نقش روانسنجی و تست‌ در روانشناسی

روانسنجی و تست
خانم منیژه داوری بینا
خانم منیژه داوری بینا
دارای پروانه اشتغال روانسنجی از سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران به شماره 3357 عضو سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران عضو انجمن روان‌شناسی اجتماعی ایران

انسان‌ها همیشه به دنبال آرامش ذهنی و احساس امنیت درونی بوده‌اند، زیرا احساس امنیت از اولین نیازهای بشر است که در نهاد او از ابتدا وجود داشته است و به همین دلیل به وسیله علم و تحقیق و تجربه دریافتند که شناخت خود و جهان اطراف می تواند بزرگترین کمک برای رسیدن به هدف باشد. هر انسانی به دلیل ژنتیک و محیط اطراف دارای نگرش، گرایش، خلق وخو، ظرفیت‌های هوشی و استعدادهای خاصی است که با توجه به ساختار روان می‌تواند به آن ناآگاه باشد. این بی‌اطلاعی از خود آسیب و لطمه زیادی در طول زندگی به همراه دارد.

روانسنجی چیست؟

به کمک علم روانسنجی می‌شود حقایق درونی افراد و موضوعات مربوط به آن‌ها را کشف کرد. به این وسیله، رفتار انسان‌ها در موقعیت‌های مختلف قابل پیش بینی خواهد شد. با اطمینان می‌توان گفت که روان‌سنجی مهمترین گرایش روان‌شناسی است که توانسته کشورهای صنعتی را در حیطه‌های شغلی، صنعتی، تربیتی، نظامی و غیره متحول کند.

 کشورهای پیشرفته دنیا از این علم در تحصیل و آموزش، یادگیری، انتخاب دانش‌آموزان در کلاس‌ها و رشته‌های گوناگون، مشکلات یادگیری و تشخیص اختلال‌ها، ناسازگاری‌های خانوادگی، مسائل حقوقی و کیفری، فرایند انتخاب شغل در صنایع، هنر و بسیاری از موقعیتهای دیگر استفاده می‌کنند.

 به عبارتی ساده، علم روانشناسی و علوم اجتماعی بدون استفاده از شاخه روان‌سنجی (تست، سنجش و اندازه‌گیری روانی) تکمیل نیست.

تست‌های روانشناسی چیست؟

تست‌های روان‌شناسی شامل مجموعه وسیعی از ابزار ارزیابی است که دانش، استعداد، توانایی و شخصیت یک فرد را ارزیابی می‌کند. پرسشنامه‌ها یکی از پرکاربردترین ابزار روان‌سنجی است. انتخاب صحیح این ابزار در اندازه‌گیری روانی بسیار مهم و تخصصی است. ضمن اینکه هر فردی توان و تخصص تست گرفتن و نتیجه‌گیری صحیح و تفسیر صحیح را ندارد. پرسشنامه‌ها باید علمی و تخصصی بوده و توسط مراجع معتبر تأیید شده باشد. پرسشنامه‌های کوتاه شده و غیر‌علمی ممکن است برای مردم شیرین و جذاب جلوه کند ولی ارزش محتوایی ندارد و غیر قابل اعتماد می‌باشد.

کاربرد تست‌ها

تست‌ها و آزمایش‌های عصب_روانشناختی برخلاف امتحان‌های مدرسه، نمی‌تواند به شما نتیجه رد و یا قبولی ارائه کند. روانسنج‌ها به سادگی بهترین تست‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهند. این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا نتایج دقیق در مورد عملکرد زندگی روزمره شما را به‌دست آورد. اطلاعات جمع آوری شده از این آزمایش‌ها به درمانگران کمک می‌کند تا ضمن آگاهی از نقاط قوت و ضعف شخصیت فرد، توصیه‌هایی برای بهتر زندگی کردن و مراقبت از خود، به شما پیشنهاد کنند. به عبارت دیگر این روش مطمئن و علمی، به معنای اندازه‌گیری امور روانی، روحی و ذهنی شماست تا بتوانید نقاط قوت خود را بشناسید و نقاط ضعف‌تان را بهبود ببخشید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب را به دوستان خود به اشتراک بگذارید

خواننده گرامی

آیا می دانستید بسیاری از مشکلات شخصی و گروهی با کمک گرفتن از مشاوران منخصص به راحتی قابل حل می باشد.

دیر اقدام نکنید

به راحتی با کارشناسان ما در تماس باشید تا شما را برای انتخاب مشاور راهنمایی نمایند.
اینجا کلیک نمایید
لیست محتوا