تست های روان شناسی

تست های روان شناسی
admin
admin

تست‌ های روان شناسی

تست‌ های روان شناسی و روان سنجی از ابزارهای سنجش سلامت روان است که روان شناسان برای داشتن دید بهتر نسبت به شخصیت مراجع و تشخیص صحیح و انتخاب روش درمانی موثر از آن استفاده می‌کنند.

نتیجه تست‌ های روان شناسی باید توسط متخصصان شامل روان شناس، روان کاو و روان پزشک مورد بررسی، تحلیل  و تفسیر قرار گیرد تا بتواند به عنوان ابزاری مناسب جهت درک بهتر مشکلات و خود شناسی مورد استفاده قرار بگیرد.

تست‌ های روان شناسی

تست‌ های روان شناسی برای اهداف متفاوت و سنجش اختلالاتی مانند: استرس، اضطراب، افسردگی و… تهیه و تدوین شده اند . این تست‌ها به چهار نوع اصلی شامل مصاحبه، ارزیابی بالینی، ارزیابی عملکرد فکری و ارزیابی شخصیت  قابل تقسیم است.

از مهم ترین تست‌ های روان شناسی می‌توان به تست‌های شخصیت شناسی، تست‌های شغلی، تست‌های روان شناسی ازدواج، تست هوش، تست‌های روان شناسی کودک و…  اشاره کرد. ما در این مطلب قصد داریم به معرفی مختصر برخی از این تست‌ها بپردازیم. با ما همراه باشید.

انواع تست های روان شناسی

تست شخصیت شناسی نئو

این آزمون در اصل برای بزرگسالان طراحی شده است، اما تحقیقات نشان داده که برای سنین جوان تر نیز کارایی دارد. تست نئو به عنوان تست‌های شخصیت و پنج عامل بزرگ شخصیت شناخته می‌شود که تحلیل آن اطلاعات زیادی از شخصیت افراد را در اختیار فرد قرار می‌دهد.

به کمک تست نئو می‌توان میزان پذیرش تجربیات جدید، وجدان کاری،  برون گرایی شامل خونگرمی، جسارت،  فعالیت‌های هیجانی، احساسات مثبت و…  سازگاری و روان رنجوری  شامل استرس، افسردگی، اضطراب، خصومت، تحریک پذیری، آسیب پذیری و… را اندازه گیری و ارزیابی کرد.

تست شخصیتی مینه سوتا

از مشهورترین و پرکاربرد ترین تست‌ها برای تشخیص اختلال‌های روانی تست شخصیتی چند منظوره مینه سوتا است

به کمک این تست می‌توان اختلال‌هایی نظیر اسکیزوفرنی، اضطراب، افسردگی، سوءظن شدید، حمله عصبی، خود بیمار انگاری، انحراف روانی، روان پریشی، ضعف روحی و خستگی روانی، شیدایی و… را تشخیص و نسبت به درمان آن اقدام کرد

این آزمون از نظر بالینی به میزان بالایی توصیه شده است و اغلب برای تشخیص و کمک به برنامه‌های درمانی بیماری‌های روانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، می‌تواند در محیط‌های شغلی نیز به خصوص برای اندازه گیری پایداری روانی افراد در حرفه‌های پرخطر مانند : نیروی پلیس، خلبانان یا ارتشی‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

تست شخصیت مایزر و بریگز

این تست بر اساس نظریه‌ی یونگ، توسط کاترین بریگز و ایزابل مایرز طراحی شده است. این تست روان شناسی برای شناسایی نوع شخصیت، نقاط قوت و استعدادهای افراد کاربرد دارد و به افراد کمک می‌کند با شناخت بهتر از خود بتوانند  مشاغل و کارهایی را انتخاب کنند که با شخصیت آنان هماهنگی و هم خوانی بیشتری دارد. این انتخاب شغل مناسب در بهبود کیفیت زندگی و شاد تر شدن افراد بسیار موثر است.

تست پیش از ازدواج

در انجام تست‌های پیش از ازدواج معمولا چند عامل مکمل یکدیگر هستند؛ یکی از این تست‌ها تست شخصیت است. انجام تست پیش از ازدواج در مراکز مشاوره می‌تواند به افراد کمک کند تا نسبت به تیپ‌های شخصیتی یکدیگر شناخت پیدا کنند و نسبت به شباهت‌ها، تفاوت‌ها و مشکلات رفتاری هم آگاه شوند.

از این طریق می‌توان دریافت که فرد چه ابعاد وجودی دارد و آیا دوطرف ازدواج با ویژگی‌های شخصیتی هم همخوانی دارند یا خیر. این تست‌ها می‌توانند در تصمیم گیری درست ازدواج و داشتن ازدواج موفق به افراد کمک کنند.

تست هوش هیجانی

یکی دیگر از تست‌های موثر در زندگی شخصی و شغلی  افراد تست هوش هیجانی است. تست هوش هیجانی برای سنجش هوش ارتباطی افراد طراحی شده است. در این تست قدرت تفکر فرد در مواجهه با هیجانات سنجیده می‌شود.

در واقع این تست به افراد نشان می‌دهد که فرد تا چه اندازه از احساسات و هیجانات  خود مطلع است.با این کار فرد می‌تواند درک مناسبی از خود داشته باشد. همچنین می‌تواند در موقعیت‌های مختلف رفتار مناسبی از خود بروز دهد و تصمیم‌های صحیح بگیرد‌.

به عبارتی تست هوش هیجانی به معنای توانایی افراد در شناخت احساسات خود و مدیریت آن در خود و سایرین است و برای همین تست هوش هیجانی در محیط کار اهمیت فراوان دارد‌.

تست هوش چندگانه گاردنر

تست هوش چند گانه گاردنر توانایی‌های ذهنی فرد را در هشت رده به شرح : هوش تصویری – فضایی، هوش کلامی – زبانی، هوش منطقی – ریاضی، هوش بدنی – جنبشی، هوش کلامی – زبانی، هوش موسیقایی، هوش درون فردی ، هوش برون فردی ، هوش طبیعت گرا اندازه گیری می کند.

انواع مختلفی از هوش افراد را مورد سنجش قرار می‌دهد و در نهایت مشخص می‌شود  فرد در هر کدام از هوش‌ها چقدر توانایی دارد و استعداد وی در چه زمینه ای است‌ و به  افراد با توجه به توانایی خود نسبت به انتخاب شغل مناسب کمک می کند.

در واقع می‌توان گفت: آزمون هوش چندگانه گاردن، ابزار مناسبی برای مشاوره‌های شغلی و تحصیلی، برنامه‌ریزی آموزشی و استعدادیابی به ویژه در فرایندهای استخدام و کاریابی است. با استفاده از این تست می‌توان بسیاری از جنبه‌های هوش انسانی، سبک‌های یادگیری، شخصیت و رفتار را در آموزش و پروش نیز به کار برد.

تست دیسک

تست دیسک یک پرسشنامه روانشناسی در حوزه رفتارشناسی است . این تست یکی از ابزارهای جدید در حوزه روانشناسی است  .که شخصیت افراد را بر اساس 4 ویژگی رفتاری غالب می‌سنجد. به وسیله این تست افراد می‌توانند از ویژگی‌های شخصیتی، اولویت‌ها و انگیزه‌های خود آگاهی پیدا کنند.

تست سبک یادگیری

یادگیری در افراد مدل‌های متفاوتی دارد. اگر افراد سبک یادگیری خود را بشناسند، با سرعت بیشتری مطالب را می‌آموزند که این موضوع در بهبود کیفیت آموزشی بسیار موثر است.

تست‌های روان شناسی کودکان

مشکلات کودکان و همین طور استعدادیابی در کودکان یکی از مسائل و دغدغه‌های بسیاری از والدین است. دکتر روانشناس کودک با استفاده از ابزارهایی مانند مصاحبه با والدین، بازی درمانی و انواع تست‌های روانشناسی کودکان می‌تواند مشکلات رفتاری و علائق کودک را تشخیص داده و راه‌های درمان موثر را برای آن‌ها ارائه دهد.

از تست‌های کودک می‌‌توان به موارد زیر اشاره کرد

آزمون اندریافت کودکان یا تست شخصیت شناسی کودکان

این آزمون برای کودکان 3 تا 10 سال ارائه شده است. در این آزمون به وسیله‌ی یک سری کارت‌ که دارای عکس حیوان به جای عکس انسان است که در موقعیت انسانی نمایانده شده است. تخیلات کودکان و ارتباط با اطرافیان را مورد بررسی قرار داد‌.

در واقع، این یک آزمون فرافکنی است که به وسیله آن می‌توان تخیلات کودکان در رابطه با ارتباط با والدین، اعضای خانواده، پرخاشگری، غذاخوردن، رقابت‌ها، ترس‌ها، گرایشات و تعارضات را مشخص و مورد بررسی قرار داد.

تست ریون کودکان

تست ریون برای سنجش هوش و استعداد کودکان در سنین پایین طراحی شده است که به وسیله اشکال و رنگ‌ها به بررسی استعداد یابی و هوش سنجی در کودکان می‌پردازد.

این تست نام خود را بر اساس نام دانشمند و روانشناس معروف ریون گرفته است.

این تست معمولا در مدارس وبرای بزرگ سالان  در فرایندهای استخدام نیز استفاده می‌شود.

تست علائم مرضی کودکان

این تست‌ها دارای سوال‌های ساده ای می‌باشند:

 توسط والدین کودک پر شده و بر اساس آن می‌توان اختلال‌های بسیاری نظیر بیش فعالی، ترس، افسردگی، اضطراب، شب ادراری و بسیاری از مشکلات رفتاری دیگر را مشخص کرده و بر اساس آن درمان مناسب برای کودکان انتخاب می‌شود.

شناسایی عوامل خطر ساز برای کودک

این تست به خطر سوء رفتار با کودک در یک خانواده که سابقه سوء رفتار با کودک را داشته پیش بینی و با کاهش شیوع سوء رفتارهای مکرر با کودک  به  درمان آن کمک می‌کند‌. این روش به درمان کسانی که با کودکان سوء رفتار دارند نیز کمک می‌کند.

در آخر

یکی از مهمترین کاربردهای علم روانشناسی شناخت خواسته‌ها، علائق و نیاهای فردی با استفاده از تکنیک‌های علمی است که یکی از این تکنیک‌ها، تست‌های روانشناسی است.

تست‌های روان شناسی یکی از ابزارهای سنجش سلامت روان هستند. اما از آن جا که  هر یک از تست‌های روان‌شناسی برای این‌که نتیجه‌ای قابل اعتمادی داشته باشد نیازمند سه ویژگی بنیادین است. ۱- پایایی ۲- روایی ۳- استانداردسازی

لازم است تحلیل و تفسیر نتایج تست‌های روان شناسی توسط متخصصان در حوزه بهداشت و سلامت روان مانند روان شناسان انجام گیرد. به عنوان ابزاری جهت درک بهتر از اختلالات و خود شناسی مورد استفاده قرار گیرد و افراد بتوانند بر اساس تحلیل درست  نتایج به دست آمده با شناخت استعدادها و توانایی های خود آن را پرورش داده و اختلالات روانی فرد نیز تشخیص و توسط درمان گر مورد درمان قرار گیرد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب را به دوستان خود به اشتراک بگذارید

خواننده گرامی

آیا می دانستید بسیاری از مشکلات شخصی و گروهی با کمک گرفتن از مشاوران منخصص به راحتی قابل حل می باشد.

دیر اقدام نکنید

به راحتی با کارشناسان ما در تماس باشید تا شما را برای انتخاب مشاور راهنمایی نمایند.
اینجا کلیک نمایید
لیست محتوا