درمان نورو فیدبک کارایی و کاربرد

کارایی و کاربرد درمان نورو فیدبک
admin
admin

درمان نورو فیدبک چیست ؟ نوروفیدبک یک روش درمانی جدید در علم روانشناسی است . که که به وسیله آن می توان بعضی از اختلالات روانی را بهبود داده و درمان کرد .

 در واقع نوروفیدبک برای اندازه گیری و ارزیابی فعالیت های عصبی مربوط به مغز طراحی شده است . که هدف درمانی آن  راهی برای آموزش مغز برای انجام عملکرد بهتر و رفع مشکلات بیمار  است .

نوروفیدبک نوعی حسگر یا  الکترود است . که بر روی سر بیمار قرار می گیرند  . این حسگر ها فعالیت الکتریکی مغز را در قالب امواج مغزی ثبت  کرده و برای تجزیه و تحلیل بیشتر ،  این امواج را به نرم افزار خاصی که برای این منظور طراحی شده  می فرستد . در نتیجه با رصد این نتایج ، توسط  درمانگر و آموزش به  بیمار ، متخصص و بیمار  می توانند  ؛ بفهمند ؛ که کدام فعالیت مغزی منجر به بروز چه علائمی می شود . سپس طی جلساتی  با تمرین  ، مغز یاد می گیرد . بیشتر امواجی را تولید کند . که منجر به عملکرد بهتر و کاهش اختلال رفتاری  شود .

کارایی و کاربردهای درمان نورو فیدبک

کاربردهای درمان نوروفیدبک بسیار گسترده است . از جمله کاربردهای درمان نوروفیدبک عبارتند از :

درمان اختلال کم توجهی – بیش فعالی

دربرخی مطالعات، ادعا شده‌است .که نوروفیدبک می‌تواند  ؛ در درمان اختلال کم توجهی – بیش فعالی موثر باشد .

کنترل اختلالات رفتاری مخرب مانند  دوقطبی ، آسیب های مغزی ، اوتیسم ، بیماری صرع

 کنترل تشنج در کودکان

یکی از کاربردهای نوروفیدبک کنترل بیماری تشنج در کودکان است . که جهت حصول به نتایج مطلوب  ، درمان  حتما باید توسط متخصص انجام شود .

 مشکلات خواب

اختلالات خواب که در کودکان بیشتر دیده می شود . مانند راه رفتن در خواب ، ترسیدن از تاریکی ، دندان قروچه ، کابوس های ترسناک ، خیس کردن رختخواب و … از اختلالات خواب محسوب می شوند . که استفاده از نورو فیدبک در درمان آن موثر است .

 کاهش اضطراب و استرس

عدم کنترل اضطراب و استرس می تواند . پیامدهای خطرناکی برای جسم و ذهن ما داشته باشد  . از طرفی بسیاری از اضطراب ها از ناخودآگاه افراد شکل می گیرد . که کنترل آن از اختیار فرد خارج می باشد  . نوروفیدبک راهی مناسب برای آموزش مغز و کنترل اضطراب ها و انجام عملکرد بهتر است .

کاهش سردردهای میگرن

یکی از کاربردهای نوروفیدبک در درمان سردردهای میگرنی است . نتایج تحقیقات زیادی نشان داده اند . نوروفیدبک در کاهش دردهای میگرنی بسیار موثر بوده است .

کنترل  سو مصرف مواد مخدر و یا الکل

اعتیاد یک بیماری مغزی است . نوروفیدبک طی تمریناتی ، به  مغز آموزش می دهد . بیشتر امواجی را تولید کند . که منجر به عملکرد بهتر شود . تا بیمار  راحت تر بتواند  ؛ عادت بد خود را کنترل کنند .

کاهش مصرف دارو

در مورد بیمارانی که برای اختلالات خاص دارو مصرف می کنند ، درمان نوروفیدبک می تواند ؛ باعث کاهش یا حتی قطع دارو شود . اگرچه ، باید  توجه داشته باشید . که نوروفیدبک یک دارو نیست . و همیشه  نمی تواند ؛ جایگزین دارو شود .

همین طور درمان  نوروفیدبک در  ایجاد آرامش ذهنی  ، بهبود عملکرد مغز و توسعه خلاقیت  بسیار موثر  است . بنابراین یکی دیگر از کارایی و کاربردهای درمان نوروفیدبک  ، کمک به ارتقاء عملکرد ورزشی (مانند شطرنج و تیراندازی) یا بهبود عملکرد هنرمندان مانند موسیقی دانان در خلق آثار هنری  و توسعه ذهنی مدیران و ایجاد راهکارها و تصمیمات  بهتر می باشد .

تعداد و مدت زمان جلسات نوروفیدبک

معمولا مدت زمان جلسات نوروفیدبک بین 30 تا 45 دقیقه است . البته ممکن است . این مدت زمان در برخی موارد کمی طولانی تر و یا کوتاه تر باشد . تعداد جلسات نیز به طور معمول بنابر نظر درمانگر 3 جلسه در هفته خواهد بود .

البته عواملی مانند نوع و شدت بیماری ، زمان مراجعه بیمار ، تکمیل جلسات و رعایت نکات تشخیصی که درمانگر عنوان نموده در نتایج درمان نوروفیدبک بسیار مهم است .

کارایی و کاربرد درمان نوروفیدبک در  یادگیری مغز است . تا مغز بتواند  . خودش را برای بهترین عملکرد آماده کند .  اگر دوره درمان نورو فیدبک با رعایت ترتیب جلسات ، همکاری بیمار و خانواده بیمار با درمانگر ، رعایت کامل  توصیه های درمانگر تکمیل شود .

با توجه به کارایی و کاربردهای نوروفیدبک  برای درمان کردن اختلالاتی مانند  اضطراب، افسردگی، سردردهای میگرنی، افزایش تمرکز و عملکرد  ،  اوتیسم و اختلالات یادگیری، نتایج مطلوبی در بهبود بیمار و کاهش اختلال مغز  حاصل خواهد شد .

همین طور می توان گفت  کارایی و کاربرد  نوروفیدبک در یادگیری مغز مانند  یادگیری کارهایی مثل  شنا یا رانندگی است . همان طور که با  یادگیری اموری مانند شنا کردن و رانندگی دیگر آن ها را فراموش نمی کنیم .   با تکمیل درمان نوروفیدبک  ، علاوه بر حصول نتایج مطلوب ،  این یادگیری مغز نیز فراموش نخواهد شد .

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب را به دوستان خود به اشتراک بگذارید

خواننده گرامی

آیا می دانستید بسیاری از مشکلات شخصی و گروهی با کمک گرفتن از مشاوران منخصص به راحتی قابل حل می باشد.

دیر اقدام نکنید

به راحتی با کارشناسان ما در تماس باشید تا شما را برای انتخاب مشاور راهنمایی نمایند.
اینجا کلیک نمایید
لیست محتوا