غلبه مزاج چیست؟

مهری (مژده) مهدوی
مهری (مژده) مهدوی
کارشناسی مطالعات خانواده دانشگاه الزهرا کاردانی گریم تائتر و سینما از آکادمی هنر دانشجوی ارشد مشاوره خانواده دانشگاه رودهن

دوستان عزیز سلام در مقالات قبلی که مربوط به چهار مزاج اصلی یا جبلی بود با واژه ی (مزاج) به معنای ویژگی یا خاصیت آشنا شدیم حالا در این مقاله قرار است با اصطلاح (سو مزاج) آشنا شویم که اگر جایی به کار رفت تفاوتش را با اصطلاح (مزاج جبلی یا پایه) بدانیم.

ویژگی هایی که از عمق به افراد تفاوت می دهند

تا زمانی که هر فرد بر روی مزاج جبلی یا پایه ی خودش باشد هیچ بیماری یا عارضه ای در بدن افراد ایجاد نمی شود اما دقت به این نکته لازم است که طبق مطالب ارائه شده در مقالات مربوط به مزاج های پایه، افراد با امزجه های مختلف از کنه و عمق با هم تفاوت هایی دارند که نه خوب است نه بد فقط لازم است هر فرد طبق نقاط قوت و نقاط قابل بهبود خودش در جایگاه درست قرار گیرد.

سؤ مزاج یا غلبه مزاج

زمانی که تعادل چهار خلط که در بدن هر فرد به نسبت ها و صورت های کاملا متفاوت است به هم می خورد ما دچار (غلبه مزاج سوء مزاج یا بیماری یا عدم تعادل) می شویم.

عوامل به وجود آورنده ی سوء مزاج

  • نداشتن تغذیه مناسب بر طبع
  • خوردن میوه ها و سبزیجات در زمانی غیر از فصل خودشان مثلا خوردن شلیل در پاییز یا خوردن ماهی که در سفره ی شب عید قرار داشته به دلایل کاملا طب سنتی اما در زمستان یا پاییز خورده شود(حتما در آینده مقالاتی راجع به فلسفه طب سنتی غذاها و آشامیدنی ها در مراسمات مختلف مثل نوروز یا مزاسم ختم و… ارائه خواهد شد) .
  • اضطراب
  • مهاجرت و تغییر مکان به جایی که با زادگاهی که شما در آن متولد شده اید از نظر آب و هوا و میزان تابش نور خورشید بسیار متفاوت باشد.
  • آلودگی های محیط زیستی
  • آلودگی های اجتماعی
  • امواج ماهواره ای و پارازیت ها و….

به امید ایرانی سالم و جهانی سالم که تک تک ما سازنده ی آن هستیم.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب را به دوستان خود به اشتراک بگذارید

خواننده گرامی

آیا می دانستید بسیاری از مشکلات شخصی و گروهی با کمک گرفتن از مشاوران منخصص به راحتی قابل حل می باشد.

دیر اقدام نکنید

به راحتی با کارشناسان ما در تماس باشید تا شما را برای انتخاب مشاور راهنمایی نمایند.
اینجا کلیک نمایید
لیست محتوا