سکس زن و مرد

دکتر لیلا صالحی
دکتر لیلا صالحی
مشاور و روان درمانگر کلینیک مهستا مدرس خودشناسی مدرس لایف کوچ برگزار کننده دوره های آموزشی 􀁊 مدرس دوره ,CBT, schema therapy

سکس زن و مرد

تمایلات جنسی: مردان و زنان چگونه با هم مقایسه می شوند؟

احتمالاً اغلب شما در مورد میل جنسی و سکس زن و مرد چیزهایی مانند این را شنیده‌اید: مردان با کوچک‌ترین تحریک‌کننده‌ای، تحریک می‌شوند و آماده هستند تا در هر زمان و هر مکان سکس داشته باشند، در حالی که زنان تمایل دارند کمتر سکس داشته باشند و باید از نظر روحی آماده باشند و شرایط ایجاد رابطه جنسی(سکس زن و مرد) نیز برای آنها بسیار مهم است. برای سال‌ها، این باور رایج بود: مردان میل جنسی بیشتری نسبت به زنان دارند.

تحقیقات بسیاری در راستای توجه به سکس زن و مرد انجام شده است و محققان به این نتیجه رسیده اند که : به دلیل سطح تستوسترون بالاتر، مردان بیشتر در مورد سکس فکر می کنند و فعالانه تر به دنبال آن هستند و راحت تر به سکس توجه می کنند .بسیاری از مردم فکر می کنند  تمایلات جنسی مردان مانند یک کلید روشن و خاموش است، در حالی که تمایلات جنسی زنان شبکه پیچیده ای از ارتباطات است. آیا این تفکر درست است؟  قطعا نه.

جهت مشاوره با بهترین مشاوره در زمینه روابط زن و مرد(سکس زن و مرد)   با ما تماس بگیرید

  • 02122308339
  • 02122305827
  • ساعت تماس : 9:00 – 20:00

 این ایده که مردان انگیزه‌های جنسی بالاتری دارند، نه تنها یک تصور ساده‌ انگارانه است، بلکه واقعاً درست نیست.  هنجارهای اجتماعی ما و روش‌هایی که تربیت شده‌ایم تا به سکس متمایل شویم یا آن را سرکوب کنیم، تأثیر زیادی بر نحوه تجربه ما از سکس و نحوه گزارش آن در مطالعات دارد.  به افرادی که در جامعه ما به عنوان مرد بزرگ شده اند، معمولاً اجازه بیشتری داده می شود تا آشکارا در مورد سکس صحبت کنند، در حالی که به زنان جوان اغلب گفته می شود که تمایلات جنسی خود را ابراز نکنند.

علاقه جنسی(سکس زن و مرد) ما تحت تأثیر عوامل زیادی است، از جمله زیست‌شناسی، سن، استفاده از داروها ، فرهنگ ، ارزش های خانوادگی ، تربیت .  همچنین نگرش های جنسی به طور قابل توجهی تحت تأثیر نگرش های اجتماعی و مذهبی است.  اگر به شما گفته شود که ابراز تمایل به سکس بد است، به مرور زمان این احساس شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد که آیا باید این کار را انجام دهید یا نه؟

 این پیام‌ها  بر تحقیقاتی که به ما می‌گفتند مردان بیشتر از زنان تمایل به سکس دارند، تأثیر گذاشته است.

 در مطالعه‌ای در سال 2007، هدف محققان این بود که بفهمند هنجارهای اجتماعی چقدر بر نحوه گزارش رفتارهای جنسی مردان و زنان از جمله خودارضایی، تعداد شرکای جنسی و تماشای پورنوگرافی تأثیر می‌گذارد.  از افرادی که مطالعه کردند – همه دانشجویان یک دانشگاه – مجموعه سوالات یکسانی پرسیده شد اما به سه گروه تقسیم شدند.

 به یک گروه گفته شد که دستیاران پژوهشی (همسالان دانشگاهی آنها) پاسخ های آنها را خواهند دید.

 گروه دوم به یک دستگاه دروغ یاب متصل شدند .

 گروه سوم در طول بررسی خود به دروغ سنج متصل نبودند و همچنین به آنها گفته نشد که پاسخ آنها دیده خواهد شد.

 تقریباً در تمام سؤالات، مردان و زنان تمایل داشتند سطوح مختلفی از فعالیت جنسی را گزارش کنند، زمانی که فکر می کردند همسالان پاسخ آنها را خواهند دید.  تفاوت های جنسی در گروه دروغ سنج بسیار کمتر بود.

به عنوان مثال، زمانی که آنها معتقد بودند همسالان پاسخ آنها را خواهند دید، مردان گزارش دادند که بسیار بیشتر از زنان سکس می کنند.  اما این تفاوت ها عملاً در گروه دروغ سنج ناپدید شدند و در گروهی که باور داشتند که همسالانشان پاسخ های آنها را خواهند دید، مردان گزارش کردند که حدود 3.7 شریک جنسی دارند، در حالی که زنان حدود 1.6 را گزارش کردند.  در گروه دروغ سنج، مردان حدود 4.4 شریک جنسی و زنان حدود 4.0 گزارش دادند.

جهت مشاوره با بهترین مشاوره در زمینه روابط زن و مرد   با ما تماس بگیرید

  • 02122308339
  • 02122305827
  • ساعت تماس : 9:00 – 20:00

🔸مردان همیشه سکس نمی خواهند

 علی رغم کلیشه ها، بخش قابل توجهی از مردان  (از هر 6 نفر 1 نفر ) به طور مرتب سطح میل جنسی پایینی دارند، به این معنی که میل جنسی آنها به اندازه ای پایین است که فرد آن را به عنوان یک مشکل ببیند.  یک بررسی در سال 2010 از مطالعات متعدد نشان داد که تقریباً 14٪ تا 19٪ از مردان میل جنسی مشکل ساز کم یا کاهش یافته  دارند.

 توجه داشته باشید که مردها ربات‌های کنترلی نیستند که بخواهند با زدن یک دکمه سکس داشته باشند. ما اغلب به مردان اجازه نمی‌دهیم در مورد چیزهایی که منجر به کاهش میل جنسی می‌شوند، مانند پویایی روابط، استرس، خستگی در محل کار، والدین  ، دغدغه های روزمره و…  صحبت کنند.

🔸آیا تجربه سکس در مردان و زنان متفاوت است؟

🔹جنسیت چیست؟

 جنسیت اصطلاح گسترده‌ای است که به نحوه درک بدن، تمایلات و روابطمان اشاره می‌کند. گرایش جنسی شما تنها یک جنبه از تمایلات جنسی شماست.

 مؤلفه هایی که میل جنسی شما را تشکیل می دهند عبارتند از:

▪️ جنسیت در بدو تولد و جنسیتی که با آن اجتماعی شده اید

▪️ هویت جنسی

▪️ جهت گیری های جنسی و عاشقانه

▪️ ارزش ها و باورهای مربوط به سکس و همچنین باورهایی که با آنها بزرگ شده اید

▪️ میل جنسی، علاقه به سکس و علائم فیزیولوژیکی و فیزیکی میل و برانگیختگی

▪️ تمایلات، فتیش ها و ترجیحات جنسی

▪️ رابطه با بدن، جنسیت و لذت

▪️ سابقه تروما

▪️ تجربیات جنسی گذشته

🔹نحوه برخورد زنان و مردان با موضوعات مربوط به سکس

در این بخش لازم به توضیح است که میزان تمایل جنسی با میزان ابراز و نمایش توانایی جنسی کاملا متفاوت است. اینکه مردان به دلیل آزادی بیشتر در مورد سکس بیشتر صحبت می کنند یا درباره تجربیات جنسی خود اغراق می کنند نشان دهنده توانایی بیشتر آنها در سکس نیست.

 در مقایسه با زنان ، مردان:

▪️ علاقه بیشتری به سکس نشان می دهد

▪️ پرخاشگری را به میزان بیشتری به سکس مرتبط می کند

▪️ در روابط جنسی خود تاکید کمتری بر تعهد دارند

 با این حال، (و این مهم است!) این بدان معنا نیست که مردان  ذاتاً و به طور طبیعی توانمند تر از زنان هستند.

مردان و زنان به‌ طور متفاوتی اجتماعی شده‌اند و با انتظارات فرهنگی متفاوتی در رابطه با جنسیت روبه‌رو هستند. مردان و زنان در تجربه جنسی با هم متفاوت هستند زیرا مکانیسم نحوه سکس و همچنین نحوه رسیدن به ارگاسم  در آنان متفاوت است.

لذت زنان موضوعی است که مدت‌ها از نظر فرهنگی و همچنین آموزش جنسی نادیده گرفته شده است.  نتیجه این است که لذت زنان در حین سکس از اولویت کمتری برخوردار بوده است که به “شکاف لذت” معروف است.

 اما زنان می توانند لذت را در حین سکس به طور کامل  تجربه کنند.

 سایر نکاتی که بر لذت بردن فرد در حین سکس تأثیر می‌گذارند، شامل عواملی مانند:

 ▪️سن

▪️ سلامتی

▪️ شخصیت

▪️ سابقه جنسی

▪️ سلامت روان

▪️ پویایی رابطه

▪️ استرس و حواس پرتی

ارگاسم معمولاً برای اکثرافراد مشابه است و مردان  و زنان  ممکن است از طرق مختلف به ارگاسم برسند.

🔹 توصیف‌ های رایج ارگاسم هم در مردان  و هم زنان  شامل:

▪️احساس رضایت

▪️ لذت بخش بودن

▪️ آرامش

▪️ صمیمیت عاطفی

▪️ خلسه

 ▪️ گرگرفتگی یا احساس ضربان

 به نظر می رسد که احساس لذت جنسی برای زنان و مردان کاملاً مشابه است.

🔹اختلال عملکرد جنسی

اختلال عملکرد جنسی می تواند درزن و مرد مشابه به نظر برسد. هم شباهت ها و هم تفاوت ها در مشکلات جنسی برای مردان و زنان  وجود دارد .شایع‌ترین مشکل جنسی – علاقه جنسی کم –  بین زنان و مردان یکسان است.

 با این حال، مردان بیشتر احتمال دارد موارد زیر را گزارش کنند:

▪️ ارگاسم زودرس

 ▪️مشکل نعوظ

▪️ مشکل ارگاسم

و زنان بیشتر احتمال دارد که مشکلات زیر را گزارش دهند:

▪️ مشکل ارگاسم

▪️ خشکی واژن

▪️ لذت جنسی کم

اعتقادات و تربیت  فرهنگی، دینی و معنوی، آموزه های فرهنگی و مذهبی در مورد تمایلات جنسی می تواند رفتار جنسی فرد را شکل دهد.

بسیاری از فرهنگ‌ها و مذاهب فقط در شرایط سخت اجازه رابطه جنسی را می‌دهند.  شنیدن این پیام‌های منفی و شرم‌آور می‌تواند بر تجربه جنسی یک فرد در دوران نوجوانی و در بزرگسالی  تأثیر بگذارد.

🔹 سابقه تروما

 هر نوع ضربه‌  روحی  و جسمی شدید به فرد یا  اطرافیان او  می‌تواند منجر به بی‌نظمی در سیستم عصبی شود (تداخل با فیزیولوژی جنسیت) و منجر به مشکلاتی در اعتماد و صمیمیت شود.

 نمونه هایی از تروما عبارتند از:

▪️مرگ و حادثه شدید برای عزیزان

▪️ بلایای طبیعی

▪️ تصادفات اتومبیل

▪️ جنگ

▪️ بی توجهی

▪️ سو استفاده کردن

▪️ ضربه جنسی

 ترومای جنسی محرک‌های مبتنی بر جنسیت بیشتری را به همراه دارد که می‌تواند در لحظه اتفاق بیفتد، که منجر به اجتناب، بازگشت به گذشته، وحشت یا بی‌حسی در مورد رابطه جنسی می‌شود.

سلامت روان

 رابطه یک فرد با تمایلات جنسی می تواند تحت تأثیر موارد زیر باشد:

▪️ افسردگی

▪️ اضطراب

▪️ اختلال دوقطبی

▪️ روان‌گسیختگی

▪️ اختلال وسواس فکری جبری (OCD)

▪️ روان پریشی

🔸بهبود سکس زن و مرد.

 به گفته متخصصان، شایع‌ترین دلیلی که زوج‌ها اشتیاق خود را نسبت به یکدیگر از دست می‌دهند و از صمیمیت جنسی خودداری می‌کنند،  فاصله‌ ای است که در طول زمان ایجاد می‌شود.  وقتی یکی از طرفین انتقادی و پرخاشگر می‌شود، دیگری اغلب حالت تدافعی و دوری می‌گیرد.

تحقیقات دکتر جان گاتمن بر روی هزاران زوج نشان داد که شریک‌هایی که در چند سال اول ازدواج در این الگو گیر می‌کنند، بیش از 80 درصد احتمال طلاق در چهار تا پنج سال اول را دارند.

صمیمیت عاطفی را تقویت کنید

 یک سکس خوب بر پایه صمیمیت عاطفی بنا شده است.  به عبارت دیگر، اگر می‌خواهید روابط فیزیکی خود را بهبود بخشید، ابتدا باید روی ارتباط عاطفی خود کار کنید.  روی برآورده کردن نیازهای شریک زندگی خود تمرکز کنید و نیازهای خود را به شیوه ای محبت آمیز و محترمانه بیان کنید.

 دکتر گاتمن در «علم اعتماد» توضیح می‌دهد که زوج‌هایی که می‌خواهند اشتیاق و عشق خود را دوباره برانگیزند، باید به سمت یکدیگر روی آورند.  تمرین هماهنگی عاطفی می‌تواند به شما کمک کند حتی زمانی که مخالف هستید در ارتباط بمانید.  این بدان معناست که به جای  رویکرد تدافعی، با نشان دادن همدلی به سمت یکدیگر برگردیم. هر دو شریک باید در مورد احساسات و نیازهای مثبت صحبت کنند.

شیمی جنسی را دوباره روشن کنید

 در مراحل اولیه ازدواج، بسیاری از زوج ها درگیرهیجان عاشق شدن هستند ومتأسفانه، این حالت سعادتمندانه برای همیشه دوام نمی آورد.  دانشمندان کشف کرده‌اند که اکسی توسین (هورمون پیوندی) که در مرحله اولیه شیفتگی ترشح می‌شود باعث می‌شود زوج‌ها احساس سرخوشی کنند و با لمس فیزیکی تحریک شوند.  این در واقع مانند یک دارو عمل می کند و به ما پاداش های فوری می دهد که ما را به معشوقمان متصل می کند.

 دست گرفتن، در آغوش گرفتن و لمس لطیف راه های خوبی برای تایید عشق شما به همسرتان هستند.  محبت جسمانی زمینه را برای سکس که بر لذت متمرکز است، فراهم می کند.

 حفظ جذابیت جنسی در طول زمان دشوار است.در اینجا 10 نکته برای بازگرداندن اشتیاق به سکس را مطرح می کنیم:

  1. الگوی شروع سکس خود را تغییر دهید

  از انتقاد از یکدیگر بپرهیزید و «سرزنش بازی» را متوقف کنید.  همه چیز را با هم مخلوط کنید تا به جنگ قدرت پایان دهید.  برای مثال، مردان ممکن است بخواهند بیشتر اوقات شروع به رابطه جنسی کنند و زنان سعی می‌کنند راه‌هایی بیابند تا به شریک خود بگویند «شما سکسی هستید»، در حالی که از انتقاد و تقاضا برای نزدیکی اجتناب می‌کنند.

  1. لمس کردن را فراموش نکنید

 گرفتن دست، در آغوش گرفتن و لمس کردن می تواند اکسی توسین ترشح کند که باعث ایجاد احساس آرامش می شود.  مطالعات نشان می‌دهد که در طول ارگاسم جنسی نیز اکسی توسین ترشح می‌شود.  علاوه بر این، محبت فیزیکی هورمون های استرس را کاهش می دهد – سطح روزانه هورمون استرس کورتیزول را کاهش می دهد.

  1. تنوع ایجاد کنید

 زمانی که انتظار پاداش برای مدتی قبل از دریافت آن ادامه داشته باشد، مغز ما لذت بیشتری را تجربه می کند.  بنابراین هنگام آماده شدن برای سکس وقت بگذارید، فانتزی ها را به اشتراک بگذارید، مکان را تغییر دهید و رابطه جنسی را عاشقانه تر کنید.

  1. صمیمیت جنسی را از روتین جدا کنید

 برای زمان صمیمیت برنامه ریزی کنید و از صحبت در مورد مشکلات رابطه و کارهای خانه در اتاق خواب خودداری کنید.  برانگیختگی جنسی زمانی که حواسمان پرت است و دچار استرس هستیم، کاهش می یابد.

  1. زمانی را برای گذراندن با شریک زندگی خود اختصاص دهید

 فعالیت های متنوعی را امتحان کنید که برای هر دوی شما لذت بخش است.  از معاشقه لذت ببرید و معاشقه را به عنوان راهی برای برانگیختن میل جنسی و صمیمیت تمرین کنید.  دکتر گاتمن می‌گوید: «هر کاری مثبت که در رابطه‌تان انجام می‌دهید، یک نوع آماده سازی است».

  1. بر لمس محبت آمیز تمرکز کنید

 به شریک زندگی خود پیشنهاد دهید که پشت یا شانه را مالش دهید.  مردم آماده شدن  را با رابطه جنسی مرتبط می دانند، اما لمس محبت آمیز راه قدرتمندی برای نشان دادن و برانگیختن دوباره اشتیاق است، حتی اگر فرد حساسی نباشید.

  1. تمرین کنید که در طول رابطه جنسی از نظر عاطفی حساس باشید

 درونی‌ترین آرزوها، خیال‌پردازی‌ها و خواسته‌های خود را با شریک زندگی‌تان در میان بگذارید.  اگر از صمیمیت عاطفی می ترسید، شرکت در درمان فردی یا زوجی را در نظر بگیرید.

  1. حس کنجکاوی در مورد صمیمیت جنسی را حفظ کنید

 راه های جدیدی را برای ایجاد لذت برای یکدیگر آزمایش کنید.  به رابطه جنسی به عنوان فرصتی برای شناخت بهتر شریک زندگی خود در طول زمان نگاه کنید.

  1. نوع رابطه جنسی خود را تغییر دهید

 رابطه جنسی ملایم، محبت آمیز، صمیمی و به شدت وابسته به عشق شهوانی داشته باشید.  با تغییر نیازهای جنسی، روال معمول را تغییر دهید و چیزهای جدیدی را امتحان کنید.

  1. رابطه جنسی را در اولویت قرار دهید

 قبل از اینکه تلویزیون یا کار، اشتیاق شما را خفه کند، حال و هوای صمیمیت را تنظیم کنید.  یک وعده غذایی سبک همراه با موسیقی  مورد علاقه شما می تواند زمینه را برای رابطه جنسی عالی فراهم کند.

 حتی اگر فردی حساس نیستید، افزایش محبت فیزیکی و هماهنگی عاطفی می تواند به شما کمک کند تا یک پیوند عمیق و معنادار را حفظ کنید.

 خبر خوب این است که اجازه دادن به شریک زندگی‌تان برای تأثیرگذاری بر شما می‌تواند جرقه‌ای را که زمانی از آن لذت می‌بردید دوباره روشن کنید. در واقع صمیمیت و سکس دلپذیر، نکاتی هستند که می‌تواند یک ازدواج را حفظ کند.

بیشتر بدانید: تشخیص مناسبترین زمان برای مشاوره ازدواج، آمادگی برای ازدواج با مشاوره و تست های تخصصی روانشناسی و شخصیت شناسی

جهت مشاوره با بهترین مشاوره در زمینه روابط زن و مرد   با ما تماس بگیرید

  • 02122308339
  • 02122305827
  • ساعت تماس : 9:00 – 20:00

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب را به دوستان خود به اشتراک بگذارید

خواننده گرامی

آیا می دانستید بسیاری از مشکلات شخصی و گروهی با کمک گرفتن از مشاوران منخصص به راحتی قابل حل می باشد.

دیر اقدام نکنید

به راحتی با کارشناسان ما در تماس باشید تا شما را برای انتخاب مشاور راهنمایی نمایند.
اینجا کلیک نمایید
لیست محتوا