علل کم میلی جنسی در زنان چیست ؟

بی میلی جنسی زنان

علل بی میلی جنسی در زنان چیست ؟

بی میلی جنسی یکی از مشکلات رایج در میان زنان است. تا جایی که حدودا یک سوم زنان دچار سرد مزاجی هستند. بی میلی جنسی یکی از مشکلات جدی بین زوجین است که در صورت عدم درمان روی روابط زناشویی تاثیر منفی گذاشته وعلاوه بر از بین بردن صمیمیت بین زوجین، در بیشتر مواقع  یکی از دلایل جدایی زوجین نیز است.

کم میلی جنسی در زنان و علائم آن

زنانی دچار بی میلی جنسی هستند که به مدت طولانی به برقراری رابطه جنسی علاقه ای نشان نمی دهند و تمایلی به برقراری روابط جنسی ندارند.

از علائم بی میلی جنسی در زنان  می‌توان به مواردی مانند :

1- کاهش تمایل به برقراری روابط جنسی

2- پذیرا نبودن و کم میلی به اقدامات تحریک آمیز مانند لمس کردن ، بوسیدن و…

3- کاهش برانگیختگی لذت جنسی، احساسات تناسلی در روابط جنسی

4- کاهش خیال پردازی‌های جنسی و… اشاره کرد .

علل کم میلی جنسی در زنان چیست ؟

مشکلات جنسی مردان

مشکلات جنسی مردان مانند زود انزالی، عدم توانایی و عدم مهارت‌های لازم در برقراری رابطه جنسی  و… از مسائلی مهم در ایجاد بی میلی جنسی در زنان و عدم رغبت زنان به برقراری روابط جنسی است.

مشکلات رابطه‌ای بین زوجین

از مشکلات رابطه‌ای بین زوجین که منجر به سرد مزاجی می‌شود می‌توان به مواردی مانند :

1- نداشتن روابط صمیمانه بین زوجین و اختلافات زناشویی

2-  عدم شناخت زوجین از تفاوت‌های فیزیولوژیک بدن یکدیگر

3-  عادی شدن روابط  جنسی بین زوجین

4-  عدم پیش نوازی و بر انگیختگی

5- نداشتن اعتماد به همسر و بی احترامی به زن از سوی همسر

6-  نداشتن رابطه جنسی به مدت طولانی و… اشاره کرد.

مشکلات روحی و روانی

علل سرد مزاجی زنان می‌تواند  ریشه در مشکلات روحی و روانی داشته باشد. مشکلاتی مانند :

1- استرس، اضطراب، افسردگی

2- تجربه روابط جنسی ناموفق در گذشته: شریک جنسی نامناسب یا  تجربه جنسی فاقد لذت

3- احساس خصومت نسبت به مردان

4- نگرش منفی نسبت به روابط جنسی و احساس گناه در برقراری رابطه جنسی

5- ترس از آسیب به دستگاه تناسلی و یا ابتلاء به عفونت‌های تناسلی

6- ترس از باردار شدن

7- ترس از شنیدن صدا حین برقراری رابطه جنسی

8- مزاج سرد

طبیعت انسان‌ها با هم متفاوت است. افرادی که طبیعت بدنشان گرم‌ و تر است، تمایل بیشتری به برقراری روابط جنسی دارند و افرادی که طبع بدنشان سرد و خشک است، تمایل کمتری به برقراری روابط جنسی دارند و به اصطلاح سرد مزاج هستند. این دسته از افراد نیازمند مراجعه به درمانگر و درمان دارند.

مشکلات جسمی

بروز برخی از مشکلات جسمی و بیماری‌ها مانند عفونت‌های واژن، خشکی واژن، آتروفی، زخم تناسلی، تغییرات هورمونی در بارداری، تغییرات هورمونی در دوران یائسگی، کمبود ویتامین‌ها و… از بیماری‌هایی هستند که در سرد مزاجی زنان تاثیر دارد.

مشکلات فیزیو لوژیکی

یکی دیگر از عوامل موثر در ایجاد بی میلی جنسی در زنان عوامل فیزیولوژیکی مانند پایین بودن سطح تستوسترون، تنگی نفس، دیابت، تیروئید، تنگی عروق و یا استفاده از قرص‌های ضد بارداری، ضد افسردگی، ضد فشارخون و… است.

درمان کم میلی جنسی در زنان

با توجه به این که 3 علت اصلی شامل: مشکلات رابطه‌ای، مشکلات جسمی و مشکلات عاطفی یا روحی روانی از عوامل اصلی بی میلی جنسی در زنان محسوب می‌شوند، درمان بی میلی جنسی نیازمند مراجعه به مراکز مشاوره و شناسایی علل آن توسط روانشناس است. برخی از این درمان‌ها شامل :

روان درمانی

در صورتی که بنابر تشخیص روانشناس علت بی میلی جنسی مشکلات روحی و روانی باشد، با استفاده از روش روان درمانی با گفتگو و تغییر سبک زندگی، ورزش، یوگا و… قابل درمان خواهد بود.

سکس تراپی

چنانچه بی میلی جنسی  ناشی از مشکلات ارتباطی بین همسران است، با کمک گرفتن از یک مشاور متخصص یا سکس تراپیست قابل درمان خواهد بود.

دارو درمانی

در صورتی که  علت بی میلی جنسی  اکتسابی باشد، ممکن است داروهایی توسط پزشک برای درمان اختلال بی میلی اکتسابی زنان و افزایش تحریک و میل جنسی تجویز شود. این داروها  می‌توانند تا حدودی به زنان کمک کنند تا به دوره قبل که میل جنسی داشتند، برگردند.

هورمون تراپی

اگر علت بی‌میلی جنسی تغییرات هورمونی در زنان باشد، در چنین مواردی می‌توان بی‌میلی جنسی زنان را با مصرف هورمون استروژن و یا پروژسترون (به تشخیص پزشک) درمان کرد. این هورمونها به شکل ژل، قرص، شیاف، پماد، اسپری مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته  هورمون تراپی به‌ تنهایی نمی‌تواند به درمان بی‌میلی جنسی زنان کمک کند و باید در کنار درمان‌های دیگر به کار رود .

در آخر

در واقع  علل کم میلی جنسی  در زنان ترکیبی از مشکلات عاطفی  و جسمی است که لازم است جدی گرفته شود. چرا که  داشتن روابط جنسی مناسب و مطلوب  از مسائل بسیار مهم در روابط زناشویی و ایجاد صمیمیت بیشتر در میان زوجین و پایداری خانواده‌ها است. بنابراین در صورتی که نسبت به روابط زناشویی دچار کم میلی جنسی شده اید، لازم است با مراجعه زودهنگام به مراکز مشاوره و بهره بردن از مشاوره  تخصصی روانشناسان  این مسئله با شناسایی علل کم میلی جنسی ریشه یابی و سپس درمان شود.