مشاوره خانواده چه فوایدی برای خانواده دارد ؟

مشاوره خانواده چه فوایدی برای خانواده
دکتر معصومه بهبودی
دکتر معصومه بهبودی
مرکز مشاوره مهستا با 27سال سابقه کاری دارای سایت drbehboodi.ir با مجوز رسمی سازمان بهزیستی به شماره 717/2696/556 و مجوز از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره به شماره 339-م و همچنین پروانه فعالیت به شماره 1305 با مدیریت دکتر معصومه بهبودی و همکاری روانشناسان با سابقه در تمامی تخصص ها است.این مرکز مجهز به تمامی آزمون های روانشناختی (هوش، استعداد، رغبت، خانواده،شخصیت و...) و نورو فیدبک برای کودکان، نوجوانان، بزرگسالان و میانسالان می باشد و آماده همکاری در تمامی زمینه های خدمات روانشناختی با تمام شرکت ها وسازمانها و بانک ها است. رزومه دکتر معصومه بهبودی دکتر معصومه بهبودی مدیریت مرکز دارای پروانه اشتغال از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران به شماره 1305 ، مجوز مرکز مشاوره از بهزیستی استان تهران و مجوز مثبت زندگی از بهزیستی استان تهران، متخصص مشاوره خانواده، استادیار و مدیرگروه مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن (سال های 92 الی 94)، دارای تجربه و تخصص در روان‌درمانی کودک نوجوان و بزرگسال ،متخصص خانواده درمانی.

خانواده  مهم ترین واحد اجتماعی است  . حفظ و تداوم خانواده از اهمیت ویژه ای برخوردار است . یک خانواده سالم می تواند . کانون رشد ، تربیت و شکوفایی برای فرزندان باشد .  و آن ها را از بسیاری از آسیب های اجتماعی حفظ کند . و فرزندان را به افرادی مفید برای جامعه پرورش دهد  .

برعکس کودکی که در خانواده ای آسیب دیده رشد پیدا کرده . و ارتباط موثری با سایر اعضای خانواده نداشته است . در بزرگسالی به آسیب هایی مانند اعتیاد ، طلاق ، اجتماع گریزی ، عدم اعتماد به نفس و … نزدیک می شود .

مشاوره خانواده چیست ؟

مشاوره خانواده نوعی از مشاوره است . که به بررسی مشکلات درون خانواده و رفع مسائل و مشکلات خانوادگی می پردازد . و با آموزش به اعضای خانواده به آن ها کمک می کند . تا رابطه مفید و درستی با یکدیگر برقرار کنند . یک مشاور مجرب خانواده با بررسی تخصصی کل اعضای یک خانواده می تواند . به مراتب  تشخیص بهتری از مسائل و مشکلات خانواده داشته باشد  . و در رفع و درمان آن اقدام نماید . و به بهبود روابط اعضای خانواده و افزایش سطح کیفیت زندگی خانواده کمک کند.

 مشاوره خانواده برای چه افراد و در چه مواردی مفید است ؟

معمولا خانواده هایی که به سطح بالایی از رشد و شناخت رسیده اند . حضور مشاور خانواده را برای بررسی و رفع مشکلات خانوادگی خود الزامی می دانند . توصیه می شود . خانواده ها به جهت جلوگیری جنگ و جدل ها و جلوگیری از بحث های طولانی بین اعضای خانواده که نتیجه بخش هم نیست . و برای دور ماندن از فروپاشی اعضای خانواده و  آسیب های احتمالی آن ، در رفع مسائل و مشکلات خود از مشاوره خانواده کمک بگیرند .

مشاوره خانواده چه فوایدی دارد ؟

مشاوره خانواده فواید زیادی در رفع مشکلات خانواده ،شناسایی اختلالات روانی ، استحکام و تداوم خانواده و بهبود کیفیت زندگی خانواده دارد .

 از مهم ترین فواید نقش مشاوره خانواده می توان به موارد زیر اشاره کرد :

*- برقراری ارتباط موثر بین اعضای خانواده و کاهش جنگ و دعوا بین اعضای خانواده

یکی از فواید مشاوره خانواده ، آموزش برقراری رابطه درست بین اعضای خانواده و درک بهتر یکدیگر است . وقتی اعضای خانواده با کمک مشاور مجرب خانواده  بتوانند .  به درک مثبتی از یکدیگر دست یابند . و بتوانند احساسات خود را به صورت درست بیان کنند . در برخورد با مسائل و مشکلات به جای عدم درک یکدیگر و جنگ و دعوا  می توانند . با یکدیگر  ارتباط موثری برقرار کرده و با گفتگو مشکلات را رفع نمایند .

*- جلوگیری از گسستگی یا جدایی اعضای خانواده

عدم درک و عدم ارتباط درست بین اعضای خانواده می تواند ؛ باعث  عدم تمایل اعضای خانواده به معاشرت با یکدیگر و جدایی اعضای خانواده شود . به عنوان مثال  فرزندی که تمایل به کناره گیری از سایر اعضای خانواده دارد . و مرتب به اتاق خودش ، پناه می برد . و با دیگر اعضای خانواده ارتباط برقرار نمی کند .

این کناره گیری ها به هر دلیلی که باشد .اگر درمان نشود . در درازمدت می تواند . به سلامت روان فرد آسیب برساند . و عوارضی مانند افسردگی ، ناتوانی در ایجاد ارتباط در اجتماع و ….. را به همراه داشته باشد . یک مشاور مجرب خانواده با بررسی و تحلیل درست مساله  می تواند  .به برقراری ارتباط مجدد و پیوند خانواده کمک کند .

*- ایجاد عزت نفس در فرزندان و کسب موفقیت های زندگی

کودکانی که در خانواده های آسیب دیده با جنگ و دعوا مداوم بین اعضای خانواده رشد پیدا می کنند . دارای عزت نفس پایینی هستند .  عدم رشد عزت نفس در این کودکان باعث می شود . که آن ها در برابر مشکلات نسبت به هم دوره های خود آسیب پذیر باشند . و در بزرگسالی نتوانند . به موفقیت های زندگی دست یابند .و به آسیب های اجتماعی نزدیک شوند .

*-  درک چگونگی کنارآمدن با مشکلات یا شوک های ناگهانی در خانواده

یک مشاوره خانواده  می تواند . هنگام بروز استرس ها و مشکلات یا شوک های ناگهانی  در خانواده ،  راهکار های لازم برای کنار آمدن با مشکلات را به اعضای خانواده آموزش دهد . تا اعضای خانواده به جای فرار از مشکل بتوانند  .با آن  روبه رو شوند . و مشکل را با روشی درست اداره کنند .

*- جلوگیری از طلاق و فروپاشی اعضای خانواده

مسائل بسیاری مانند مشکلات مالی ، ناتوانی در برقراری ارتباط درست  بین زن و شوهر ، مشکلات جنسی ، خیانت ، عدم درک ، سوء تفاهم ها  و موارد بسیار دیگری وجود دارند . که باعث می شوند زوجین به سمت طلاق سوق داده شوند . از فواید مشاوره خانواده شناسایی و تحلیل درست دلایل طلاق و رفع سوء تفاهم های احتمالی و هدایت زوجین به درک بیشتر و جلوگیری از طلاق و فروپاشی خانواده است .

در آخر

مشاوره خانواده فواید زیادی در استحکام  روابط خانوادگی ،  سلامت روان و آرامش کل خانواده و موفقیت های کودکان در بزرگسالی دارد  . و البته  شاد تر شدن  خانواده ها و بهبود کیفیت زندگی از فواید دیگر مشاوره خانواده است .  خانواده هایی که از فواید مشاوره خانواده بهره می برند . با آموختن نحوه درست برقراری ارتباط بین اعضای خانواده و رسیدن به درک بیشتر دارای قدرت برقراری ارتباط بهتری در اجتماع و موفقیت در کارهای تیمی و جمعی هستند .

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب را به دوستان خود به اشتراک بگذارید

خواننده گرامی

آیا می دانستید بسیاری از مشکلات شخصی و گروهی با کمک گرفتن از مشاوران منخصص به راحتی قابل حل می باشد.

دیر اقدام نکنید

به راحتی با کارشناسان ما در تماس باشید تا شما را برای انتخاب مشاور راهنمایی نمایند.
اینجا کلیک نمایید
لیست محتوا