طب سنتی چیست؟

admin
admin

طب سنتی جنبه های پزشکی در دانش سنتی است و همواره از شهرت جهانی و محبوبیت بالایی برخوردار بوده است . در واقع مطالعه آن از گذشته  شامل گیاه شناسی  بوده.  در جوامع گوناگون قبل از علم پزشکی مدرن شکل گرفته است . بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی  : مجموعه ای از دانستنی ها  ، باورها و  مهارت ها بر اساس تجربه های بومی – منطقه ای ، سنتی و  فرهنگی است . که در خصوص  تشخیص ،  پیشگیری  ، مداوا و بهبود بیماری های جسمی و ذهنی استفاده می‌شد.

امروزه با توجه به افزایش محبوبیت طب سنتی  بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به عنوان مکان‌های ارائه‌دهنده خدمات سلامت و همچنین آموزش کادر درمان و پژوهش در این حوزه نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند .

از برخی از انواع طب سنتی قابل استفاده در سراسر جهان  می توان طب چینی ، طب سنتی کره ای ، طب سنتی آفریقایی ، طب ایران باستان ،  طب سنتی ایرانی و طب سنتی اروپایی را عنوان کرد .

نکته: اگرچه ۱۳۰ کشور در مورد داروها و تجویزهای طب سنتی مقررات و بررسی های لازم را  دارند، اما خطرات ناشی از استفاده نا به جا از آنها وجود دارد .

طب سنتی چیست

پزشکان ایرانی در گذشته با استفاده از گیاهان دارویی موجود در مناطق مختلف ایران و کشورهای همسایه توانایی درمان بسیاری از بیماری‌ها را داشته‌اند؛ اما متاسفانه پس از حمله اسکندر مقدونی به ایران، تعداد زیادی از کتابخانه‌ها، مراکز پژوهشی و تحقیقاتی در زمینه علوم مختلف از جمله طب سنتی  ویران شد و از بین رفت .

اما  در اواخر دوره سلوکیان علم پزشکی مجدد از سر گرفته شد و مجددا مراکز آموزش طب در شهرها دایر شد .  در این میان دانشگاه جندی شاپور در سالهای 141 تا 171 میلادی، به فرمان شاهپور اول ساسانی، دانشگاه جندی شاپور در جنوب شرقی دزفول و شمال غربی شوشتر در نزدیکی بغداد بنا شد .که  یکی از معروفترین این مراکز است .  و باعث شد . پزشکان ایرانی، یونانی و هندی در آن به آموزش، تحقیق و درمان بیماران بپردازند .

تاثیر گسترش دین اسلام بر طب سنتی

طب سنتی چیست

بنابراین گسترش دین اسلام باعث تحولی بی‌سابقه در تدریس علوم پزشکی در این مرکز شد. این دانشگاه با واردات و صادرات گیاهان دارویی ، شهرت جهانی پیدا کرد. به طوری که وقتی به علت تعصبات مذهبی، مدارس آتن و اسکندریه در قرون وسطی بسته شدند ، پزشکان و دانشمندان معروف یونانی به ایران مهاجرت و در این مرکز مشغول به فعالیت شدند . به طور مثال ماسویه یکی از پزشکان دانشگاه جندی شاپور بوده که به عنوان پزشک خصوص هارون الرشید انتخاب شد.

علم پزشکی ایران  در قرن 10-11 میلادی با کمک آثار دو دانشمند مطرح به نام های  محمد زکریا رازی و ابن سینا به اوج شکوفایی رسید . در طب سنتی ایران تاثیر زیادی گذاشت و در جهان شناخته شد .

طبایع غذاها

سلامت انسان ، در مکتب طب سنتی در  تعامل با محیط اطراف است ؛ بنابراین با  بهره‌گیری از ویژگی‌های طبیعی محیط اطراف می‌توان با خلاقیت‌هایی در این علم دست یافت .

با توجه به این نکته که تمام موجودات دارای مزاج خاص خود هستند .  تأثیر آن روی انسان‌ها نیز مورد بررسی قرار گرفت . که در درمان سنتی  اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد .

یکی از موارد طب سنتی طبیعت غذاها است . که به صورت خلاصه در دو دسته غذاهای گرم و سرد تقسیم می شوند . با وجود استثنائاتی در این خصوص اما به طور کلی برای شناسایی طبیعت غذاهای گرم و سرد دو روش وجود دارد .

اول : گرم مزاج ها :  طبیعت میل به  مواد غذایی شامل شوری ، شیرینی و تندی جزوء گرم مزاج ها محسوب می شوند .

دوم : میل به غذاهایی شامل مواد غذایی ترش ، کال ، ملس و مواد غذایی سفید. به غیر از شکر و نمک در گروه سرد مزاج ها قرار می گیرد .

طب سنتی چیست

در آخر

یک باور اشتباه  در خصوص استفاده از طب سنتی و داروهای آن این است  ؛ که مردم تصور می کنند . با توجه به این که این داروها ماهیت طبیعی و گیاهی دارد . استفاده از آن ها بدون مشورت با متخصصان این ضمینه ضرری ندارد . و بی خطر است .اما این در حالی است .که برای استفاده از فواید آن انجام اقدامات احتیاطی و  مراجعه به متخصصان و استفاده از تجربیان آن ها لازم و ضروری است.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب را به دوستان خود به اشتراک بگذارید

خواننده گرامی

آیا می دانستید بسیاری از مشکلات شخصی و گروهی با کمک گرفتن از مشاوران منخصص به راحتی قابل حل می باشد.

دیر اقدام نکنید

به راحتی با کارشناسان ما در تماس باشید تا شما را برای انتخاب مشاور راهنمایی نمایند.
اینجا کلیک نمایید
لیست محتوا