روانشناسی مشکلات زناشویی

admin
admin

روانشناسی مشکلات زناشویی

روانشناسی مشکلات زناشویی ؛روابط مثبت یک عنصر کلیدی برای یک زندگی شاد است. روابط ما برای ما عشق، حمایت، راحتی و دوستی فراهم می کند. با این حال، هر زوجی مشکلاتی را در روابط خود تجربه خواهند کرد، و در حالی که زوج‌ها بدون شک در مواجهه با چالش‌ها و مشکلاتی که با آن روبرو هستند احساس می‌کنند و گاهی اوقات تحت فشار قرار می‌گیرند، اما در بیشتر مواقع می‌توانند با آن‌ها کنار بیایند و ادامه دهند. با این حال، گاهی اوقات این چالش‌ها باعث می‌شود که یک یا هر دو طرف احساس نشنیده، سوء تفاهم، بی‌احترامی، بیگانگی و تنهایی کنند و هر چقدر هم که تلاش کنند قادر به حل مسائل نیستند. اگر این مسائل حل نشوند، می توانند استرس روانی، جسمی و عاطفی قابل توجهی ایجاد کنند.

روانشناسی مشکلات زناشویی

برای روانشناسی مشکلات زناشویی با ما تماس بگیرید

دلایل اصلی مشکلات رابطه زناشویی

تعدادی الگو و موقعیت وجود دارد که می تواند در یک رابطه ایجاد شود که به بروز مشکلات کمک می کند. این شامل:

نادیده گرفتن رابطه: زوجین باید به طور منظم زمانی را با هم صرف انجام کارها کنند، در مورد چیزهایی که برای هر یک از شریک زندگی مهم است صحبت کنند و برای آینده برنامه ریزی کنند. گاهی اوقات فشارهای کاری و مسائل شخصی، خواسته های والدین و مشغله های عمومی زندگی به این معنی است که ما خیلی راحت وقت خود را با هم به تعویق می اندازیم تا در ارتباط باقی بمانیم.

تعارض: تعارض می تواند باعث شود یک یا هر دو شریک احساس خشم، ناامیدی، ناامیدی یا صدمه ببینند، و زمانی که ادامه دارد می تواند منجر به احساس سوء تفاهم، قضاوت یا حمله شود. بسیار مهم است که با تعارض به گونه ای برخورد شود که شریک زندگی شما را از خود دور نکند یا باعث ایجاد عصبانیت نشود.

مدیریت ضعیف تفاوت‌ها بین شرکا: تفاوت‌های بین شرکا همیشه وجود خواهد داشت، زیرا همه ما افرادی هستیم که ارزش‌ها، اولویت‌ها و روش‌های متفاوتی برای برخورد با مسائل داریم. به عنوان مثال می توان به نگرش به پول، نحوه و مکان گذران تعطیلات، مدت زمانی که با خانواده و دوستان بزرگ سپری می کنیم، مدت زمانی که با هم یا تنها می گذرانیم، چگونه عشق خود را نشان می دهیم، چگونه فرزندان را تربیت یا تنبیه کنیم، بچه هایمان را به مدرسه بفرستیم، ماشین را چگونه می رانیم، خانه را چقدر مرتب کنیم و غیره. اغلب ما تمایل داریم که ببینیم راه ما درست است و این بدان معناست که شریک زندگیمان اشتباه می کند و باید تغییر کند. با این حال، ما باید راهی برای مدیریت این تفاوت ها پیدا کنیم تا اینکه سعی کنیم آنها را از بین ببریم.

کناره گیری از مراقبت: ما اغلب سعی می کنیم با گفتن به شریکمان بفهمانیم که فکر می کنیم اشتباه می کند، و زمانی که این کار جواب نمی دهد، اغلب آنها را با حذف چیزهایی از رابطه که می دانیم ارزش های شریکمان را می شناسیم تنبیه می کنیم (مثلاً صحبت کردن، محبت). یا جنسی). این قطع مراقبت ناگزیر باعث می شود هر دو طرف احساس انزوا، تنهایی و سوء تفاهم کنند.

از دست دادن شفقت: همه ما دوست داریم احساس کنیم که افکار، احساسات و رفتار ما توسط شریک زندگی‌مان درک می‌شود و به عنوان اشتباه قضاوت نمی‌شود. تفاهم به معنای توافق نیست – اما اگر شرکا به دنبال درک یکدیگر نباشند، حسن نیت و شفقت و اقدامات مراقبتی و عشقی می‌تواند از رابطه ناپدید شود. این منجر به قطع ارتباط در روابط می شود و شرکا ممکن است به دنبال یافتن ارتباط و ارزش در جای دیگری باشند – مانند صرف زمان بیشتر در محل کار، در کمیته ها، با بچه ها، در اینترنت یا با شخص دیگری. رفتارهای دیگری که می تواند از رابطه تحت این نوع استرس ناشی شود – از جمله اضطراب، افسردگی، مصرف الکل و مواد مخدر، اختلالات خوردن و قمار – که فقط به مشکلات اضافه می کند.

زمان بحران: درک، شفقت، عشق و حمایت به ویژه زمانی که زندگی با یک بحران همراه است، مهم است. افراد نسبت به مسائلی مانند از دست دادن شغل، مرگ والدین، ناباروری، سقط جنین، ناتوانی کودک، آتش سوزی یا خشکسالی متفاوت عمل می کنند و این تفاوت ها باید درک شود. اگر زوج ها از یکدیگر حمایت و مراقبت کنند و به عنوان یک تیم در کنار هم قرار گیرند، کار کردن و بهبودی از مشکلات و بحران های زندگی می تواند یک رابطه را تقویت کند. اگر نه، زوج ها می توانند از هم جدا شوند.

روانشناسی مشکلات زناشویی

بیشتربدانید: بهترین مشاوره طلاق، زوج درمانی،  حل اختلاف زناشویی

مشاوره برای مشکلات روابط زناشویی

همه روابط با مشکلاتی روبرو هستند و بیشتر آنها در طول زمان حل می شوند. با این حال، زمانی که مشکلات ریشه‌دار می‌شوند و به نظر می‌رسد قابل حل نیستند، مهم است که به دنبال کمک حرفه‌ای باشید. حل کردن مشکلات به مراتب بهتر از حل کردن رابطه است. مشاوره رابطه ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد که برای کمک به افزایش ارتباطات و درک، افزایش و حل اختلافات، تقویت رابطه و ایجاد انعطاف پذیری نیاز دارید.

روابط فواید  بسیار شگفت انگیزی برای رفاه، رضایت از زندگی و همچنین مدیریت استرس دارند، اما هیچ کدام از ان ها بدون چالش نیستند. این مسائل می‌تواند به زوج‌ها فشار هایی وارد کند، اما کار کردن از طریق آن‌ها بسته به اینکه چگونه و با چالش‌هایی که با آن‌ها روبرو می‌شوند کنار بیایند، می‌تواند پیوند آن ها را تقویت کند و یا آن ها را از هم جدا کند.

حل مشکلات زناشویی به روشی سالم و ابتدایی می تواند بسیار دشوار باشد، به خصوص به این دلیل که عوامل استرس زا می توانند از منابع متفاوتی سرچشمه بگیرند. موارد زیر از  برخی  رایج ترین منابع استرس زناشویی و همچنین مشکلات ازدواج است.

مشکلات پولی

استرس دعوا بر سر پول یکی از رایج ترین مشکلات ازدواج زوجین است.

به طور کلی، وقتی زوج‌ها در مورد پول با هم درگیر می‌شوند، مشاجره آنها واقعاً نمادی از چیزهای متفاوتی است – جنگ قدرت، ارزش‌ها و نیازهای متفاوت، یا مسائل دیگری که پول را احاطه می‌کنند.

با این حال، در شرایط سخت اقتصادی، استرس مالی در واقع می‌تواند باعث استرس عمومی‌تر، درگیری بیشتر بر سر چیزهای غیرمرتبط با پول و همچنین بحث‌های پول محور شود. به عنوان مثال، زمانی که یکی از شرکا به شدت در مورد پول استرس دارد، ممکن است کمتر صبور باشد و به طور کلی استرس بیشتری داشته باشد. آنها ممکن است بدون اینکه متوجه شوند با طرف مقابل در مورد چیزهای نامرتبط دعوا کنند.

مسائل مربوط به کودکان

کودکان می توانند منبع بالقوه دیگری برای استرس و مشکلات ازدواج به ارمغان بیاورند. بچه‌ها فوق‌العاده هستند و می‌توانند هدایای شگفت‌انگیز و معناداری را وارد زندگی ما کنند، اما بچه‌دار شدن می‌تواند استرس بیشتری را به ازدواج وارد کند، زیرا مراقبت نیاز به مسئولیت بیشتر و همچنین تغییر در نقش‌ها دارد و غذای بیشتری برای اختلاف نظر و فشار ایجاد می‌کند. معرفی فرزندان به ازدواج شما همچنین زمان در دسترس برای پیوند به عنوان یک زوج را کاهش می دهد. این ترکیب می تواند حتی قوی ترین پیوندها را آزمایش کند.

استرس روزانه

عوامل استرس زا روزانه نیازی به برابری با مشکلات ازدواج ندارند، اما می توانند مشکلاتی را که از قبل وجود داشته تشدید کنند. هنگامی که یکی از شرکا روز پر استرسی را سپری می‌کند، ممکن است وقتی به خانه می‌آیند بی‌صبر باشند، ممکن است به طور ماهرانه‌تر به تعارض رسیدگی کنند و ممکن است انرژی احساسی کمتری برای تقویت رابطه‌شان اختصاص دهند. وقتی هر دو شریک روز سختی را پشت سر گذاشته اند، البته این فقط تشدید می شود.

همانطور که در مورد استرس مالی، استرس عمومی روزانه می تواند صبر و خوش بینی را آزمایش کند و باعث شود که زوج ها از نظر عاطفی کمتری به یکدیگر بدهند.

برنامه های شلوغ

مشکلات ازدواج می تواند ناشی از مشغله زیاد به چند دلیل باشد:

زوج هایی که سرشان شلوغ است اغلب استرس دارند، به خصوص اگر با خواب با کیفیت و تغذیه خوب از خود مراقبت نکنند.

زوج های پرمشغله ممکن است احساس ارتباط کمتری داشته باشند زیرا زمان کمتری برای گذراندن با هم و جدایی بیشتری در زندگی خود دارند.

ممکن است زوج‌ها به‌عنوان یک تیم با هم کار نکنند و ممکن است بر سر اینکه چه کسی از مسئولیت‌های خانگی و اجتماعی مراقبت می‌کند، با هم درگیر شوند.

در حالی که برنامه های شلوغ به طور خودکار منجر به مشکلات ازدواج نمی شود، اما چالشی را ایجاد می کند که باید از طریق آن کار کرد.

ارتباط ضعیف

شاید بزرگ‌ترین پیش‌بینی‌کننده مشکلات ازدواج، ارتباط ضعیف یا ارتباط منفی باشد که نگرش‌ها و پویایی‌های مخرب در رابطه را رد می‌کند.

در حقیقت، ارتباط منفی آنقدر مضر است که محقق جان گاتمن و تیمش توانسته‌اند با دقت بسیار بالایی پیش‌بینی کنند که زوج‌هایی که تازه ازدواج کرده‌اند بعداً طلاق خواهند گرفت.

ارتباط سالم یک امر کلیدی است. ارتباط ناسالم می تواند منجر به مشکلات  بسیار عمده ای در ازدواج شود.

عادت های بد

گاهی اوقات زوج‌ها با مشکلات ازدواج مواجه می‌شوند که اگر آن دو متوجه عادت‌های بدشان شده و آن‌ها را تغییر دهند، می‌توان آن‌ها را حل کرد. مردم همیشه آگاهانه تصمیم نمی‌گیرند که بر سر چیزهای کوچک بحث کنند، نق بزنند و انتقاد کنند، یا مثلاً برای تمیز کردن دیگران آشفتگی بگذارند.

آنها مشغول یا پرت می شوند، استرس ایجاد می شود، و با اتوپایلوت می روند. سپس متوجه می شوند که از همان الگوهایی پیروی می کنند که در وهله اول متوجه انتخابشان نشده بودند.

افراد فقط در الگوهای منفی روابط قرار می گیرند، به عادات شخصی تنبل می افتند، یا از روی عادت به رکودی می افتند که آن را تداوم می بخشند.

خوشبختانه می توان روی نوعی از مشکلات در ازدواج کار کرد. حتی اگر فقط یک شریک آگاهانه در تلاش برای تغییر باشد، هر تغییری می تواند تغییری در پویایی رابطه ایجاد کند که می تواند نتایج مثبتی به همراه داشته باشد.

روانشناسی مشکلات زناشویی

 برای مشاوره، سرد شدن رابطه زن و شوهر،  مشاوره آنلاین ازدواج،  روش جلوگیری از خیانت همسر با ما تماس بگیرید

مشکلات رابطه زناشویی

مشاجره ها و اختلافات در تمام روابط نزدیک رخ می دهد و بخشی عادی از برخورد با تفاوت ها در ایده ها، باورها و دیدگاه ها است.

با این حال، درگیری مزمن رابطه و استرس یک مسئله جدی است. این بیماری با سلامت روانی و جسمی ضعیف‌تر ارتباط دارد و می‌تواند بر سایر زمینه‌های زندگی مانند روابط با خانواده و دوستان و همکاران کار تأثیر بگذارد. کودکان همچنین زمانی که در خانه در معرض سطوح بالایی از تعارض قرار می گیرند، رنج می برند و بیشتر در معرض خطر اضطراب، افسردگی، مشکلات رفتاری و سلامت ضعیف تر هستند.

یادگیری روش‌های مؤثر و محترمانه برای برقراری ارتباط با تفاوت‌ها، گام مهمی در ایجاد یک رابطه سالم و رضایت‌بخش است که می‌تواند به سلامت کلی ما و اطرافیانمان کمک کند.

هیچ دلیل واحدی برای مشکلات رابطه وجود ندارد، اما تعدادی از عوامل می توانند نقش داشته باشند.

تجربیات گذشته

خانواده و تربیت یک فرد می تواند نقش مهمی در روابط آینده او داشته باشد. افرادی که والدینشان طلاق گرفته‌اند نسبت به کسانی که والدینشان با هم بوده‌اند بیشتر احتمال دارد دچار شکست‌های روابط شوند.

تغییر زندگی و استرس

گذارهای زندگی، مانند انتقال از زندگی مشترک به ازدواج، بچه دار شدن، خروج فرزندان از خانه و رفتن به سمت بازنشستگی می تواند بر روابط فشار وارد کند و زوجین احساس «ارتباط» کمتری با یکدیگر داشته باشند.

استرس شخصی نیز می تواند بر رابطه فشار وارد کند. وقتی افراد تحت استرس هستند، مثبت اندیشی یا بخشش با شریک زندگی خود دشوارتر می شود، که می تواند احساس نارضایتی آنها را در رابطه افزایش دهد. مشکلات کاری یا مشکلات مالی، مشکلات با همسر یا خانواده بزرگ، یا ایجاد تعادل. نیازهای والدین سالخورده با نیازهای مراقبت از فرزندان خود می تواند به رابطه سرایت کند و استرس بین زوجین را افزایش دهد.

مردم چگونه فکر می کنند

طرز فکر مردم در مورد خود، شریک زندگی و روابطشان عامل مهمی در نتایج رابطه است. زوج هایی که مشکلاتی را تجربه می کنند می توانند یکدیگر را سرزنش کنند و یکدیگر را عامل مشاجره و مشکلات بدانند و رفتار شریک خود را خودخواهانه و عمدی بدانند. دیدن رابطه یا شخص دیگر از طریق یک “عدسی” منفی می تواند منجر به قرار دادن وزن بیشتر بر روی رویدادهای منفی نسبت به موارد مثبت شود. این الگو می تواند منجر به درگیری یا کناره گیری بیشتر شود.

عوامل رفتاری

الگوهای رفتاری خاص می تواند نشانه های مهمی باشد که یک رابطه در خطر است. فعل و انفعالاتی که شامل بی احترامی، تدافعی، انتقاد یا «سنگ انداختن» (قرار دادن مانعی برای برقراری ارتباط) هستند، نشانه هایی هستند که نشان می دهد یک رابطه در بحران است. نسبت پنج تعامل مثبت به هر یک تعامل منفی به عنوان یک شاخص خوب برای عملکرد خوب یک رابطه پیشنهاد شده است.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب را به دوستان خود به اشتراک بگذارید

خواننده گرامی

آیا می دانستید بسیاری از مشکلات شخصی و گروهی با کمک گرفتن از مشاوران منخصص به راحتی قابل حل می باشد.

دیر اقدام نکنید

به راحتی با کارشناسان ما در تماس باشید تا شما را برای انتخاب مشاور راهنمایی نمایند.
اینجا کلیک نمایید
لیست محتوا