بیماری آلزایمر چیست؟

بیماری آلزایمر

بیماری آلزایمر چیست؟

بیماری آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل است. آلزایمر یک بیماری پیشرونده است که با از دست دادن حافظه کوتاه‌مدت شروع می‌شود و کم‌کم منجر به از دست دادن توانایی مکالمه می‌گردد و سپس بر توانایی فرد در انجام کارهای روزانه تأثیر می‌گذارد. بیماری آلزایمر ابتدا بخش‌هایی از مغز را که فکر، حافظه و زبان را کنترل می‌کنند درگیر می‌کند.

چه کسانی مبتلا به آلزایمر هستند؟

افراد جوان ممکن است به بیماری آلزایمر مبتلا شوند، اما این بیماری در بین جوانان رایج نیست. علائم بیماری معمولأ پس از 60 سالگی ظاهر شود و با افزایش سن خطر ابتلا نیز افزایش می‌یابد. دانشمندان هنوز به طور کامل علت بیماری آلزایمر را شناسایی نکرده‌اند. به احتمال زیاد یک علت خاص برای بیماری وجود ندارد بلکه چندین عامل وجود دارد که  بر هر فرد به صورت متفاوتی تأثیر می‌گذارد. سن بیشترین عامل خطر، برای بیماری آلزایمرشناخته شده است.

سابقه خانوادگی: با اینکه محققان معتقدند که ژنتیک ممکن است در ایجاد بیماری آلزایمر نقش داشته باشد ولی یک شیوه زندگی سالم ممکن است خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد. محققان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا آموزش، رژیم غذایی و محیط در ایجاد بیماری آلزایمر نقش دارند؟

علائم هشداردهنده بیماری آلزایمر چیست؟

بیماری آلزایمر روال عادی پیری نیست. مشکلات حافظه معمولاً یکی از اولین علائم هشداردهنده بیماری آلزایمر است. مشکلات حافظه مانند گم شدن در یک مکان آشنا، تکرار سؤالات، مشکل در رسیدگی به پول و پرداخت قبوض، زندگی روزمره را مختل می‌کند. عوارض دیگر بیماری آلزایمر، مشکل در انجام کارهای خانه، محل کار یا اوقات فراغت، کاهش یا ضعف قضاوت، مشکل در جابه‌جا کردن وسایل و ناتوانی در بازگرداندن و یافتن آنها، تغییر در خلق و خو، شخصیت یا رفتار است.

در صورت مشکوک بودن به بیماری آلزایمر چه باید کرد؟

معاینه و تشخیص توسط کلینیک‌های مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند به تعیین اینکه آیا علائمی که تجربه می‌کنید مربوط به بیماری آلزایمر است یا شرایطی مانند کمبود ویتامین یا عوارض جانبی داروها باعث ایجاد علائمی همانند آلزایمر در فرد مراجعه کننده ایجاد کرده‌است. تشخیص زودهنگام و دقیق فرصت هایی را برای شما و خانواده شما فراهم می‌کند تا برنامه ریزی مالی، کاری، درمانی برای آینده انجام دهید و به مراقبت‌های مورد نیاز فکر کنید و پیش‌بینی‌های لازم را به عمل آورید.

بیماری آلزایمر
آلزایمر چیست؟

تست کوتاه برای بررسی وضعیت ذهنی (MMSE-SR  )

این تست توسط گروهی از محققان سوئدی با همکاری یک انجمن سوئدی که در زمینه بیماریهای شناختی فعالیت دارد ساخته شده است. تست زوال عقل MMSE-SR هم اکنون در بیمارستان‌های سوئد اجرا می‌گردد. پزشکان متخصص از نتایج این آزمون در جهت پیشگیری و درمان افراد استفاده می‌کنند.

MMSE-SR  یک تست پایه‌ای و مغزی است که همراه با آزمایش‌های دیگر، اطلاعات ارزشمندی در اختیار متخصصان قرار می‌دهد. این تست دارای 20 سؤال است که به صورت حضوری در مرکز مشاوره مهستا اجرا می‌گردد.

بیماری آلزایمر چگونه کنترل می‌شود؟

مدیریت پزشکی می‌تواند کیفیت زندگی افراد مبتلا به آلزایمر و مراقبین آنها را بهبود ببخشد. در حال حاضر هیچ درمان شناخته شده ای برای بیماری آلزایمر وجود ندارد. ولی کنترل بیماری شامل چندین حوزه است:

• 1- به افراد در حفظ سلامت مغز کمک می‌کنند.

2- علائم رفتاری بیمار را مشاهده و کنترل می‌کنند.

3- علائم بیماری را کاهش یا به تأخیر می‌اندازند.

4- از خانواده و دوستان حمایت می‌کنند.

حمایت و مراقبت از خانواده و دوستان

در حال حاضر، بسیاری از افراد مبتلا به بیماری آلزایمر در خانه توسط اعضای خانواده تحت مراقبت هستند. مراقبت می‌تواند جنبه های مثبتی برای مراقب و همچنین شخص مورد مراقبت داشته باشد. ممکن است رضایت شخصی را برای مراقب به ارمغان آورد و منجر به توسعه مهارت‌های جدید و بهبود روابط خانوادگی شود.

اگرچه اکثر مردم با میل و رغبت به عزیزان و دوستان خود رسیدگی می‌کنند، اما مراقبت از فرد مبتلا به بیماری آلزایمر در خانه کار دشواری است و گاهی اوقات طاقت فرسا است. هر روز که فرد مراقب، با اشکال متغیر بیماری و رفتارهای جدید بیمار کنار می‌آید، چالش‌های جدیدی برای او ایجاد می‌شود. با بدتر شدن بیماری، افرادی که مبتلا به بیماری آلزایمر هستند، اغلب به مراقبت های شدیدتری نیاز دارند.

منیژه داوری بینا: روانسنج مرکز مشاوره مهستا

شماره پروانه اشتغال 3357