نقش (تست) در مشاوره پیش از ازدواج

نقش (تست) در مشاوره پیش از ازدواج-مرکز مشاوره مهستا
خانم منیژه داوری بینا
خانم منیژه داوری بینا
دارای پروانه اشتغال روانسنجی از سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران به شماره 3357 عضو سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران عضو انجمن روان‌شناسی اجتماعی ایران

برنامه‌ریزی برای ازدواج

برنامه‌ریزی برای ازدواج بالقوه، استرس‌زا و نگران‌کننده است، با این که به افراد توصیه می‌شود که نترسید و در مورد تمام سؤال‌هایی که به ذهنتان هجوم می‌آورد صحبت کنید، باید اعتراف کرد که تصمیم برای ازدواج، بسیار مهم است و بقیه عمر شما را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

زن و مردی که بدون چشم‌پوشی و صادقانه تلاش می‌کنند، قبل از ازدواج اطلاعات نسبتاً کاملی در مورد یکدیگر بدست آورند قابل تحسین و تقدیر هستند؛ زیرا شجاعت روبرو شدن با نقاط ضعف خود و دیگری را دارند. آنان نه تنها تمایل به شناخت نقاط ضعف خود دارند بلکه فردی را که به عنوان شریک زندگیشان انتخاب کرده‌اند را نیز آگاه می کنند. این افراد قطعاً نقاط قوت بسیاری خواهند داشت و با اطمینان می‌توان گفت: چنین افرادی در طول زندگی برای مشکلات به دنبال راه‌حل مناسب و سازنده خواهند بود و قابل اعتماد هستند. 

هدف و دلیل مشاوره پیش از ازدواج

هدف از مشاوره پیش از ازدواج “تهیه مجموعه‌ای از اطلاعات در مورد زن و مرد است که بتوان به وسیله این اطلاعات، ارزیابی عینی از مشکلات احتمالی در روابط زوج‌ها به‌دست آورد”. بسیاری از متخصصان مانند درمانگران، وکلای حقوقی خانواده و روحانیون؛ مشاوره قبل از ازدواج را بسیار توصیه می‌کنند. با توجه به نرخ بالای طلاق این امر بسیار عاقلانه است. دست‌یابی به مجموعه‌ اطلاعات قبل از ازدواج، برای کمک به روند مشاوره لازم و ضروری است. این بسته اطلاعاتی، به گونه ای طراحی نشده‌اند که به شما بگویند آیا باید ازدواج کنید یا نه، بلکه در جهت کمک به زوجین برای تصمیم‌گیری و آگاه کردن افراد در مورد اختلاف‌های آینده، پیشینه‌های خانوادگی و تشخیص ویژگی‌های شخصیتی آماده و پایه‌ریزی شده‌اند. نادیده گرفتن این مسائل قبل و در طول ازدواج می تواند منجر به مشکلات جدی زناشویی ‌شود.

تست و کاربرد آن در مشاوره پیش از ازدواج

پرسش نامه‌ها یا تست‌های مربوط به مشاوره پیش از ازدواج در جمع‌آوری اطلاعات بیشترین کمک را به مشاوران می‌کند. این پرسش نامه‌ها موضوع‌هایی همچون مهارت‌های ارتباطی، چگونگی روابط اجتماعی، دیدگاه افراد نسبت به امور مالی، تمایلات جنسی، ظن و گمان بیش از حد، نحوه مدیریت نزاع، ویژگی های شخصیتی، پیامدهای زندگی مشترک و ثبات زناشویی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

باید توجه داشت که وجود اختلال‌های روانی ضعیف و شدید، مشکلاتی مانند وابستگی‌های بیمارگونه، ظن و گمان شدید، تمایل بیش از حد به روابط با دیگران و تمایل بیش از حد به عدم رابطه داشتن با افراد و ده‌ها مورد دیگر به آسانی قابل تشخیص نیست. متاسفانه با افزایش آگاهی‌ها و فضاهای حقیقی و مجازی گوناگون و وجود دنیای پیچیده و شگفت‌انگیز، افراد بسیار هنرمندانه‌ می‌توانند درون خود را پنهان کنند و شاید حتی خودشان نیز ندانند گره‌های روانی آنان کجا و به چه علت است.     

روان‌سنج‌ها و بسیاری از اساتید بزرگ دنیا به این نتیجه رسیده اند که در این تست‌ها عوامل بسیار مهم و سازنده‌ای برای سالم بودن ازدواج شما وجود دارد و سؤال‌ها بسیار استادانه طراحی و غربالگری‌ شده‌اند.

این اطمینان به شما داده خواهد شد که پرسش نامه تکمیل شده توسط شما با دیگران به اشتراک گذاشته نمی‌شود و قطعاً روان‌سنج نمی‌خواهد از این اطلاعات علیه شما استفاده کند. او به دنبال راه هایی برای قضاوت در مورد شما نیست. هنگام پاسخ به پرسش ها، احساس ناخوشایند یا شرمندگی نداشته باشید. به سادگی می‌توان با همکاری شما سالم ترین ازدواج ممکن را پایه‌گذاری کرد.

هم چنین این تست‌ها برای زوج‌هایی که بعد از ازدواج و در طول زندگی زناشویی دچار مشکل می‌شوند و جنگ و ناسازگاری پیدا می‌کنند اطلاعات ارزشمندی را دربردارد تا به آنان کمکی اصولی و علمی ارائه دهد.

منیژه داوری: روانسنج مرکز مشاوره مهستا

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب را به دوستان خود به اشتراک بگذارید

خواننده گرامی

آیا می دانستید بسیاری از مشکلات شخصی و گروهی با کمک گرفتن از مشاوران منخصص به راحتی قابل حل می باشد.

دیر اقدام نکنید

به راحتی با کارشناسان ما در تماس باشید تا شما را برای انتخاب مشاور راهنمایی نمایند.
اینجا کلیک نمایید
لیست محتوا