مشاوره روانشناسی خانواده

دکتر لیلا صالحی
دکتر لیلا صالحی
مشاور و روان درمانگر کلینیک مهستا مدرس خودشناسی مدرس لایف کوچ برگزار کننده دوره های آموزشی 􀁊 مدرس دوره ,CBT, schema therapy

مشاوره روانشناسی خانواده

روابط شما با اعضای خانواده، قوی ترین رابطه ای است که دارید .  حتی سالم ترین خانواده ها نیز می توانند مشکلات پیچیده ای را تجربه کنند که باید در یک برنامه خانواده درمانی با یک درمانگر حرفه ای حل شوند.  اگربرای حل این مسائل در طولانی مدت از کمک حرفه ای استفاده نشود جو خانواده سمی می شود.  اهداف خانواده درمانی(مشاوره روانشناسی خانواده) این است که شما و خانواده تان را به مسیر درست برگرداند تا زندگی آرام تری با ارتباط سالم ایجاد کنید.

جهت مشاوره روانشناسی در کلیه زمینه ها کافیست با ما تماس حاصل فرمایید.

02122308339   —-02122305827

درخواست مشاوره روانشناسی حضوری

درخواست مشاوره روانشناسی تلفنی

مشاوره روانشناسی خانواده

 🔸تعريف خانواده درمانی:

خانواده درمانی هر شکلی از درمان است که کل خانواده را به عنوان یک مراجع به جای یک فرد  دعوت می کند.  این نظریه سیستم‌های خانواده موری بوون را به نمایش می‌گذارد، که اعضا را به عنوان بخش‌های حیاتی یک واحد مرتبط عاطفی ترسیم می‌کند.  خانواده‌درمانی‌ها می‌توانند بسیار متفاوت از یکدیگر به نظر برسند، هم از نظر آنچه در جلسات درمانی روی آن کار می‌شود و هم از نظر نحوه درمان.  برخی از درمان ها بر  تعامل والدین-کودک تمرکز دارند.

خانواده درمانی به دنبال درمان یک واحد خانواده برای بهبود ارتباطات، روابط و پویایی در یک خانواده، برای ایجاد یک زندگی هماهنگ در خانه است.  خانواده درمانی معمولاً زمانی انجام می شود که کودکان هنوز در خانه هستند، اما افراد در هر سنی و زندگی خانگی ممکن است وارد خانواده درمانی شوند و از اصولی که ارائه می دهد بهره مند شوند.  در نهایت، خانواده درمانی نوعی درمان است که روابط را بدون تمرکز بر یک رابطه عاشقانه درمان می‌کند

🔸خانواده درمانی چیست؟

 خانواده درمانی می تواند روشی کوتاه مدت برای بهبود روابط و ترمیم خطوط ارتباطی در خانواده، با تسهیل توسط روانشناس، مددکار اجتماعی بالینی یا درمانگر دارای مجوز، باشد.   خانواده درمانی  ممکن است شامل همه اعضای خانواده  یا فقط کسانی باشد که مایل و قادر به شرکت در جلسات هستند.  هنگام ایجاد اهداف خانواده درمانی، درمان بر اساس مسائلی که با آن روبه‌روهستید شخصی سازی می شود.

بیشتر بخوانید:بهترین مرکز مشاوره ازدواج تهران ، متخصص زوج درمانی ،سرد شدن رابطه زن و شوهر

🔸چه اهدافی در خانواده درمانی قابل دستیابی هستند؟

 اهداف خانواده درمانی  برای هر خانواده منحصر به فرد است.  با ایجاد اهداف خانواده درمانی، فرد و اعضای خانواده  این پتانسیل را دارند که چندین مهارت را بیاموزند که به بهبود مسائل مختلف کمک می کند، از جمله:

 🔹تقویت پیوندهای خانوادگی

 🔹بهبود روابط با فرزندان

 🔹حل مشکلات ازدواج

 🔹درک عمیق تر از یکدیگر

 🔹کاهش غم و اندوه، ضربه و عصبانیت طولانی مدت

 🔹کمک در مسائل مالی

 🔹توجه به تأثیر سوء مصرف مواد بر خانواده

🔹یاد گیری روش کنار آمدن با بیماری روانی

ممکن است علاوه بر سایر اشکال درمان فردی، خانواده درمانی را نیز دنبال کنید، به خصوص اگر یک یا چند نفر از اعضای خانواده شما دارای بیماری روانی یا اعتیاد به مواد مخدر یا الکل باشند.  در موارد اعتیاد، اعضای خانواده می توانند در مشاوره خانواده شرکت کنند در حالی که فردی که با اختلال مصرف مواد مبارزه می کند در سم زدایی، توانبخشی و درمان های اضافی شرکت می کند.

جهت مشاوره روانشناسی در کلیه زمینه ها کافیست با ما تماس حاصل فرمایید.

02122308339   —-02122305827

درخواست مشاوره روانشناسی حضوری

درخواست مشاوره روانشناسی تلفنی

  🔸هدف خانواده درمانی

 هدف خانواده درمانی  به جای مقصر دانستن افراد، شناسایی و رسیدگی به مسائل در کانون خانواده به عنوان یک ساختار واحد و تلاش در جهت راه حل های سالم است.

🔹نحوه تعیین مرزهای سالم را بیاموزید:

تعیین مرزهای سالم  نقش اساسی در اهدف بلند مدت خانواده درمانی دارد. تعیین مرزها به ما این امکان را می دهد که همه مسئولیت های زندگی را در اولویت قرار دهیم.  مرزها به ما کمک می کنند تا انتظاراتی را در مورد نحوه رفتار دیگران، چه در داخل و چه در خارج از خانواده، با ما تعیین کنیم.  یادگیری چگونگی تعیین مرزهای سالم یکی از اهداف خانواده درمانی است، زیرا روش مهمی برای سنجش احساس ارزشمندی ما است.

🔹 راه‌های ارتباطی باز ایجاد کنید: بهبود خطوط ارتباطی در خانواده‌تان به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که محیط خانه‌تان مثبت‌ است و همه اعضای خانواده به نحوه تعامل و زمان تعامل، ابراز امنیت و دریافت بازخورد مناسب کمک می‌کنند.  کیفیت تعاملات خانوادگی به طور مستقیم با میزان رضایت اعضای خانواده از این روابط مهم ارتباط دارد.  از طرف دیگر، ارتباطات ضعیف خانوادگی اغلب باعث افزایش تعارض و آسیب به پیوندهای عاطفی می شود.

🔹تقویت درک و همدلی عمیق تر: یکی از اهداف خانواده درمانی برای جلسات خانواده درمانی، ایجاد درک عمیق تر از تجربیات یکدیگر و یادگیری نحوه همدلی با یکدیگر است.  وقتی بتوانید درک کنید که اعضای خانواده تان چه احساساتی دارند، در ذهنشان چه می گذرد و همدلی ایجاد کنید، روابط شما بهبود می یابد و پیوندهای شما تقویت می شود.

🔸خانواده درمانی چیست؟

 خانواده درمانی نوعی روان درمانی است که هنگام برخورد با زوج ها و خانواده ها استفاده می شود.  بر روابط خانوادگی به عنوان یک عامل مهم در سلامت روانی تأکید دارد.  به این ترتیب، این نوع درمان به جای اینکه فقط بر تک تک اعضای یک واحد تمرکز داشته باشد، بر مشکلات خانوادگی که در ارتباط با تعاملات خانوادگی دیده می شود، تمرکز می کند.  خانواده درمانگران معمولاً بر تعاملات بین اعضای خانواده و اینکه چگونه این تعاملات ممکن است باعث ایجاد مشکلات شود تمرکز می کنند.  برای بسیاری از خانواده هایی که به دنبال کمک هستند، توجه کنید که خانواده درمانی اغلب کوتاه مدت است و ممکن است علاوه بر انواع دیگر درمان استفاده شود.

مقاله مرتبط:نحوه مدیریت خشم کودکان ،روانشناس کودک و نوجوان در تهران ،روان شناسی کودکان پیش دبستانی

خانواده درمانی زمانی می تواند مفید باشد که با مشکلات زیر روبه رو می شوید:

 🔹روابط خانوادگی و تغییرات در زندگی خانوادگی

🔹 سلامت روان بزرگسالان

🔹 مسائل مربوط به فرزندپروری

🔹روابط زوجین

🔹ضربات روحی و جسمی

🔹استرس کاری

🔹 مشکلات سلامتی مزمن، مانند آسم یا سرطان

🔹 حمایت از اعضای خانواده از طریق جدایی، میانجی گری و طلاق

🔹 رفتار کودک و نوجوان

🔹 اختلالات عاطفی از جمله اضطراب، افسردگی، از دست دادن و اندوه

🔹 بی اشتهایی، پرخوری عصبی و سایر اختلالات خوردن

🔹 حمایت از اعضای خانواده در زندگی خانوادگی

🔹 سوء استفاده عاطفی یا خشونت

🔹 مشکلات مالی

🔹 خودآزاری

🔹 سوء مصرف مواد مخدر، الکل و سایر مواد

🔸انواع مشاوره روانشناسی خانواده :

 چهار نوع مشاوره روانشناسی خانواده وجود دارد که اغلب توسط متخصصان استفاده می شود: خانواده درمانی حمایتی، درمان شناختی-رفتاری، ایده های روان پویشی و خانواده درمانی سیستمیک.

🔹 خانواده درمانی حمایتی: اغلب برای کمک به اعضای خانواده در بیان احساسات خود در مورد مشکلی که کل خانواده را تحت تأثیر قرار می دهد استفاده می شود.  این نوع خانواده درمانی محیطی امن و باز را فراهم می کند که در آن همه می توانند احساسات خود را بیان کنند.  این فرصتی است برای خانواده ها تا دور هم جمع شوند و آشکارا در مورد مسائلی که آنها را آزار می دهد صحبت کنند و همچنین فرصتی برای درمانگر برای ارائه توصیه های عملی است.

🔹تکنیک‌های درمان شناختی-رفتاری (CBT) : تلاش می‌کنند تا نحوه تفکر یا رفتار افراد را تغییر دهند تا مشکل را کاهش دهند یا از شر آن خلاص شوند.  درمانگر ممکن است تکالیفی را به تک تک اعضای خانواده محول کند تا برنامه های رفتاری خاصی را انجام دهند.

🔹ایده های روان پویایی :  در خانواده درمانی بیشتر به ذهن ناخودآگاه خود فرد (که گاهی اوقات ناخودآگاه نامیده می شود) نگاه می کند.  این نوع درمان تلاش می‌کند تا با کشف مشکلات اساسی، مشکلات درجریان را کاهش دهد.  بسیاری از درمانگرانی که از این روش استفاده می کنند، امیدوارند که با ارائه دلایل واقعی نزاع به افراد، اعضای خانواده بتوانند با موفقیت بیشتری با مشکلات خود کنار بیایند و از آن عبور کنند.

🔹خانواده درمانی سیستمیک : بر احساسات کل خانواده تأکید دارد و تلاش می کند تا مشکلات پویای درون  خانواده و همچنین ایده ها و نگرش های کل خانواده را شناسایی کند تا آنچه را که  در کل خانواده می گذرد آشکار کند.  هنگامی که درمانگر درک کاملی از این زمینه ها داشته باشد، ممکن است سعی کند مشکلات، نگرش ها، روابط را به موقعیتی تغییر دهد که سودمندتر، آسیب کمتر یا به سادگی واقع بینانه تر باشد.

جهت مشاوره روانشناسی در کلیه زمینه ها کافیست با ما تماس حاصل فرمایید.

02122308339   —-02122305827

درخواست مشاوره روانشناسی حضوری

درخواست مشاوره روانشناسی تلفنی

 🔸نظریه های مشاوره روانشناسی خانواده

 نظریه های مشاوره روانشناسی خانواده اساساً به عنوان مبنایی عمل می کنند که همه روش های خانواده درمانی از آن سرچشمه می گیرند.  از تئوری ها برای شناسایی مؤثرترین اشکال درمان استفاده می شود. این به معنای درگیر کردن خانواده به عنوان یک کل واحد، جدا کردن خانواده برای درمان مسائل فردی  یا درمان خانواده از طریق رویکردهای  مختلف نوین و رسیدگی به موقعیت ها و مسائل مد نظر است.

برخی از نظریه های مشاوره روانشناسی خانواده، خانواده ها را اساساً یک جامعه کوچک می دانند.  نقش ها و روابط خاص و منحصر به فردی وجود دارد و انحراف از این نقش ها و روابط بزرگترین منبع تضاد یا مشاجره است.

 سایر نظریه پردازان مشاوره روانشناسی خانواده، واحد خانواده را دقیقاً به این صورت می دانند: واحدی یکپارچه با بخش های کاری که همه باید در جهت یک هدف کار کنند.

🔸 روش های اصلی مشاوره روانشناسی خانواده

 پنج روش مشاوره روانشناسی خانواده به طور گسترده شناخته شده است: درمان ساختاری، درمان میلان، درمان استراتژیک، روایت درمانی، و درمان فرانسلی.  این اشکال درمانی به دنبال بهبود روابط خانوادگی و ایجاد یک زندگی پایدارتر و سالم تر در خانه هستند.

🔹درمان ساختاری: محبوب ترین شکل خانواده درمانی است و خانواده را به عنوان یک واحد با چند بخش عملکردی می بیند.  هر فردی در خانواده نقش خاصی دارد که آن را ایفا می کند و انحراف از این نقش ها بزرگترین منبع تضاد در خانواده است.  بنابراین، درمان به دنبال بررسی هر دلیلی برای ناراحتی در نقش‌های خانوادگی است و روی ادغام همه افراد در نقش‌هایی که در ابتدا قرار بود انجام دهند، کار می‌کند.  این روش برای توزیع یکنواخت قدرت، ارتباطات و احترام کار می کند تا به عنوان یک سیستم واحد و عملکردی به جلو حرکت کند.

🔹 میلان :درمانی مشابه است زیرا خانواده را به عنوان یک سیستم واحد می‌بیند که مجموعه‌ای از سیستم‌های همزیستی در آن تعبیه شده است.  اگرچه تا حدودی با درمان ساختاری متفاوت است.  به مراتب بیشتر بر رفتارهای طبیعی در یک خانواده تمرکز می کند و به دنبال هدایت آن رفتارهای طبیعی با تمرکز بر واکنش ها و بازخوردها است.

🔹خانواده‌درمانی استراتژیک: بیشتر بر الگوهای درون خانواده‌ها تمرکز می‌کند و کمتر بر نگاه متفاوت به واحد خانواده تمرکز می‌کند.   هر دو روش بر روی هر گونه الگوی رفتاری که در طول زمان ظهور یا توسعه یافته است تمرکز دارند و سعی می کنند به طور فعال این الگوها را رهگیری و تغییر جهت دهند.

🔹 روایت درمانی :این روش با این تصور عمل می‌کند که افراد در بهترین حالت خود و با ایمان به قدرت خود، بزرگترین و مؤثرترین پویایی خانواده را ایجاد می‌کنند.  حل تعارض یک موضوع ساده برای بهبود عزت نفس و ادراک از خود است.

🔹 درمان فرا نسلی: دقیقاً همان کاری را انجام می‌دهد که به نظر می‌رسد: با از بین بردن موانع ارتباطی موجود و پرورش تفاهم، علی‌رغم آداب یا انتظارات مختلف، بر تعارضات بین نسل‌های مختلف کار می‌کند.  این روش خاص نشان می‌دهد که بیشتر درگیری‌های خانوادگی از تفاوت‌های بین رفتارها و انتظارات نسلی ناشی می‌شوند و تسکین این تفاوت‌ها یک موضوع ساده برای بهبود ارتباطات و تشویق نگرش‌های باز است.

همان‌طور که از مطالب فوق می توان نتیجه گرفت، هیچ شکل واحدی از خانواده درمانی وجود ندارد که به طور مشخص نسبت به دیگری سودمند باشد.  برخی از روش ها برای برخی خانواده ها به خوبی کار می کنند و برخی دیگر برای خانواده های دیگر به خوبی کار می کنند.  در نهایت، این حضور روان درمانی است که به طور مداوم نتایج متفاوت قابل توجهی را نشان می دهد.

 با این حال، برخی از اشکال خانواده درمانی بیشتر با مشکل خاصی سازگار هستند.  اگر ارتباط بین نسل‌های مختلف مشکل اصلی است – اگر پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و والدین با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، یا والدین و بچه‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، درمان فرا نسلی ممکن است موثرترین شکل درمانی برای رسیدن به یک راه حل صادقانه باشد.

 اگر پویایی خانواده در حال آزمایش باشد، درمان ساختاری ممکن است بهترین روش درمانی برای ترمیم پویایی خانواده و القای آرامش باشد.  اختلالات ارتباطی و درک نکردن نقش شما در خانواده می تواند از طریق میلان درمانی کمک کندو روایت درمانی می تواند به خانواده ای که دارای عزت نفس پایین و شک و تردید هستند کمک کند.

با این حال، در نهایت، خانواده شما بدون توجه به نوع دقیق درمانی که انجام می دهید، احتمالاً وضعیت بهتری خواهند داشت.  قطعی ترین مطالعه در مورد درمان در کل به طور مداوم نشان داد که افرادی که از درمان به عنوان ابزاری برای خودسازی و خودیاری استفاده می کنند، نتایج زندگی بهتری را نسبت به افرادی که این کار را انجام نمی دهند گزارش می دهند، بنابراین هر نوع خانواده درمانی احتمالاً حداقل مقداری بر  بینش و بهبود روابط خانوادگی و پویایی خانواده اثر می گذارد.

 هنگام انتخاب روش درمانی و درمانگر، حتماً تحقیق کنید.  اطمینان حاصل کنید که روشی که  انتخاب کرده اید با نیازهای واقعی شما مطابقت دارد و مطمئن شوید که درمانگر شما به درستی برای آن روش تأیید شده است.  از آنجایی که اشکال مختلف درمان به تکنیک های متفاوتی نیاز دارند، درمانگران صلاحیت ارائه همه انواع درمان را ندارند، اما می توانند تخصص های خاصی را انجام دهند. روش های مختلفی وجود دارد که درمان می تواند انجام شود. بعضی از درمانگران کل خانواده ها را به یک جلسه در دفتر خود دعوت می کنند، جایی که خانواده ها تشویق می شوند تا شکایات خود را مطرح کنند و هر گونه مساله ای را که ممکن است داشته باشند شناسایی کنند. بعضی از درمانگران خانواده ها را تشویق می کنند که در یک محیط طبیعی تر، مانند یک خانه یا مدرسه جمع شوند تا خانواده را در زیستگاه معمولی خود مشاهده کنند و احساس دقیق تر از این که چگونه افرادخانواده با یکدیگر تعامل دارند، به دست آورند. برخی از درمانگران درمان آنلاین را ارائه می دهند، جایی که خانواده ها می توانند راحت تر با درمانگر خود و یکدیگر احساس راحتی کنند.

جهت مشاوره روانشناسی در کلیه زمینه ها کافیست با ما تماس حاصل فرمایید.

02122308339   —-02122305827

درخواست مشاوره روانشناسی حضوری

درخواست مشاوره روانشناسی تلفنی

نتیجه گیری:

مشاوره روانشناسی خانواده سالهاست که با هدف اصلی بهبود پیوندها و روابط خانوادگی وجود داشته است.  در حالی که درمان فردی بر مشکلات یک فرد متمرکز است، خانواده درمانی به دنبال درمان نگرانی ها یا تشخیص های کل خانواده است.  دلایل زیادی برای کمک گرفتن از یک خانواده درمانگر وجود دارد.  برخی از خانواده ها دارای کودکان یا بزرگسالانی با نیازهای ویژه هستند و به کمک نیاز دارند تا در تمام پیچیدگی های این موقعیت غلبه کنند.  برخی از خانواده ها برای برقراری ارتباط و حفظ هماهنگی بین خود تلاش می کنند و به دنبال یک متخصص هستند تا به آنها کمک کند گوش دادن و صحبت کردن موثرتر را یاد بگیرند.

 خانواده درمانی در تاریخ کلی روان درمانی تا حدودی جدید است اما حداقل 60 سال تئوری و عمل  پشت آن است.  تئوری های خانواده درمانی همگی در رویکردشان برای شفا و درمان خانواده ها متفاوت هستند، اما همه آنها در جهت یک هدف کار می کنند: بهبود پویایی خانواده و تقویت روابط خانوادگی.  چه با یک درمانگر در مطب واقعی ملاقات کنید و چه از طریق یک پورتال درمانی آنلاین به یک درمانگر مراجعه کنید، نتیجه یکسان است: بهبود پویایی خانواده، بهبود ارتباطات، و زندگی هماهنگ‌تر در خانه.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب را به دوستان خود به اشتراک بگذارید

خواننده گرامی

آیا می دانستید بسیاری از مشکلات شخصی و گروهی با کمک گرفتن از مشاوران منخصص به راحتی قابل حل می باشد.

دیر اقدام نکنید

به راحتی با کارشناسان ما در تماس باشید تا شما را برای انتخاب مشاور راهنمایی نمایند.
اینجا کلیک نمایید
لیست محتوا