چهار عنصر اساسی برای داشتن ارتباط مؤثر با همسر

چهار عنصر اساسی برای داشتن ارتباط مؤثر با همسر
دکتر معصومه بهبودی
دکتر معصومه بهبودی
مرکز مشاوره مهستا با 27سال سابقه کاری دارای سایت drbehboodi.ir با مجوز رسمی سازمان بهزیستی به شماره 717/2696/556 و مجوز از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره به شماره 339-م و همچنین پروانه فعالیت به شماره 1305 با مدیریت دکتر معصومه بهبودی و همکاری روانشناسان با سابقه در تمامی تخصص ها است.این مرکز مجهز به تمامی آزمون های روانشناختی (هوش، استعداد، رغبت، خانواده،شخصیت و...) و نورو فیدبک برای کودکان، نوجوانان، بزرگسالان و میانسالان می باشد و آماده همکاری در تمامی زمینه های خدمات روانشناختی با تمام شرکت ها وسازمانها و بانک ها است. رزومه دکتر معصومه بهبودی دکتر معصومه بهبودی مدیریت مرکز دارای پروانه اشتغال از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران به شماره 1305 ، مجوز مرکز مشاوره از بهزیستی استان تهران و مجوز مثبت زندگی از بهزیستی استان تهران، متخصص مشاوره خانواده، استادیار و مدیرگروه مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن (سال های 92 الی 94)، دارای تجربه و تخصص در روان‌درمانی کودک نوجوان و بزرگسال ،متخصص خانواده درمانی.

چهار عنصر اساسی برای داشتن ارتباط مؤثر با همسر

پس از داشتن یک انتخاب خوب و منطقی در ازدواج نباید فکر کنیم که دیگر کار ما تمام شده و ازدواج کردیم حالا برویم و به کارهای دیگرمان بپردازیم. همان‌گونه که ما انسان‌ها برای داشتن فعالیتی مناسب و ادامه کارهای روزانه و زنده ماندن لازم است که به نیازهای اساسی فیزیولوژیکمان توجه کنیم، سه وعده غذا بخوریم، در طی یک شبانه روز بین 6 تا 8 ساعت بخوابیم و در طی هفته تفریحی داشته باشیم تا بتوانیم عملکرد خوب فیزیکی داشته باشیم، به درستی فکر کنیم و فعالیت حرفه‌ای داشته باشیم. زندگی زناشویی نیز از این قاعده مستثنی نیست. پس از ازدواج نیز برای شارژ زندگی و همسر بایستی هر روز و به طور پیوسته علاوه بر تغذیه جسمی، تغذیه روحی و عاطفی داشته باشیم، تا چرخ عواطف و عشق و علاقه زندگی بچرخد والا به مرور زندگی دچار روزمرگی می‌شود، شادی از بین می‌رود و آرام آرام غبار سردی، غم، بی‌توجهی و یخ‌زدگی عاطفی همسران به یکدیگر شکل می‌گیرد و حتی ممکن است فردی که از نظر عاطفی آسیب پذیرتر و یا سست‌تر است برای جبران کمبودهای عاطفی خود وارد روابط خارج زناشویی شود. حال برای جلوگیری از این بحران‌های عاطفی در زیر به عواملی می‌پردازیم که روابط زناشویی را شارژ و گرم نگه دارد.

1- عشق ورزی و توجه به یکدیگر

عشق عبارت است از رغبت جدی به زندگی و پرورش آن‌چه بدان مهر می‌ورزیم، عشق یعنی حمایت و علاقه دو انسان به یکدیگر. عشق یعنی بودن در کنار دیگری و همراهی کردن او در تمام فراز و نشیب‌ها، شادی‌ها و ناکافی‌ها. همچنین عشق یعنی درک کردن و صبر داشتن.

در میل به عشق‌ورزی، پیامی بسیار ساده نهفته است: «نمی‌خواهم از تو سوء استفاده کنم. از این که دوستت دارم لذت می‌برم، با تو رشد می‌کنم، در شادی و غم با تو شریک باشم، در کنار و همراهت باشم و با تو الفتی برقرار کنم». ما در تنهایی رنج می‌کشیم و می‌میریم؛ ولی در کنار هم رشد می‌کنیم، تغذیه، ارضاء و سعادتمند می‌شویم. یکی از فواید مهم عشق‌ورزی این است که با داشتن آن انسان دنیای بزرگ‌تری برای خود می‌سازد.

جهت مشاوره با بهترین مشاوره در زمینه روابط زن و مرد   با ما تماس بگیرید

  • 02122308339
  • 02122305827
  • ساعت تماس : 9:00 – 20:00

2- تعهد

تعهد حس اطمینان بخشی است که به فرد احساس امنیت و آرامش می‌دهد. یکی از ریز فاکتورهای تعهد، داشتن مسئولیت پذیری در زندگی است. یعنی این‌که من انتخاب کردم و تصمیم گرفتم که وارد این زندگی شوم پس خودم هم مسئولیت آن را می‌پذیرم و نسبت به آن متعهد می‌شوم. تعهد کلمه‌ای متضاد خیانت نیست، بلکه مفهومی فراتر و وسیع‌تر دارد. تعهد شامل رفتارهایی است که زندگی را به‌طور پیوسته پویا، امید بخش و شاد نگه می‌دارد. تعهد نقش‌ها و وظایفی برعهده طرفین می‌گذارد که مقید بودن به آن‌ها، موجب رشد و شکوفایی کل اعضای خانواده می‌شود.

نکته جالب این جاست که بدانیم بی‌تعهدی تنها از جانب کسی نیست که به اصطلاح نسبت به همسرش خیانت کرده و یا رابطه فرازناشویی داشته است. در غالب موارد نپذیرفتن برخی از مسئولیت‌ها و نقش‌ها و یا بی‌توجهی به همسر و عواطف و خواسته‌هایش، زمینه ساز رفتارهای فرا زناشویی می‌شود. در حالی که در اکثر موارد، جهت پیکان به سمت کسی است که مرتکب این رفتار شده است. ولی عوامل زمینه ساز را فراموش می‌کنیم. همیشه خوب است وقتی اتفاقی می‌افتد، از خود بپرسیم نقش من در این حادثه چه بود؟

3- احترام

احترام یعنی دادن ارزش به طرف مقابل حتی زمانی که افکار ورفتارش را نمی‌پذیریم، به حریم وی تجاوز نکنیم و آن‌چه که مربوط به اوست ازجمله شخصیت، خانواده، شغل، باورها و اعتقاداتش تعدی نکنیم. زن و شوهر در طول زندگی به هم عادت می‌کنند و یاد می‌گیرند که خیلی با هم محترمانه صحبت نکنند. احترام گذاشتن مربوط به غریبه‌ها و در موقعیت‌های رسمی نیست. احترام گذاری به همسر موجب گرفتن پاسخ متقابل و احترام آمیز است. پس ما با احترام به دیگران در واقع این احترام را به حساب خودمان واریز و پس‌انداز می‌کنیم و سرمایه عاطفی خود را در زندگی افزایش می‌دهیم، تا در زمان ضرورت از پشتوانه این سرمایه بهره‌مند شویم.

4- قدردانی.

قدردانی یکی از اصول اساسی در ارتباط با همسر است. همه ما انسان‌ها دوست داریم وقتی کاری برای کسی انجام می‌دهیم هر چند کوچک مورد توجه و قدردانی قرار بگیریم و پاسخ مثبتی دریافت کنیم. به‌طور کلی قدردانی نوعی تشویق است که موجب تکرار و افزایش رفتار مثبت است. “شکر نعمت، نعمتت افزون کند؛ کفر نعمت از کفت بیرون کند”. چون قدردانی و تشکر حس خوبی در طرف مقابل ایجاد می‌‌کند و احتمال تکرار آن رفتار را بیشتر می‌کند و از نتیجه این رفتار، خودمان بهره‌مند می‌شویم.

بیشتر بدانید: تشخیص مناسبترین زمان برای مشاوره ازدواج، آمادگی برای ازدواج با مشاوره و تست های تخصصی روانشناسی و شخصیت شناسی

جهت مشاوره با بهترین مشاوره در زمینه روابط زن و مرد   با ما تماس بگیرید

  • 02122308339
  • 02122305827
  • ساعت تماس : 9:00 – 20:00

شادباشید-دکتر بهبودی مشاور خانواده

 

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب را به دوستان خود به اشتراک بگذارید

خواننده گرامی

آیا می دانستید بسیاری از مشکلات شخصی و گروهی با کمک گرفتن از مشاوران منخصص به راحتی قابل حل می باشد.

دیر اقدام نکنید

به راحتی با کارشناسان ما در تماس باشید تا شما را برای انتخاب مشاور راهنمایی نمایند.
اینجا کلیک نمایید
لیست محتوا