آموزش استراحت ذهنی با بیداری و همراه شدن با لذت‌های دیداری در طبیعت

استراحت ذهنی
دکتر معصومه بهبودی

دکتر معصومه بهبودی

دکتر معصومه بهبودی مدیریت مرکز دارای پروانه اشتغال از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران به شماره 1305 و مجوز مرکز از بهزیستی استان تهران

آرمیده کردن مغز با ایجاد حالت آرمیدگی در بدن تفاوت دارد و روش‌های خاص خود را می‌طلبد. بدن به تمرینهای مکانیکی و جسمی از قبیل انقباض و انبساط به ترتیب و شیوه‌های خاصی در ماهیچه‌ها و قسمتهای مختلف بدن به راحتی جواب می‌دهد، اماکنترل مغز به این سادگی‌ها نیست. افکار ما مثل ماهی لیز و لغزنده هستند و اگر بخواهیم آن‌ها را بگیریم از میان دستانمان لیز می‌خورند و این طرف و آن طرف می‌پرند. در کارگاه‌های بعدی آموزش آرمیدگی جسمی به تفضیل آموزش داده می‌شود. حال از شما می‌خواهم با انجام تمرین‌های ذهنی زیر آرامش فکری و روحی را امتحان کنید.

1- ایجاد تصورات ذهنی و دیداری

به هنگام استرس کنترل ذهن و گریز از افکار منفی بسیار حیاتی است و بهترین شیوه ایجاد تصورات مطلوب ذهنی و تصویرسازی رؤیا و خواسته‌های بزرگ است. برای موفقیت در ایجادتصورات ذهنی، قدرت جسمانی خاص لازم نیست، بلکه تمام آن‌چه شما نیاز دارید این است که بتوانید رؤیاهای روزانه داشته باشید. زمانی که شما مشتاقانه در انتظار تعطیلات بعدی خود هستید، می‌توانید تصور کنید که در بالکن هتل و یا ساحل دریا نشسته‌اید و نوشیدنی خود را مزه مزه می‌کنید.

با ایجاد چنین تصویرسازی‌های مطلوب شما ذهن خود را از حالت فشار روانی خارج می‌کنید و به آن استراحت می‌دهید و از آن جایی که هر فکری انرژی دارد، با ایجاد تصورات مثبت و خوشایند ذهنی انرژی و آرامش روانی مطلوب به سراغ‌تان می‌آید و توان فکری شما را برای تحمل بیشتر فشارهای کاری روزمره بالا می‌برد. در واقع شما می‌توانید روزی یک یا دو بار سفر ذهنی داشته باشید و از آرامش روانی بهره‌مند شوید. همان طور که در طول روز تجربه می‌کنید، همیشه مشکلات و فشارهای روانی کاملاً جسمی و واقعی نیست، بلکه در اغلب موارد با ایجاد افکار استرس‌زا خود را در شرایط نامطلوب قرار می‌دهیم. از این رو، با ایجاد واکنش متقابل و افکار مقابله‌ای و تمرین‌های ذهنی به خود آموزش می‌دهیم که به گونه‌ای دیگر به زندگی و رویدادها بنگریم و توان ذهنی خود را برای مقابله با مشکلات روزمره افزایش دهیم.

تمرین عملی تصاویر ذهنی

با چشمان بسته یک خانه،باغ و یا یک خیابان را در ذهن خود مجسم کنید، با در نظر  گرفتن زمان به دقت به تصاویر ذهنی خود نگاه کنید. به چه خانه‌ای فکر می‌کنید؟ خانه‌ای در شهر یا روستا؟ یک خانه ویلایی یا یک آپارتمان؟ آن خانه قدیمی یا جدید و مدرن است؟ آیا باغی که در ذهن دارید طبیعی است؟ آیا خوب نگهداری شده یا متروک است؟ چه نوع گیاهانی در آن باغ وجود دارد؟ آیا آن باغ از نوع باغ‌های معمولی است که هرگز ندیده‌اید؟

هنگامی که شما زمان کوتاهی را برای ایجاد هر تصویر ذهنی صرف می‌کنید باید آن تصویر را برای دیگران شرح دهید. وقتی شما این تمرینات را انجام می‌دهید، متوجه می‌شوید که داشتن تصورات ذهنی دقیقاً آن چیزهایی نیست که شما می‌توانید با چشم باز ببینید. زمانی که شما بر روی یک تصویر ذهنی شفاف و روشن تمرکز می‌کنید، آن تصویر در ذهن شما ثابت می‌شود. یعنی، با چشمان باز نیز می‌توانید آن را ببینید. تصاویر ذهنی را نمی‌توان تنها بازسازی تغییر ناپذیر واقعیت دانست؛ بلکه این تصاویر از ذهن ما بیشتر حالتی زنده و روان پیدا می‌کنند.

برای انجام تمرین بالا در جای راحتی نشسته یا دراز بکشید، چشمانتان را ببندید. سعی کنید در ایجاد تصورات از تمام حواس خود از قبیل بینایی، شنوایی، لامسه و بویایی کمک بگیرید. هر چقدر تصورات شما حاوی جزئیات بیشتری باشد به همان اندازه تأثیر حالت آرمیدگی بر ذهن و جسم شما بیشتر خواهد بود.

2-  ایجاد آرامش از طریق تغییر در عادت‌های گفتاری و شدت کلمات

بیان و نوع سخن گفتن به شدت می‌تواند معجزه کند. “آنتونی رابینز” نویسنده و سخنران معروف امریکایی در کتاب “قدرت نامحدود” در مورد تأثیر کلمات بر رضایت انسان و این‌که چطور کلمات می‌توانند انسان را به سوی آرامش راهنمایی کنند می‌نویسد: «آیا تاکنون عمیقاً تحت تأثیر سخنان کسی قرار گرفته‌اید؟ افرادی هستند که با کلام نافذ خود نه فقط من و شما، بلکه ملتی را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

آیا کلماتی که به کار می‌برید، سازنده‌اند یا نابود کننده‌اند؟ برای این‌که تأثیر شگفت‌انگیز کلمات را در تغییر روحیه دریابید این بار که خواستید به بیان احساسات خود بپردازید، آگاهانه در انتخاب کلمات دقت کنید. برداشت و احساس ما نسبت به هر چیز بسته به مقیاسی است که به آن چیز می‌دهیم.

برای ادراک بهتر موضوع خاطره‌ای را از ارتباط آنتونی رابینز با پسرش به نقل خودش بیان می‌کنم: ” موقعی که پسر من (جاشو) شش ساله یکی از دوستانش مرد و با چشمان گریان به خانه آمد. به او گفتم عزیزم می‌دانم چه احساسی داری. اما علتش این است که تو هنوز یک کرم ابریشم هستی. با این گفته فکر او منحرف شد.  بعد شرح دادم که کرم ابریشم ابتدا بصورت کرم است و موقعی که به دور خود پیله‌ای  می‌تند، ظاهراً مرده به نظر می‌رسد. اما در واقع چنین نیست. جاشوا گفت: بله او در حال تبدیل شدن به پروانه است. گفتم: درست است و این آغاز زندگی تازه است و تو نمی‌توانی دوست خود را ببینی زیرا او هم اکنون زیباتر و نیومندتر از همیشه بر بالای سر ما پرواز می‌کند. گاهی اوقات کافی است که به خدا اعتماد کنیم، زیرا اوست که می‌داند چه موقع ما باید به پروانه مبدل شویم…

ما هم باید سعی کنیم که در موقعیت کنونی که در روابط اجتماعی و نوع بیان به شدت در زندگی ما تأثیرگذار هستند با بکارگیری کلمات مناسب و بیانی مطلوب روابط‌مان با دیگران را بهبود بخشیده و آرامش را برای زندگیمان به ارمغان آوریم. وقتی زندگی 100 دلیل برای گریه کردن به تو نشان می‌دهد تو 1000 دلیل برای خندیدن به او نشان بده.

بهارتان شکوفا و شکوفائیتان جاوید،دوستدار شما دکتر معصومه بهبودی مشاور خانواده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این مطلب را به دوستان خود به اشتراک بگذارید

خواننده گرامی

آیا می دانستید بسیاری از مشکلات شخصی و گروهی با کمک گرفتن از مشاوران منخصص به راحتی قابل حل می باشد.

دیر اقدام نکنید

به راحتی با کارشناسان ما در تماس باشید تا شما را برای انتخاب مشاور راهنمایی نمایند.
اینجا کلیک نمایید

لیست محتوا

مرکز مشاوره

با ما تماس بگیرید تا با برترین مشاوران کشور مشاوره داشته باشید

مرکز مشاوره مهستا