چرا انسان‌ها به طور ذاتی دوست دارند ازدواج کنند؟

دکتر معصومه بهبودی
دکتر معصومه بهبودی
مرکز مشاوره مهستا با 27سال سابقه کاری دارای سایت drbehboodi.ir با مجوز رسمی سازمان بهزیستی به شماره 717/2696/556 و مجوز از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره به شماره 339-م و همچنین پروانه فعالیت به شماره 1305 با مدیریت دکتر معصومه بهبودی و همکاری روانشناسان با سابقه در تمامی تخصص ها است.این مرکز مجهز به تمامی آزمون های روانشناختی (هوش، استعداد، رغبت، خانواده،شخصیت و...) و نورو فیدبک برای کودکان، نوجوانان، بزرگسالان و میانسالان می باشد و آماده همکاری در تمامی زمینه های خدمات روانشناختی با تمام شرکت ها وسازمانها و بانک ها است. رزومه دکتر معصومه بهبودی دکتر معصومه بهبودی مدیریت مرکز دارای پروانه اشتغال از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران به شماره 1305 ، مجوز مرکز مشاوره از بهزیستی استان تهران و مجوز مثبت زندگی از بهزیستی استان تهران، متخصص مشاوره خانواده، استادیار و مدیرگروه مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن (سال های 92 الی 94)، دارای تجربه و تخصص در روان‌درمانی کودک نوجوان و بزرگسال ،متخصص خانواده درمانی.

انسان‌ها در هر سنی که باشند شادترین زمان زندگی‌شان لحظه‌ای است که مطمئن هستند که کسی را در کنار خود دارند که می‌توانند به او تکیه کنند و هنگام مشکلات از او کمک بگیرند و نسبت به او احساس دلبستگی کنند. دلبستگی ایمن موجب احساس تعلق می‌شود که با یک پیوند پایدار تداوم می‌یابد و موجب آرامش و امنیت در فرد می‌شود در حالی که برخی افراد دلبستگی را با وابستگی یکی می‌دانند. در دلبستگی اطمینان و امنیت وجود دارد، در وابستگی احساس ترس، اضطراب و نگرانی از جدایی.

انسان از لحظه تولد نیاز به احساس تعلق و دلبستگی دارد و پایه‌های آن در دوران نوزادی تا 6 ماهگی شکل می‌گیرد. همانطور که نوزاد نسبت به مادر یا سرپرست خود در همان روزهای اولیه تعلق پیدا می‌کند و دوری از والد موجب تشویش و اضطراب در او می‌شود در بزرگسالی نیز پس از استقلال از والدین وخانواده، نیاز دارد نسبت به شخصی که نیازهای هیجانی وی را درک و تأمین می‌کند، دلبستگی داشته باشد.

دلبستگی ایمن، تعلقی سالم و لازم است

دلبستگی ایمن، تعلقی سالم و لازم است؛ در حالی که وابستگی تعلقی بیمار گونه است که فرد به طور انگلی به فرد دیگر می‌چسبد و دوری و جدایی مکانی و زمانی موجب آشفتگی شدید در او می‌شود و تعادل حیاتی خود را از دست می‌دهد و نمی‌تواند برنامه‌ها و کارهای روزمره را به درستی انجام دهد و از نظر عملکردی کند و یا حتی متوقف می‌شود. وابستگی مهار کننده انرژی و موجب آزار هر دو طرف می‌شود در حالی که دلبستگی موجب افزایش انرژی روانی، شادی و امنیت می‌شود. فرا تر از آن این‌که، دلبستگی یک رابطه دوسویه است و هر دو طرف به یکدیگر تعلق دارند و موجب هم‌افزایی و رشد یکدیگر می‌شوند؛ ولی در وابسگی ارتباط دوسویه و موازی نیست. فرد وابسته به هر شکلی می‌خواهد طرف مقابل خود را در اختیار داشته باشد. اگر بتواند با زور و قدرت و رفتارهای کنترل‌گرانه، سرزنش‌گری، مهارکننده، جستجوگری و عیب یابی، منفی بافی و حتی رفتارهای بدبینانه و اگر نتوانست با اصرار والتماس، رفتارهای خود تحقیری و مومی شکل و اطاعت و طاقت با هر خواسته و شرایط نا به جا و از دست دادن هویت که هیچ یک از این رفتارها برای هیچ یک جذاب و لذت بخش نیست. وابستگی از دلبستگی ناایمن و اضطراب جدایی حاصل می‌شود که همیشه در دل احساس نگرانی از جدایی دارد.

دلبستگی نیازی اساسی و پایدار در انسان‌هاست چون ریشه آن انگیزه‌های متعالی در وجود آدمی است. انسان می‌تواند با گذر از دلبستگی‌های زمینی و موقتی که تمرینی برای یافتن منبع بی‌پایان بی‌کران دلبستگی است، خود را به امنیتی برساند که آشفتگی‌ها و تلاطم‌های دنیا نتواند آرامش عمیق و درونی را از بین ببرد. انسان ذاتاً میل به پایداری و بقا دارد که از طریق یافتن محبوب ابدی خود در کنارش آرام می‌گیرد.

از این رو داشتن دوستی‌ها یا ازدواج‌های موقت نیاز ذاتی و دلبستگی ایمن انسان را تأمین نمی‌کند و به طور پیوسته انسان به دنبال رابطه‌ای پایدار و همه جانبه است که با اتصال به آن و یاری جستن از پیوند توانایی‌ها، بتواند به هدف غایی خود از خلقت برسد.

از دیدگاه قرآن نیز اصولاً خلقت موجودات و از جمله انسان‌ها به صورت جفت است که به حسب فطرت در پی یافتن مکمل و نیمه دیگر خود می‌باشد تا به آرامش، کمال و مودتی که خداوند وعده داده است، برسند. در وجود انسان زمینه‌ای از مودت و رحمت وجود دارد که تجلی‌گاه آن فقط محیط خانواده است.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب را به دوستان خود به اشتراک بگذارید

خواننده گرامی

آیا می دانستید بسیاری از مشکلات شخصی و گروهی با کمک گرفتن از مشاوران منخصص به راحتی قابل حل می باشد.

دیر اقدام نکنید

به راحتی با کارشناسان ما در تماس باشید تا شما را برای انتخاب مشاور راهنمایی نمایند.
اینجا کلیک نمایید
لیست محتوا