مهارتهای زندگی – تعریف و کاربرد

سهیلا قدیمی
سهیلا قدیمی
مشاوره اعتیاد فردی-خانواده مشاوره خانواده –مشاوره قبل از ازدواج -

مهارت های زندگی

مهارت به معنی داشتن توانایی لازم برای انجام یک کاراست. مثل انجام کار آشپزی یا رانندگی

اما مهارت زندگی یعنی چی؟ 

یعنی من توانایی به وجود آوردن روابط بین فردی مناسب با دیگران و روابط موثر را داشته باشم و بتوانم مسئولیت های اجتماعی و تصمیم های صحیح برای زندگی را یاد بگیرم و آنها را هر روز تمرین کنم تا تبدیل به سبک زندگی من شود.

مهارت داشته باشم اگر با کسی مخالف بودم به جای دعوا و بحث های تنش زا بدون توسل به اعمالی که به خودم و دیگران صدمه بزند به حل تعارض ها و کشمکش ها با روش ساده تری بپردازم.

در ادامه اهمیت انواع مهارت های زندگی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

انواع مهارت های زندگی:

  • مهارت های ارتباطی
  • مهارت تصمیم گیری
  • مهارت حل تعارض
  • مهارت حل مسئله
  • مهارت نه گفتن به مواد
  • مهارت تاب آوری
  • مهارت مستقل شدن
  • مهارت کنترل استرس
  • مهارت کنترل خشم
  • مهارت آرامش بخشیدن به خود و …

مهارت های ارتباطی

به این معنی که چطور می توانم در طول روز مهارت های ارتباطی موثری با اطرافیانم داشته باشم؟

اکنون من مصرف مواد مخدر را قطع کرده ام و می خواهم بر جنبه های مختلف شخصیتی و رفتاری خود تمرکز کنم و عادت های  مخرب ارتباطی گذشته خود را که آسیب زا بودند تغییر دهم؛ اما چطور؟

دراین باره می توانم به عنوان مشاور روانشناختی شما پیشنهاد کنم که مهارت های ارتباطی را حتما یاد بگیرید و آنقدر در روابط روزانه خود تمرین کنید که جزئی از سبک رفتاری شما شود. یادتان باشد از تغییرات کوچک شروع کنید تا به تغییرات بزرگ و موثرتر برسید.

در این مهارت یاد می گیرید چطور صحبت کنید، درخواست کنید، چگونه سوال کنید و احساسات خود را بیان کنید و حتی چطور بحث کنید. زمانی می توانیم بگوییم ارتباط موثر برقرار کرده ایم که بتوانیم نظرها، عقاید و نیاز های خود را بطور صحیح بیان کنیم و در صورت نیاز از دیگران درخواست کمک و راهنمایی داشته باشیم.

وقتی ارتباط شما با همسرتان یا با اعضا خانواده ضعیف باشد، احتمال وقوع مصرف مواد یا رفتارهای نا ایمن بیشتر می شود. اما اگر مهارت ارتباطی موثری داشته باشید این مهارت موجب اطمینان بیشتر بین شما و خانواده و سایر افراد جامعه و موقعیت های بدون استفاده از مواد می شود.

این دقیقاً همان سوالی است که افراد بعد از ترک مصرف مواد می گویند؛ من مواد را ترک کرده ام اما خانواده هنوز به من شک دارند و اعتماد نمی کنند. جواب این است که شما مواد مخدر را ترک نموده اید اما رفتار های اعتیادی خود را ترک نکرده اید. بعد از ترک مصرف مواد یادگیری مهارت زندگی لازم است تا شما از خود شخصیت جدید تر و انسانی رشد یافته تر بسازید. برای یادگیری کامل مهارت های زندگی، هم شما و هم خانواده نیاز به آموزش دارید و می توانید به این منظور در دوره های افزایش مهارت زندگی شرکت نمایید و از مشاور خانواده و اعتیاد خود در این مسیر کمک بگیرید.

مهارت تصمیم گیری

تصمیم گرفتن یعنی توان تشخیص بهترین راه از میان راه های متعددی که پیش روی انسان قرار دارد.

همسرم اعتیاد دارد طلاق بگیرم یا به زندگی با او ادامه دهم؟

اگر ادامه دهم چگونه و با کدام روش ها می توانم ادامه دهم؟

ما در طول روز تصمیم های کوچک و بزرگ زیادی می گیریم که بعضی از این تصمیمات بر زندگی ما و دیگران تأثیرات به سزایی دارند. گاهی تصمیم درستی می گیریم و احساس خوبی داریم؛ گاهی تحت تاثیر فشارهای روانی از طرف خانواده و دوستان خود تصمیمی در بلا تکلیفی می گیریم چون نمی دانیم چه باید کرد. تصمیمات اشتباهی که در گشته داشته اید و نتایج مطلوبی نداشته را به یاد آورید؛ پشیمان شده اید! اگر می توانستید آن تصمیم را تغییر دهید چه کار می کردید؟

از خود بپرسید حالا چه؟ 

همین حالا که ترک کرده ام چه تصمیمات دیگری می توانم بگیرم؟ 

کارهای ناتمامی که مانده اند و انجام نداده ام، چه وقت و چطور آنها را شروع کنم؟ 

از کدام کار شروع کنم؟ 

چرا تردید دارم؟ 

چگونه تصمیم خود را اجرائی کنم؟

این ها سوالاتی هستند که در این دوره ممکن است از ذهن شما عبور کنند. پس بهتر است به جای دور باطل زدن با این سوالات در ذهنتان اول مهارت تصمیم گیری را یاد بگیرید. تا دوباره به مسیر و تصمیمات اشتباه گذشته خود باز نگردید. با ما در اتاق مشاوره همراه باشید.

نویسنده: سهیلا قدیمی مشاور اعتیاد – خانواده

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب را به دوستان خود به اشتراک بگذارید

خواننده گرامی

آیا می دانستید بسیاری از مشکلات شخصی و گروهی با کمک گرفتن از مشاوران منخصص به راحتی قابل حل می باشد.

دیر اقدام نکنید

به راحتی با کارشناسان ما در تماس باشید تا شما را برای انتخاب مشاور راهنمایی نمایند.
اینجا کلیک نمایید
لیست محتوا