تفاوت های مشاور و روان درمانگر

admin
admin

در بیشتر مواقع اصطلاحات “مشاور” و “روان درمانگر”  به جای یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند . اما در واقع  این دو اصطلاح تفاوت های مهمی با هم دارند. به طور کلی می توان گفت :

مشاوره برای موضوعات و مشکلات  خاص و ناگهانی  مانند اعتیاد ، شوک های ناگهانی ، غم از دست دادن ها ، تصمیم گیری ها  و …  توصیه می شود . و طی جلسات  چند هفته  تا چند ماه انجام می شود. در مقابل ، روان درمانی به موضوعات گذشته که ممکن است .

در مشکلات امروزی نقش داشته باشد ، می پردازد . که اغلب طی یک دوره از سال به طور مداوم یا متناوب انجام می شود . بنابر این دانستن برخی تفاوت های بیشتر بین مشاوره و روان درمان گر ممکن است . در انتخاب نوع درمان موثرتر و صرف وقت کمتر مفید باشد .

تفاوت های مشاور و روان درمانگر

روان درمانی

به طور کلی روان درمانی نیاز به مهارت بیشتری نسبت به مشاوره ساده دارد. این عمل توسط متخصصان آموزش دیده برای انجام روان درمانی مانند روانپزشک یا روان شناس انجام می شود .

روان‌درمانی ، روشی است  .که توسط درمانگری آموزش دیده به شکل حرفه‌ای ، در رابطه با مشکلات و اختلالات روانی انجام می گیرد . که معمولا ریشه ای در گذشته افراد دارد . اختلالاتی مانند افسردگی، وسواس، اضطراب‌های قطعی مثل اضطراب امتحان، انواع ترس و فوبیا، احساس غم و اندوه شدید ، عدم کنترل خشم و …. از جمله مشکلاتی است . که نیاز به روان درمانی دارد .

مشاوره

مشاوره، یک جریان یادگیری است . که از طریق رابطه بین دو نفر شکل  می‌گیرد. در این رابطه، مشاور با داشتن مهارت‌ها و صلاحیت‌های علمی و حرفه‌ای، می‌کوشد . تا با روش‌های منطبق بر نیازمندی‌های مراجع، او را یاری کند . تا خود را بیشتر بشناسد. در واقع هدف مشاور عرضه یا پیشنهاد کمک به مراجع در خصوص یک مشکل خاص مانند پرورش صحیح فرزندان ، مشاوره در آستانه ازدواج ، خود شناسی ، تصمیم گیری ها ،  شوک های ناگهانی ، اعتیاد  و …. است .

تفاوت های مشاور و روان درمانگر

  • – هدف اصلی مشاوره، پیش گیری است . مشاوره در واقع رابطه ای بین دو نفر است . که برای حل یک مشکل با یکدیگر همکاری می کنند . مشاوره  در درجه اول بر رفتار فرد متمرکز است . مشاوره  در بیشتر مواقع  یک مساله  یا وضعیت مشکل دار خاص را هدف قرار می دهد . و برای مقابله با آن به عنوان راهنما  پیشنهادات و توصیه هایی برای مدیریت بهتر زندگی  به مراجع ارائه می دهد.

این در حالی است . که  هدف روان درمانی،  شناخت ریشه ای مشکل  و علت اصلی مسائل ،  معالجه و درمان  آن است. در واقع  روان درمان گر  با تمرکز بر مشکلات مزمن یا مکرر و استفاده از آزمون هایی مانند شخصیت و هوش ، گفتار درمانی ، رفتار درمان شناختی و ….  و   تمرکز عمیق بر افکار و احساسات درونی  ، بهره گیری از تجربیات گذشته ، به درمان و معالجه  فرد برای تغییر پایدار و ایجاد رشد شخصی کمک می کند .

  • – مشاوره کوتاه مدت است . و به تعداد جلسات کمتری (به مدت چند هفته و حداکثر ۶ ماه) نیاز دارد.

از طرف دیگر روان درمانی عموما ” درمانی طولانی مدت است  .که بیشتر بر بدست آوردن بینش درمورد مشکلات مزمن جسمی و عاطفی تحت تاثیر گذشته اقرد تمرکز دارد . و به جلسات مداوم یا متناوب در طی سال های متمادی نیاز دارد .

  • – مشاور به خلاقیت ، یادگیری و بهره گیری مناسب  از منابع موجود به  افراد کمک می کند . در حالی که روان درمانی به درمان اختلالات روانی بر اساس آزمون ها و تجربیات گذشته  می پردازد .

در آخر

هنگام مراجعه به مراکز مشاوره  شناخت تفاوت های مشاوره و روان درمانگر می تواند ؛  بسیار مفید باشد . و در انتخاب درمانگر کمک زیادی به شما می کند .

به طوری که با شناخت تفاوت های مشاوره و روان درمان گر  اگر به عنوان مثال شما با مشکل کوتاه مدتی مانند : یادگیری مهارت ها برای مدیریت بهتر زندگی ،، قرار گرفتن در آستانه ازدواج یا موقعیت های ناگهانی ، تصمیم گیری های سخت ، تربیت صحیح فرزندان  و …. مواجه شدید .

نیاز به همکاری فردی متخصص در این زمینه برای انتخاب بهترین راه حل هستید . مشاوره گزینه مناسبی  برای شما خواهد بود .و یا برعکس در خصوص مشکلات نگران کننده و مزمن که سلامت روان را تحت تاثیر قرار داده و بر زندگی شما تاثیر گذاشته ؛ یک روان درمان گر می تواند ؛  در  بهبود کیفیت زندگی  بسیار موثر و مفید باشد .

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب را به دوستان خود به اشتراک بگذارید

خواننده گرامی

آیا می دانستید بسیاری از مشکلات شخصی و گروهی با کمک گرفتن از مشاوران منخصص به راحتی قابل حل می باشد.

دیر اقدام نکنید

به راحتی با کارشناسان ما در تماس باشید تا شما را برای انتخاب مشاور راهنمایی نمایند.
اینجا کلیک نمایید
لیست محتوا