شناسایی رغبت‌های شغلی

admin
admin

امروزه پیشرفت تکنولوژی ، پیچیدگی و دگرگونی های جدید  در دنیای کار ، تقاضا های روزافزون برای ورود به مشاغلی که نیازمند کسب دانش ، استعداد  و تفاوت های فردی هستند . موجب ایجاد مشکلاتی در شناخت و هدایت استعدادها ، شناسایی رغبت های شغلی و تصمیم گیری در خصوص انتخاب شغل شده است . این در حالی است . که انتخاب شغل یکی از مهم ترین و سرنوشت ساز ترین تصمیمات در زندگی هر فرد می باشد .

در حقیقت شناسایی رغبت های شغلی مربوط به یک سن خاص یا یک دوره تحصیلی خاص نیست . بلکه به تدریج متناسب با سن و رشد ویژگی های شناختی افراد تکامل پیدا می کند . بدین ترتیب افراد می توانند ، به بلوغ رسیده  علایق ، استعدادها ، نقاط قوت و نقاط ضعف خود را بشناسند . و با تصویری درست از شناخت خود بر اساس نیازهای جامعه نسبت به انتخاب شغل اقدام کنند .

"شناسایی

اهمیت شناسایی رغبت های شغلی

مطالعات گوناگون نشان داده اند  ؛ علائق و رغبت های شغلی نقش مهمی در انتخاب رشته تحصیلی و انتخاب شغل افراد  دارند . و این علائق و رغبت ها هستند . که میزان رضایت و موفقیت فرد را در یک فعالیت یا شغل خاص پیش بینی می کند .

یکی از بزرگترین مشکلات در زندگی افراد این است . که در مسیری قرار بگیرند . و یا  در جایی کار کنند . که دوستش ندارند . و آنها  را از علائق و استعدادهایشان  دور کرده است . زمانی که فرد در شغل مورد علاقه اش فعالیت نمی کند . باعث می شود ،  وقت و انرژی کمتری را برای انجام دادن وظایف شغلی خود صرف کرده که این موضوع منجر به عدم رضایت شغلی و پایین آمدن عملکرد شغلی فرد شده  . و بر عملکرد کلی سیستم تاثیر منفی می گذارد . بنابراین شناسایی رغبت های شغلی با توجه به اهمیت آن در موفقیت های شغلی امری بسیار مهم است . که باید مورد توجه قرار گیرد .

همچنین شناسایی رغبت های شغلی و علائق دانش آموزان یکی از عوامل بسیار مهم در فرایند یادگیری دانش آموزان است . که در پیشرفت تحصیلی آن ها بسیار تاثیر گذار است . و عدم شناسایی علائق موجب ایجاد دودلی در انتخاب رشته تحصیلی و عدم علاقه به ادامه تحصیل می شود .

تاثیر استعداد

استعداد یک توانایی بالقوه و قابلیت های فردی است .که موجب ایجاد شایستگی در فرد در انجام آن فعالیت می شود . شناسایی استعداد افراد از عوامل مهم در به کارگیری موفقیت است . در حالی که بسیاری افراد بر این باور هستند . که داشتن نمره خوب در یک درس نشان از استعداد دانش آموز در آن زمینه است . تحقیقات نشان داده اند  ؛ داشتن نمرات خوب در یک درس ملاک مناسبی برای وجود استعداد در آن زمینه نیست . و امکان دارد عوامل دیگری در آن نمره خوب موثر بوده باشد . همچنین عواملی مانند کم کاری دانش آموزان ، بی انگیزگی ، مشکلات عاطفی ، ناسازگاری و …… می توانند مانع از شناسایی استعدادها و قابلیت های دانش آموزان در نظام آموزشی شود .

 

مدل های گوناگونی وجود دارند . که در زمینه شناسایی رغبت های شغلی و چگونگی سازماندهی علائق درون فرد را توصیف کرده است . و در نهایت  به انتخاب های درست تر افراد کمک می کند . که از این میان می توان به مدل کروی تریسی  ، مدل هالند اشاره کرد . به عنوان مثال آزمون رغبت سنج شغلی شخصیتی هالند برای سنجش استعدادها نوجوانان و جوانان کاربرد بسیار دارد .لازم به ذکر است . تحلیل این آزمون ها باید توسط مشاورین انجام گیرد . تا اجرای یک تست بتواند ، به شناخت صحیح افراد کمک کند .

شناسایی رغبت‌های شغلی

در آخر

به طور کلی ، شناسایی رغبت های شغلی نشان می‌دهند. که فرد دوست دارد یا ترجیح می‌دهد . در کدام شغل متناسب با علایق و استعدادهایش بر اساس نیازهای شغلی جامعه  به فعالیت بپردازد. عموما علاقه های شغلی در اوائل دوره نوجوانی شکل می گیرد . در این میان والدین می توانند  ؛ نقش مهمی در شناسایی رغبت های شغلی فرزندان توسط مشاوران متخصص داشته باشند . بررسی رغبت‌های شغلی توسط مشاوران متخصص در این زمینه و مشاوره‌های حرفه ای برای ، دانش آموزان ، دانشجویان و کسانی که درصدد انتخاب شغل مناسب استعداد ها و توانایی های فردی خود  هستند  مورد استفاده قرار می‌گیرد . و تاثیر مهمی در انتخاب شغل مورد علاقه ، رضایت شغلی و موفقیت آنها دارد .

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب را به دوستان خود به اشتراک بگذارید

خواننده گرامی

آیا می دانستید بسیاری از مشکلات شخصی و گروهی با کمک گرفتن از مشاوران منخصص به راحتی قابل حل می باشد.

دیر اقدام نکنید

به راحتی با کارشناسان ما در تماس باشید تا شما را برای انتخاب مشاور راهنمایی نمایند.
اینجا کلیک نمایید
لیست محتوا