدین سالخورده یا کودکان خردسال، اغلب خسته می مانند که می تواند منجر به کاهش میل جنسی شود.

انرژی و میل جنسی خود را با چرت زدن در زمانی که می توانید و رژیم غذایی سالم سرشار از پروتئین و کربوهیدرات های پیچیده افزایش دهید.

9. رابطه خود را مدیریت کنید

پس از مشاجره با شریک زندگی خود، به احتمال زیاد، در حال و هوای رابطه جنسی نیستید.

برای بسیاری از افراد، احساس نزدیکی عاطفی برای صمیمیت جنسی مهم است. این بدان معناست که درگیری های حل نشده می تواند بر روابط جنسی شما تأثیر بگذارد.

ارتباط برای ایجاد اعتماد ضروری است. جلوگیری از ایجاد نارضایتی مهم است.

10. با پزشک مشورت کنید

حتی اگر رویکردی طبیعی برای تقویت میل جنسی خود در پیش گرفته اید، باز هم ممکن است ایده خوبی باشد که با پزشک صحبت کنید. آنها می توانند به شما در شناسایی مشکلات اساسی کمک کنند.

پزشک ممکن است راهبردهایی را برای افزایش سلامت جنسی پیشنهاد کند.مثل:

▪️ برقراری ارتباط با شریک زندگی خود

▪️ انتخاب سبک زندگی سالم

▪️ درمان شرایط پزشکی زمینه ای

▪️ درک ریشه مشکلی که ممکن است بر زندگی جنسی شما تأثیر بگذارد، یافتن راه حل را آسان تر می کند.

جهت مشاوره با بهترین مشاوره در زمینه روابط زن و مرد   با ما تماس بگیرید

  • 02122308339
  • 02122305827
  • ساعت تماس : 9:00 – 20:00

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب را به دوستان خود به اشتراک بگذارید

خواننده گرامی

آیا می دانستید بسیاری از مشکلات شخصی و گروهی با کمک گرفتن از مشاوران منخصص به راحتی قابل حل می باشد.

دیر اقدام نکنید

به راحتی با کارشناسان ما در تماس باشید تا شما را برای انتخاب مشاور راهنمایی نمایند.
اینجا کلیک نمایید
لیست محتوا