دکتر معصومه بهبودی
دکتر معصومه بهبودی
مرکز مشاوره مهستا با 27سال سابقه کاری دارای سایت drbehboodi.ir با مجوز رسمی سازمان بهزیستی به شماره 717/2696/556 و مجوز از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره به شماره 339-م و همچنین پروانه فعالیت به شماره 1305 با مدیریت دکتر معصومه بهبودی و همکاری روانشناسان با سابقه در تمامی تخصص ها است.این مرکز مجهز به تمامی آزمون های روانشناختی (هوش، استعداد، رغبت، خانواده،شخصیت و...) و نورو فیدبک برای کودکان، نوجوانان، بزرگسالان و میانسالان می باشد و آماده همکاری در تمامی زمینه های خدمات روانشناختی با تمام شرکت ها وسازمانها و بانک ها است. رزومه دکتر معصومه بهبودی دکتر معصومه بهبودی مدیریت مرکز دارای پروانه اشتغال از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران به شماره 1305 ، مجوز مرکز مشاوره از بهزیستی استان تهران و مجوز مثبت زندگی از بهزیستی استان تهران، متخصص مشاوره خانواده، استادیار و مدیرگروه مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن (سال های 92 الی 94)، دارای تجربه و تخصص در روان‌درمانی کودک نوجوان و بزرگسال ،متخصص خانواده درمانی.

امروزه یکی از محبوب ترین و پراستفاده ترین مشاوره‌ها، مشاوره خانواده می باشد که انواع مشکلات خانوادگی در آن مطرح و بررسی و درمان می‌گردد. کلیه جوامع حول محور خانواده تشکیل شده اند و خانواده مهم‌ترین واحد اجتماعی است. یک زن و مرد وقتی با هم ازدواج می کنند و دارای فرزند می شوند خانواده تشکیل می دهند که حفظ و تداوم آن بسیار مهم است.

خانواده هم می تواند بستری باشد برای رشد و شکوفایی اعضای آن و هم می‌تواند باعث آسیب به آنها شود.نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که برای پیشرفت و موفقیت یک خانواده بتوانیم نیازهای فردی اعضای خانواده را شناسایی و درک کنیم و آنها را در یک جهت سوق دهیم.
خانواده سالم خانواده ای است که در آن افراد با توجه به نیازها، تفاوت ها و توانمندی های آنها درباره مسائل مهم و مشترک خانواده تصمیم بگیرند. درک متقابل زن و شوهر، والدین و فرزندان، خواهران و برادران در خانواده از اهمیت ویژه ای برخوردار است.اما می‌دانیم که معمولاً در بیشتر خانواده ها استرس، تنش، درگیری و مشکلاتی وجود دارد. مشاوره خانواده نوعی درمان است که به تمامی نیاز های یک خانواده پاسخ می‌دهد. مشاوره خانواده هم به صورت فردی و هم به صورت گروهی برای تمام اعضای خانواده صورت می گیرد.

دلایل لزوم مشاوره خانوادگی

جو خانواده به شکلی است که اعضای آن آنقدر به هم وابسته هستند که هر مشکل یا مسئله ی یکی از افراد خانواده به طور مستقیم یا غیر مستقیم در زندگی بقیه اعضا تاثیر میگذارد. هر فرد در دوران کودکی روابط اجتماعی، عشق، محبت، صمیمیت، گذشت و فداکاری، همچنین بدی، خشم، نفرت و حسادت را در فضای خانواده میبیند و اینگونه احساسات و عواطف را در کنار والدین و خواهر برادر خود تجربه می‌کند. در نتیجه از خانواده به عنوان روشی درمانی برای اختلالات و مشکلات اعضای آن استفاده می شود. روانشناس و مشاور خانواده با دانش و شناختی که از خانواده و مسائل آن دارد می تواند مشکلاتی مانند مشکلات ازدواج، اختلافات زناشویی و روابط والدین با فرزندان را بررسی کرده و برای رفع آنها راهکارها و درمان هایی را ارائه دهد.همه افراد می توانند برای رفع مشکلات و بهبود روابط در خانواده از مشاوره خانواده توسط یک روانشناس خوب بهره ببرند.

گونه های مشکلات خانوادگی

مشکلات در روابط زناشویی

زندگی زناشویی دارای چالش‌های زیادی است. همسرداری، رفتار مناسب و حفظ روابط با همسر از مهمترین مسائل زندگی مشترک می باشد. اگر در رابطه با همسر خود دچار استرس، تنش و درگیری هستید باید برای رفع مشکل اقدام کنید.زیرا زمانی که حرمت ها و احترام بین شما از بین برود بهبود روابط کار آسانی نیست. در روابط بین زن و شوهر عدم آگاهی از اصول صحیح روابط با همسر، بی توجهی، بی علاقگی، بی میلی جنسی و…علت مشکلات می باشند. شما می توانید برای بهبود روابط زناشویی خود و حل اینگونه مشکلات از مشاوره جنسی یا خانواده استفاده کنید.

جدایی عاطفی

زمانی که ارتباط بین زن و شوهر کم شود و هیچ احساسی بین آنها نباشد، زوجین مانند دو هم خانه خواهند شد.در این مواقع دریافت مشاوره خانواده و مشاوره طلاق بسیار مهم و ضروری می باشد.بروز ندادن احساسات در زندگی به مرور زمان باعث سردی روابط و از بین رفتن عشق و صمیمیت بین زوجین می‌شود.حتی علت اصلی بیشتر طلاق‌ها عدم ابراز احساسات و عشق بین زوجین بوده است. بیان نکردن عواطف و احساسات صدمات جبران ناپذیری به روابط زناشویی می‌زند و منجر به طلاق عاطفی می شود.

مشکلات اخلاقی و رفتاری همسر

بیشتر رفتارها و اخلاقهای بد، مربوط به اختلالات شخصیت فرد و ریشه در تربیت و کودکی او دارد. در زندگی پیش از ازدواج و تشکیل خانواده هر چقدر شما با همسرتان سعی کنید که خصوصیات اخلاقی بعد خود را پنهان کنید اما در بعضی مواقع و شرایط آنها را بروز می دهید.

مشاوره خانواده

مثلاً افراد که به روانشناس و مشاور مراجعه می کنند از اخلاق و رفتار بد همسر خود شکایت دارند. این افراد ادعا می کنند که رابطه خوبی با همسر خود ندارند و به دنبال روشی برای حل کردن این مسئله هستند. کمک گرفتن از یک فرد متخصص مثل روانشناس در این زمینه به زوجین کمک می کند تا با شناسایی و یادگیری نحوه برخورد با این گونه رفتارها به بهبود روابط خود کمک کنند. همچنین با شناخت شخصیت طرفین و درک وضعیت حاکم بر زندگی آنها، اصول و مهارت های همسر داری و برقراری ارتباط را به آنها آموزش می‌دهد تا خودشان به حل مشکلات کمک کنند و توانایی حل مسائل مشکلات را در آنها تقویت می‌کند.

روابط بد والدین و فرزندان

یکی دیگر از مشکلات خانوادگی روابط بد بین والدین و فرزندان است که همواره برای حل این مشکل افراد به روانشناس و مشاور مراجعه می کنند. اکثر والدین می گویند که ارتباط خوبی با فرزندان خود ندارند و می‌خواهند روابط خود را بهبود ببخشند، تا بتوانند در مراحل زندگی فرزندان خود آنها را راهنمایی کنند و شرایط بهتری برای رشد و پیشرفت آنها فراهم کنند. مخصوصاً نبود روابط خوب و مطلوب بین والدین و فرزندان در سن بلوغ و دوران نوجوانی می‌تواند باعث انحرافات اجتماعی، اخلاقی و آسیب‌های زیادی به فرزندان شود.مهمترین آنها روابط نامشروع و اعتیاد از هر نوع آن می باشد.

مشاوره خانواده

به طورمتقابل بسیاری از جوانان و نوجوانان به دلیل روابط بد خود با والدین به مشاور روانشناس مراجعه می‌کنند و بیشتر از این شکایت دارند دارند که از سمت پدر و مادر خود به خوبی درک نمی شوند. مشاوره خانواده در این زمینه تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد و روانشناس متخصص با دانش و تجربه ای که از خصوصیات و رفتارهای فرزندان در دوران نوجوانی و جوانی دارد می‌تواند تغییراتی که در این دوره اتفاق می‌افتد را به طور کامل برای والدین شرح دهد. همچنین با بهبود روابط پدر و مادر و فرزندان به حل مشکلات آنها بپردازد.شما می توانید به روانشناس کودک و روانشناس نوجوان نیز مراجعه کنید.

کمبود محبت فرزندان

در برخی موارد فرزندان با پدر و مادر خود رابطه خوبی ندارند و به دنبال آن با کمبود محبت و توجه از سمت والدین خود مواجه می شوند. آنها برای جبران این کمبود محبت و توجه آن را در افراد دیگر در بیرون از خانه و خانواده جستجو می کنند و به افرادی که ممکن است افراد خوبی نباشند پناه می برند. اینکار خطرات اجتماعی و آسیب‌های روحی فراوانی به فرزندان وارد می کند. برای جلوگیری از این اتفاقات والدین باید روابط خوبی با فرزندان خود داشته باشند و شرایط روحی و خصوصیات اخلاقی آنها به ویژه در سنین نوجوانی و بلوغ را درک کنند. البته این درک باید متقابل باشد تا روابط خوبی بین آنها شکل گیرد.

مشکلات تربیت فرزندان

یکی از مشکلاتی که برای بهبود آن می‌توان از مشاوره خانواده استفاده کرد مشکل در تربیت فرزندان است. زمانی که زن و مرد ازدواج می‌کنند و بچه‌دار می‌شوند در زمینه تربیت فرزند با چالش‌های زیادی روبرو هستند. مشاوره خانواده در این زمینه بسیار موثر است. مشاوره به والدین کمک می‌کند که چگونه با کودک خود ارتباط برقرار کند و مشکلاتی را که در تربیت فرزند با آن روبه‌رو می‌شوند را حل کنند. تربیت فرزند در دوران کودکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مشاوره خانواده

زیرا کودکان تمام روز در ارتباط با والدین خود هستند و او از آنها الگوبرداری می کنند. و تاثیر می گیرند. زمانی که شما در دوران کودکی فرزند خود، وقت بیشتری برای تربیت و پرورش و بگذارید. در سن بالاتر مدیریت و تربیت و راحت تر و اصولی تر شکل خواهد گرفت. در این زمینه می توانید به روانشناس کودک مراجعه کنید و با یادگیری اصول تربیت کودکان و نحوه ارتباط صحیح با کودک به روند تربیتی فرزند خود بپردازید. همچنین برای بهبود روابط و تربیت فرزندان می توانید از مشاوره خانواده استفاده کنید.

طلاق آخرین گزینه

زمانی که زن و شوهر دعوا می‌کنند و با هم درگیری و اختلاف دارند ،اندکی دوری و فاصله گرفتن برای جلوگیری از شدت گرفتن دعوا و تنش می تواند موثر باشد. اما اگر این دوره ادامه پیدا کند و باعث جدا شدن همیشگی و ترک منزل یکی از زوجین شود بهتر است هر چه سریعتر از مشاوره خانواده کمک گرفت. این دوری ها و جدایی ها نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه باعث می شود این جدایی طولانی تر شود و مشکلات بیشتری به دنبال آن در خانواده به وجود آید. بنابراین بهترین گزینه دریافت مشاوره خانواده است.

 

چه زمانی به مشاوره خانواده نیازمندیم

در زندگی مشکلاتی وجود دارند که عمیقاً با خانواده مرتبط هستند و برای رفع آنها باید از مشاوره خانواده و خانواده درمانی استفاده کرد .برخی مشکلات هستند زمانی که اتفاق می افتند تمام اعضای خانواده را تحت تاثیر قرار می دهند. از طرفی خانواده به همین دلیل نفوذ و تأثیر، به عنوان روشی برای درمان اختلالات استفاده می‌شود. البته برای استفاده از خدمات مشاوره خانواده لزوماً نباید اختلاف و مشکلات جدی داشت. یک خانواده موفق و سالم هم ممکن است بر اثر مشکلات روزمره دچار تنش و استرس شود که برای حل آنها می توان به یک مشاور و یا روانشناس خوب مراجعه کرد. از آنجا که خانواده مهمترین نهاد اجتماعی تشکیل دهنده جامعه است از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد.

انواع مشاوره خانواده

مشکلاتی که برای آنها به مشاورخانواده رو می کنیم را شناختیم اما نحوه دریافت مشاور انواع مختلفی دارد که به آنها می پردازیم:

مشاوره خانواده حضوری

بهترین روش برای انجام مشاوره خانواده مراجعه به روانشناس به صورت حضوری می باشد. در برخی مواقع فقط یکی از اعضای خانواده به مشاور مراجعه می کنند و مشکلات خانوادگی را شرح می دهد .در بعضی از این مشکلات نیاز است که دیگر اعضای خانواده در جلسات مشاوره حضور داشته باشند و با مشاور صحبت کنند. بنا به نظر مشاور برخی از جلسات به صورت گروهی و برخی به صورت تک تک برای اعضای خانواده انجام می‌شود و درمان صورت می‌گیرد.

مشاوره خانواده تلفنی

گاهی اوقات به دلایل مختلفی بسیاری از خانواده ها نمی توانند به صورت حضوری از مشاوره استفاده کنند. مثلا بعضی ها به دلیل کمبود وقت،مشغله، زمان حضور در جلسات را ندارند. برخی خانواده ها به دلیل شدت مشکلات درگیری ها نمی توانند همه با هم در جلسه حضور پیدا کنند. بعضی ها هم به دلیل این که خجالت می کشند و اعتماد به نفس پایین دارند با انجام مشاوره غیر حضوری و تلفنی راحت تر هستند. همچنین مشاوره خانواده تلفنی در انتخاب زمان و مکان مشاوره و هزینه نسبت به مشاوره حضوری مزیت دارد.افراد در هر زمانی که بخواهند بدون تعیین وقت مراجعه می توانند با مشاوره و روانشناس خود تماس بگیرند.

مشاوره خانواده آنلاین

یکی از روش های مشاوره خانوادگی انجام مشاوره به صورت آنلاین و مکاتبه و چت از طریق برنامه های پیام رسان می باشد. این روش بر کسانی که نمی توانند مشکلات و صحبت های خود را به صورت حضوری و تلفنی بیان کنند بسیار مناسب است.آنها به طور دقیق تری می توانند احساسات و افکار خود را بیان کنند. شما می توانید از طریق پیام رسان واتساپ مشاوره خانواده آنلاین داشته باشید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب را به دوستان خود به اشتراک بگذارید

خواننده گرامی

آیا می دانستید بسیاری از مشکلات شخصی و گروهی با کمک گرفتن از مشاوران منخصص به راحتی قابل حل می باشد.

دیر اقدام نکنید

به راحتی با کارشناسان ما در تماس باشید تا شما را برای انتخاب مشاور راهنمایی نمایند.
اینجا کلیک نمایید
لیست محتوا