علت عدم تمایل جوانان به ازدواج
admin
admin

علل عدم تمایل جوانان به ازدواج یکی از دغدغه های بسیاری از مادران و پدران ازدواج کردن فرزندان است. این دغدغه زمانی بزرگ تر می شود که فرزندان تمایلی به ازدواج کردن ندارند. گاهی با فراهم بودن تمامی شرایط باز هم فرزندان تمایلی به ازدواج ندارند.

چرا که برخی از دلایل و مشکلات  مانند : اختلالات هویت جنسی ، انحرافات جنسی ، مشکلات فرهنگی ،  اختلالات هورمونی ،  افسردگی و … و گاهی عدم آگاهی نسبت به مهارت‌های مقابله با مشکلات و سختی‌های احتمالی دوران ازدواج ، موجب  ایجاد ترس و استرس شدید و عدم تمایل جوانان به ازدواج است .

علل عدم تمایل به ازدواج در جوانان

با توجه به تغییر معیارها و پیچیده شدن آن ها نسبت به گذشته ، لازم است . خانواده ها علل عدم تمایل به ازدواج در فرزندان  خود را بدانند . و نسبت به آن آگاهی کسب کنند .  تا با به روز کردن اطلاعات خود بهتر بتوانند . آن را مدیریت کنند .

از دلایل عدم تمایل جوانان به ازدواج می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1- انتخاب همسر مناسب

بدبینی ، بی اعتمادی به جنس مخالف، تردید و شک در جوانان ، داشتن روابط ناموفق ، انتخاب نادرست در گذشته و….. از عواملی هستند  . که  انتخاب شریک زندگی را برای بسیاری از جوانان سخت کرده است .

2- لذت بردن از آزادی و دوران مجردی

برخی از افراد بر این باورند . که در دوران مجردی تعهدی به کسی ندارند . و  می توانند  . به راحتی به هر کجا سفر کنند . پول خود را خرج کنند . و با درجه آزادی بیشتر  از زندگی لذت بیشتری ببرند . و حاضر نیستند . تنهایی و وزندگی مجردی خود را از دست بدهند .

3- حفظ استقلال

یکی از شایع ترین دلایل عدم ازدواج در جوانان به خصوص دختران حفظ استقلال است .  بسیاری از آنان فکر می کنند . در این صورت حس استقلال ، آزادی ، حریم شخصی و… خود را از دست می دهند .

این در حالی است . که زوجین دارای روابط صمیمی همان گونه که به خوبی از عهده انجام فعالیت‌های مشترک با هم بر می‌آیند  . می‌توانند ؛  با حفظ استقلال  امور مستقل از یکدیگر را هم به راحتی انجام دهند .

4- مسائل مالی

یکی از دلایل مهم در عدم تمایل به ازدواج در جوانان ،  مسائل مالی است . این مساله به خصوص با بالا رفتن انتظارات جامعه  ،  بیشتر نمود پیدا می کند . و باعث شده ،  بسیاری از افراد توانایی لازم و تامین نیازهای اولیه تشکیل خانواده را نداشته باشند .

5- نگرانی از جدایی

یکی دیگر از علل عدم تمایل جوانان به ازدواج افزایش آمار طلاق است . که این افزایش آمار باعث می‌شود  . جوانان ناخودآگاه با دیدن آمار زیاد طلاق ، نارضایتی اطرافیان از ازدواج و بیان مشکلاتشان برای ازدواج اقدام نکنند .

6- عدم یادگیری مهارت های زندگی مشترک و تعهد پذیری

مسائلی مانند تک فرزندی ، کاهش جمعت , عدم ارائه آموزش مهارت های زندگی به فرزندان و ….. باعث شده بسیاری از جوانان مهارت های زندگی و تعهد پذیری را یاد نگیرند .

7- عدم مسئولیت پذیری

مسئولیت‌پذیری یک مسئله گسترده است و انسان از دوران کودکی تا بزرگسالی با مقوله مسئولیت‌پذیری در زندگی مواجه است. آموزش مسئولیت پذیری از طرف خانواده و جامعه می تواند. ضمن ایجاد یک جامعه مسئول ،  موفقیت زندگی مشترک جوانان را افزایش دهد.

در آخر

عدم تمایل به ازدواج یک مسئله تک بعدی نیست . و علل  مختلفی در عدم تمایل جوانان به ازدواج مؤثر است . دلایلی مانند :

جنبه‌های روانشناختی ، اجتماعی ، آمار بالای طلاق ،  مسائل اقتصادی یا مالی  ، عدم مسئولیت پذیری  و عدم یادگیری مهارت های زندگی  در بروز این اتفاق تأثیرگذار است . و باعث عدم تمایل جوانان به ازدواج شده است.

این در حالی است . که بر  اساس تحقیقات اکثریت افراد با ورود به دوران میانسالی و پیری با بحران های احساسی و روحی مواجه می شوند .که تنهایی آن ها را بیشتر می کند . و احتمال ابتلاء به افسردگی ، استرس ، اضطراب  و… را افزایش می دهد . بنابراین لازم است .

خانواده ها با آشنایی با علل عدم تمایل جوانان به ازدواج و آموزش های لازم به فرزندان نسبت به رفع این معزل اقدام نمایند .

گفتگو کنید

1 نظر

  1. مهمترین علت مهریه های سنگین و عند المطالبة ای است که چندین سال است باب شده. مهریه یک هدیه است و باید به اندازه چند ماه حقوق مرد باشه. در برابر آن باید حقوق تعیین بشه بر اساس عدالت و توانایی مرد و اینکه کدام از زوجین در به هم ریختن زندگی مقصرند و سال‌های زندگی با مرد و در آمدش.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب را به دوستان خود به اشتراک بگذارید

خواننده گرامی

آیا می دانستید بسیاری از مشکلات شخصی و گروهی با کمک گرفتن از مشاوران منخصص به راحتی قابل حل می باشد.

دیر اقدام نکنید

به راحتی با کارشناسان ما در تماس باشید تا شما را برای انتخاب مشاور راهنمایی نمایند.
اینجا کلیک نمایید
لیست محتوا