ورزش و کاهش استرس

سیدمحمد موســوی
سیدمحمد موســوی

ورزش و کاهش استرس

ورزش و کاهش استرس ؛ آیا ورزش می تواند بر کاهش استرس و اضطراب موثر باشد؟

در این مقاله از سایت مرکز مشاوره مهستا که کلینیک ورزش درمانی نیز هست، ارتباط ورزش و کاهش استرس و اضطراب را مورد بررسی قرار می دهیم.

در ابتدا لازم می دانم که توضیح دهم استرس و اضطراب، امروزه روز، بخصوص در شهرهای بزرگ با وجود و زندگی هایمان درهم تنیده شده و اجتناب ناپذیر است. از دوران انسان‌های اولیه تا به امروز، انسان روزانه صورت مساله های متعددی دارد که لازم است حل مساله کند، از اینکه چی بپوشد، چه چیزی بخورد، از کجا تهیه کند، پولش را چطور بدست آورد و یا روابطش را چگونه تنظیم کند و … که کلا هر کدام به نوعی و در یک سطحی استرس و اضطراب ایجاد می کند و می بینیم که جزء لاینفک زندگی ها می باشد. بنابراین باید به دنبال راه هایی باشیم تا بتوانیم اثرات منفی محرک های محیطی و خود آیندهای درونی که ماشه چکانِ ایجاد استرس و اضطراب می باشند را بر افکار، احساسات و رفتارمان کم کنیم. جای خوشبختی است که با پیشرفت علم و یافته های پژوهشی متعدد و به روز در داخل و خارج از کشور راه حل هایی وجود دارد تا حل مساله کرده و مشکلات را مدیریت کنید. می توانید با مشاوره و ورزش که یک مکمل بهداشتی و درمانی است برای کاهش اضطراب اقدام کنید.

 

برای مشاوره با ورزش درمانگر در مرکز مشاوره مهستا با ما تماس بگیرید.

از موارد مهم بر کاهش و درمانِ اضطراب با ورزش، ایجاد انگیزه و اشتیاق، هدف گذاری و برنامه ریزی، حضور ناظر حرفه ای (متخصص ورزش درمانی) و خویش انضباطی، ثبات و تداوم در انجام تمرینات ورزشی از نکات کلیدی در این فرآیند است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ورزش درمانی این مقاله و سایت را دنبال کنید.

آیا درمان اضطراب با ورزش امکان پذیر است؟

وجود هیجان هایی مانند استرس و اضطراب از واقعیات وجود انسان است، واقعیتی که اگر به آن توجه نشود بر کیفیت زندگیتان اثر منفی می گذارد و احتمال آسیب های جسمانی و روانشناسی را افزایش می دهد. بیماری هایی مانند فشار خون، دیابت، ناراحتی های قلبی عروقی، سرطان، افسردگی، اضطراب فراگیر، وسواس، انحرافات اجتماعی و … می باشد، زیرا اضطراب خمیرمایه بیماری های روانشناختی و بسیاری از بیماری های جسمانی می باشد. تحقیقات به روز در داخل و خارج بیانگر این است که ورزش بر سلامت روان و جسم تاثیر مثبت و سازنده دارد. ورزش یک مکمل بهداشتی و درمانی کم هزینه و کارآمد نسبت به درمان های دیگر است و یکی از موثرترین ابزارها در مدیریت اضطراب می باشد یعنی هم سطح آنرا کاهش می دهد و هم با تغییراتی که در بخش هیجانی و شناختی ایجاد می کند، باعث تنظیم هیجان می شود. شما با هر بار شرکت در کلاس های ورزش درمانی اثرات آن یک جلسه را مشاهده و حس می کنید، چون تنش زدایی کرده و خلق تان را بالا می آورد و کیفیت شما را ارتقا می دهد.

بیشتر بخوانید: ورزش درمانی، ورزش درمانی در روانشناسی، درمان افسردگی با ورزش

چه نوع ورزش هایی در کاهش و درمان استرس و اضطراب موثرند؟

طبق پژوهش های انجام شده ورزش های هوازی قدرتی، رزمی، پیاده روی، یوگا، ژیمناستیک و …  نشانگر این است که تمرینات ورزشی در کاهش استرس و اضطراب موثرند. با هر جلسه تمرین خودپنداره هایتان نیز تغییر می کند و خودباوری و اعتمادبنفس تان تقویت می شود، نتایج تحقیقات علمی نشان می دهد اعتمادبنفس بالا بر کاهش استرس و اضطراب موثر است. با کمی تفکر و تعمق پی می برید که ورزش درمانی مانند داروئی عمل می کند که بر جنبه های مختلف وجودتان اثربخش است. لازم نیست حتما در یک محیط ورزشی باشید، شما حتی می توانید با یک برنامه ورزشی مناسب که از یک متخصص ورزش درمانی تهیه کردید، در منزل آن تمرینات ورزشی را انجام دهید و هم بر روی کاهش استرس و اضطراب کار کنید و هم بر روی تناسب اندام و آمادگی جسمتان، یعنی با یک تیر چند نشان را هدف می گیرید. محققین در حوزه طب ورزشی معتقدند فوائد ورزش به حدی زیاد و گسترده است که اگر می توانستند داروی آن را بسازند، پرمصرف ترین و پر فروش ترین داروی جهان شناخته می شد، زیرا ورزش اثرات مثبت زیادی بر روی جسم و روان دارد. چرا که نه تنها روی سلامت جسم، تناسب اندام و آمادگی جسمانی کار می کنید، بلکه بر روی افزایش بهزیستی و بهداشت روان نیز اثر مطلوب دارد. در ادامه بیشتر با اثرات مفید ورزش درمانی آشنا خواهید شد.

ورزش و کاهش استرس

ورزش درمانی چگونه بر کاهش استرس و اضطراب موثر است؟

استرس و اضطراب به واحد یک موضوع روانی هیجانی نیست بلکه با جسم ما نیز مرتبط است. زیرا هیجان در ابتدا در بدن حس و مشاهده می شود و اگر مدیریت نشود به ساختار فیزیکی آسیب می رساند. ترشح هورمون استرس و اضطراب تا حدودی محرک خوبی برای افزایش هشیاری، آمادگی و بحرکت درآمدن هستند ولی در صورت ترشح زیاد این هورمونها (آدرنالین و کورتیزول) انسان از تعادل فکری و تنظیم خارج می شود.

انجام تمرینات ورزشی باعث ترشح هورمون‌هایی از جمله اندروفین که آرام بخش و سروتونین که نشاط آور است، می شود و شما را شاداب و سرحال می کند و از این طريق هیجان‌های مثبت مانند شادی و نشاط و سرزندگی را تجربه می کنید.

از فوائد ورزش و چند رشته ورزشیِ موثر در کاهش استرس و اضطراب بیشتر بدانیم.

ورزش رزمی

ورزش یکی از ابزارهایی است که به یاری تان می آید تا بتوانید مسائل خود را از این طریق حل کنید.  ورزش و کاهش استرس با ما همراه باشید
یافته های محققین در زمینه مداخلات مبتنی بر ورزش نشانگر این است که فعالیتهای شدید ورزشی و در حد متوسط حرکتی، فوائد فیزیولوژی و روانشناختی زیادی دارد و با توجه بر مستندات علمی فعالیتهای رزمی_ورزشی با سلامت جسم و روان مرتبط است و به عنوان یک شیوه و الگوی رفتاری در مسیر زندگی می تواند از بسیاری بیماریهای جسمانی و روانشناسی پیشگیری و یا آنها را درمان کند و ورزش  باعث کاهش اضطراب شود.

ورزش و کاهش استرس

انجام تمرینات ورزشی کمک می کند تا ضعف ها و نقاط قوت وجودی را شناسایی کرده و بر روی توسعه و گسترش سرمایه های درونی و توانایی ها کار کنید و بموازات بر ضعفها غلبه کرده و فشارهای احساسی خویش را مدیریت نمائید.
ورزش رزمی بعلت تمرینات چابکی، نشاط آور است و باعث شادی تان می شود. معمولا پزشکان  به اشخاصی که ترس و سطح اضطراب بالا و ضعف در اعتمادبنفس دارند، ورزش رزمی را توصیه می کنند زیرا باعث کاهش اضطراب و تقویت اعتمادبنفس می شود.
مطالعات در حوزه ورزش درمانی نشان داده که ورزش هدفمند و منظم منجر به ساخت سلول‌های مغزی جدید می شود، سلولهایی که عملکرد مغز را بهبود می بخشد، همچنین ورزشهای سخت می تواند قدرت تمرکز ذهن، تصمیم گیری و حل مسأله را افزایش دهد و این امر زوال عقل را به تعویق می اندازد.

ژیمناستیک

فعالیتهای ورزشی و بدنی در ایجاد آرامش و نشاط مفید هستند. ممکن است در ظاهر از ورزش کردن خسته شوید و یا سخت بنظر برسد اما باعث آرام شدن ذهن و جسم، تقویت روحیه و اعتمادبنفس تان می شود و سطح اضطراب را کاهش می دهد. نشاط و آرامش از بارزترین مزایای ورزش است.
یکی از ورزشهای پایه، ورزش ژیمناستیک است که فوائد زیادی دارد، آرامش و تمرکز ذهن، سرزندگی، افزایش استقامت قلبی و عروقی، تقویت قدرت و حجم تنفس، تقویت و بهبود عملکرد ماهیچه های بدن، و یکی از روشهای موثر در ارتقا سلامت روان، جسم و آمادگی جسمانی و نیز ابزاری مفید در تنظیم و کاهش اضطراب می باشد. نتایج مستندات پژوهشی نشانگر این است که آموزش تمرینات ژیمناستیک موثر در کاهش اضطراب می باشد.

هوازی قدرتی

مشارکت پیوسته و منظم در انجام تمرینات هوازی قدرتی باعث کاهش افکار تنش زا، تثبیت خلق و هیجان، خواب عمیق و با کیفیت و تقویت عزت نفس می شود. فعالیتهای میدانی بیانگر این است که ۵ الی ۱۵ دقیقه تمرینات هوازی قدرتی تنش زدایی کرده و روان را آرام می کند و نتایج کار میدانی نشان داده که با شرکت در یک جلسه تمرین می توانید اثرات مثبت آن را رویت کرده و تغییرات درونی را حس کنید.
فعالیتهای ورزشی هدفمند و منظم، سلامتی شما را ارتقا می دهد زیرا باعث کاهش استرس و اضطراب می شود.

نتیجه

طبق یافته های علمی با انجام تمرینات ورزشی بدن و هیجان تنظیم می شود. بدن و هیجان که تنظیم شود خود به خود فکر و رفتار هم تغییر می کند. بنابراین هر زمان دچار استرس و اضطراب شدید، فعالیتهای بدنی و ورزشی گزینه ای خوب و قابل دسترس برای درمان اضطراب می باشد، و اگر سطح اضطراب بالایی دارید که از ظرفیت و مدیریت شما خارج است، می توانید کمک حرفه ای بگیرید و با مشاوره درمانی و ورزش درمانی و آموزش تکنیک های تنظیم هیجان، سطح آن فشارها را کاهش دهید و خودیاری، خودکنترلی و خوداتکایی را در خود تقویت نمائید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب را به دوستان خود به اشتراک بگذارید

خواننده گرامی

آیا می دانستید بسیاری از مشکلات شخصی و گروهی با کمک گرفتن از مشاوران منخصص به راحتی قابل حل می باشد.

دیر اقدام نکنید

به راحتی با کارشناسان ما در تماس باشید تا شما را برای انتخاب مشاور راهنمایی نمایند.
اینجا کلیک نمایید
لیست محتوا