مشاوره پیش از ازدواج

دکتر لیلا صالحی
دکتر لیلا صالحی
مشاور و روان درمانگر کلینیک مهستا مدرس خودشناسی مدرس لایف کوچ برگزار کننده دوره های آموزشی 􀁊 مدرس دوره ,CBT, schema therapy

مشاوره پیش از ازدواج

همه آنچه که  در مورد مشاوره پیش از ازدواج باید بدانید با ما همراه باشید:

روز ازدواج شما نزدیک است .  بعد از صرف زمان زیاد  لباس خود را انتخاب کرده اید.گل آرایی و کیک و نحوه پذیرایی از مهمان ها را برنامه ریزی  و کارت های دعوت را ارسال کرده اید و لیستی از مهمان ها تهیه کرده آید و تالار و شام تدارک دیده اید .  شما زمان و انرژی بسیار زیادی صرف برنامه ریزی مراسم ازدواج خود می کنید، در حالی که هیچ زمانی را برای  آماده شدن ذهن و روان خود(مشاوره پیش از ازدواج) برای  ازدواج  اختصاص نمی دهید.

مشاوره پیش از ازدواج

جهت مشاوره روانشناسی در کلیه زمینه ها کافیست با ما تماس حاصل فرمایید.

02122308339   —-02122305827

درخواست مشاوره روانشناسی حضوری

درخواست مشاوره روانشناسی تلفنی

مشاوره پیش از ازدواج به ندرت در لیست کارهای برنامه ریزی عروسی زوج  قرار می گیرد.  مطمئناً، صحبت در مورد موضوعات  چالش برانگیز مانند پول، روابط زناشویی و موضوع فرزند – سه چالش رایج پیش روی زوج ها – ممکن است به اندازه انتخاب اولین آهنگ رقص شما آسان یا سرگرم کننده نباشد.  اگرچه ممکن است مطرح کردن این موضوعات باعث ناراحتی موقت شود، اما این نوع مشاوره پیش از ازدواج ،ارزش وقت و انرژی را دارد و می تواند به ایجاد پایه ای قوی برای ازدواج شما کمک کند.

شما و همسر آینده تان ممکن است مشاوره پیش از ازدواج را به عنوان بخشی از استراتژی خود برای ازدواج خود بر پایه ای قوی در نظر بگیرید.  مشاوره حرفه ای کمی شبیه برنامه ریزی ماه عسل رویایی  با یک آژانس مسافرتی است.  این احتمال وجود دارد که بدون دخالت خارجی، ازدواج موفقی داشته باشید.  با این حال، زمانی که با یک متخصص مشورت می کنید، می توانید احتمال موفقیت را افزایش دهید.  امروز اولین قدم را بردارید.

 سوال متداول در مورد مشاوره پیش از ازدواج :

🔹 در مشاوره پیش از ازدواج چه سوالاتی مطرح می شود؟

🔹 آیا مشاوره پیش از ازدواج ایده خوبی است؟

🔹 آیا می توان بدون مشاوره پیش از ازدواج، ازدواج کرد؟

🔹 سوالات خوب پیش از ازدواج چیست؟

🔹 پیش از ازدواج چه بپرسم؟

بیشتر بدانید: تشخیص مناسبترین زمان برای مشاوره ازدواج، آمادگی برای ازدواج با مشاوره و تست های تخصصی روانشناسی و شخصیت شناسی

🔸مشاوره پیش از ازدواج چیست؟

مشاوره پیش از ازدواج نوعی مشاوره است که به زوج ها کمک می کند قدم بعدی را در رابطه خود بردارند، مسائل مربوط به رابطه خود را قبل از اینکه متعهد به ازدواج شوند حل کنند یا اهدافی را برای رابطه تعیین کنند.  این نوع مشاوره اغلب توسط درمانگران ازدواج و خانواده که دارای مجوز به عنوان مشاور پیش از ازدواج هستند ارائه می شود.  بسیاری از زوج ها به عنوان یک اقدام پیشگیرانه به دنبال مشاوره پیش از ازدواج هستند که شبیه مراجعه به پزشک مراقبت های اولیه برای معاینه سالانه است.  زوج‌ها به‌جای اینکه منتظر بمانند تا مشکلی پیش بیاید، به مشاوره پیش از ازدواج مراجعه می کنند تا از هر مشکلی که در زیر سطح رابطه، ظاهر می‌شود آگاه شوند و مهارت حل مشکل را بیاموزند.  به مشاوره پیش از ازدواج به عنوان منبعی برای کمک به زوج‌ها در جلوگیری از مشکلات  در آینده فکر کنید.

ازدواج ،  نقطه عطف زندگی  بسیاری از افراد است. زمانی که زن و مرد برای ازدواج توافق می کنند، احتمالا  زندگی زیبای پیش روی خود و همسرشان تصور کرده اند.  مشاوران پیش از ازدواج می توانند مراجعان  خود را ترغیب کنند تا سؤالات و سناریوهایی را که ممکن است هرگز در مورد آنها صحبت نکرده اند را در نظر بگیرند و به زوج ها فضای امنی برای تمرین مهارت های حل مسئله و مقابله سالم بدهند.

مشاوره پیش از ازدواج

جهت مشاوره روانشناسی در کلیه زمینه ها کافیست با ما تماس حاصل فرمایید.

02122308339   —-02122305827

درخواست مشاوره روانشناسی حضوری

درخواست مشاوره روانشناسی تلفنی

🔸چه کسانی باید به دنبال مشاوره پیش از ازدواج باشند؟

دلایل بی شماری وجود دارد که  یک زوج ممکن است بخواهند به دنبال مشاوره پیش از ازدواج باشند.  این راهی برای رسیدگی به یک مشکل خاص است، به عنوان مثال ممکن است شما و شریک زندگیتان  در مورد الگوهای خرج کردن یا مدیریت پول، با هم درگیر شوید و در نهایت به نتیجه برسید. اما زمانی نیاز پیدا می کنید که در مورد موضوعات حساس با یک شخص ثالث بی طرف صحبت کنید،  تا در مورد هر گونه ترس و عدم اطمینان در مورد آینده مشترک خود صحبت کنید و ارتباط بین خود و شریک زندگیتان را بهبود بخشید.  از حل تعارض گرفته تا تعیین انتظارات واقع بینانه برای زندگی زناشویی، یک مشاور پیش از ازدواج به زوج ها کمک می کند تا یک رابطه سالم را ایجاد و حفظ کنند.

مشاوره قبل از ازدواج همچنین یک راه عالی برای آشنایی زوجین با روند درمانی است و باعث می شود در صورت بروز مشکلات  در آینده ،از طریق مشاوره ازدواج به دنبال حمایت و حل مسئله باشند.   برخی از زوج ها می توانند از مشاوره برای کشف و صحبت آشکار در مورد ایده ازدواج استفاده کنند.  مشاوره پیش از ازدواج به زوج ها کمک می کند تا امیدها، ترس ها و انتظارات خود را در رابطه با یک ازدواج سالم درک کنند و به آنها این امکان را می دهد که در مورد آینده رابطه خود و اینکه آیا ازدواج قدم درستی است یا نه ، تصمیم آگاهانه بگیرند.

جهت مشاوره روانشناسی در کلیه زمینه ها کافیست با ما تماس حاصل فرمایید.

02122308339   —-02122305827

درخواست مشاوره روانشناسی حضوری

درخواست مشاوره روانشناسی تلفنی

🔸چه موضوعاتی در مشاوره پیش از ازدواج مطرح می شود؟

شما می تواند در مورد هر موضوعی  در ازدواج ، اعم از مثبت یا منفی که پیش رویتان  قرار می گیرد  با یک مشاور پیش از ازدواج ملاقات کنید. با در نظر گرفتن این موضوع، اینها برخی از متداول ترین موضوعات و دلایلی است که زوج ها برای آنها به دنبال مشاوره پیش از ازدواج هستند:

🔹 باورها و ارزش ها

🔹 روابط خانوادگی

🔹 تصمیم گیری

🔹 مقابله با خشم

🔹 گذراندن زمان با یکدیگر

🔹 ایجاد راه حل های مثبت ازدواج

🔹 بررسی تصمیمات بزرگ زندگی مانند خرید خانه و تشکیل خانواده

🔹پرهیز از رنجش های سمی

🔹 از بین بردن ترس از ازدواج یا رسیدگی به اضطراب ازدواج

🔹 رسیدگی به هر گونه نگرانی که ممکن است در مورد رابطه یا آینده مشترک وجود داشته باشد.

همچنین، مسائل زیادی در رابطه با پول، فرزندان و رابطه زناشویی وجود دارد که برای زوج‌ها مهم است که در مورد آنها با هم صحبت کنند.  در زیر به چند سوال در مورد این موضوعات می پردازیم.

🔹پول

▪️چقدر پس انداز دارید؟

▪️ بودجه ماهانه تان چقدر است؟

▪️ آیا اندوخته ای برای روز مبادا دارید؟

▪️ آیا می خواهید امور مالی خود را جدا، مشترک یا ترکیبی از هر دو نگه دارید؟

🔹 فرزندان

▪️ آیا شما علاقه مند به داشتن فرزند هستید؟

▪️چند فرزند می خواهید؟

▪️ چه زمانی می خواهید تلاش برای بارداری را شروع کنید؟

▪️ اگر در باردار شدن مشکل داشته باشید چه اتفاقی می‌افتد ؟ آیا آمادگی پذیرش فرزندخوانده را دارید؟

🔹 ارتباط جنسی

▪️ آیا از زندگی جنسی خود راضی هستید؟

▪️ اگر یکی از طرفین دوست داشته باشد بیشتر از دیگری رابطه جنسی داشته باشد چه؟

▪️ چگونه موضوع رابطه جنسی و میل را با یکدیگر مطرح خواهید کرد؟

🔸در طول مشاوره قبل از ازدواج چه اتفاقی می افتد؟

تمرکز اولیه یک درمانگر دارای مجوز برای مشاوره پیش از ازدواج، کمک به زوجین است که در مورد موضوعات خاصی با هم صحبت کنند و درک بهتری از خود، یکدیگر و شراکتشان داشته باشند.  بنابراین، یکی از اولین تمرین‌های مشاوره پیش از ازدواج معمولاً برای هر یک از شریک‌ها این است که به یک پرسشنامه کتبی یا مجموعه‌ای از سؤالات درباره احساس خود در مورد یکدیگر و رابطه خود پاسخ دهند.  پاسخ‌های شما می‌تواند به مشخص کردن نقاط قوت، کشف مشکلات بالقوه و شناسایی ویژگی‌های شخصیتی کمک کند که برای تسهیل گفت‌وگوی سازنده برای مشاور شما مفید است.  سپس، پاسخ های خود را با مشاور خود تفسیر می کنید و در مورد هر گونه اشتراک یا تفاوت در پاسخ های خود بحث می کنید.  این تمرین برای تعیین اهداف مناسب بر اساس چالش هایی که می خواهید با همسر آینده خود بر آنها غلبه کنید، کمک می کند.

نکته: مشاوره پیش از ازدواج می تواند احساسات شدید و ناراحت کننده زیادی را برانگیزد ، حتی ممکن است گریه کنید یا به شدت خشمگین شوید.  بیان آزادانه احساسات در مشاوره پیش از ازدواج کاملا طبیعی است و اشکالی ندارد.  داشتن یک فضای امن برای به اشتراک گذاشتن برخی از احساساتی که آشکار نیستند و موجب آسیب رساندن به شما یا شریک زندگی تان می شوند بسیار ارزشمند است، بنابراین از این فضا برای نشان دادن احساساتی استفاده کنید که بیان آنها برای شما و شریک زندگی تان دشوار است.

مشاوره پیش از ازدواج می‌تواند به شما و شریک زندگیتان کمک کند تا مشکلاتی را که معمولاً زوج‌های متاهل با آن مواجه هستند، حل کنید.

بسیاری از مردم فکر می کنند که مشاوره پیش از ازدواج فقط برای افرادی است که در حال حاضر با  چالش ها ی جدی روبه‌رو هستند، اما شرکت در مشاوره می تواند به شما و همسر آینده تان کمک کند تا یاد بگیرید چگونه مسائل را شناسایی کنید، مکالمات دشواری داشته باشید و درگیری هایی را که به طور اجتناب ناپذیر در مقطعی از رابطه شما ایجاد می شود مدیریت کنید.  این مهارت ها و استراتژی های حل تعارض را برای زوج متاهل آینده فراهم می کند.

هدف از این استراتژی پیشگیرانه ،جلوگیری از رفتار منفی زوجین که اغلب ازدواج ها را تضعیف می کند است.  نمونه هایی از برخی موضوعاتی که در طول برنامه مشاوره پیش از ازدواج مورد بحث قرار می گیرند عبارتند از:

▪️ امور مالی فردی و مشترک

▪️ سبک های فرزندپروری

▪️ سبک های ارتباطی

▪️ استراتژی های حل تعارض

▪️ سبک های تصمیم گیری

▪️ نقش های جنسیتی در ازدواج

▪️ خانواده درمانی

▪️کلیدهای یک ازدواج سالم

آمارها نشان می دهد که اغلب زوج هایی که با هم  نامزد می شوند ، قصد طلاق ندارند.  حداقل 93 درصد از زوج های که تصمیم به ازدواج می گیرند  فکر می کنند که ازدواج سالم یکی از مهم ترین اهداف زندگی است.  با این حال، ما احتمالا حداقل چند نفر را می شناسیم که طلاق را پشت سر گذاشته اند.  اگرچه بسیاری از زوج ها رابطه خود را با بهترین نیت آغاز می کنند، حقیقت این است که گاهی اوقات زندگی با چالش های پیش بینی نشده ای روبه رو می شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که وقتی زوج‌ها در جلسات غیرعلنی با مشاور پیش از ازدواج شرکت می‌کنند، شانس آنها برای داشتن یک ازدواج موفق افزایش می‌ یا بد.  اساساً این مسئله می‌تواند به زوج‌ها کمک کند تا با تعیین انتظارات واقع‌بینانه و ایجاد مهارت‌های ارتباطی سالم، برای ازدواج آماده شوند.

حفظ فعالانه یک رابطه سالم یکی از بهترین کارهایی است که شما و همسرتان می توانید انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که ازدواج شما دوام می آورد و سلامت روان شما را حفظ می کند.

🔸 چه سبک های درمانی در مشاوره قبل از ازدواج استفاده می شود؟

بسته به پیشینه مذهبی، فرهنگی و اجتماعی شما، دلایل درخواست حمایت، شخصیت و شخصیت شریک زندگیتان، انواع مختلفی از درمان پیش از ازدواج وجود دارد که ممکن است از آنها بهره مند شوید.  انتخاب نوع مناسب آموزش و مشاوره پیش از ازدواج برای شما و طرف مقابلتان می تواند اثربخشی آن و مزایایی که از این تجربه به دست می آورید را تا حد زیادی افزایش دهد.

🔹 درمان حرفه ای فردی  : سنتی ترین روش است.  جلسات مشاوره انفرادی به شما می آموزد که چگونه با مسائل رایج مربوط به  چالش های تعهد بلند مدت مقابله کنید.  احتمالاً فرصتی خواهید داشت که سؤالات قبل از ازدواج خود را بپرسید و قبل از اینکه مشکلات بالقوه به وجود بیاید، روی آنها کار کنید.

🔹 تست ها یا پرسشنامه های سازگاری :این ارزیابی ها باید به عنوان منبعی برای کمک به تسهیل رشد فردی و توانایی ارائه حمایت مناسب از شریک زندگی خود در طول ازدواج استفاده شوند.

🔹 دوره ها و بحث های گروهی : این جلسات مشترک اغلب در مراکز اجتماعی با دیگر زوج هایی که به زودی ازدواج خواهند کرد، برگزار می شود.  شما و شریک زندگیتان ممکن است در مورد استراتژی های حل تعارض جدیدی که ممکن است بدون راهنمایی یک متخصص دارای مجوز در نظر نگرفته اید، بیاموزید.  دوره‌ها و بحث‌های گروهی بسیاری از اهداف مشاوره پیش از ازدواج را دارند، اما کمی کمتر شخصی هستند.

🔸مزایای مشاوره در دوران نامزدی

یکی از مزایای متعدد کار با درمانگران پیش از ازدواج و خانواده که زوج‌ها اغلب نادیده می‌گیرند این است که نه تنها توانایی آنها را در برقراری ارتباط بهبود می‌بخشد و تعارض را کاهش می‌دهد، بلکه می‌تواند زمینه را برای هر دو نفر فراهم کند تا بعداً در صورت برخورد به چالش‌های جدی به دنبال کمک حرفه‌ای باشند.

در یک مطالعه، محققان مشخص کردند که زوج‌هایی که قبل از ازدواج با درمانگران ازدواج و خانواده کار می‌کردند، اگر پس از پایان دوره ماه عسل مشکل داشتند، احتمال بیشتری داشت که با متخصصان سلامت روان یا درمانگر ازدواج و خانواده درخواست ملاقات کنند.  هم زوج ها و هم افراد در رابطه ممکن است از مزایای زیر از شرکت در مشاوره قبل از ازدواج بهره ببرند:

🔹 ایجاد اهداف و راه حل های متقابل برای ازدواج خود  با بحث از قبل درباره آنچه که هر دوی شما امیدوارید از ازدواج خود به دست آورید، می توانید چند راه حل را تعیین کنید که ترکیبی از خواسته های شما باشد.  این به شما اهداف مشترکی می دهد تا در جهت رسیدن به اهدافی که هر دوی شما به آن اعتقاد دارید کمک کنید.

🔹درک، انطباق  و بهبود سبک‌های ارتباطی  به شما کمک می‌کند تا بدانید چگونه با سبک‌های ارتباطی یکدیگر سازگار شوید تا مطمئن شوید که می‌توانید به‌جای نادیده گرفتن آنها یا بحث کردن درباره آنها، با موفقیت در مورد مشکلات احتمالی صحبت کنید.

🔹 پیش‌بینی تعارض‌ها قبل از اینکه به مشکلات بزرگ‌تری تبدیل شوند . درمان پیش از ازدواج می‌تواند به شما کمک کند هم‌اکنون این مسائل را حل کنید .

🔹 پرداختن به اضطراب ازدواج .در طول جلسات خود، می توانید با علل احتمالی اضطراب مقابله کنید و از طریق آنها کار کنید.  روبه رو شدن با مشکلات به شما و شریک زندگیتان کمک می کند تا مطمئن شوید که ازدواج قدم مثبت بعدی برای رابطه شماست.

جهت مشاوره روانشناسی در کلیه زمینه ها کافیست با ما تماس حاصل فرمایید.

02122308339   —-02122305827

درخواست مشاوره روانشناسی حضوری

درخواست مشاوره روانشناسی تلفنی

🔸 راهبردهای موفقیت در مشاوره پیش از ازدواج

اگر شما و همسرتان به این نتیجه رسیدید که کمک حرفه ای برای شما مناسب است، راه هایی وجود دارد که می توانید مطمئن شوید که از این تجربه بیشترین بهره را خواهید برد.  این شامل:

🔹 درک اینکه مشاوره پیش از ازدواج ممکن است چالش برانگیز باشد.  احتمالاً شما را وادار می‌کند که در مورد مسائلی که ترجیح می‌دهید به حال خود رها کنید، بحث کنید و با آنها روبه رو شوید.  با این حال، این گونه است که شما و شریک زندگی خود می توانید در رابطه خود رشد کنید!

🔹 کاهش وسوسه  کم اهمیت جلوه دادن افکار و عقاید برای اینکه به نظر برسد که شما و طرف مقابلتان کاملاً با هم سازگار هستند.  نکته این است که با مسائل رو در رو روبه رو شویم.

🔹 رها کردن ایده “برنده” و “بازنده”.  می‌توانید یاد بگیرید که این ایده را بپذیرید که هر دو در یک زمین بازی برابر هستید، یا عادت‌هایی را تمرین کنید که تعادل بیشتری ایجاد کند.

بسیاری از زوج ها می خواهند شادی ازدواج خود را با خانواده بزرگ خود و خانواده شریک زندگی خود به دیگران منتقل کنند.بررسی  سیستم های خانواده برای سلامت ازدواج ضروری هستند و در صورت امکان، ایجاد یک رابطه سالم با هر دوخانواده مهم است.  مشارکت خانواده برای بسیاری از افراد در اولویت است زیرا آنها برای ایجاد یک پایه محکم برای ازدواج خود تلاش می کنند.  در عین حال، ترسیم مرزهای سالم در مورد میزان مشارکت آنها بسیار تعیین کننده است.

اگر شما و نامزدتان تصمیم گرفته‌اید این سفر را آغاز کنید، منابع زیادی برای کمک به پیدا کردن یک مشاور حرفه‌ای برای نیازهای روابط صمیمی‌تان در دسترس است.

مهم نیست که چه نوع درمانی را انتخاب می کنید، فردی را پیدا کنید که شما و همسرتان هر دو به او اعتماد دارید.  اعتماد، کلید هر تجربه موفق مشاوره پیش از ازدواج است. در حالی که مشاوره پیش از ازدواج ممکن است جزء کمتر جذاب برنامه ریزی عروسی باشد، مسلما مهمترین بخش هر فرآیند برنامه ریزی عروسی سالم است.  به هر حال روز عروسی می آید و می رود، اما امید این است که ازدواج شما برای همیشه باقی بماند.  با حمایت مناسب، مشاوره قبل از ازدواج می تواند به شما کمک کند تا در مورد سفر خود به سوی ازدواج آگاهانه تر باشید و در مورد فصل بعدی خود و شریک زندگی خود هیجان زده شوید.  به علاوه، حتی ممکن است کمی سرگرم شوید و چیز جدیدی در مورد شریک زندگی خود بیاموزید!

جهت مشاوره روانشناسی در کلیه زمینه ها کافیست با ما تماس حاصل فرمایید.

02122308339   —-02122305827

درخواست مشاوره روانشناسی حضوری

درخواست مشاوره روانشناسی تلفنی

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب را به دوستان خود به اشتراک بگذارید

خواننده گرامی

آیا می دانستید بسیاری از مشکلات شخصی و گروهی با کمک گرفتن از مشاوران منخصص به راحتی قابل حل می باشد.

دیر اقدام نکنید

به راحتی با کارشناسان ما در تماس باشید تا شما را برای انتخاب مشاور راهنمایی نمایند.
اینجا کلیک نمایید
لیست محتوا