الکل و روابط جنسی

سهیلا قدیمی
سهیلا قدیمی
مشاوره اعتیاد فردی-خانواده مشاوره خانواده –مشاوره قبل از ازدواج -

الکل یکی از شایعترین مواد مورد سوءمصرف در دنیاست . سوءمصرف وابستگی به الکل اغلب با عنوان الکلیسم نامیده می شود. الکل تضعیف کننده سیستم عصبی مرکزی است. الکل از تقطیر مواد تخمیر شده قندی بدست آمده یا بطور سنتتیک تهیه می شود. محلولی است فرار، بیرنگ، با بوی تند وطعم سوزان .

آثار مصرف

آثار مصرف الکل 90-30 دقیقه پس از مصرف ظاهر می شود. آثارمصرف خوراکی آن معمولا سوء تعبیر می شود، چون حالت نشئه اولیه افزایش تعداد ضربانات قلب واحساس گرما سبب می شود که تصور شود یک داروی محرک است .

آثار مصرف الکل به ترتیب زیر با افزایش غلظت خونی آن پدید می آید.

1- تغییرات رفتار یا روان :

پرحرفی، پرخاشگری، یا رفتارهای نامناسب جنسی، تغییرات خلقی، اختلا ل در قضاوت وبرداشته شدن مهارها، سرخوشی وتحریک، ناهماهنگی حرکتی وبسته به فرد مصرف کننده ،خواب، بهت.

2- مسمومیت الکل یا مستی:

اصطلاحی فاقد دقت برای هرگونه رفتار ناسازگارانه ناشی از مصرف الکل، تکلم سلیس، گل انداختن پوست، تحریک پذیری وستیزه جوئی واختلال توجه.

3- عملکرد شغلی مختل شده، اختلال در عملکرد اجتماعی.

عوارض مصرف طولانی الکل اختلال خواب، کبد چرب، سیروز کبدی، خونریزی های

شدید، افزایش فشار خون وافزایش خطر، سکته های قلبی ومغزی، توهمات شنیداری پایدار.

شاید بتوان الکل را یکی از مضرترین مواد برای سلامتی بدن دانست. هنگامی که عوارض روانی ورفتاری مصرف الکل را نیز به فهرست عوارض جسمی آن اضافه کنیم در می یابیم که چقدر ناگوار است که برخی افراد ناآگاه معتادان به مواد افیونی را تشویق می کنند که در دوران ترک یا پس از آن برای رفع علائم یا کاهش وسوسه ها از الکل استفاده کنند.

الکل و، روابط جنسی

تاثیر الکل بر روابط جنسی به عوامل متعددی بستگی دارد که برخی از آن ها عبارت اند از مقدار ومدت سوء مصرف، سابقه مصرفو پتانسیل فرد برای نوشیدن آن که سوء تاثیر الکل بر روی عملکرد جنسی به صورت حاد (کوتاه مدت) وهم مزمن (طولانی مدت) تجلی می یابد.

برخی از مردم اظهار می کنند که با مصرف الکل بیشتر شهوتی می شوند که این باور آن ها از کارکرد الکل، ونه از اثرات خود آن، ناشی می شود.

در اغلب زنان ومردان، نوشیدن الکل درکوتاه مدت باعث رفع بازداری های مغزی انسان می شود که در نتیجه احساس می کنند میل جنسی خود افزایش یافته است.

 علیرغم افزایش تمایل جنسی کاذب، توانایی عملکرد جنسی با افزایش مصرف الکل کاهش می یابد. در واقع با گذشت زمان هرچقدر فرد الکل بیشتری مصرف

نماید کم کم کارکردهای جنسی وی نیز کاهش وتخریب می یابند وممکن است دیگر مردان نتوانند به نعوظ ( آمادگی آلت تناسلی مردان برای  دخول ) برسند. وزنان قادر به تجربه ارگاسم نباشند.

نقطه تاثیر الکل بر روی رفتارهای جنسی، از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به پتانسیل فرد برای مصرف آن بستگی دارد، که ممکن است دو نوشیدنی، 10 نوشیدنی یا بیشتر باشد.

تاثیر منفی سوءمصرف الکل در مردان

مصرف طولانی مدت  وبیش از اندازه الکل می تواند عوارض منفی بلند مدتی

بر روابط جنسی داشته باشد، که این تاثیرات حتی زمانی که فرد الکل مصرف

نمی کند نیز باقی می مانند. سوء مصرف طولانی مدت الکل می تواند به اختلالات کبدی وآسیب به بیضه ها در مردان منجر شود. کبد وبیضه ها در کارکرد جنسی مرد بسیارمهم هستند. که این اندام ها هورمون مردانه تستسترون را تولید کرده وآن را بازیابی می کنند بنابراین آسیب به آن ها می تواند سبب کاهش ترشح سطح تستسترون در خون گردد ودر موارد حاد، این کاهش به زیر حد نرمال وطبیعی آن می رسد که پیامد این مسئله منجر به کاهش تمایلات جنسی ومشکلات نعوظی حادی می شود. از سوی دیگر، همه مردان وزنان هم هورمون های مردانه و زنانه را در بدن خود دارند بنابراین با کاهش سطح تستسترون، هورمون های زنانه در بدن این افراد افزایش می یابد که به بزرگ شدن اندازه سینه ها منجر می شود.

تاثیر منفی سوءمصرف الکل در زنان

معمولا زنانی که سوء مصرف الکل دارند، در دستیابی به نقطه اوج جنسی مشکل پیدا کرده ودچار عادات ماهانه نامنظم ومشکل در باردارشدن می شوند.

مشکلات جنسی ناشی از کنار گذاشتن الکل ومواد

اکثر مردان وزنان وقتی زنجیره سوءمصرف الکل ومواد را متوقف می کنند،

غالبا به مشکلات جنسی دچار می شوند که به نظر می رسد دلیل این امر به طور طبیعی کاملا روان شناختی باشد. وقتی فردی سوء مصرف را ترک می کند، نسبت به همه چیز آگاه تر وهوشیارتر می شود ودستیابی به چنین هشیاری در حال افزایشی، باعث افزایش نگرانی ها وحساسیت های فرد می شود که اورا پریشان تر ونگران تر می کند که همین مسئله منجر به توجه مضاعف وی بر عملکرد جنسی اش می شود، که به نوبه خود می تواند باعث کاهش تمایلات جنسی فرد شده وبه این ترتیب برای فرایند جنسی او مزاحمت ایجاد کند.

ممکن است فرد در گذشته با انگیزه التیام بر اختلالات جنسی دست به سوء مصرف مواد زده باشد ولی حالا به محض ترک مواد، به طور دردناکی درمی یابد که هنوز اختلال جنسی در او وجود دارد.

آن دسته از مشکلات جنسی که به دلیل پروسه ترک سوء مصرف مواد والکل،

ودوره باز یابی پس از آن رخ می دهند، معمولا موقتی هستند. داشتن یک همسر

پشتیبان وحمایت کننده به فرایند رفع این مشکلات بسیار کمک می کنند وکمک

گرفتن از درمانگراعتیاد می تواند به افراد درگذار این مرحله  یاری دهد.

تمرین:

ارزیابی تاثیر سوءمصرف مواد

احساس خود را درمورد اینکه آیا الکل یا مواد مخدر باعث بهبود زندگی جنسی شما یا بروز اختلال درآن شده اند را در یک برگه بنویسید.

پس از ترک اعتیاد یکی از علل عود وبازگشت مجدد به مصرف مواد نیز همین مسائل جنسی است، بنابراین لازم است که با درمانگر اعتیاد به همراه شریک جنسی خود دراین مورد صحبت کنید ومشاوره ها وآموزش های لازم را یاد بگیرید ودر جهت بهبود رابطه جنسی خود بکار گیرید. در غیر این صورت

بی توجهی به همین مساله موجب خواهد شد که یک ترک اعتیاد موفق دچار شکست شود.

در مرکز مشاوره مهستا در زمینه مشاوره اعتیاد فردی ومشاوره اعتیاد خانواده آماده ارائه خدمات مشاوره به شما عزیزان هستیم.

خوشحال می شویم  دیدگاه  ونظر خود را بنویسید.

منابع

جان پی، وینکزی. مولف .نظری،علی محمد. احمدیان ،علیرضا. 1394

بهبود ارتباط جنسی

سرگلزایی، محمد رضا، 1380.ترک اعتیاد موفق (انتشارات دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی مشهد؛43)

اسمیت، ادوارد ،ودیگران. پور افکاری ، نصرت الله .1386.زمینه روانشناسی هیلگارد.(انتسارات شهر آب)

en.m.wikipedia.org

www.healthline.com

 

 

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب را به دوستان خود به اشتراک بگذارید

خواننده گرامی

آیا می دانستید بسیاری از مشکلات شخصی و گروهی با کمک گرفتن از مشاوران منخصص به راحتی قابل حل می باشد.

دیر اقدام نکنید

به راحتی با کارشناسان ما در تماس باشید تا شما را برای انتخاب مشاور راهنمایی نمایند.
اینجا کلیک نمایید
لیست محتوا