روان شناسی بالینی چیست ؟

روان شناسی بالینی
admin
admin

روان شناسی بالینی Clinical psychology

مشاور بالینی در دفتر مشاوره به چه مواردی رسیدگی می کند ؟

همان طور که سلامت  جسم در برابر بیماری ها نیاز به تشخیص و درمان دارد . سلامت  روان نیز در برخورد با مشکلات و فشارهای سنگین آسیب پذیر بوده و  نیاز به درمان دارد .تا جایی که اگر به سلامت روان اهمیت ندهیم . مشکلات کوچک تبدیل به  اختلالات روانی بزرگ شده . و در طولانی مدت باعث بروز مشکلات جسمی هم می  شوند . تا جایی که طبق آمار سازمان بهداشت روانی ، بیماری ها یا اختلالات روانی  زمینه و دلیل بیش از نیمی از بیماری های جسمی هستند .

روان شناسی بالینی چیست ؟

روان شناسی بالینی شاخه ای تخصصی  از علم روان شناسی است . که به حوزه سلامت روان بر می گردد . و به درک آسیب های روانی  ،  پیش بینی ، ارزیابی ، تشخیص و درمان نابهنجاری ها ، ناتوانی ها و آشفتگی های شناختی ، مشکلات  هیجانی ، اجتماعی و رفتاری افراد کمک می کند . به عبارتی  عمده نقش های  روانشناس بالینی در راستای درمان ، تشخیص ، آموزش و پژوهش شناخته می شود  .

ویژگی های روانشناس بالینی چیست ؟

خلاقیت و ابتکار ، حس دگر دوستی ، حس همدلی ، تعهد ،  ایجاد حس اعتماد ، توانایی مدیریت موقعیت های بحرانی ، قدرت انتقال پیام و درک مفاهیم ، نگرش حرفه ای در تعامل با دیگران ، عدم قضاوت و  علاقه به مطالعه و تحقیق از ویژگی های مهمی است .که یک روان شناس بالینی خوب باید داشته باشد  .

مشاور بالینی به چه مواردی رسیدگی می کند ؟

روانشناسی بالینی در زمینه اختلالات  روانی تبحر و فعالیت دارد  .مشاورین  بالینی متبحر در دفاتر مشاوره و  در حوزه های مختلف اختلالات روانی،  بدون دارو با استفاده از شیوه های روان درمانی متفاوتی  بنا بر نیاز فرد بیمار ، نسبت به تشخیص و  درمان اقدام می نمایند .

روان شناس بالینی در دفتر مشاوره می تواند ،اختلالاتی مانند استرس و اضطراب ، وسواس ،افسردگی ، اعتیاد ، مشکلات یادگیری ، مشکلات خانوادگی ، مشکلات جنسی ،  اختلال خواب ، اختلال شخصیت ، فوبیا و ترس را درمان کند .

احتلال وسواسی چیست :

روانشناسان متبحر ، وسواس را یک اختلال روانی می دانند . که به شکل هایی مانند وسواس فکری و وسواس عملی خود را نشان می دهد . در صورتی که اختلال وسواس توسط بیمار نادیده گرفته شود . و توسط روان شناس درمان نشود . پیشرفت کرده و روند زندگی عادی را دچار مشکل کرده و کنترل زندگی را از دست بیمار خارج می کند .

اختلال افسردگی چیست؟

یکی از اختلالات روانی شایع ، اختلال افسردگی است . که با علائمی همچون غم و اندوه ، گریه های غیر منتظره ،  بی حوصلگی ، اختلال در خواب ، تغییر در اشتها  ، احساس کسالت ،اشکال در برقراری روابط اجتماعی ، ناتوانی و شکست مداوم همراه است . و بسیاری از افراد بدون آن که متوجه باشند . دچار افسردگی شده که عدم توجه به افسردگی  و عدم مراجعه به روان شناس و درمان می تواند ، عوارض بزرگ تری را ایجاد کرد ه و نه تنها  کیفیت زندگی فرد  را پایین می آورد . روابط خانوادگی و روابط زناشویی را نیز دچار مشکل می کند .

استرس و اضطراب

افرادی که دچار استرس و اضطراب های مداوم هستند  .با علائمی همچون خستگی ، عدم تمرکز، نگرانی بیش از حد ، بی قراری و …. مواجه هستند . و . زندگی پر تنش و سختی را تجربه می کنند  . که عدم توجه به آن و عدم مراجعه به روان شناس بالینی ، بزرگ تر شدن مشکل و پایین آمدن کیفیت زندگی را به همراه دارد .

نتیجه گیری

متاسفانه بیشتر افراد در مراحل اولیه در مواجه با مشکلات روحی روانی به روان شناس مراجعه نمی کنند . و گاها دست به خود درمانی می زنند . و  زمانی به روان شناس مراجعه می کنند  . که اختلال روانی ایجاد شده کهنه و بزرگ  شده  و زندگی عادی آن ها را با اشکال مواجه کرده . در این حالت کاملا مشابه بیماری های جسمی دیر مراجعه کردن به پزشک می تواند ؛  باعث ایجاد زیان های متعدد و عوارض جبران ناپذیری برای فرد بیمار شود . این در حالی است که مراجعه زودهنگام علاوه بر درمان سریع تر ،کاهش هزینه ، باعث بالا رفتن کیفیت زندگی فرد هم می شود

روانشناسی بالینی شاخه ای تخصصی از علم روان شناسی  دارای رشته های تخصصی مانند سلامت روان کودک و بزرگسال ، اختلالات  هیجانی ، اختلال خواب ، اختلالات یادگیری ، روان شناسی سلامت و غیره می باشد .روان شناسان بالینی متخصصانی دارای مجوز و واجد شرایط ارائه خدمات به بیمار هستند .که بر اساس خصوصیات متفاوت بیماران با تکیه بر تخصص ،خلاقیت و ابتکار  با کمک به افراد و درمان اختلال روانی و غلبه بر مشکلات نقش مهمی در بهبود کیفیت زندگی ها دارد .

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب را به دوستان خود به اشتراک بگذارید

خواننده گرامی

آیا می دانستید بسیاری از مشکلات شخصی و گروهی با کمک گرفتن از مشاوران منخصص به راحتی قابل حل می باشد.

دیر اقدام نکنید

به راحتی با کارشناسان ما در تماس باشید تا شما را برای انتخاب مشاور راهنمایی نمایند.
اینجا کلیک نمایید
لیست محتوا