هنگامی که ادراک و شناخت در طول نوباوگی بهبود میابند، زمینه را برای پیشرفت خارقالعاده انسان، یعنی زبان آماده میکنند. نوباوگان در نیمه دوم سال اول، در تشخیص دادن صداهای اصلی زبان خود و قطعه بندی جریان گفتار در واحدهای بیان، پیشرفت میکنند.
آنها همچنین درک کردن معنی برخی کلمات را آغاز میکنند. کودکان نوپا یک زمانی بین ۱/۵ تا ۲ سالگی، دو کلمه را ترکیب میکنند. کودکان در ۶ سالگی واژگانی مشتمل بر تقریباً ۱۰ هزار کلمه دارند، با جمله های طویل صحبت می کنند،و در گفتگو کردن ماهر هستند.
درجدول زیر بر رویدادهای مهم اولیه زبان مروری خواهیم کرد.
سن تقريبي | رويداد مهم |
---|---|
2 ماهگي | نوباوگان زمزمه میکنند و صداهای خوشایند از خود در می آورند. |
4 ماهگي به بعد | نوباوگان غان و غون میکنند به صداهای زمزمه خود حروف بیصدا اضافه کرده و هجاهایی را تکرار میکنند. در هفت ماهگی، غان و غون کردن تعدادی صداهای زبان گفتاری را شامل میشود. هنگامی که مراقبت کننده بازیهای نوبتی مانند دالی موشه میکند، نوباوگان با علاقه مشاهده میکنند. |
8 تا 12 ماهگي | نوباوگان برخی کلمات را درک می کنند. نوباوگان در توجه کردن مشترک با مراقبت کننده که اغلب هر چیزی را که آنها میبیند به صورت کلامی نام میبرند دقیق تر می شوند. نوباوگان به طور فعال در بازیهای نوبتي مشارکت میکنند و نقشهها را با مراقبت کننده جابجا میکنند نوباوگان برای تأثیر گذاشتن بر رفتار دیگران از حرکات پیش کلامی مانند نشان دادن و اشاره کردن استفاده میکنند. |
12 ماهگي | غان وغون کردن الگو های صدا و لهجه زبان جامعه کودک را شامل می شود. کودکان نوپا اولین کلمه قابل تشخیص خود را بیان میکنند. |
18 تا 24 ماهگي | واژگان از ۵۰ کلمه گفتاری به ۲۰۰ کلمه گسترش مییابد. کودکان نوپا دو کلمه را ترکیب میکنند. |
آماده شدن برای صحبت کردن
قبل از اینکه بچه ها اولین کلمه را بیان کنند، به سمت آگاهی از زبان بومی خود و صحبت کردن، پیشرفت قابل ملاحظه میکنند. آنها دقیقاً به واحدهای گفتاری معنی داد گوش میکنند و صداهای گفتار از خود در می آورند و ما بزرگسالان غیر از پاسخ دادن کمک چندانی نمیتوانیم بکنیم.
زمزمه کردن و غان وغون کردن
بچه ها در حدود دو ماهگی صداهای مصوت نما به نام زمزمه کردن از خود در می آورند به تدریج، حروف بی صدا اضافه میشوند و در حدود 4 ماهگي غان و غون کردن پدیدار میشود، به این صورت که نوباوگان ترکیبات بی صدا _صدا دار را در رشتههای طولانی نظیر “بابابابابابابابا” یا “نانانانانانانانا” تکرار میکنند.
بچهها در هر جای دنیا غان و غون کردن را تقریباً در زندگی یکسانی شروع میکنند و صداهای مشابه را از خود در می آورند.
خوش زبان شدن
بعد از تولد نوباوگان برای برخی از جنبههای رفتار محاوره ای آمادگی دارند. برای مثال، آنها از طریق تماس چشمی تعامل میکنند و با روی برگرداندن به آنها خاتمه میدهند. در حدود 4 ماهگی، نوباوگان توجه مشترک را نشان میدهند، به این صورت که به همان سمتی که بزرگسالان نگاه میکنند خیره میشوند و در حدود ۱۰ تا ۱۱ ماهگي این مهارت دقیق تر می شود.
حدود ۴ تا ۶ ماهگی، تعامل بین والدین و بچه، تبادل را شامل میشود که در بازیهایی مثل دالی موشه جلوهگر میشود. در آغاز، والدین این بازی را شروع میکنند و بچه فقط با تعجب نگاه میکند. در ۱۲ ماهگی، بچه ها به طور فعال مشارکت کرده و نقشه هایی را با والدین خود مبادله میکنند.
در پایان سال اول هنگامی که نوباوگان قادر به رفتار عمدی میشوند، برای تأثیر گذاشتن بر رفتار دیگران از حرکات ایما و اشاره پیش کلامی استفاده میکنند.
کمک کردن به رشد زبان اولیه
محیط اجتماعی غنی به آمادگی کودکان برای فراگیری زبان کمک می کند. خلاصه ای از نحوهای که مراقبت کنندگان میتوانند آگاهانه به رشد اولیه زبان کمک کنند در جدول زیر ارائه شده است.
راهبر | نتيجه |
---|---|
به زمزمه ها و غان و غون هو با صداها و کلمات گفتاری پاسخ دهید. | آزمایش کردن، صداهایی را ترغیب میکند که بعداً میتوانند با اولین کلمات ترکیب شوند. تجربه رعایت کردن نوبت در گفتگویی انسانی را فراهم میآورد. |
توجه مشترک برقرار کرده و درباره آنچه که کودک میبیند اظهار نظر کنید. | شروع زودتر زبان و رشد سریعتر واژگان را پیشبینی میکند. |
بازی های اجتماعی مانند دالی موشه انجام دهید. | کودک را با رعایت نوبت در گفتگو با آشنا می کند. |
کودکان نوپا را در بازی وانمود کردن مشترک درگیر کنید. | به تمام جنبههای گفتگوی محاورهای کمک میکند. |
کودکان نو پا را در گفتگو های مکرر درگیر کنید. | رشد زبان سريع تر و موفقيت تحصيلي در طول سالهاي دبستان را پيش بيني مي كند. |
براي كودكان نوپا كتاب بخوانيد، آنها را به گفتگو درباره عكس هاي آلبوم ترغيب كنيد. | كودكان را در معرض جنبه هاي گوناگون زبان، از جمله واژگان، دستور زبان، مهارت هاي ارتباطي، و اطلاعات مربوط به نمادهاي نوشتاري و ساختار داستان ها قرار مي دهد. |
منبع: روانشناسي رشد جلد اول تاليف: لورابرگ ترجمه: يحيي سيد محمدي