کشف، هدایت و تقویت استعداد ها و توانایی های کودکان-اولین کاربرد

حمیده اعتصامی
حمیده اعتصامی
دکترای تخصصی مشاوره، عضوسازمان نظام روان شناسی ومشاوره، ،مشاوره فردی وخانواده، پیش از ازدواج ، پیمان شکنی، فرزند پروری، هدایت تحصیلی شغلی

همانگونه که پیش از این در مقاله “مشاوره تحصیلی شغلی در یک نگاه” گفته شد، اولین کاربرد رسمی مشاوره تحصیلی شعلی؛ کشف، هدایت و  تقویت استعدادها و توانایی‎های کودکان است.
این مسئله دل‎ مشغولی بسیاری از والدین فرهیخته‎ ای است که بنادارند بستر شکوفایی فرزندان‎شان را هر چه بیشتر مهیا کنند.

به همین دلیل، اولین مقوله‎ ای است که در این راستا به آن می ‎پردازیم.

بررسی علایق، استعدادها و توانایی های کودکان

راهنمایی و مشاوره تحصیلی به صورت منسجم، از مقطع پیش دبستانی آغاز می‎شود. این مقطع، به عنوان مرحله گذار از خانه به مدرسه، دارای اهمیت ویژه‎ای است. پیش بینی چالش‎ های آن و آماده ‎سازی کودک، می‎تواند آسیب های احتمالی ناشی از اضطراب جدایی، هماهنگی انتظارات مدرسه با زندگی روزانه، برنامه ریزی، … را کاهش دهد. این پیش ‎بینی‎ ها در حوزۀ وظایف هدایت تحصیلی‎ شعلی قرار دارند.

راهنمایی شغلی باید از کودکی به صورت فردی یا گروهی شروع شود و در تمام سال های تحصیلی بدون وقفه ادامه یابد. مهم‎ترین هدف در مقطع پیش ‎دبستانی و دبستان، آشنا کردن کودکان با تمام مشاغل مشروعی است که برای زندگی فرد و دوام جامعه لازم هستند. همچنین علاقه به جست‎ و جو و سؤال ‎کردن دربارۀ مشاغل مختلف، باید در آن ها تقویت شود (شفیع آبادی، 1395 ). این مشاوره به تدریج، کودکان را در شناخت استعداد های خود و نیازهای جامعه یاری می‎دهد؛ یعنی همان اکتشاف!

کودکان باید نسبت به علایق، توانایی ها و خصوصیاتشان آگاهی بیش ‎تری پیدا کرده، مشاغل را کامل تر بررسی کنند و دربارۀ آن ها اطلاعات متنوعی کسب نمایند.
یکی از مهم ترین مراحل این آموزش، معرفی حواس پنجگانه و اندام های مختلفی است که در هر شغل به کار برده می ‎شود. مثلاً شغل آشپزی نیازمند استفاده از دست ‎ها، چشم، بینی، … است. گسترش دامنه اطلاعات کودکان از دنیای مشاغل و تحریک کنجکاوی آن‎ ها، کمک می ‎کند دانستنی‎ های لازم دربارۀ شغل‎ های مورد علاقه خود را کسب کنند و بر اساس شناخت استعدادها و رغبت‎ هایشان گام بردارند. برای کشف و بررسی علایق، استعداد و توانایی‎ های کودکان از آزمون ‎های به ‎روز دنیا استفاده می‎ شود و مسیر های توسعه و تقویت آن‎ ها تعیین می ‎گردد. کودکان، گنج‎ های خانواده و اجتماع هستد. مسیر زندگی ‎شان را هموار کنیم!

با ما در مرکز مشاوره مهستا همراه باشید!

منبع: 

شفیع آبادی ، عبدالله. (1395 ) . راهنمایی و مشاوره شغلی و نظریه های انتخاب 

گفتگو کنید

4 نظر

  1. آیا اگر از پیش دبستانی و مقطع های ابتدایی تحصیلی به مشاوره تحصیلی مراجعه نکنیم ، دیگر سودی ندارد؟

    1. درود. خوشبختانه این طور نیست. همان طور که در مطلب ” مشاوره تحصیلی شغلی در یک نگاه” هم، زمان های اقدام به مشاوره ذکر شده، در هر مقطعی، حتی هنگام تحصیل در دانشگاه، می توان مراجعه کرد و کیفیت ” مهارت های تحصیلی” را بهبود داد …، یا رشته تحصیلی متناسب باخود را پیدا کرد…، یا رشته تحصیلی انتخاب شده را اصلاح کرد…، یا شغل مناسب خود را انتخاب کرد… .موفق باشید.

  2. سلام. آیا میشه قبل از سنین دبستان، استعدادهای مختلف بچه هارو تقویت کرد؟

  3. سلام. قبل ازدبستان، استعدادهای کودکان رو بررسی و کشف می کنیم، سپس به اونا کمک می کنیم توانایی های متناظر با اون استعدادها رو تقویت کنن و با برنامه ریزی اصولی، در جهت استعدادهاشون حرکت کنن و اون ها رو بسط بدن… .

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب را به دوستان خود به اشتراک بگذارید

خواننده گرامی

آیا می دانستید بسیاری از مشکلات شخصی و گروهی با کمک گرفتن از مشاوران منخصص به راحتی قابل حل می باشد.

دیر اقدام نکنید

به راحتی با کارشناسان ما در تماس باشید تا شما را برای انتخاب مشاور راهنمایی نمایند.
اینجا کلیک نمایید
لیست محتوا