مشاوره پیش از ازدواج ( مشاوره ازدواج)

دکتر معصومه بهبودی
دکتر معصومه بهبودی
مرکز مشاوره مهستا با 27سال سابقه کاری دارای سایت drbehboodi.ir با مجوز رسمی سازمان بهزیستی به شماره 717/2696/556 و مجوز از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره به شماره 339-م و همچنین پروانه فعالیت به شماره 1305 با مدیریت دکتر معصومه بهبودی و همکاری روانشناسان با سابقه در تمامی تخصص ها است.این مرکز مجهز به تمامی آزمون های روانشناختی (هوش، استعداد، رغبت، خانواده،شخصیت و...) و نورو فیدبک برای کودکان، نوجوانان، بزرگسالان و میانسالان می باشد و آماده همکاری در تمامی زمینه های خدمات روانشناختی با تمام شرکت ها وسازمانها و بانک ها است. رزومه دکتر معصومه بهبودی دکتر معصومه بهبودی مدیریت مرکز دارای پروانه اشتغال از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران به شماره 1305 ، مجوز مرکز مشاوره از بهزیستی استان تهران و مجوز مثبت زندگی از بهزیستی استان تهران، متخصص مشاوره خانواده، استادیار و مدیرگروه مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن (سال های 92 الی 94)، دارای تجربه و تخصص در روان‌درمانی کودک نوجوان و بزرگسال ،متخصص خانواده درمانی.

آمار طلاق در ایران در سال ۱۳۸۷ به ازای هر ۸ ازدواج یک طلاق بوده و در سال ۱۳۹۷ این عدد به هر 3 ازدواج 1 طلاق کاهش داشته است! با تحقیق و بررسی روی این اعداد و چگونگی پیدایش آن در 10 سال گذشته به سادگی می توان به عمق فاجعه پی برد و اهمیت مشاوره پیش از ازدواج یا همان مشاوره ازدواج را درک کرد.

از نکات جالب این است که بیشتر این طلاق ها در چند سال اول زندگی مشترک شکل گرفته اند! یعنی یک زندگی مشترک حتی 2 تا 3 سال هم عمر نکرده است. به نظر شما دلیل افزایش وحشتناک چنین آماری چیست؟

قطعا موارد متفاوتی بر میزان کیفیت زندگی مشترک تاثیر گذار خواهد بود اما حقیقت این است که تمام آنچه که باید قبل از ازدواج دیده می شد، دیده نشده و همچنین زوجین توجه خاصی به آن نداشته اند.

مشاوره پیش از ازدواج بر کیفیت زندگی مشترک تاثیر می گذارد

شاید شنیدن این حرف برایتان عجیب باشد که یک موضوع و مسئله خارجی مانند مشاوره ازدواج، بر کیفیت زندگی شما و همسرتان تاثیر بگذارد. اما حقیقت همین است. فرض کنید قرار است یک محصول جدید بخرید که تابه حال با آن کار نکرده اید، تنها یک دفترچه راهنما یا یک بروشور می تواند شما را آگاه کند که چطور با آن محصول کار کنید.

مشاوره پیش از ازدواج، همچون دفترچه راهنما برای ورود به دنیای جدید

یک مثال ساده تر این است که بگوییم که دنیای زندگی مشترک به یک شهربازی شباهت دارد. پیش از ازدواج، همه چیز هیجان انگیز به نظر می رسد اما اگر بدون آگاهی و اطلاعات کافی وارد این دنیا شوید، نه تنها لذت نخواهید برد بلکه در هر لحظه دوست دارید این بازی مسخره به زودی تمام شود.

اگر می گوییم مشاوره پیش از ازدواج، روی کیفیت زندگی مشترک افراد تاثیر می گذارد، به این معنی نیست که زندگی آنها به یک گارانتی مجهز می شود! منظور ما این است که هرچقدر آگاهی و شناخت افراد نسبت به شرایط، شریک زندگی، موقعیت و باید و نبایدهای زندگی دو نفره افزایش پیدا کند، احتمال کش و قوس های عجیب و غریب زندگی مشترک کاهش خواهد یافت.

چرا پیش از ازدواج به مشاور مراجعه کنیم؟

بهترین و کاربردی ترین راه حل جهت جلوگیری از احتمال جدایی زوجین مشاوره پیش از ازدواج است. یکی از بزرگترین اشتباهاتی که زنان و مردان جوان در زمان آشنایی و ازدواج خود به آن دچار می شوند پرهیز از مراجعه به مشاوره ازدواج به دلایل رایج و البته کاملاً بی ربط است. به عنوان مثال افرادی که فامیل هستند یا مدت هاست که فرد مورد نظر خود را می شناسند، با این جمله که “من طرف مقابلم را می شناسم” از مراجعه نزد مشاوره ازدواج صرف نظر می کنند.

همواره بایستی به خاطر داشت که قرار نیست فرد مشاور، در مورد انتخاب شما تصمیم گیری کند یا برای شما به منظور شناخت دیگران کلاس برگزار کند بلکه در نهایت تصمیم گیری با شماست اما بدون شک شناختی که شما از خویشاوندان و افراد آشنا دارید با از شناخت لازم برای سنجش صلاحیت ازدواج با آن فرد متفاوت است!

مشاوره پیش از ازدواج چگونه به افراد کمک می کند؟

پیش از مراجعه به مشاور ازدواج این نکته را بارها برای خودتان تکرار کنید که در نهایت شما هستید که باید انتخابان را اعلام کنید. از آنجایی که در جامعه فعلی ما دیدگاه درستی در مورد فرد مشاور و همچنین مشاوره پیش از ازدواج وجود ندارد، برخی از افراد تصور می کنند که مشاور ازدواج به صورت قطعی نظر خود را در مورد یک رابطه بیان می کند و با توجه به اینکه بسیاری از افراد به بیماری وابستگی دچار هستند، از هر گونه نظر مخالف در مورد رابطه شان دچار هراس می شوند.

دسته دیگری از افراد نیز فکر می کنند که اگر زندگیشان از آغاز با نظر یک فرد دیگر شروع شود، تا آخر مجبورند که از دیگران کمک بگیرند! در صورتی که اینطور نیست. اهمیت حضور یک مشاور در موقعیت های حساس زندگی بیش از اینهاست. شاید برایتان جالب باشد بدانید اکثر افرادی که از خدمات مشاوره پیش از ازدواج بهره مند شده اند، حتی پس از ازدواج نیز این روند را ترک نکرده اند و در اکثر مراحل زندگی مشترک از مشاوره زناشویی نیز بهره مند گرفته اند.

در مجموع دیدگاه اکثر مردم جامعه نسبت به مشاوره ازدواج، نادرست است.

مشاور ازدواج چه کارکردی دارد؟

کاری که مشاور ازدواج انجام می دهد این است که به عنوان یک راهنما کنار زن و مرد قرار می گیرد و به عنوان فرد سوم از دیدگاهی جدید و کاملتر تفاوت ها، نقاط مشترک، مسائل دور از ذهن و موارد مشابه را بررسی می نماید. حتی ممکن است موارد بسیاری در بین زنان و مردان وجود داشته باشد که خودشان به تنهایی میزان این مشکلات و عمق آن را درک نکنند.

در این موارد، مشاور ازدواج به خوبی عمق مسائل را درک کرده و با توجه به میزان حساسیت آن مسائل راهنمایی هایی را در مورد ادامه دادن یا حتی قطع کردن روابط پیشنهاد می کند.

به عنوان مثال مسائل زیر از مواردی هستند که مشاور ازدواج تلاش می کند میزان آن ها را بسنجد:

  •  خشم
  • خیانت
  • سوء مصرف انواع مواد مخدر
  • مشکلات ارتباطی هر یک از افراد
  • مشکلات جنسی

بدون شک این لیست صرفاً به این موارد محدود نمی شود و با توجه به فرد مورد نظر، مواردی که نیاز به بررسی دارند متفاوت است. در نهایت این مشاور ازدواج است که به عنوان یک راهنما کنار خانم و آقا قرار می گیرد تا برای ازدواج آمادگی کامل را پیدا کنند.

انواع مختلف مشاوره ازدواج

خوشبختانه افراد در شرایط متفاوت و مختلف نیز می توانند از خدمات مشاوره قبل از ازدواج بهره مند شوند. روش های مختلفی از مشاوره ازدواج وجود دارد که به معرفی تعدادی از آن ها می پردازیم.

1-  مشاوره ازدواج حضوری

بهترین نوع مشاوره ازدواج، مشاوره حضوری است. در بسیاری مواقع پیش می آید که افراد پس از حضور در یک جلسه مشاور ازدواج به این نتیجه می رسند که پیش از این نیاز به یک مشاور فردی داشته اند.

در مشاوره حضوری ازدواج، زن و مرد به صورت همزمان به مشاور مراجعه می کنند و در مورد تصمیم ها، مشکلات و حتی ایده آل هایشان صحبت می کنند.

ممکن است در شرایط متفاوت فرد مشاور از شما و همسرتان بخواهد به صورت جداگانه با اون صحبت کنید. اگر چنین اتفاقی افتاد جای نگرانی نیست. این مسئله در روند مشاوره ازدواج حضوری، کاملا طبیعی و منطقی است.

2- مشاوره ازدواج آنلاین

دومین روش که برای دریافت مشاوره می توان انتخاب کرد، روش مشاوره ازدواج آنلاین است. از نظر کیفیت بررسی، فرقی میان مشاوره به روش آنلاین و دیگر روش ها نیست. قطعاً هدف از شکل گیری حالات متفاوت این خدمت رسانی، این است که همه افراد در هر شرایطی به آن دسترسی داشته باشند.

حتی در صورتی که خود فرد تشخیص بدهد که به حضور پر رنگ تر یک دکتر روانشناس یا مشاور خوب نیاز دارد، می تواند از خدماتی که به صورت آنلاین ارائه می شوند، استفاده کنید. این بهترین روش برای هنگام نبود وقت کافی است.

3- مشاوره ازدواج تلفنی

گاهی اوقات مراجعه حضوری و صحبت کردن برای فرد سخت است. پیشنهاد ما این است که در تمام فرآیند ازدواج و حتی قبل و بعد از آن، به خودتان سخت نگیرید.

حتی المقدور با خودتان مهربان باشید و این مسئله را فراموش نکنید که اگر شما خودتان را دوست نداشته باشید، کمتر کسی توانایی دوست داشتن شما را خواهد داشت. برای بسیاری از افراد حرف زدن در مورد خودشان، اشتباهاتشان و هر نوع درگیری های ذهنی سخت و طاقت فرسا است. با توجه به فرهنگ جامعه ی ما چنین چیزی در زنان بیشتر قابل مشاهد است.

در این صورت مشاوره ازدواج تلفنی بهترین انتخاب برای این افراد و تمام کسانی است که امکان مراجعه حضوری به مطب دکتر را ندارند خواهد بود. ممکن است خانم ها به مشاوره ازدواج خانم، تمایل بیشتری نشان دهند یا انتخاب یک مشاوره ازدواج زن به آن ها کمک کند تا راحت تر باشند. در هر صورت شرایط اولیه را به بهترین شکل ممکن آماده کنید تا راحت حرف هایتان را بزنید.
نتیجه گیری

امکان دارد در روند مشاوره ازدواج هر نوع احساساتی به فرد دست بدهد. پیشنهاد ما این است که افراد هیچ دلیلی برای صرف نظر کردن از حضور نزد مشاور قبل از ازدواج نتراشند. قطعا رابطه ای که عشق آن منجر به ماندگاری شود، یک رابطه سالم است و تشکیل رابطه سالم بدون شناخت کامل خودتان و شناخت نسبی فرد مورد نظر، امکان پذیر نیست. مراجعه به مشاوره ازدواج و صحبت با دکتر روانشناس خوب نشان دهنده وجود قطعی یک مشکل نیست.

چه بسا تعداد زیادی از زنان و مردان بدون کوچک ترین مشکلی با این هدف به مشاوره ازدواج می روند تا هیچ نکته ی قابل توجهی را نادیده نگیرند. پس تحت هیچ شرایطی خجالت نکشید و افکار اشتباهتان در مورد مشاوره را دور بریزید.

در صورتی که هیچ گفتگویی بین افراد صورت نگرفته معمولاً مراجعه به مشاور، مناسب نخواهد بود. همانطور که مراجعه به مشاور پس از مدت ها صحبت و برقراری رابطه و ایجاد علاقه نیز چندان مؤثر نیست. بنابراین بهترین زمان برای مراجعه به مشاور زمانی است که فرد آماده باشد و با طرف مقابل صحبت می کند. آنها میبایست حداقل 8 تا 10 ساعت در مورد مسائل مختلف صحبت کرده باشد.

معمولاً مشاوران در صورت لزوم خانواده ها را به شرکت در جلسات دعوت می کنند و از آنجا که مسئولیت ازدواج برعهده هر دو طرف است، مشاوران بیشتر جلسات را با یک دختر و پسر برگزار می کنند.

چرا باید قبل از ازدواج به مشاور مراجعه کنیم؟

بزرگترین اشتباهی که زنان و مردان در زمان آشنایی و ازدواج خود به آن دچار می شوند این است که به دلایل متداول و البته کاملاً بی ربط، از مراجعه به مشاوره ازدواج پرهیز می کنند. به طور مثال افرادی که فامیل هستند یا مدت هاست که فرد مورد نظر خود را می شناسند، با این جمله که “من طرف مقابلم را می شناسم” از مراجعه نزد مشاوره ازدواج صرف نظر می کنند.

منبع:

https://drtaranehmoazeni.com

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب را به دوستان خود به اشتراک بگذارید

خواننده گرامی

آیا می دانستید بسیاری از مشکلات شخصی و گروهی با کمک گرفتن از مشاوران منخصص به راحتی قابل حل می باشد.

دیر اقدام نکنید

به راحتی با کارشناسان ما در تماس باشید تا شما را برای انتخاب مشاور راهنمایی نمایند.
اینجا کلیک نمایید
لیست محتوا