دل آشوبی ، اضطراب و دل شوره

دل آشوبی ، اضطراب

علائم دل آشوبی و راه های درمان اضطراب و دل شوره

دل آشوبی چیست ؟

دل آشوبی نوعی بیقراری است که معمولا  با علائمی مانند دل شوره تپش قلب، تند تند نفس کشیدن و لرزش دست ها همراه است. اغلب علت دل آشوبی را اضطراب و استرس می دانند.

زمینه اضطراب می تواند هم به صورت وراثتی و ژنتیکی در فرد وجود داشته باشد. هم با مرور زمان و نوع زندگی فرد، ناراحتی ها مشکلات و نگرانیهای فعلی و یا آتی آنها در زندگی گسترش پیدا  کند. زمانی که فرد در مواجهه با یک مشکلی قرار می گیرد به خاطر زمینه های اضطراب موجود در ناخودآگاه، به طور ناگهانی دچار دلشوره می شود.

تحقیقات نشان می دهند اضطراب در وجود این افراد همیشگی است.

در مقابل یک سری از شرایط ناگهانی این مساله به اوج خود می رسد وگرنه اختلالی بنام دلشوره ناگهانی، به خودی خود وجود ندارد.

اضطراب از دید روان شناختی یک احساس مبهم و ناخوشایند است که ناخودآگاه به وجود می آید. عامل بیرونی ندارد همین مساله بیان گر تفاوت بین ترس و اضطراب است. ترس بر اثر یک عامل بیرونی ایجاد می شود. اما اضطراب عامل بیرونی ندارد و در ناخودآگاه افراد وجود دارد.

دل شوره

علائم دل آشوبی چیست ؟

دل شوره و اضطراب اگرچه به ظاهر ساده است اما می تواند بر بسیاری از اعضای بدن تاثیر بگذارد. زندگی و فعالیت های روزمره را مختل نماید چرا که  اضطراب رابطه مستقیمی با سیستم اعصاب مرکزی بدن  دارد و این سیستم نیز با تمام اعضاء و جوارح ارتباط دارد. بنابراین  اضطراب می تواند رابطه مستقیمی با بسیاری از بیماریهای جسمی داشته باشد.

از علائم و عوارض رایج دل شوره و اضطراب  می توان به مواردی مانند:

• عرق سرد و احساس سرما
  •  مشکلات خواب مانند از خواب پریدن های مکرر، بیدار ماندن های طولانی و ناراحتی در به خواب رفتن
  •  مشکلات گوارشی، دل پیچه ها، احساس سوزش در معده
  •  علائم ادراری و تکرر ادرار
  • گرفتگی عضلات، لرزش دست ها
  • احساس آشوب و سردرگمی، سبکی سر، گیجی
  • تپش قلب، احساس درد در قفسه سینه، علایم تنفسی و تنگی نفس
  • احساس گرفتگی در گلو
  •  بی اشتهایی، احساس خستگی و عدم تمایل به انجام فعالیت های روزمره
  • احساس بی قراری، و تحریک پذیری بیش از اندازه
  • احساس نگرانی بیش از حد، ترس از این که اتفاق اتفاق بدی در حال وقوع است
  • عدم توانایی در تمرکز و فراموشی  و… اشاره کرد.

دل شوره

روش های کاهش و درمان دل آشوبی یا دل شوره ها

متاسفانه اکثریت به اضطراب و دل شوره های خود اهمیت نمی دهند. این امر موجب می شود با مرور زمان و اتفاق های ناخوشایند مشکلات بزرگ تری ایجاد شود که کنترل آن سخت تر شود. بهترین و اولین راه مقابله با دلشوره ها و اضطراب مراجعه به روان شناس روان پزشک و روان درمانی است.

روان شناس می تواند با آموزش مثبت اندیشی کمک کند تا افکار شما تحت کنترل تان قرار گیرد.

جلسات درمان اضطراب و دل شوره ها می تواند به صورت روان درمانی و گفتگو باشد. بنابر تشخیص روان شناس و مراجعه به روان پزشک دارویی هم باشد.

به طور کلی هم روان شناس و هم  روانپزشک ابتدا به ریشه یابی مشکلات و اضطراب های فرد بیمار رسیدگی می کنند.

و به دنبال علل مسایل آزار دهنده در ناخودآگاه فرد می گردند. در این جلسات عوامل آزاردهنده شناسایی و آموزشهای مقابله با آنها به فرد تعلیم داده می شود.

در آخر

با توجه به این که اضطراب و استرس ریشه ژنتیکی دارد . وافکار و  رفتار فرد در کنترل اضطراب و دل آشوبی  بسیار موثر است . توصیه می شود ؛  در صورت مشاهده علائم دل آشوبی ، دل شوره و اضطراب در میان اعضای خانواده  یا عدم کنترل افکار منفی و نگرانی ها حتما به مراکز مشاوره مراجعه کنید .

تا روان شناس با  ریشه یابی علل آزادهنده راه های کنترل افکار و دور کردن افکار منفی را به شما آموزش دهد . علاوه بر این تکنیک های آرام سازی و رها سازی ،دور کردن افکار منفی و مثبت اندیشی ،  خواب و استراحت کافی ، پیاده روی ، شرکت در فعالیت های اجتماعی روش های مناسبی برای دور کردن اضطراب و دلشوره و درمان دل آشوبی است .