خوراک در طب سنتی

مهری (مژده) مهدوی
مهری (مژده) مهدوی
کارشناسی مطالعات خانواده دانشگاه الزهرا کاردانی گریم تائتر و سینما از آکادمی هنر دانشجوی ارشد مشاوره خانواده دانشگاه رودهن

خوراک در طب سنتی چیست؟

کلمه خوراک اکثر ما را به یاد بلعیدن یا نوشیدن می اندازد؛ اما این تعریفی بسیار سطحی از خوراک می باشد!

از نگاه طب سنتی اگر غذای خود را مثل دارو نخوریم، باید دارو را مثل غذایمان بخوریم!

در نتیجه به این نکته پی می بریم که معنای واژه خوراک یا غذا بسیار عمیق تر از چیزی است که صرفاً گرسنگی و تشنگی ما را از بین ببرد.

در طب سنتی 7 نوع خوراک داریم که به اختصار آنها را بیان می کنیم:

  1. خوراک خوردنی
  2. خوراک بویایی
  3. خوراک شنیداری
  4. خوراک دیداری
  5. خوراک پنداری
  6. خوراک جذبی
  7. خوراک جنسی

خوراک خوردنی:

غذاها اهمیت خاصی در حفظ سلامتی انسان دارند. غذاها علاوه بر آنکه انرژی از دست رفته بدن را جبران می‌کنند، در سوخت و ساز، رشد، حرکت و ترمیم بافت‌ها تأثیر می‌گذارند و با توجه به اثرات خاص و مزاجی خود بر اعضای مختلف جسم و همچنین روح و روان انسان اثر گذاشته و کل موجودیت فرد را متأثر می‌کنند.

همه ی ما با اصطلاح قدیمی(حرام لقمه) آشنا هستیم؛ که نشان از مهم بودن تغذیه و اثر حلال یا حرامش بر روح و جسم ما است.

خوراک بویایی:

بو در فطرت انسان جایگاه ویژه ای دارد حتی نوزادان نسبت به بو واکنش های خاصی نشان می دهند، برای همین تمام انسان ها از بوهای بدی مثل عفونت و تعفن بیزارند زیرا این بوها سرد هستند و سودای بدن را بالا می برند.

در مقابل بوهایی مثل گلاب و مشک اگر به جا و به اندازه استفاده شوند؛ به نظر افراد خوش بو هستند چرا که عطرشان گرم کننده مغز و آرامش بخش قلب است.

بوهای گرم از افسردگی جلوگیری می کنند و باعث افزایش حافظه و تمرکز می شوند.

اگر در مقابل بوهایی که فطرتاً برای انسان مفید هستند مثل گلاب یا گل؛ دچار سردرد یا آلرژی می شوید یعنی بدن شما، هشدار می دهد که عملکرد بخشی از بدن شما با مشکل مواجه است!

خوراک شنیداری:

وقتی کلام یا متن ترانه های بد و تلخ را می شنویم درست مثل این است که غذای ناجور و بد خورده باشیم. شنیدن و بیان کردن کلمات مثبت و امید بخش یا ابراز احساس خوب مثل گفتن جمله ی (دوستت دارم) حتی روی مولوکول های اشیاء بی جان اثر گذار است.

در این مورد (پژوهش های پرفسور ماسارو ایموتو در مورد اثر کلمات بر روی مولوکول های آب) را سرچ کنید.

 اخبار و کلمات مثبت باعث شادی در قلب، تقویت سیستم ایمنی، افزایش حافظه، دوست داشتن خود و دیگران و همچنین عزت نفس بیشتر، در افراد می شود.

قطعا الگوی کلامی و غیر کلامی استفاده شده در اطراف ما روی ما تاثیر گذار است؛ در اصطلاح (کمال هم نشین در من اثر کرد) به این موضوع اشاره شده؛ پس باید هم مراقب انتخاب هم نشین باشیم و همچنین هم نشین خوبی برای دیگران باشیم، چرا که ما قابلیت تغییر هیچ آدمی جز خودمان را نداریم.

خوراک دیداری:

توجه شدید طراحان داخلی امروز به رنگ و آثار متفاوتش بر بدن و روح انسان از دیرباز در فرهنگ ها و تمدن های مختلف وجود داشته.

نمونه ای بارز از این مثال توجه به تغییرات خلقی فردی است وقتی از یک شهر بزرگ پر از دود و شلوغی به دل طبیعتی با آسمان آبی و زمین سبز می رود؛ صبر این فرد بیشتر، ضربان قلبش آرامتر، سیستم دفاعی قوی تر و … می شود.

استفاده از مصالحی مثل چوب و آجر و سفال که بیشتر در خانه های قدیمی استفاده می شد، حس خوبی سرشار از آرامش به انسان می دهد چون همگی طبع گرمی دارند.

 اما سنگ و سرامیک و گچ استفاده شده در خانه های مدرن همگی طبع سرد دارند و ریشه اکثر بیماری ها در سردی است چنان چه وضع رو به افول سلامت از نسلی به نسل دیگر کاملاً مشهود است.

خوراک پنداری:

اگر بخواهیم رفتار فردی را اصلاح کنیم  باید گفتار آن فرد را اصلاح کنیم، گفتار شامل کلمات و جملاتی است که آن فرد به صورت بلند ادا می کند و یا در ذهن خود تکرار می کند و ممکن است که هرگز به زبان نیاورد.

اگر بخواهیم گفتار کسی اصلاح شود باید نوع تفکر او تغییر کند دقیقا مثل سم زدایی جسم، ذهن هم با تغییر تفکر و دید مثبت سم زدایی می شود.

به قول بزرگی: دنیای تو بین دو گوش تو است، اتفاق ها یکی هستند بستگی دارد چطور به آنها فکر کنی.

خوراک جذبی:

پوست بدن پنج میلیون منفذ دارد که باعث جذب داروهای مالیدنی می شود برای همین یکی از راه های تغذیه برای درمان سردی یا گرمی اعضا مالیدن روغن با طبع مناسب برای درمان است.

خوراک جنسی

امروزه درصد بالایی از طلاق ها به خاطر مسائل جنسی است که در روان شناسی به آن (علت خاموش) می گویند، علتی که شاید حرفی راجع به آن زده نشود اما مسائل بسیار زیادی را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

امور جنسی اگر به درستی انجام شود؛ یک ابزار تسکین قدرتمند برای روح و جسم ماست.

به دلیل حائز اهمیت بودن این مسئله در مقالات بعد به صورت اختصاصی به آن می پردازیم.

به امید ایرانی سالم و جهانی سالم که تک تک ما سازنده ی آن هستیم

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب را به دوستان خود به اشتراک بگذارید

خواننده گرامی

آیا می دانستید بسیاری از مشکلات شخصی و گروهی با کمک گرفتن از مشاوران منخصص به راحتی قابل حل می باشد.

دیر اقدام نکنید

به راحتی با کارشناسان ما در تماس باشید تا شما را برای انتخاب مشاور راهنمایی نمایند.
اینجا کلیک نمایید
لیست محتوا