چند توصیه برای ساده کردن زندگی

ساده کردن زندگی
دکتر معصومه بهبودی
دکتر معصومه بهبودی
مرکز مشاوره مهستا با 27سال سابقه کاری دارای سایت drbehboodi.ir با مجوز رسمی سازمان بهزیستی به شماره 717/2696/556 و مجوز از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره به شماره 339-م و همچنین پروانه فعالیت به شماره 1305 با مدیریت دکتر معصومه بهبودی و همکاری روانشناسان با سابقه در تمامی تخصص ها است.این مرکز مجهز به تمامی آزمون های روانشناختی (هوش، استعداد، رغبت، خانواده،شخصیت و...) و نورو فیدبک برای کودکان، نوجوانان، بزرگسالان و میانسالان می باشد و آماده همکاری در تمامی زمینه های خدمات روانشناختی با تمام شرکت ها وسازمانها و بانک ها است. رزومه دکتر معصومه بهبودی دکتر معصومه بهبودی مدیریت مرکز دارای پروانه اشتغال از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران به شماره 1305 ، مجوز مرکز مشاوره از بهزیستی استان تهران و مجوز مثبت زندگی از بهزیستی استان تهران، متخصص مشاوره خانواده، استادیار و مدیرگروه مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن (سال های 92 الی 94)، دارای تجربه و تخصص در روان‌درمانی کودک نوجوان و بزرگسال ،متخصص خانواده درمانی.

چند توصیه برای ساده کردن زندگی

تصور کنید ساعت 7:30 دقیقه صبح شنبه است ولی شما احساس می‌کنید ظهر است. این احساس به خاطر این است که شما می‌خواهید شبیه خانم‌های دیگر باشید. هزار تا کار را در یک برنامه زمانی کوتاه قرار داده‌اید. احتمالاً تخت را مرتب می‌کنید، لباس‌ها را در ماشین لباسشویی می‌اندازید، کیف مدرسه بچه‌ها را چک می‌کنید، صبحانه را روی میز می‌چینید، اتاق را جمع و جور می‌کنید، 15 دقیقه روی دوچرخه ثابت یا تردمیل ورزش می‌کنید. وقتی ساعت 8 می‌شود شما کاملاٌ خسته هستید در حالی که تازه اول روز است. آیا هیچ‌وقت آرزو کرده‌اید فرشته‌ای مهربان از راه برسد و به شما در این کارها کمک کند تا کمی زندگیتان ساده شود؟ قول نمی‌دهم که فرشته مهربان برایتان بفرستم اما راههایی را پیشنهاد می‌کنم تا بتوانید کارهایتان را بازنگری کنید.

1- برخی از کارها را شب قبل انجام دهید.

ناهار روز بعد را آماده کنید و لباس‌های خودتان و بچه‌ها را آماده کنید. سپس کارهای باقیمانده را روی کاغذ بنویسید و آن را جلوی چشم مثلاً روی در کابینت بچسبانید تا هیچ چیز را فراموش نکنید. کت‌ها، کیف‌ها و… را نزدیک در بگذارید.

2- محکم کاری کنید.

می‌توانید هر کاری را که باید انجام دهید نظیر CD هایی که باید پس داده شوند، کارهایی که باید تحویل دهید، لیست یا هر چیز دیگر را شب قبل در ماشین بگذارید تا صبح که با عجله بچه‌ها را به مدرسه می‌برید کاری را از قلم نیندازید.

 3- بچه‌ها را هم در کارها شریک کنید.

   اگر خودتان به تنهایی تمام کارها را انجام دهید، بدانید که به فرزندان خود خیانت می‌کنید. بچه‌ها برای این‌که مسئولیت پذیر شوند نیاز دارند در کارها همکاری و مشارکت داشته باشند؛ پس برای سبک‌تر شدن کارهای خود برخی از آن‌ها را به دوش بچه‌ها بگذارد. ظرف‌های صبحانه، بیرون گذاشتن زباله‌ها و جع وجور کردن اتاق نشیمن.

4- کارهایتان را اولویت‌بندی کنید.

اگر کاری در درجه اول اولویت نیست، پس خودتان را برای انجامش به آب و  آتش نزنید. می‌توان تمامی کارهای خسته کننده روزانه را اولویت بندی کرد. مثلاٌ در اورژانس بیمارستان هم بیماران به ترتیب وخامت حال معاینه می‌شوند و این بستگی به نیاز بیمار دارد. پس شما هم می‌توانید به کارهایتان همین طور فکر کنید.

5- تقویم خانوادگی درست کنید.

ابتدا مسئولیت را تقسیم کنید و به جای این‌که قبل از همه کارها را به عهده بگیرید، بگذارید تا دیگر اعضای خانواده برای مشکلات چاره‌ای بیاندیشند. قسمتی از دردسر و استرس خانم‌ها مربوط به بخشی است که می‌ترسند کاری از کنترلشان خارج شود.

6- جای همه چیز را در خانه معین کنید.

این کار به اعضای خانواده کمک می‌کند تا هرچیزی را که نیاز دارید راحت پیدا کنید و مهمتر از آن، می‌دانید که هر چیزی را کجا بگذارید تا بعداً کار شما  چند برابر نشود.

7- اضافه‌ها را دور بریزید.

به‌طور پیوسته کیف و خانه را چک کنید و کاغذهای اضافه یا چیزهایی که هیچ موقع استفاده نمی‌کنید و اضافی است دور بریزید و وسایل ضروری را به راحتی پیدا کنید تا اشیاء دورریز وقت شما را صرف نکند و جایی هم برایش پیدا نکنید.

8- برنامه ریزی کنید.

اول هر هفته راجع به غذایی که می‌خواهید بپزید، خرید از سوپر مارکت و وسایل مورد نیاز بچه‌ها، تصمیم بگیرید و برای کل هفته برنامه ریزی کنید.

9- لوازم اضافی در منزل داشته باشید.

همیشه برخی اجناس اضافی را در خانه نگه دارید مثل کادوهای کوچک، عروسک، کاغذ کادو. در این صورت وقتی فرزندتان به تولد دعوت می‌شود به تقلا و زحمت نمی‌افتید تا کادویی مناسب تهیه کنید.

10- دیر بله بگویید.

هیچ‌وقت با کاری به سرعت موافقت نکنید. بهتر است به خودتان زمان بدهید تا وقت، انرژی و علاقه‌تان رانسبت به کار به‌خصوصی بسنجید.

11- زنگ تفریح داشته باشید.

حتی دور شدن از محیطی که در آن هستید به اندازه 5 دقیقه می‌تواند ذهنتان را باز کند و پیشرفت کارتان را بالا ببرد.

12- همین حالا انجامش دهید.

اگر همین طور که پیش می‌رود کارهایتان را انجام دهید، هرگز احساس آشفتگی و بی‌نظمی نمی‌کنید.

پیروز باشید-دکتر معصومه بهبودی مشاور خانواده

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب را به دوستان خود به اشتراک بگذارید

خواننده گرامی

آیا می دانستید بسیاری از مشکلات شخصی و گروهی با کمک گرفتن از مشاوران منخصص به راحتی قابل حل می باشد.

دیر اقدام نکنید

به راحتی با کارشناسان ما در تماس باشید تا شما را برای انتخاب مشاور راهنمایی نمایند.
اینجا کلیک نمایید
لیست محتوا