مشكلات خاص كودكان نوپا

دکتر سمانه نیک خواه
دکتر سمانه نیک خواه

در حدود سن 8 تا 10 ماهگي، بيشتر كودكان شروع به چهار دست و پا رفتن و امتحان كردن كارهايي مي كنند كه والدين آنان را ممنوع كرده اند.والدين بايد در اين زمان از لحاظ عاطفي فضايي در خانه ايجاد كنند تا كودكان امنيت و عشق را حس كنند. كودكان نوپا مي توانند بي نظيرترين مصاحبان و در عين حال بسيار پرزحمت و واقعا خسته كننده باشند.

كودكان نوپا بايد براي خوردن، خوابيدن و بازي كردن برنامه روزانه و منظمي داشته باشند. در ضمن آنها بايد معني واژه نه را ياد بگيرند.

تشويق كردن كودك به مستقل غذا خوردن

مي دانيم كه نحوه غذا خوردن كودكان 1 و 2 ساله عالي نيست و ريخت و پاش كردن در آشپزخانه جزء لاينفك كمك به كودكان  نوپايي است كه مي خواهند به تدريج مستقل غذا خوردن را ياد بگيرند. بعضي از والدين هنگامي كه كودك قاشق خود را براي بار پنجم از بالاي صندلي به پايين مي اندازد و آن قدر جيغ مي زند تا قاشق را دوباره به او بدهند، عصباني مي شوند. اما براي اينكه كودك مستقل غذا خوردن را ياد بگيرد بايد اين مرحله طي شود.

رژيم غذايي مناسب

تغذيه خوب لازمه رشد سالم و طبيعي است. كودكان بايد ياد بگيرند كه از انواع مختلف غذاهايي كه مواد غذايي ضروري بدن را تامين مي كند، بخوردند. بيشتر والدين از 6 ماه دوم شروع به دادن غذاهاي سفت كودك مي كنند. اين كار اغلب با دادن غذاهايي مثل فرني شروع مي شود و به تدريج سبزيجات و ميوه هاي له و صاف شده، مواد لبني، غلات مختلف و سپس ساير مواد پروتئيني يه آن اضافه مي شود. بيشتر كودكان در يك سالگي هنوز پوره و غذاهاي له شده را ترجيح مي دهند زيرا به راحتي مي توانند آنها را بجوند، غذا هاي سفت تر را به قطعات كوچك تكه كنيد. مراقب غذاي كودك خود باشيد، زيرا بعضي مواد خوراكي از قبيل آجيل، آب نبات هاي سفت، ذرت بوداده، گيلاس و گوجه فرنگي ممكن است باعث خفگي شوند.

وعده هاي غذايي را در ساعات مشخص و قابل پيش بيني قرار دهيد

هر روز در وعده هاي مشخص به كودك غذا بدهيد و به او بياموزيد كه فقط در وعده هايي غذايي مشخص و معمول هر روز غذا بخورد. به او اجازه ندهيد سرتاسر روز مشغول خوردن باشد.

كودك را تشويق كنيد تا از طريق خوردن تكه هاي كوچك غذا با دست، مستقل غذا خوردن را بياموزد

هنگامي كه كودك سعي مي كند قاشق يا بشقاب شما را قاپ بزند، به شما نشان مي دهند كه آماده با دست غذا خوردن هستند. تكه هاي كوچك غذا مانند برش ها سيب، هلوي تكه شده، قطعه هاي كرفس، تكه هاي هويج يا پنير را در بشقاب يا مستقيما در سيني صندلي كودك قرار دهيد و به او اجازه دهيد آن ها را با دست بردارند.

هر از چند گاهي كودك را با غذايي جديد آشنا كنيد

توجه كنيد كه در چه ساعتي از روز كودك احساس گرسنگي بيشتري مي كند، و درست در همان زمان غذاهاي جديدي را در وعده غذايي او بگنجانيد.

كمك به يادگيري زبان در كودكان

اين يادگيري از 12 ماهگي آغاز مي شود كه كودك قادر به درك متوسط حدودا 10 واژه است، و تا 3 سالكي ادامه مي يابد كه اين مقدار به 800 تا 900 لغت مي رسد، هنگامي كه كودك بيشتر جملات بزرگسالان را به خوبي درك مي كند.

در دسترس كودكان باشيد

در دسترس بودن به معناي وقت گذراندن با كودك نيست. دردسترس بودن يعني هنگامي كه كودك سعي مي كند با شما ارتباط كلامي ايجاد كند آماده شنيدن صحبت هاي او باشيد.

با كودك صحبت كنيد

هنگامي كه والدين به طور مداوم با كودك صحبت مي كنند، علاقه كودك به صحبت كردن بيشتر مي شود. دقت كنيد كه به چه اشيايي دقت مي كند نام آنها را بگوييد.

هنگامي كه كودك شروع به صحبت مي كند به او پاسخ مثبت بدهيد.

به هر چه مي گويد گوش دهيد، آن را تكرار كنيد و اطلاعات بيشتري در مورد موضوع يا چيزي كه نظرش را جلب كرده به او بدهيد.

براي كودك توضيح دهيد به چه كاري مشغول هستيد.

با صرف وقت و توصيف كاري كه انجام مي دهيد مي توانيد كودك را به صحبت كردن ترغيب كنيد.

براي كودك منبع اطلاعاتي باشيد.

بديهي است كه والدين بيش از كودكان دنياي پيرامون خود را مي شناسند. آنها مي توانند و بايد مراكز اطلاعاتي كودكان خود باشند.

براي كودك كتاب بخوانيد.

كودكان نوپا عاشق اين هستند كه يك نفر با علاقه زياد برايشان داستان بخوانند و آن ها به عكس هاي آن نگاه كنند، به خصوص هنگام خواب. والدين بايد كتاب هاي خوبي در دسترس داشته باشند و حداقل روزي يكبار آن را براي كودك خود بخوانند.

براي همه پدرها و مادرها نويسنده: متيو ساندرز و نوشين شمس

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب را به دوستان خود به اشتراک بگذارید

خواننده گرامی

آیا می دانستید بسیاری از مشکلات شخصی و گروهی با کمک گرفتن از مشاوران منخصص به راحتی قابل حل می باشد.

دیر اقدام نکنید

به راحتی با کارشناسان ما در تماس باشید تا شما را برای انتخاب مشاور راهنمایی نمایند.
اینجا کلیک نمایید
لیست محتوا