نوباوگي و نوپايي(2سال اول زندگي) (شماره 1)

دکتر سمانه نیک خواه
دکتر سمانه نیک خواه

رشد جسماني

تغييرات در قد و وزن در طول 2 سال اول سريع است.

در پايان سال  اول یک بچه معمولی تقریبا ۸۰ سانتی متر است، یعنی ۵۰ درصد بیشتر از زمان تولد؛  در 2 سالگی تقریبا ۷۵ درصد بزرگتر است. (۹۰سانتی متر)

در پنج ماهگی، وزن هنگام تولد دو برابر میشود (تقریباً شش و نیم کیلوگرم).

 در یک سالگی سه برابر می شود (تقریبا ۱۰ کیلوگرم).

 در دو سالگی به ۴ برابر می رسد (تقريبا ۱۳ و نیم کیلوگرم)

در 9 ماه اول، چربي بدن به سرعت ذخيره مي شود، در حالي كه رشد عضله كند و تدريجي است.

عوامل تاثیر گذار بر رشد جسمانی اولیه

رشد جسمانی مانند جنبه های  دیگر رشد، از تاثیر متقابل مستمر و پیچیده بین عوامل ژنتیکی محیطی ناشی می‌شود. وراثت، تغذیه و سلامت هیجانی همگی بر رشد جسمانی اولیه تاثیر می گذارند.

وراثت

مي دانيم كه وراثت براي رشد جسماني اهميت دارد. در صورتي كه رژيم غذايي و سلامت در وضعيت مناسبي باشد، قد و سرعت رشد جسماني عمدتا توسط وراثت تعيين مي شود. ساخت ژنتیکی نیز بر وزن بدن تاثیر دارد.

تغذیه

در دو سال اول رشد اهمیت زیادی دارد زیرا بچه به سرعت در حال رشد هستند و ۲برابر بزرگسالان به انرژی نیاز دارند ۲۵ درصد از کل مصرف کالری نوباوگان صرف رشد می شود و برای اینکه اندام های به سرعت در حال رشد، درست عمل کنند بچه‌ها به کالری بیشتر نیاز دارند.

تغذیه با شیر مادر در برابر شیر خشک

بچه ها نه تنها به غذای کافی بلکه به غذای مناسب نیز نیاز دارند در اوایل نوباوگی تغذیه با شیر مادر برای نیازهای آنها بسیار مناسب است و تولیدکنندگان شیرخشک سعی دارند از آن تقلید کنند در جدول زیر مزایای غذایی و سلامتی تغذیه با شیر مادر را خلاصه می کنیم.

مزایای تغذیه با شیر مادر

توضیح

بين چربي و پروتئين، توازن برقرار مي كند

شیر انسان در مقایسه با شیر سایر پستانداران چربی بیشتر و پروتئین کمتر دارد این توازن و پروتئین ها و چربی های منحصر به فرد در شیر انسان برای میلین دار شدن سریع دستگاه عصبی ایده‌آل است.

کامل بودن غذایی را تضمین می‌کند

مادري كه با پستان شیر می دهد، تا زمانی که بچه شش ماهه شود به افزودن غذاهای دیگر به رژیم غذایی فرزندش نیازی ندارد. شیر تمام پستانداران آهن کمی دارد ولی آهن موجود در شیر مادر توسط دستگاه گوارش بچه بسیار راحت‌تر جذب می‌شود در نتیجه نوزادانی که با شش تغذیه می‌کنند به شیرخشک نیاز دارد که با آهن تقویت شده باشد.

به تضمین رشد جسمانی سالم کمک می کند

در چند ماه اول، بچه هايی که شیر مادر می‌خورند قدري سریع تر از بچه هایي که شیرخشک می‌خورد وزن و قد کسب می‌کند بچه هايي که شیرخشک می‌خورد در پایان سال اول عقب افتادگی خود را جبران می کند. بچه های یکساله اي که شیر مادر می‌خورند لاغر تر هستند و اين الگو به پیشگیری از چاقی بعدی کمک مي کند.

از تعدادی بیماری محافظت می‌کند

تغذيه با شیر مادر پادتن ها و سایر عواملی که با عفونت مبارزه می کنند را از مادر به کودک انتقال داده و عملکرد دستگاه ایمنی را تقویت می‌کند. در نتیجه، بچه‌‌هايي که شیر مادر می خورند در مقایسه با بچه‌هايي که شیرخشک می‌خورد بیماریهای تنفسی و روده ای بسیار کمتری دارند. شیر مادر تاثیرات ضد التهابی نیز دارد که شدت نشانه های بیماری را کاهش می دهند.

از رشد معیوب آرواره و پوسیدگی دندان جلوگیری می کند.

مكيدن پستان مادر به جای پستانک مصنوعی به اجتناب از بد بسته شدن دهان کمک می کند، وضعیتی که به موجب آن آرواره بالا و پایین درست روی هم قرار نمی‌گیرند. این از پوسیدگی دندان ناشی از باقی ماندن شير در دهان بچه هايي كه در حال مكيدن سرشيسه به خواب مي روند، جلوگيري مي كند.

قابلیت هضم را تضمین می‌کندچون بچه هايي كه شير مادر مي خورند در مقايسه با بچه هايي كه شير خشك مي خورند نوع متفاوتي باكتري دارند كه در روده رشد مي كند، به ندرت به يبوست يا مشكلات معدي-روده اي ديگر دچار مي شوند.
انتقال به غذاهای جامد را آسان می کند.بچه هايي كه شير مادر مي خورند غذاها جامد جديد را راحت تر از بچه هايي كه شير خشك مي خورند مي پذيرند. شايد به اين علت است كه تجربه بيشتري با طعم هاي مختلف دارند كه از غذاي مادر به شير وي منتقل مي شوند.

سلامت هیجانی

 امكان دارد كه محبت و تحریک را برای رشد جسمانی سالم، ضروری ندانيم. ولی آنها به اندازه غذا حیاتی هستند. ناتوانی در رشد کردن غیر ارگانیک نوعی اختلال رشد ناشی از فقدان محبت والدین، معمولاً در ۱۸ ماهگی نمایان می‌شود. کودکانی که به آن مبتلا هستند تمام علائم ماراسموس را نشان می‌دهند و بدن آنها بی رمق به نظر می‌رسد و گوشه گیر و بی تفاوت هستند. اما هیچ علت ارگانیک یا زیستی برای ناتوانی بدن در رشد کردن یافت نمی شود. به بچه غذای کافی داده شده و بیماری جدی ندارد.

منبع: روانشناسي رشد جلد اول تاليف: لورابرگ ترجمه: يحيي سيد محمدي

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب را به دوستان خود به اشتراک بگذارید

خواننده گرامی

آیا می دانستید بسیاری از مشکلات شخصی و گروهی با کمک گرفتن از مشاوران منخصص به راحتی قابل حل می باشد.

دیر اقدام نکنید

به راحتی با کارشناسان ما در تماس باشید تا شما را برای انتخاب مشاور راهنمایی نمایند.
اینجا کلیک نمایید
لیست محتوا