عوامل مربوط به مادر باردار :

عوامل مربوط به مادر باردار :
دکتر سمانه نیک خواه
دکتر سمانه نیک خواه

مادر باردار علاوه بر اجتناب از مواردي مانند داروها، داروهاي اعتيادآور، توتون، الكل و …… به شيوه هاي ديگري هم مي توانند به رشد جنين كمك كنند. در مورد زناني كه سالم هستند و تناسب اندام دارند، ورزش منظم و ملايم، مانند قدم زدن، شنا كردن، دوچرخه سواري يا اروبيك مي تواند به بارداري سالم كمك كند. در قسمت پايين عوامل مربوط به مادر باردار را بررسي مي كنيم:

تغذيه :

در دوره پيش از تولد زماني كه كودك سريع تر از هر زماني رشد مي كنند براي تغذيه كاملا به مادر وابسته هستند. رژيم غذايي سالمي كه به افزايش وزن 10 تا 5/13 كيلوگرم منجر شود، سلامت مادر و بچه را تضمين مي كند . سوء تغذيه پيش از تولد مي تواند به دستگاه عصبي مركزي آسيب جدي برساند. هر چه رژيم غذايي نامناسب تر باشد، كاهش وزن مغز بيشتر است. مخصوصا اگر كاهش وزن در سه ماهه آخر روي داده باشد.

استرس :

در صورتي كه مادر باردار در مدت بارداري دچار استرس شديد شوند، بچه هاي آنها در معرض خطر انواع مشكلات قرار مي گيرند. اضطراب شديد با ميزان بالاتر سقط، نارسي، وزن كم به هنگام تولد، و بيماري تنفسي نوزاد و اختلال هاي گوارشي ارتباط دارد .  وقتي كه دچار ترس و اضطراب مي شويم، هورمون هاي محرك به داخل جريان خون ما آزاد شده و باعث مي شوند كه  آماده عمل شويم. مقدار زيادي خون به قسمت هايي از بدن مانند مغز، قلب و عضلات دست و پا و  بالاتنه فرستاده مي شود. جريان خون به ساير اندام ها، از جمله رحم كاهش مي يابد. در نتيجه جنين از تامين كامل اكسيژن و مواد غذايي محروم مي شود. هورمون هاي استرس از جنين رد مي شود و ضربان قلب جنين را به نحو چشمگيري بالا مي برند در نتيجه احتمال واكنش پذيري به استرس را در سنين بالاتر افزايش مي دهد.

سن مادر و زايمان هاي قبلي :

زناني كه حاملگي را به 30 تا 40 يا 40 تا 50 سالگي به تاخير مي اندازند با افزايش خطر نازايي، سقط و بچه هايي كه با نقايص كروموزومي به دنيا مي آيند رو به رو مي شوند.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب را به دوستان خود به اشتراک بگذارید

خواننده گرامی

آیا می دانستید بسیاری از مشکلات شخصی و گروهی با کمک گرفتن از مشاوران منخصص به راحتی قابل حل می باشد.

دیر اقدام نکنید

به راحتی با کارشناسان ما در تماس باشید تا شما را برای انتخاب مشاور راهنمایی نمایند.
اینجا کلیک نمایید
لیست محتوا