معیار های انتخاب همسر

12 نکته بسیار مهم و کلیدی در انتخاب همسر آینده ،که قبل از ازدواج باید بدانید که در این مقاله کامل به آن پرداخته شده و همچنین نکات کلیدی در مورد مشاوره پیش از ازدواج
دکتر لیلا صالحی
دکتر لیلا صالحی
مشاور و روان درمانگر کلینیک مهستا مدرس خودشناسی مدرس لایف کوچ برگزار کننده دوره های آموزشی 􀁊 مدرس دوره ,CBT, schema therapy

معیار های انتخاب همسر

12 نکته بسیار مهم در انتخاب همسر آینده ،که قبل از ازدواج باید بدانید:

معیار های انتخاب همسر ،انتخاب شریک زندگی به آسانی رفتن به بازار برای تهیه مواد غذایی نیست. شما باید از خود بپرسید که آیا حاضرید به شریک زندگیتان ،فراتر از معایب او نگاه کنید ؟ آیا می توانید فقط به خودتان فکر نکنید و بقیه عمر خود را با او بگذرانید ؟
انتخاب شریک زندگی یکی از حیاتی ترین تصمیماتی است که باید بگیرید، اما با پیروی از مراحل درست می توان آن را آسان کرد. در زیر لیستی از معیار های انتخاب همسر که در انتخاب شریک زندگی باید در نظر گرفته شوند آورده شده است:

1. پیشینه خانوادگی

قبل از اینکه تصمیم بگیرید بقیه عمر خود را با کسی بگذرانید، لازم است پیشینه خانوادگی و سنت های موجود، زبان، سیستم و رفتار خانواده افراد را بشناسید. همچنین دانستن رابطه فرد با اعضای خانواده‌اش مهم است زیرا دانستن این موضوع به شما امکان می‌دهد تا بدانید که شخص چگونه در آینده با اعضای خانواده شما ارتباط برقرار می‌کند.

برای مشاوره در زمینه نکات مهم در انتخاب همسر به صورت 24 ساعته  با ما تماس بگیرید
 02122308339
02122305827

معیار های انتخاب همسر
معیار های انتخاب همسر
  • 2. سابقه بیماری های جسمی و روانی

قبل از انتخاب شریک زندگی، باید پیشینه سلامتی فرد را بشناسید تا از مشکلات سلامتی که ممکن است داشته باشد بدانید. باید ژنوتیپ، گروه خونی و سایر مسائل مربوط به سلامتی افراد را بدانید. این به شما کمک می کند تصمیم بگیرید که ادامه دهید یا رها کنید.به نکاتی که در مورد معیار های انتخاب همسر اشاره میشود بیشتر دقت کنید و با ما تا اخر این مقاله همراه باشید.

3. مطمئن شوید که آنها سخت کوش هستند

هیچ کس شریک تنبل نمی خواهد. همه ما کسی را می خواهیم که در همه جنبه ها سخت کوش باشد. زنان باید بتوانند از خانه و همچنین فرزندان مراقبت کنند، در حالی که مردان باید آنقدر قوی باشند که بتوانند نیازهای خانواده را تامین کنند. بنابراین، مهم است که بدانیم آیا فرد تنبل است یا سخت کوش.

4. فردی را انتخاب کنید که بتوانید به او تکیه کنید

شما باید فردی را انتخاب کنید که همیشه بتوانید به او اعتماد کنید. کسی که می توانید به او اعتماد کنید تا هنگام زمین خوردن دست شما را بگیرد.

5. آنها باید توانایی بخشش را داشته باشند

یکی دیگر از معیار های انتخاب همسر که در انتخاب شریک زندگی باید در نظر گرفت توانایی آنها در بخشش است. همه اشتباه می کنند و توانایی نگاه کردن به اشتباهات باعث می شود که رابطه شما قوی شود. هیچ رابطه ای بدون دعوا نیست، زیرا همه ما یکسان تربیت نشده ایم، که باعث می شود نظرات متفاوتی داشته باشیم. انتخاب شریکی که می داند چگونه دیگری را ببخشد بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید:مشاوره پیش از ازدواج

6. آنها باید شخصیت خوبی داشته باشند

در انتخاب شریک، شخصیت آنها یکی از مهمترین معیار های انتخاب همسر است که باید به آن توجه کرد. به این دلیل که، شخصیت آنها چیزی است که یک شخص را تعریف می کند. این ماکت یا آینه است که ارزش افراد را منعکس می کند. شما به طور خودکار می دانید که یک فرد در 10 سال آینده، چه شخصیتی از خود نشان می دهد.

7. سطح بلوغ آنها را بررسی کنید

سن، نشانه بلوغ نیست. در واقع، چیزی جز یک عدد نیست. فردی که از نظر جسمی، عاطفی و فکری بالغ است، باید بداند که چگونه بدون وارد کردن شخص ثالث به رابطه، با مسائل برخورد کند.

8. مطمئن شوید که آیا آنها حس شوخ طبعی دارند یا خیر

شما باید شریکی را انتخاب کنید که بداند چگونه بعد از یک روز کاری بسیار آزاردهنده شما را بخنداند، کسی که بداند چگونه خلق و خوی شما را با صحبت های خنده دار تغییر دهد.

9. جاذبه جنسی

به نظر خود من، انتخاب شریکی که معتقد نیست رابطه جنسی در ازدواج مهم است، به این معنی است که یک خواسته برآورده نشده در ازدواج وجود دارد. شما باید شریکی را انتخاب کنید که از نظر جنسی به او علاقه دارید و همچنین کسی که از نظر جنسی به شما جذب می شود. به من اعتماد کنید، باید میل مطلق برای ارضای نیازهای جنسی یکدیگر وجود داشته باشد تا احساس فریبکاری نکنید.

10. کسی را انتخاب کنید که شما را دوست دارد

عشق تنها عامل یک رابطه نیست. دوستی نیز عاملی است که باید در نظر بگیرید. وقتی در آن مرحله از زندگی خود هستید که باید شریک زندگی خود را انتخاب کنید، باید کسی را انتخاب کنید که شما را به دلیل همان چیزی که هستید دوست داشته باشد. همچنین باید فردی را انتخاب کنید که دوست دارید و می توانید آن را تحمل کنید.

11. بین شما دو نفر باید احترام متقابل وجود داشته باشد

بدیهی است که نمی خواهید بقیه عمر خود را با کسی بگذرانید که شما را به رسمیت نمی شناسد و به شما احترام نمی گذارد. شما باید شریکی را انتخاب کنید که همیشه به شما احترام بگذارد و همچنین تصمیمات، اهداف و رویاهای شما را تصدیق کند.

12. اعتقاد و باور

یکی از مهم ترین معیار های انتخاب همسر که در انتخاب شریک زندگی باید در نظر گرفت، انتخاب فردی است که خدا را دوست دارد. این مهم است زیرا تنها در این صورت است که شخص می تواند شما را نیز دوست داشته باشد.

مطمئنم همه ما در مقطعی به خود گفته‌ایم « این فرد همان کسی است که می‌خواهم بقیه عمرم را با او بگذرانم»، اما بعد، در طول جاده ناامید می‌شویم. ناامیدی ها به این دلیل به وجود می آیند که ما فکر می کنیم اگر صرفا عاشق فردی شویم که می خواهیم با او ازدواج کنیم کافیست اما، برای حفظ یک رابطه به فاکتورهای بسیار مهم تری نیاز داریم.
پیدا کردن و انتخاب یک شریک زندگی ، یک شغل تمام وقت است، این یک دوره آموزشی نیست که شما آن انتخاب کنید وبعد به دلیل سختی مسیر آن را رها کنید .

آنچه در هنگام انتخاب (معیار های انتخاب همسر)شریک مهم است

فهرستی که در اینجا در مورد آن صحبت کردیم، فهرستی است که حاوی ویژگی‌های شریک رویاهای شماست – شخصی که می‌دانید با او خوشبختی طولانی‌مدت را تجربه خواهید کرد. این فهرست شامل همه نیازهای شما برای یک شریک عالی است – ظاهر، تناسب مالی، شخصیت، تحصیلات، سلامت، سابقه شخصی و خانوادگی، مذهب، قومیت، سابقه رابطه و هر مورد دیگری که برای یک رابطه رضایت بخش ضروری است.
چند چیزهایی که باید در فهرست خود داشته باشید، علاوه بر اولویت هایی که آگاهانه از آنها آگاه هستید«اولویت‌های سایه» هستند نیازها و خواسته‌هایی که کمتر به شکل آگاهانه از آنها آگاه هستیم.

ما نیازی نداریم کاملاً شبیه شریک زندگی خود باشیم . در واقع، ما عموماً دوست نداریم شریک زندگیمان خیلی شبیه خودمان باشد. با این حال، باید مکمل‌سازی وجود داشته باشد، به این معنی که ما با ارائه نقاط قوت و پیشرفت‌ها در زمینه‌هایی که ممکن است شریکمان کمتر توسعه‌یافته باشد، یکدیگر را تکمیل می‌کنیم. وقتی این موضوع در یک رابطه وجود دارد، احتمال قوی وجود دارد که هر دو طرف آن چیزی را که ما معمولاً از آن به عنوان شیمی یاد می‌کنیم، تجربه کنند.
نگرانی‌های ناخودآگاه بیشتر به جنبه‌هایی از زندگی ما مربوط می‌شود که پتانسیل شریک زندگی ما نشان می‌دهد. او ممکن است به ما کمک کند تا نیازهای روانی را برآورده کنیم و زخم های عاطفی را التیام دهیم، از پیشرفت شخصی حمایت کنیم، و به طور کلی، مکمل خوبی برای شخصیت ما باشد. وقتی با کسی که تجربه مکمل بودن را با او به اشتراک می گذاریم ارتباط نزدیک داریم، احساس کامل بودن می کنیم . این احساسی است که اغلب در مرحله “شیفتگی” یک رابطه رخ می دهد.

تجربه شیفتگی به مرور زمان محو می‌شود، زیرا ما این احساس را به‌طور جایگزین از طریق شخص مقابل تجربه می‌کنیم، و هنوز ویژگی‌هایی را که شریک زندگی‌مان دارد، به‌طور کامل درک نکرده و با ویژگی های خودمان ادغام نکرده‌ایم. کار واقعی یک رابطه پس از پیدا کردن شریک رویاهایمان شروع می شود. آنچه آنها وارد زندگی ما می کنند نه تنها ما را به وجد می آورد، بلکه گاهی ما را به اشتباه سوق می دهد.
این افراط‌ها نشانه‌ای از بی‌ثباتی نیستند، بلکه در فرآیند کنار آمدن با یکی از تضادهای بزرگ روابط زوج ، نشان‌دهنده امید به تحقق ارزشمندترین رویاهای ما (پیدا کردن نیمه گمشده)هستند . اما در این مسیر، ترس هایی مانند از دست دادن خود، کنترل شدن توسط دیگری، تجربه مجدد احساسات دردناک، استثمار یا سوء استفاده، رها شدن یا سایر احتمالات آزاردهنده ،خود را به شدت در رابطه زوج نشان می دهند.

لازم است همین جا اشاره کنم که یکی از بزرگترین اشتباهات ما در پیدا کردن فرد مناسب برای ازدواج ،باور به داشتن نیمه گمشده است . قرار نیست فردی را پیدا کنیم که کاملا با ما هماهنگ و دقیقا مکمل ما باشد.بلکه نیاز داریم فردی را که بالغ و دارای درک درستی از ارتباط بلند مدت همراه با تعهد ، محبت ، درک متقابل ، سازگاری و همراهی است را انتخاب کنیم. ممکن است در این مسیر گاهی به اشتباه تفاوت ها و تضادها را به کمبودی درخود یا شریک زندگی نسبت دهیم، در حالی که لزوماً اینطور نیست. در اغلب موارد، مشکل این است که حتی اگردو نفر با هم هم فکر و همراه باشند به طور طبیعی تضادها و ناهماهنگی های بین آنها رخ خواهد داد.یک ارتباط ایده آل به معنی نبود مسئله و مشکل نیست ، بلکه ارتباطی است که در آن طرفین درک درستی از تفاوت ها و اختلافات دارند و می توانند با تعامل سازنده و گفت و گوی موثر به حل مسئله کمک کنند.

آنچه ما را به سوی دیگران می کشاند و آنچه دیگران را به سوی ما می کشاند، ویژگی هایی است که برای رشد درونی ما و بهبودی کامل ما مهم است. هنگامی که ما این جنبه از رابطه خود را به طور کامل درک می کنیم، آسان تر می توانیم (اما نه لزوماً آسان) به این فرآیند اعتماد می کنیم تا نسبت به ناراحتی هایی که پس از یک هفته یا چند سال به طور اجتناب ناپذیر به وجود می آید ، واکنش درستی نشان دهیم.
پذیرش اجتناب‌ناپذیر بودن این احساسات، ما را قادر می‌سازد تا یک رابطه سالم را حفظ کنیم و در برابر وسوسه نتیجه‌گیری سریع یا قضاوت‌ها و تصمیم‌های تکانشی بر اساس اطلاعات ناکافی تسلیم نشویم.

دقت کنید که ، قرار نیست همه روابط تا ابد ادامه داشته باشند، برخی از آنها باید زمانی که مشخص شد ناهماهنگی اساسی بین زوجین وجود دارد پایان یابد. با این حال بسیاری از روابط بالقوه موفق قبل از اینکه فرصت کافی به آنها داده شود، پایان می یابند. ممکن است در طول زمان از به اشتراک گذاشتن مشکلات و گذراندن وقت با شریک زندگیتان یادبگیرید به جای محکوم کردن تفاوت هایی که با هم دارید از آنها قدردانی کنید. گاهی همین تفاوت ها که در ابتدا به شکل مشکل ظاهر می شدند ، هدایای پنهانی هستند که به بهتر شدن کیفیت ارتباطتان کمک می کنند.

همه ما کم و بیش می دانیم که عشق ورزیدن و عاشق شدن ، فرایندی بسیار پیچیده و نسبتاً جدید است. ما در بهترین حالت، تنها 260 سال است که به دنبال عشق می‌گردیم و هنوز در سپیده دم یادگیری چگونگی ایجاد روابط خوب هستیم.
در تاریخ بشر، روابط از دو جهت بسیار متفاوت بود. اول اینکه مردم به خاطر عشق ازدواج نمی کردند. آنها این کار را به دلیل موقعیت، پول، مناسبات اجتماعی، قدرت و اتحاد قبیله ای انجام می دادند. کسی انتظار نداشت شریک زندگیش را دوست داشته باشد و امیدوار بود – در بهترین حالت – او را تحمل کند. ثانیاً، افراد مجبور نبودند خودشان برای خود همسر انتخاب کنند. وظیفه یافتن همسر به طور کلی به خانواده یا جامعه سپرده شده بود.

انتخاب همسر فرآیند انتخاب شریکی است که با او پیوند زناشویی یا رابطه زناشویی بلندمدت ایجاد شود. در حالی که ترجیح شخصی ، یک جزء کلیدی در فرآیند انتخاب است، تأثیرات ساختاری نیز وجود دارد. برای انتخاب همسر می توان به نظریه های فیلتر، تبادل اجتماعی، زیست شناسی اجتماعی، نیازها و ارزش ها و فرضیه های تطبیق اشاره کرد. مطالعات در ادبیات جامعه‌شناسی بر عوامل و تغییرات دوره زندگی بر اساس جنسیت، نژاد، طبقه، فرهنگ و ویژگی‌های شخصی خاص تأکید دارند. با تغییر نقش ازدواج در فرهنگ جدید، اهداف انتخاب همسر نیز تغییر کرده است.

به فهرست زیر نگاهی بیندازید و 5 ویژگی و/یا رفتار برتری را که می‌خواهید در همسر ایده‌آل شما باشد، انتخاب و به ترتیب رتبه بندی کنید .

با ایمان

حامی

با محبت

شوخ طبع

با مسئولیت

خوش قیافه

خوش استیل

پول دار

سخت کوش

آشپز خوب

تحصیل کرده

دارای اعتقادات مذهبی

اهل معاشرت

ورزشکار

هنردوست

برونگرا

علاقه مند به بچه

خانواده محور

عاری از اعتیاد

خود جوش

دارای شم اقتصادی

مورد تأیید خانواده

دارای آمادگی جسمانی/سالم

بالاترین و پایین ترین رتبه در لیست شما کدام هستند؟ چرا؟ چه چیزی بر انتخاب های شما تأثیر گذاشت؟ چرا هر یک از انتخاب های خود را انجام داده اید؟
حال، اگر در انتخاب همسر خود نقشی نداشتید چه اتفاقی می افتاد؟
اگر شخصی بخواهد برای تمام عمر یک شریک داشته باشد، اغلب قبل از انتخاب با چند نفر قرار می گذارد. صرف نظر از اینکه چه کسی تصمیم می گیرد، آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چه چیزی بر ایده آل ها و انتخاب های انجام شده در مورد همسر کامل شما تأثیر می گذارد؟

بیشتر بدانید: تشخیص مناسبترین زمان برای مشاوره ازدواج، آمادگی برای ازدواج با مشاوره و تست های تخصصی روانشناسی و شخصیت شناسی

نتیجه

فردی را پیدا کنید که بتوانید به راحتی با او ارتباط برقرار کنید. بسیار مهم است که فردی را انتخاب کنید که بتوانید به راحتی با او گفت وگو کنید.به این ترتیب می توانید از انجام کارها و صحبت در مورد آنها با هم لذت ببرید بدون اینکه خسته شوید.
شریک بالقوه با علایق مشابه. انتخاب فردی که علایق مشترک زیادی با شما دارد به نفع شما خواهد بود. به یاد داشته باشید که همه علایق شما واقعاً نباید یکسان باشند.
روانشناس بالینی و متخصص روابط، سیما هینگورانی، می گوید: « وقتی تصمیم می گیرید. برای گذراندن زندگی با کسی، باید به کارهایی نگاه کنید که دوست دارید با هم انجام دهید. برای مثال، اگر اهل سینما هستید، در حالت ایده‌آل دوست دارید با کسی باشید که از فیلم‌ها نیز لذت می‌برد. این زندگی شما را جذاب می‌کند.»

هنگام انتخاب شریک زندگی، باید استانداردهای خود و خانواده تان را در نظر بگیرید.اگرچه نیاز نیست فردی را انتخاب می کنید عیناً از همان قشر جامعه باشد، اما مطمئن شوید که خیلی متفاوت نباشد.

شما باید برای هم احترام قائل شوید. بدیهی است که نمی توانید زندگی خود را با کسی بگذرانید که هیچ احترامی برای شما، رویاها/اهداف یا شخصیت شما قائل نیست.

در این روزگار، انتخاب فردی که بتوانید به او اعتماد کنید بسیار مهم است. اگر نتوانید به همدیگر اعتماد کنید یا ایمان داشته باشید، قطعاً نمی توانید ازدواج شادی داشته باشید.

با هم وقت بگذرانید. به همان اندازه که داشتن علایق مشابه مهم است، بودن با کسی که به شما زمان کافی می دهد و دوست دارید با او وقت بگذرانید نیز بسیار مهم است.

برای مشاوره در زمینه نکات مهم در انتخاب همسر به صورت 24 ساعته  با ما تماس بگیرید


  •  02122308339


  • 02122305827

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب را به دوستان خود به اشتراک بگذارید

خواننده گرامی

آیا می دانستید بسیاری از مشکلات شخصی و گروهی با کمک گرفتن از مشاوران منخصص به راحتی قابل حل می باشد.

دیر اقدام نکنید

به راحتی با کارشناسان ما در تماس باشید تا شما را برای انتخاب مشاور راهنمایی نمایند.
اینجا کلیک نمایید
لیست محتوا