بررسی سلامت عمومی روان و نقش تست در این حوزه

خانم منیژه داوری بینا
خانم منیژه داوری بینا
دارای پروانه اشتغال روانسنجی از سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران به شماره 3357 عضو سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران عضو انجمن روان‌شناسی اجتماعی ایران

معنای سلامت عمومی روان چیست؟

متعادل بودن در زمینه‌های شناختی، رفتاری، احساسی و عاطفی سلامت روان گفته می‌شود. به نحوه فکر کردن، رفتار و احساس مردم مربوط می‌شود. گاهی افراد فکر می‌کنند که اصطلاح “سلامت روان” به معنی نداشتن اختلال روانی است. این باور غلطی است. درست است که افراد دارای اختلال روانی از سلامت روان برخوردار نیستند ولی این حوزه ربطی به داشتن اختلال‌های روانی ندارد و افراد عادی هم باید از میزان تعادل شناختی، رفتاری و احساسی، میزان اظطراب، افسردگی، نوع برقراری ارتباط با دیگران و بسیاری مسائل دیگر از این قبیل در مورد خودشان با خبر باشند. این موضوع بر زندگی روزمره، سلامت جسمی و روابط اجتماعی و حوزه کار و فعالیت تأثیر می‌گذارد.

اسکن عمومی روان چیست؟

متأسفانه همیشه می‌بینیم که فردی به دلیل بیماری‌های جسمی مثلا سردرد مرتب از پزشکی به پزشک دیگر می‌رود و داروهای متفاوت را امتحان می‌کند و در این راسته از رفتن به آزمایشگاه و اسکن‌های متفاوت نیز کوتاهی نمی‌کند و صد البته هزینه زیادی را تحمل می‌کند ولی حاضر نیست برای اگاه شدن از وضعیت سلامت عمومی روان خود حتی یک آزمایش روانی انجام دهد. آزمون سلامت عمومی روان مانند یک اسکن عمومی است که شرایط عمومی روانی شما را بررسی می‌کند.

با جرأت ادعا می‌توان کرد: با توجه به افزایش روز افزون استرس و مشکلات ناخواسته در زمینه‌های اقتصادی، خانوادگی، تحصیل، شغل و حرفه، اطلاع از میزان سلامت عمومی روانی، ارجح‌تر از کنکاش در مورد سلامت جسمی است. زیرا برای اینکه فردی جسم سالمی داشته باشد، باید ابتدا در حوزه روان از تعادل و سلامتی خود مطمئن شود.

چگونه از میزان سلامت عمومی روان خود با خبر شویم؟

عوامل زندگی، ارتباطات بین فردی و عوامل جسمی همه می‌توانند در سلامت روان  نقش داشته باشند. برای آگاهی از میزان این سلامتی در افراد به مجموعه‌ای از اطلاعات نیازمندیم. در این راستا می‌توان از چند تست‌ علمی و معتبر استفاده کرد ولی تشخیص اینکه برای هر فرد متناسب با سن، جنس، سطح تحصیلات و شغل و عوامل دیگر، چه تستی بهترین جواب و نتیجه را در اختیار مراجع قرار می‌دهد کاری بسیار حرفه‌ای و تخصصی است. همان‌طور که برای بیماری‌های متفاوت در پزشکی به پزشک متخصص در آن زمینه مراجعه می‌کنیم، اجرای یک تست تخصصی روان‌شناسی نیز نیاز به متخصص روانسنجی دارد. ارزیابی و تفسیر بعد از اجرای یک تست می‌تواند نتیجه‌های متفاوتی در اختیار مراجع قرار دهد.

چرا نیازمند به مراقبت از سلامت عمومی روان خود هستیم؟

این مراقبت‌ها می تواند قدرت و توانایی فرد را در زندگی زناشویی، حرفه‌ای، تحصیلی، بهبود ببخشد. انجام این کار شامل برقراری تعادل بین فعالیتهای زندگی، مسئولیتها و تلاشها برای دستیابی به بالابردن ظرفیت روانشناختی است. شرایطی مانند استرس، افسردگی و اضطراب همه می تواند بر سلامت روان تأثیر بگذارد و روال عادی زندگی فرد را مختل کند.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب را به دوستان خود به اشتراک بگذارید

خواننده گرامی

آیا می دانستید بسیاری از مشکلات شخصی و گروهی با کمک گرفتن از مشاوران منخصص به راحتی قابل حل می باشد.

دیر اقدام نکنید

به راحتی با کارشناسان ما در تماس باشید تا شما را برای انتخاب مشاور راهنمایی نمایند.
اینجا کلیک نمایید
لیست محتوا