کم توانی ذهنی

admin
admin

اختلال رشد هوشی یا کم توانی ذهنی به این معنی است . که فرد مهارت های لازم برای انجام فعالیت های روزمره را ندارد . و معمولا مهارت های مورد نیاز را دیرتر از هم سن و سالان خود یاد می گیرد . به عبارتی ساده بهره هوشی یا توانایی ذهنی این افراد کمتر از حد متوسط است . کم توانی ذهنی دارای درجات و انواع مختلف است . و از درجه خفیف تا بسیارشدید تقسیم بندی می شود .

کم توانی ذهنی چیست ؟

کم توانی ذهنی یا عقب ماندگی ذهنی با بهره هوشی پایین تر از حد متوسط و اختلال در مهارت های انطباقی مشخص می شود . منظور از مهارت های انطباقی انجام کارهای روزمره است . که به طور معمول در هر سن خاص ، توانایی انجام دادن آن توسط فرد انتظار می رود . این دسته از افراد قادر نیستند . کارهایی که هم سن و سال های آن ها به راحتی انجام می دهند . را انجام دهند .

هوش به معنای توانایی ذهنی در حل مسائل ، برنامه ریزی ، تصمیم گیری ، استدلال ، درک واست . کسانی که هوش کمتری دارند . برای درک و یادگیری مسائل به زمان بیشتری نیاز دارند . به عبارتی در افرادی که هوش کمتری دارند . میزان یادگیری ، انجام کارهای روزمره ، درک مسائل ، برنامه ریزی ، حل مسئله و ….. کمتر و ضعیف تر از هم سن و سالان خودشان است .

فوق تخصص روانشناس کودک درتهران

بهره هوشی به وسیله آزمون سنجش توسط متخصصان مهارت های کودکان اندازه گیری می شود . امتیاز بهره هوشی به صورت متوسط 100 است . و اگر امتیاز بهره هوشی فردی کمتر از 70 تا 75 باشد . کم توان ذهنی به شمار می آید . که سن شروع آن زیر 18 سال است .

مشخصات افراد دارای کم توانی ذهنی

از خصوصیات افراد داری کم توانی ذهنی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

*- این دسته از افراد دارای ضریب هوشی پایین و زیر 70 هستند .

*- توانایی یادگیری پایین تری نسبت به هم سن و سالان خود دارند.

*- سازگار شدن با محیط پیرامون برای این دسته از افراد کار سختی است .

*- رشد حسی و حرکتی و گفتاری در این دسته از کودکان ضعیف است .

*- این افراد قادر به درک درست مسائل زندگی نیستند .

*- برای انجام مهارت های انطباقی نیاز به زمان بیشتری نسبت به هم سن و سالان خود دارند .

*- این دسته از افراد برای یادگیری نیاز به زمان بیشتر ،حمایت و تکرار دارند .

برای مشاوره با روانشناسان متخصص ما در امور مختلف مربوط به کودکان با ما   تماس   بگیرید. 

انواع کم توانی ذهنی

کم توانی ذهنی دارای درجات مختلفی است . که از خفیف تا بسیار شدید تقسیم بندی می شود . عقب ماندگی ذهنی بر اساس مهارت را می توان به شرح جدول زیر طبقه بندی کرد:

میزان امتیاز بهره هوشی

درجه کم توانی ذهنی

مهارت مورد انتظار

50 تا 70

خفیف

آموزش پذیری

35 تا 50

متوسط

تربیت پذیر بالا

25 تا 35

شدید

تربیت پذیر پایین

کمتر از 25

عمیق

نیازمند نگهداری در موسسه ویژه

*- کم توانی ذهنی خفیف

افراد کم توانی ذهنی خفیف تقریبا 85 درصد افراد دارای کم توانی ذهنی را تشکیل می دهند . بهره هوشی این افراد در مهارت های انطباقی بین 50 تا 70 است . ذهن کند تری نسبت به هم سن و سالان خود دارند . و از لحاظ جسمی طبیعی هستند . افراد دارای کم توانی ذهنی خفیف در سنین کودکی و تا قبل از دبستان قادر به برقراری ارتباط و انجام مهارت های اجتماعی هستند . و در زمینه رشد حسی حرکتی نیز دارای حداقل کم توانی هستند . اما بعد از کلاس اول و دوم دبستان که نیازهای تحصیلی افزایش پیدا می کند . کم توانی ذهنی تاثیر گذاشته و این افراد معمولا تا کلاس ششم بیشتر قادر به ادامه تحصیل نیستند . اما با استفاده از آموزش صحیح و تکرار بیشتر ، این افراد می توانند ؛ آرام آرام مهارت های اجتماعی و حرفه ای را یاد بگیرند . خود کفاء شده و تحت حمایت خانواده ، زندگی مستقلی داشته باشند .

*- کم توانی ذهنی متوسط

افراد کم توانی ذهنی متوسط حدودا 10 درصد افراد دارای کم توانی ذهنی را تشکیل می دهند . بهره هوشی این افراد در مهارت های انطباقی بین محدوده 35 تا 50 است . این افراد در کودکی و پیش از دبستان صحبت کردن را در حد متوسط یاد می گیرند . و تاخیر قابل توجهی در گفتار دارند . با سایرین ارتباط برقرار می کنند . اما رشد حسی حرکتی در این افراد با تاخیر و کم توانی همراه بوده و نیاز به مراقبت و پشتیبانی در حد متوسط دارند . در سنین مدرسه نیز غالب این افراد قادر به ادامه تحصیل بیش از کلاس دوم و سوم نیستند . و در سنین نوجوانی به دلیل کم توانی در یادگیری مهارت های اجتماعی دچار انزواء می شوند . اما این افراد تحت حمایت و آموزش می توانند . آرام آرام مهارت های اجتماعی را یاد گرفته و در بزرگسالی قادر خواهند بود ، در فعالیت های اجتماعی ساده شرکت کنند . اصول اولیه بهداشت و ایمنی را بیاموزند . از خود مراقبت کنند . و زندگی نسبتا مستقلی را داشته باشند .

*- کم توانی ذهنی شدید

افراد کم توانی ذهنی شدید حدود 4 درصد افراد دارای کم توانی ذهنی را تشکیل می دهد . بهره هوشی در این افراد در مهارت های انطباقی بین 20 تا 35 است . رشد حرکتی این افراد در کودکی بسیار ضعیف و آرام است . و از نظر گفتاری هم تنها کلماتی که برایشان اهمیت حیاتی دارد . را می توانند ، شناسایی کنند . و به طور کامل قادر به صحبت نیستند . و در برقراری مهارت های ارتباطی ضعیف هستند . اما می توانند ، مهارت ارتباطی ساده ای برقرار کنند . اغلب این افراد در نوجوانی می توانند ، در سطح کمی صحبت کرده و ارتباط برقرار کنند . و مسائل بهداشتی و ایمنی را آموزش ببینند . اما قادر به یادگیری مهارت و حرفه ای نیستند . این افراد در بزرگسالی تحت نظارت می توانند ، مهارت های مراقبت از خود را بیاموزند . اما برای حضور در اجتماع باید تحت مراقبت و پشتیبانی باشند .

*- کم توانی ذهنی عمیق

کم توانی ذهنی عمیق حدود 1 تا 2 درصد موارد کم توانی ذهنی را تشکیل می دهند . بهره هوشی در این افراد در مهارت های انطباقی کمتر از 20 است . بیشتر این افراد به سندروم های مادرزادی مبتلاء هستند . رشد حسی حرکتی این افراد در کودکی با تاخیر و کم توانی شدید همراه است . و قادر به برقراری ارتباط با دیگران نیستند . این افراد در کودکی نیازمند مراقبت و نظارت مستمر اطرافیان هستند . ودر نوجوانی تا حدودی رشد حرکتی را به دست می آورند . و به مراقبت از خود واکنش خوب نشان دهند . در بزرگسالی تا حدودی رشد حرکتی و کلامی بیشتری کسب می کنند . و می توانند ، مراقبت از خود را خیلی محدود بیاموزند . اما همچنان نیازمند مراقبت و پرستاری هستند . این افراد به صورت مستقل قادر به زندگی نیستند .

سبب شناسی یا علل کم توانی ذهنی

مواردی مانند عوامل قبل از تولد ، عوامل پس از تولد و عوامل محیطی و اجتماعی از علل ایجاد عقب ماندگی ذهنی است .

عوامل قبل از تولد : بیشترین علل عقب ماندگی ذهنی عوامل قبل از تولد می باشد . از عوامل قبل از تولد در ایجاد کم توانی ذهنی می توان مواردی مانند ژنتیک ، تغییرات کروموزمی ، عفونت های رحمی ، عوامل عفونی مثل سرخجه ، سیفلیس ، تبخال ، مصرف الکل و مواد مخدر را نام برد . این عوامل قابل پیشگیری بوده . و انجام آزمایش ها حین بارداری ، تغذیه سالم ، توجه به بهداشت و سلامت بدن می تواند ، از برور این اختلال جلوگیری کند .

عوامل پس از تولد : نارس به دنیا آمدن نوزاد حین زایمان ، وارد آمدن ضربات شدید به جمجمه کودک ، عفونت های دوران نوزادی ، عفونت مغزی ، تب و تشنج و .. می توانند خطر ابتلاء به کم توانی ذهنی را بالا ببرند . که در صورت مراقبت از کودک به ویژه تا قبل از 4 سالگی می توان از بروز این اختلال جلوگیری کرد .

عوامل محیطی و اجتماعی : این عوامل به صورت محدود می تواند ، باعث ایجاد کم توانی ذهنی در کودکان شود . از این عوامل می توان به مواردی مانند فقر ، شرایط اجتماعی و اقتصادی بد ، تغذیه نامناسب ، استرس و فشارهای زیاد به کودک و اشاره کرد .

مطالب پیشنهادی : روانشناس و مشاور خانواده، بهترین روانشناس نوجوان در تهران

در آخر

تشخیص کم توانی ذهنی کودک باعث ایجاد پرشانی والدین و بروز استرس ، افسردگی ، احساس گناه ، شرم و خشم در والدین کودکان دارای کم توانی ذهنی می شود . بنابراین این والدین نیازمند حمایت های جدی و استفاده از مشاوره خانواده و فردی برای محدود کردن تاثیرات عقب ماندگی ذهنی کودکان خود هستند . چرا که استفاده از روش های توصیه شده توسط متخصصان این حوزه و آموزش های مهارت ارتباطی ، کلامی ، جسمی ، محیطی و می تواند ، باعث افزایش کارایی ، اعتماد به نفس و رشد حسی ، حرکتی و گفتاری بهتر افراد دارای کم توانی ذهنی و فشار و استرس کمتر به خانواده ها شود .

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب را به دوستان خود به اشتراک بگذارید

خواننده گرامی

آیا می دانستید بسیاری از مشکلات شخصی و گروهی با کمک گرفتن از مشاوران منخصص به راحتی قابل حل می باشد.

دیر اقدام نکنید

به راحتی با کارشناسان ما در تماس باشید تا شما را برای انتخاب مشاور راهنمایی نمایند.
اینجا کلیک نمایید
لیست محتوا