بررسی مسائل پیش از اقدام به ازدواج

در دو دهه اخیر بیشتر شاهد انواع ازدواج‌های مدرن و با حداقل آشنایی از پیشینه و خانواده‌های یکدیگر هستیم. ازدواج‌هایی که در ابتدا با عشق‌های آتشین شروع شده ولی حداقل 50 درصد از آن‌ها با نهایت تنفر و انزجار از هم پاشیده می‌شود.
دکتر معصومه بهبودی
دکتر معصومه بهبودی
مرکز مشاوره مهستا با 27سال سابقه کاری دارای سایت drbehboodi.ir با مجوز رسمی سازمان بهزیستی به شماره 717/2696/556 و مجوز از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره به شماره 339-م و همچنین پروانه فعالیت به شماره 1305 با مدیریت دکتر معصومه بهبودی و همکاری روانشناسان با سابقه در تمامی تخصص ها است.این مرکز مجهز به تمامی آزمون های روانشناختی (هوش، استعداد، رغبت، خانواده،شخصیت و...) و نورو فیدبک برای کودکان، نوجوانان، بزرگسالان و میانسالان می باشد و آماده همکاری در تمامی زمینه های خدمات روانشناختی با تمام شرکت ها وسازمانها و بانک ها است. رزومه دکتر معصومه بهبودی دکتر معصومه بهبودی مدیریت مرکز دارای پروانه اشتغال از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران به شماره 1305 ، مجوز مرکز مشاوره از بهزیستی استان تهران و مجوز مثبت زندگی از بهزیستی استان تهران، متخصص مشاوره خانواده، استادیار و مدیرگروه مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن (سال های 92 الی 94)، دارای تجربه و تخصص در روان‌درمانی کودک نوجوان و بزرگسال ،متخصص خانواده درمانی.

آیا تا به حال اندیشیده‌اید که چرا چنین می‌شود؟ راز این خوشبختی و ناکامی در چیست؟ چرا گاهی عشق با تنفر، خنده با گریه، محبت با کینه، گذشت با انتقام همراه می‌شود؟ آیا واقعاً این سرنوشت ماست که این‌چنین زندگی کنیم؟ یا در انتخاب و سرنوشت خود مختاریم؟گناه را به گردن دنیا و دیگران نگذاریم؛ کوتاهی از تلاش و کوشش خود ماست.

این‌ها مسائلی هستند که ذهن میلیون‌ها جوان را به خود مشغول کرده و آن‌ها مضطرب و نگران از آینده به امید راهی صحیح هستند. بزرگی می‌گفت: “والاترین هنر، هنر خوب زندگی کردن است، آن هم زندگی سرشار از مهر و صمیمت”  و این محقق نمی‌شود مگر با یک انتخاب از روی عقل و منطق. حال قبل از هر گونه انتخاب و اقدام برای ازدواج بهتر است یک قلم و کاغذ بردارید و معیارهای خود را برای انتخاب بنویسید.از خود بپرسید که چه ویژگی‌هایی دارید؟ از زندگی چه می‌خواهید؟ دوست دارید چه همسری داشته باشید؟

ویژگی‌های منفی و محدودیت‌های رفتاری خود را شناسایی کنید. امتیازها و ویژگی‌های مثبت و غالب خود را بشناسید و در مورد این ویژگی‌ها، از دیگران بپرسید. در کل از اخلاق، رفتارها و و عقاید خود شناخت کافی بدست آورید. سعی کنید که در این مورد با خود کاملاً روراست باشید. به خودتان دروغ نگویید و خودتان را گول نزنید. زیرا با بررسی این معیارهاست که می‌توانید تا حدود زیادی خود و همسر آینده‌تان را بشناسید.

پس معیارهای خود را به دو دسته اصلی و فرعی تقسیم کنید.

معیارهای اصلی

به آن دسته از معیارهایی گفته می‌شود که برای شما بسیار مهم است و فقدان یا کمبود آن‌ها برای شما غیرقابل تحمل است.

معیارهای فرعی

معیارهایی هستند که فقدان یا کمبود آن‌ها به شما صدمه‌ای نمی‌زند و نمی‌توانید با تلاش به رفع این کمبود امیدوار باشید. به طور مثال برای فردی پول معیار اصلی است و برای دیگری تحصیلات و ...

خواسته‌های طرف مقابل

در مرحله بعدی خواسته‌های خود از همسر آینده و همچنین خواسته‌های طرف مقابل که در زیر آمده توجه کنید.

 1) داشتن برخی نقاط مثبت
ارده بالا، روابط اجتماعی مناسب، صداقت، منطق، نظم، داشتن ظرفیت در هر زمینه‌ای، گذشت در مقابل اشتباهات، خوش قول بودن، داشتن رفتار معقولانه در هنگام عصبانیت، ابراز علاقه و محبت به همسر، توانایی کنترل خواسته‌ها و نیازها و صبوری در بر آوره شدن آن‌ها و …

2) نداشتن بعضی نقاط منفی

پرهیز از دروغ، توهین، تحقیر، غرور بی‌جا، چشم و هم‌چشمی، غرزدن، لجبازی، سوءظن، بدبینی، قهر کردن، خشم غیرقابل کنترل، بی توجهی به همسر، رفتارهای سرد و یخ‌زده، حسادت، چشم چرانی و بی‌تعهدی، مقایسه همسر با دیگران، خود محوری، اعتیاد به هر نوع دود و دم، سرزنش کزدن به خاطر اشتباهات دیگران، خساست و …

3) داشتن رفتارهایی که باعث تحکیم روابط زناشویی می‌شود.

احترام متقابل داشتن در زندگی، حفظ ابهت همسر در خانه، خانواده، فامیل و …، احترام به اعضای خانواده و فامیل طرفین، حل مسایل و مشکلات بین زن و شوهر و بازگو نکردن پیش دیگران، حفظ اسرار، دخالت ندادن دیگران در زندگی، داشتن احساس مسئولیت در زندگی (نسبت به همسر، فرزند، پدر و مادر و نزدیکان)، معرفی اعضای خانواده و آشنا شدن با خانواده‌های یکدیگر و آگاهی از خواسته‌ها و انتظارات آن‌ها از شما به عنوان عروس یا داماد آینده‌شان. 

4) صحبت و تبادل نظر در مواردی که در زیر مطرح شده است.

در نظر طرفین در مورد مسایل دینی، اعتقادات و باورها (واجبات، مستحبات و …)، چگونگی برگزاری مراسم عقد، عروسی، خرید، مهریه، ماه عسل و …، نظر طرفین در مورد آرایش کردن، تیپ ظاهری و لباس، چگونگی گذراندن اوقات فراغت، میزان و چگونگی تفریحات و مسافرت‌های طرفین، وضعیت مسکن در آینده، نظر طرفین در مورد هدیه و کادو دادن در مناسبت‌های مختلف، زمینه‌های مشورت و برگزیدن چه کسانی در مشورت، علایق طرفین به تجملات و تشریفات یا ساده بودن و …، موضع طرفین در مقابل سیگار، قلیان، مواد مخدر، مشروبات الکلی و …، بیان کردن سابقه بیماری (روحی و جسمی)، آگاهی از علایق و هنرهای طرفین، بیان برنامه‌های طرفین برای آینده.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب را به دوستان خود به اشتراک بگذارید

خواننده گرامی

آیا می دانستید بسیاری از مشکلات شخصی و گروهی با کمک گرفتن از مشاوران منخصص به راحتی قابل حل می باشد.

دیر اقدام نکنید

به راحتی با کارشناسان ما در تماس باشید تا شما را برای انتخاب مشاور راهنمایی نمایند.
اینجا کلیک نمایید
لیست محتوا