چه گفتگوهایی باید پیش از ازدواج بیان شود؟

دکتر معصومه بهبودی
دکتر معصومه بهبودی
مرکز مشاوره مهستا با 27سال سابقه کاری دارای سایت drbehboodi.ir با مجوز رسمی سازمان بهزیستی به شماره 717/2696/556 و مجوز از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره به شماره 339-م و همچنین پروانه فعالیت به شماره 1305 با مدیریت دکتر معصومه بهبودی و همکاری روانشناسان با سابقه در تمامی تخصص ها است.این مرکز مجهز به تمامی آزمون های روانشناختی (هوش، استعداد، رغبت، خانواده،شخصیت و...) و نورو فیدبک برای کودکان، نوجوانان، بزرگسالان و میانسالان می باشد و آماده همکاری در تمامی زمینه های خدمات روانشناختی با تمام شرکت ها وسازمانها و بانک ها است. رزومه دکتر معصومه بهبودی دکتر معصومه بهبودی مدیریت مرکز دارای پروانه اشتغال از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران به شماره 1305 ، مجوز مرکز مشاوره از بهزیستی استان تهران و مجوز مثبت زندگی از بهزیستی استان تهران، متخصص مشاوره خانواده، استادیار و مدیرگروه مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن (سال های 92 الی 94)، دارای تجربه و تخصص در روان‌درمانی کودک نوجوان و بزرگسال ،متخصص خانواده درمانی.

چه گفتگوهایی باید پیش از ازدواج بیان شود؟

اهمیت مشاوره قبل از ازدواج برای داشتن یک زندگی خانوادگی سالم و پرانرژی و ساختن یک رابطه متعهدانه بسیار زیاد است. مسائل زیادی وجود دارد که زوجین باید قبل از ازدواج به آن بپردازند، رابطه قبل از ازدواج، صحبت های قبل از ازدواج و حتی تست های روانشناسی قبل از ازدواج از جمله موارد مهمی است که پرداختن به آن ضروری به نظر می رسد. همراه با افق سلامت به بررسی مواردی می پردازیم که همواره جز دغدغه های مراجعان به این مرکز بوده است.

دلایل اضطراب قبل از ازدواج

اجازه دهید از ابتدای کار شروع کنیم. بسیاری از افرادی که در شرف ازدواج هستند، استرس دارند. استرس قبل از ازدواج امر بسیار طبیعی و رایجی است که ممکن است سراغ هریک از زوجین بیاید. معمولا زوجین از روبرو شدن با مسئولیت های جدید ترس دارند و یا نگرانند که نتوانند به خوبی مشکلات به وجود آمده در رابطه را مدیریت کنند.
صحبت های قبل از ازدواج کمک بسیار بزرگ برای حل این قبیل نگرانی ها است. البته این صحبت ها در صورتی اثر بخش خواهند بود که در چارچوب حل مسائل مطرح شوند. شاید بسیاری از زوجین در رابطه قبل از ازدواج خود مشکل خاصی نداشته باشند، اما به محض ازدواج و قرارگیری در چارچوب خانواده مسائل رنگ دیگری به خود می گیرند.

مشاوره ازدواج آنلاین

اهمیت مشاوره قبل از ازدواج در ارتباط با کاهش استرس قبل از ازدواج و بهبود شرایط آتی زوجین آشکار می شود. زوجین در طی روند مشاوره می توانند تحت نظر یک درمانگر حرفه ای قرار بگیرند با نظرات یکدیگر آشنا شوند و به درک بهتری از انتظارات و رفتارهای یکدیگر برسند. اگر احساس می کنید برای کنترل استرس قبل از ازدواج دچار مشکل هستید، می توانید با مراجعه به کلینیک مشاوره ازدواج در این زمینه از آن ها مشورت لازم را دریافت کنید.

دلایل اهمیت مشاوره قبل از ازدواج

مشاوره قبل از ازدواج با هدف کمک زوجین برای پیشبرد رابطه قبل از ازدواج ارائه می شود. در این روش درمانی سوالات روانشناسی قبل از ازدواج مهمی مطرح می گردد. پاسخ زوجین به این سوالات و درک نحوه نگرش یکدیگر به مسائل باعث می شود تا آن ها بتوانند در آینده نه تنها از بروز مشکلات خود جلوگیری کنند، بلکه بتوانند مشکلات خود را به بهترین شکل ممکن رفع کنند.گفتگوهای قبل از ازدواج و سوالات روانشناسی قبل از ازدواج که توسط درمانگر مطرح می شود پیرامون مسائل زیر خواهد بود:

  •  میزان صمیمیت، محبت و رابطه جنسی
  • مهارت های ارتباطی
  • امور مالی و مدیریت منابع
  • انتظارت، باورها و ارزش های زوجین
  • نقش کودکان
  • نحوه تصمیم گیری ها و حل اختلاف
  • برخورد با خشم و عصببایت
  • نحوه بروز و کنترل احساسات
  • چگونگی تقسیم نقش ها و وظایف در آینده

مشاوره قبل از ازدواج

صحبت های قبل از ازدواج یک فرصت بسیار عالی برای زوجین است تا بتوانند توانایی خود را برای برقراری ارتباط موثر با یکدیگر تقویت کنند و و هم چنین توقعات واقع بینانه ای از یکدیگر داشته باشند. مشاوره قبل از ازدواج هم چنین روش های بسیار خوبی برای توسعه مهارت های حل تعارض و مساله زوجین است.

این نکته را در نظر داشته باشید که ارزش ها و نظرات زوجین نباید لزوما مطابق خواسته های یکدیگر باشند. گاهی دیده می شود که افراد با این عقیده ازدواج می کنند که بتوانند تمامی نیازهای عاطفی، مالی ، جنسی و … طرف مقابل را برآورده کنند. اما واقعیت این است که ممکن است در برخی موارد شرایط به گونه ای که دلخواه ما است پیش نرود.

درک تفاوت خواسته ها و تطابق آن با توانایی افراد، موجب کاهش استرس قبل از ازدواج زوجین می گردد. پس هرچه صحبت های قبل از ازدواج کامل تر و جامع تر باشد، می توانیم امیدوار باشیم که مشکلات آینده کم رنگ تر خواهد شد و خطر طلاق زودهنگام نیز کاهش خواهد یافت. این نکته خود دلیل دیگری برای درک اهمیت مشاوره قبل از ازدواج است.

محاسن گفتگوهای قبل از ازدواج:

مشاوره قبل از ازدواج محاسن بسیار زیادی است.

در روند مشاوره قبل از ازدواج:

بینش شما نسبت به یکدیگر افزایش پیدا می کند : بگذارید حقیقت مهمی را با هم مرور کنیم، وقتی دو نفر عاشق یکدیگر می شوند غالبا از مواجه شدن با مشکلاتی که نهایتا ممکن است برای آن ها پیش بیاید غافل می شوند. مشاوره قبل از ازدواج به زوج ها کمک می کند تا بتوانند خود را برای موقیعت های بحرانی آینده آماده کنند.
شما از یک درمانگر حرفه ای کمک می گیرید : ممکن است شما در رابطه قبل از ازدواج خود دچار مشکلاتی شده باشید و برای حل آن به اشخاص مختلفی مراجعه کرده باشید. جلسات مشاوره در کلینیک مشاوره ازدواج به شما این فرصت را می دهد تا در مقابل یک مشاور حرفه ای قرار داشته باشید که بتواند بی طرفانه مشکلات و روابط شما را بررسی کند و راهنمایی های لازم را به شما ارائه دهد. هم چنین شاید لازم باشد به تشخیص او تست های روانشناسی قبل از ازدواج نیز درمورد طرفین انجام شود. در این مورد در ادامه این پست بیشتر صحبت خواهیم کرد.

مشاوره آنلاین پیش از ازدواج

شما می توانید مهارت های ارتباطی خود را تقویت کنید : نحوه برقراری ارتباط خوب اساس یک رابطه سالم است. ممکن است شما رابطه قبل از ازدواج خوبی داشته باشید، ولی با ازدواج کردن و افزایش مسئولیت ها نیاز داشته باشید تا مهارت های خود را تقویت کنید. صحبت های قبل از ازدواج کمک می کند تا شما بتوانید نقاط ضعف و قوت خود را به طرز موثرتری شناسایی کنید.

مشاوره قبل از ازدواج

شما می توانید انتظارات واقع بینانه ای از یکدیگر داشته باشید : انتظارات در ازدواج مدل ها و سطح های مختلفی دارد. از صمیمیت جنسی گرفته تا تقسیم وظایف روزمره منزل، زوجین باید بتوانند انتظارات خود را بیان کنند. و برای انجام دادن آن برنامه ریزی داشته باشند. صحبت های قبل از ازدواج به شما کمک می کند تا ضمن احترام به یکدیگر بتوانید در هر زمانی خواسته های خود را بیان کنید و به روشی مسالمت آمیز وظایف را میان خود تقسیم کنید. مشاوره قبل از ازدواج موجب می شود تا نگرش شما به مسائل، از نگاه فردی به نگاه تیمی و گروهی تغییر کند.

مسائل مالی

در مورد مسائل مالی راهنمایی های لازم را دریافت خواهید کرد. یکی از مهم ترین دلایل شکست در ازدواج، عدم توجه به مسائل مالی و درآمدی است. بسیاری از زوج های جوان تصوری درستی از نیازهای مدیریت مالی روابط خود نیاز ندارند. سوالات روانشناسی قبل از ازدواج مشاور در اینجا درباره منابع مالی طرفین، نحوه خرج کردن، عادت های پس انداز و توقعات مالی آن ها را خواهد بود.

آشنایی بیشتر

با حساسیت های یکدیگر آشنا خواهید شد : بسیار مهم است که شما قبل از شروع زندگی مشترک بتوانید با حساسیت های یکدیگر آشنا شوید و گام مهمی در جهت جلوگیری از ایجاد بحران های عاطفی بردارید. با استفاده از مشاوره قبل از ازدواج طرفین می آموزند که حساسیت های رفتاری، کلامی هر کدام چیست. تست های روانشناسی قبل از ازدواج و هم چنین سوالات روانشناسی قبل از ازدواج به آن ها کمک می کند تا عواملی که موجب ایجاد استرس در یکدیگر می شود را شناسایی کنند و یاد بگیرند که چگونه می توانند یکدیگر را در زمینه مورد بحث حمایت کنند.

مشاوره قبل از ازدواج

تعارضات احتمالی را شناسایی خواهید کرد : قطعا شما نمی توانید ادعا کنید که اخلاق یکدیگر را به طور کامل می شناسید و از نقاط قوت و ضعف یکدیگر آگاهی بی نقصی دارید، ما حتی در مورد خودمان نیز نمی توانیم همچین ادعایی داشته باشیم. سوالات روانشناسی قبل از ازدواج به شما این اجازه را می دهد تا بتوانید تعارض هایی که وجود داشته اند ولی شما نسبت به آن بی اطلاع بوده اید را با وضوح بهتری ببینید. اگر احساس می کنید که نیاز دارید تا در این زمینه اطلاعات بیشتری به دست بیاورید می توانید به کلینیک مشاوره ازدواج مراجعه نمایید.

حل تعارض

شما تکنیک های حل تعارض را خواهید آموخت : همان طور که پیش تر به آن اشاره کردیم، اهمیت مشاوره قبل از ازدواج در جلوگیری از بروز برخی از مشکلات است. اما به هر حال زوجین در طول ازدواج خود با مشکلاتی روبرو می شوند و آن چیزی که مهم است نحوه مواجه شدن با آن هاست. صحبت های قبل از ازدواج مشاوره با زوجین شامل یاد دادن شیوه ها و روش های حل تعارض است. اینکه زوجین چه کار کنند که مشکلات باعث تخریب رابطه آن ها نشوند و چگونه می توانند از گسترده شدن آن ها جلوگیری کنند.

مشاوره قبل از ازدواج

گاها در زمان بروز یک مشکل به جای حل مساله فعلی تمرکز خود را بر روی بیان مشکلات قبلی می گذارند. این شیوه صحیحی برای حل تعارض ها نیست. اهمیت مشاوره قبل از ازدواج در این است که زوجین بتوانند شیوه صحبت کردن با یکدیگردرباره یک مساله را بیاموزند، قبل از آنکه مشکلات به مرحله بحرانی برسند.

تجسم آینده

بینش شما نسبت به آینده هم مسیر خواهد شد: برای داشتن یک ازدواج موفق و پایدار لازم است. تا بینش شما و همسرتان نسبت به آینده هم مسیر باشد. زن و شوهر به عنوان همسیر یکدیگر در جاده زندگی هستند.

از دیگر مواردی که به اهمیت مشاوره قبل از ازدواج اذعان دارد، همین مساله است. صحبت های قبل از ازدواج به زن و شوهر کمک خواهد تا بتوانند چشم انداز مناسبی از زندگی خود ترسیم کنند. هم چنین سوالات روانشناسی قبل از ازدواج به شما خواهد کرد تا بتوانید ارزیابی دقیق تری از میزان همکاری یکدیگر در این مسیر داشته باشید.

توجه

به خاطر داشته باشید مسائل و مشکلات رابطه قبل از ازدواج با بعد از آن تفاوت های زیادی دارد. گاهی اوقات انقدر زوجین برای برنامه ریزی مراسم ازدواج خود وقت و انرژی می گذارند که مساله اصلی را فراموش می کنند. لطفا از اهمیت مشاوره قبل از ازدواج غافل نشوید. سعی کنید تا با مراجعه به کلینیک مشاوره ازدواج و دریافت راهنمایی های لازم از استرس خود کم کنید و قدم های محکمی برای آینده بردارید.

تست های روانشناسی قبل از ازدواج چه کارکردی دارند؟

گاهی اوقات در طول جلسات مشاوره قبل از ازدواج مشاور تصمیم می گیرد تا از تست های روانشناسی قبل از ازدواج برای شناخت بهتر مخاطبان خود استفاده کند. تست های روانشناسی قبل از ازدواج می توانند به صورت پر کردن پاسخنامه و یا طی یک مصاحبه اختصاصی با هر یک از طرفین صورت گیرند. بررسی وجود اختلالات روانی، شیوه نحوه برخورد هر شخص با مسائل و مشکلات فردی افراد می تواند در تست های روانشناسی قبل از ازدواج مورد بررسی قرار گیرند.

سلامت روانی افراد یکی از شروط داشتن یک رابطه سالم و موثر است. اگر نیاز به دریافت اطلاعات بیشتری در زمینه تست های روانشناسی قبل از ازدواج دارید. اگر متوجه رفتارهای غیر معمولی در نامزد خود شده اید. می توانید برای پرسیدن سوالات روانشناسی قبل از ازدواج خود با کلینیک مشاوره ازدواج افق سلامت تماس بگیرید.

 مشاوره ازدواج مناسب چه ویژگی هایی دارد؟

اکنون که از اهمیت مشاوره قبل از ازدواج آگاهی پیدا کردید. باید بدانید که نقش کلینیک مشاوره ازدواج و درمانگر متخصص این در نیز بسیار پر رنگ است. مشاوری که دراین حوزه کار می کند باید بتواند با صبوری به تمامی صحبت های قبل از ازدواج طرفین گوش دهد. همچنین بتواند با توجه به نتایج تست های روانشناسی قبل از ازدواج راهکارهای مناسبی به آن ها ارائه دهد.
منبع:
https://ofoghsalamat.com/blog/post/73082

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب را به دوستان خود به اشتراک بگذارید

خواننده گرامی

آیا می دانستید بسیاری از مشکلات شخصی و گروهی با کمک گرفتن از مشاوران منخصص به راحتی قابل حل می باشد.

دیر اقدام نکنید

به راحتی با کارشناسان ما در تماس باشید تا شما را برای انتخاب مشاور راهنمایی نمایند.
اینجا کلیک نمایید
لیست محتوا