راهنمای تدوین سئوال و فرضیه
پژوهش علمی همواره با نوعی مسئله یا مشکل آغاز میشود و هدف آن پیدا کردن جواب مسائل با استفاده از روشهای علمی است. دشوار ترین گام در فرایند پژوهش، مشخص کردن مسئله مورد مطالعه است. دانشمند پس از تعقل در باره مسئله و پس از بررسی تجارب مقدماتی در باره جوابهای ممکن و سرانجام پس از مشاهده پدیدههای مربوط ممکن است برای مسئله یک جواب موقتی تدوین کند. این جواب موقتی که فرضیه نامیده میشود ممکن است یک حدس مبهم یا یک جواب بالقوه مستدل باشد. به عبارت دیگر فرضیه یک بیان مبتنی بر حدس یا یک پیشنهاد موقتی در باره رابطه بین دو متغیر است و در واقع همان چیزی است که پژوهشگر به دنبال آن است. پژوهشگر برای پیشبینی پیامدهای مورد انتظار خود، از فرایندهای منطقی قیاس و استقرا استفاده میکند. با بررسی پیشینههای پژوهشی و با بهرهگیری از مطالعات پیشین در باره روابط بین متغیرها، مفاهیم یا سازههای مشخص شده در مسئله حدس میزند (فرضیه میسازد) و بیان میکند اگر فلان چیز رخ دهد چنین نتایجی بدست میآید.
برای آشنا شدن با نحوه بیان فرضیه به مسائل پژوهشی زیر توجه کنید :.
مسئله دوم. آیا بین وضعیت اقتصادی و افت تحصیلی رابطهای وجود دارد؟
مسئله سوم. آیا کارایی معلمانی که دوره تربیت معلم را گذراندهاند بیشتر از معلمانی است که این دوره را ندیدهاند؟
فرضیه اول. بین هوش و پیشرفت تحصیلی در دوره راهنمایی همبستگی مستقیم(مثبت) وجود دارد.
فرضیه دوم. بین وضعیت اقتصادی خانواده و افت تحصیلی در دوره دبستان همبستگی معکوس وجود دارد.
فرضیه سوم. کارایی معلمانی که دوره تربیت معلم را گذراندهاند بیشتر از معلمانی است که این دوره را ندیدهاند.
راهنمای منبع نویسی برگرفته از ویرایش 5 (2003) فرمت APA (انجمن روانشناسی امریکا)
این راهنما برای نوشتن پایاننامههایی که لازم است با فرمت APA سازگار باشد مناسب است. برای دسترسی آسان و سریع با استفاده از مثال، به روش منبع نویسی پرداخته میشود. به دلیل آنکه این نوشته یک راهنما میباشد، پوشش کامل و جامعی از دفترچه اصلی نمیباشد. بنابراین، توصیه می شود، کسانی که نیاز به اطلاعات جامع تر دارند از کتابی که انجمن روانشناسی آمریکا (APA )، چاپ 5، منتشر کرده استفاده کنند.
در قسمت زیر برخی دستوالعملهای عمومی برای ارجاع به منابع اصلی که شما در داخل متن به آن استناد کردهاید، آمدهاست. زمانی که نقل، نقل از و یا ایده های شخص دیگری را خلاصه میکنید، نام خانوادگی نویسنده یا نویسندگان و سال انتشار در داخل متن (معمولا به عنوان استناد داخل متن نامیده می شود) نوشته می شود. در پایان کار جزئیات کامل از استناد داخل متن، در یک لیست مرجع داده شده میشود
1- در نقل قولها همیشه نام نویسنده، سال انتشار و شماره صفحه خاص در متن نوشته شود.
2- نقل قولهای کوتاه (کمتر از 40 کلمه) باید در متن گنجانده شود و داخل علامت نقل قول (گیومه) قرار گیرد.
3- در نقل قولهای کمتر از 40 کلمه محل نقطه بعد از شماره صفحه میباشد (به مثال زیر توجه کنید).
مالی و شاموت (1990) بر این باورند که استراتژی های فراشناختی “مهارتهای اجرایی سطح بالاتر هستند که توانایی نظارت یا ارزیابی موفقیت فعالیتهای یادگیری را دارند” (ص. 44).
4- نقل قولهای بلند (بیشتر از 40 کلمه)، در یک بلوک مستقل نمایش داده میشود. علامت نقل قول باید حذف شود.
5- بلوک نقل قول باید در یک خط جدید شروع شود.
6-تمام خطوط پس از آن باید با تورفتگی قرار گیرد.
7- اندازه فونت در این نوع نقل قول باید به اندازه 10 باشد، و خطوط با فاصله یکسان تنظیم گردد.
8- در این نوع نقل قول، نقطه باید پایان نقل قول و قبل از شماره صفحه قرار گیرد ( به مثال توجه کنید).
گاردنر (1999) بیان میکند که: “من میخواهم فرزندانم دنیا را درک کنند، اما نه فقط به خاطر اینکه جهان جذاب و ذهن انسان کنجکاو است. میخواهم آنها دنیا را طوری درک کنند که در مکانی قرار بگیرند تا آن را به جای بهتری تبدیل کنند. دانش همان اخلاق نیست، اما اگر بنا داریم تا از اشتباهات گذشته اجتناب و در راستای تولید حرکت کنیم، نیاز به درک کردن داریم. بخش مهمی از آن درک، آن است که بدانیم، که هستیم و چه میتوانیم انجام دهیم. سرانجام باید ادراکهایمان را برای خودمان به هم بیامیزیم. ادراکی که به این شکل عمل میکند همان است که ما به عنوان انسان در دنیای ناقصی که میتوانیم به سمت خوبی یا بدی تغییرش دهیم، به کار میگیریم”. (صص. 180-181) |
منابع
Ahmed, Azra; Saleem, Faiza; Shahabuddin, Fatima. APA Quick Reference. Retrieved http://ipsis.uitm.edu.my/v1/images/stories/pdf/apahandbook.pd
Nielsen, Lorraine.(2007). Setting Out References:How to reference using the American Psychological Association (APA) style of referencing 5th Edition. University of Auckland: Philson
هومن، حیدر علی، (1389). شناخت روشهای علمی در علوم رفتاری. تهران: سمت
دلاور، علی، (1386). روشهای تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران:دانشگاه پیام نور.